Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Pien_

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: Aldeboarn Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:41

hé, das leuk.

Heb zelf geen ervaring in het bitloos dressurmatig rijden. (wel zonderzadel met halster een beetje stappen/draven, lol met je knol idee)
Maar we hebben toevallig a.s maandag weer vergadering, zal het eens in de groep gooien, misschien iets nieuws voor onze club om te organiseren.
zal het voorleggen aan de wedstr.com.

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:46

Zal niet zo'n succes worden denk ik voor die 1,5 die bitloos rondrijden in een bepaalde straal
Laten we even rekenen laten er in de klasse B L1 en L2 totaal 10 ruiters zijn X 8 euro inschrijven is 80 euro prijzen er af 1ste prijs toch al snel 15 euro 2de prijs 12,50 3de 10,00 is totaal 37.50 aan prijzen 15 euro voor een dagdeel van de jury plus km geld Laten we het geluk hebben dat er in een straal van 30 km een jury zit is 60 km op en neer is 16.80
Jury en bestuur willen ook wat drinken en schrijfster natuurlijk ook laten we zeggen dat er een jury schrijfster secretaris en ringmeester is dus 4 personen ieder 2 drankjes a 1.50 ps is 12 euro
Kan dus de vereniging al geld bij leggen
Een wedstrijd organiseren die ook nog eens geen geld kost aan een vereniging heb je toch zeer zeker zoveel ruiters nodig die er passen in een dagdeel van de jury dus 4 uur 32 combinaties
Al wat je er onder zit is verlies voor de vereniging dus ik denk niet dat er heel veel wedstrijden komen

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:52

@Goldwing: alleen bitloos is in ieder geval nu nog teveel financieel risico, maar organisaties zouden deze rubrieken wel uit kunnen schrijven als onderdeel van een groter evenement ( dus ook met bit-rubrieken ). Als de opkomst dan tegenvalt, kan je de rest volplannen met bit-ruiters zeg maar.

Maar dan moet je daar wel de mogelijkheid/ruimte voor hebben. Als een bitloze rubriek betekent dat je een rubriek hebt met 1 á 2 ruiters, dan is het ook niet haalbaar als onderdeel van een reguliere wedstrijd. Dat brengt gewoon veel te veel kosten met zich mee. Dat is de reden dat op veel kleinere concoursen ook al niet alle ponyrubrieken worden verreden.

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:03

ja en je moet er een speciale jury voor hebben zitten en die zitten natuurlijk niet heel dik gezaaid
Als je een extra rubriek bitloos er tussen zou voegen heb je toch die speciale jury nodig plus de dagen zitten meestal zo vol dat er niets meer bij kan als je alle andere rubrieken ook wil laten rijden
Want er is bijna geen ruiter die op zondag avond nog graag om 8 uur wedstrijd gaat rijden dan willen de meeste toch huiswaards kunnen ipv nog te moeten gaan rijden
plus als je wedstrijd ruiter bent en je wil verder dan het L2 wat heeft het dan voor nut dat je 3 klasses bitloos rijd en dan vervolgens toch met bit moet gaan rijden omdat je toevallig in het M1 door wil gaan
Wij zijn een best wel grote vereiniging ruim 70 startkaarthouders waarvan er van 1 bekend is dat die graag bitloos rijd
Jippie tel dit maar eens landelijk uit in een percentage

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:05

Ja, de jury's wordt wel lastig. Maar ik neem aan dat dat jury's zijn die ook bit-ruiters mogen jureren? Het zal wel meer moeite kosten er één te vinden die allebei mag doen.

Ik ga het ook niet doen hoor, ik denk gewoon niet dat je een beetje een rubriek vol krijgt.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:06

goldwing schreef:
ja en je moet er een speciale jury voor hebben zitten en die zitten natuurlijk niet heel dik gezaaid
Als je een extra rubriek bitloos er tussen zou voegen heb je toch die speciale jury nodig plus de dagen zitten meestal zo vol dat er niets meer bij kan als je alle andere rubrieken ook wil laten rijden
Want er is bijna geen ruiter die op zondag avond nog graag om 8 uur wedstrijd gaat rijden dan willen de meeste toch huiswaards kunnen ipv nog te moeten gaan rijden
plus als je wedstrijd ruiter bent en je wil verder dan het L2 wat heeft het dan voor nut dat je 3 klasses bitloos rijd en dan vervolgens toch met bit moet gaan rijden omdat je toevallig in het M1 door wil gaan
Wij zijn een best wel grote vereiniging ruim 70 startkaarthouders waarvan er van 1 bekend is dat die graag bitloos rijd
Jippie tel dit maar eens landelijk uit in een percentage


Dus omdat er maar één is die dit wil van de 70 is het niet rendabel?
Denk je niet dat ze juist met het aankondigen van het toestaan er meer animo voor gaat komen?

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:10

KirstenG schreef:
Denk je niet dat ze juist met het aankondigen van het toestaan er meer animo voor gaat komen?


Als van onze 40 leden er nu 20 komen die het willen, dan is het zo geregeld ( hebben in maart ALV, dus zouden we het bij de wedstrijd in juni al kunnen uitschrijven ). Maar ik ken onze leden wel een beetje, en ik zie er nog niemand mee komen. Ik ken er eentje die het misschien zou proberen.

Als alle bitloze ruiters nu massaal een startkaart gaan aanvragen en invloed gaan uitoefenen binnen de verenigingen....maar eerlijk gezegd zie ik dat ook nog niet gebeuren. Ik kan het fout hebben natuurlijk, dat zien we over een paar maanden ;) :P

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:24

Sja... ik zie het nut van een aparte klasse niet zo in. Wat zou je met een bitloze optoming niet uit de 'gewone' dressuurproef kunnen doen?? In mijn beleving kun je tot de hoogste klasses de oefeningen ook bitloos uitvoeren.
Waarom moet daar een aparte proef voor komen? :?

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:25

Zesiram schreef:
Als van onze 40 leden er nu 20 komen die het willen, dan is het zo geregeld ( hebben in maart ALV, dus zouden we het bij de wedstrijd in juni al kunnen uitschrijven ). Maar ik ken onze leden wel een beetje, en ik zie er nog niemand mee komen. Ik ken er eentje die het misschien zou proberen.

Als alle bitloze ruiters nu massaal een startkaart gaan aanvragen en invloed gaan uitoefenen binnen de verenigingen....maar eerlijk gezegd zie ik dat ook nog niet gebeuren. Ik kan het fout hebben natuurlijk, dat zien we over een paar maanden ;) :P


Nou ja, ik zou het erg leuk vinden als er meer animo voor komt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen ervaring mee heb.
Maar goed, morgen ben ik introducee in mijn eigen achtertuin. Dan komt er iemand die ons vrachtwagentje heeft gekocht en die neemt een bitloos hoofdstel voor me mee :)

Ik ben daar echt voor, als je er lang over nadenkt en je bent bewust van wat je doet slaat dat hele bit natuurlijk nergens op... }:0
Of ben ik nu ineens heel radicaal?

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:34

Vind het belachelijk dat ze niet gewoon tussen de reguliere ruiters mogen starten.
Bespaart een hoop georganiseer. En goed dressuur is goed dressuur.

AmonRe

Berichten: 1087
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:36

Ik heb me opgegeven voor de jurycursus bitloos. Ben benieuwd hoeveel jury's (je moet minimaal B/L jury zijn) er meedoen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:43

BloemBloem schreef:
bulck schreef:
Vind het belachelijk dat ze niet gewoon tussen de reguliere ruiters mogen starten.
Bespaart een hoop georganiseer. En goed dressuur is goed dressuur.


Precies!


Amen! dat bedoelde ik ook te zeggen in mijn vorige post! Ik rij mijn paard afwisselend bitloos en zij kan daar alle oefeningen mee uitvoeren die ik ook met bit kan rijden. Geen probleem, geen verschil tot appuyementen aan toe dus waarom je moet stoppen met bitloos rijden na de L??

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:44

Ik kan me voorstellen dat dit een overgangsregeling is. Eerst zien hoe het in de praktijk werkt. Samenvoegen kan altijd nog.

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:46

Ik vind het gewoon kansloos dat er dan een eigen rubriek
voor moet worden gemaakt. Als je bitloos wilt en kan rijden, kan je ook concureren tegen ruiters die wel met bit rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:46

Toppie! Mooie mijlpaal!
+:)+
bulck schreef:
Vind het belachelijk dat ze niet gewoon tussen de reguliere ruiters mogen starten.
Bespaart een hoop georganiseer. En goed dressuur is goed dressuur.

Ik vind het ook jammer dat het gescheiden gaat worden.
En ik hoop toch ook dat er op iedere manege waar de proeven gereden worden, minstens één "bevoegd" jurylid is. Zodat bitloos niet beperkt blijft tot een paar grotere steden waar dan toevallig een paar "bijgeschoolde" juryleden woonachtig zijn.
Er schijnen zich namelijk slechts 15 juryleden aangemeld te hebben voor de "bijscholing": http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html

goldwing
Berichten: 998
Geregistreerd: 24-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:46

De meeste echte wedstrijd ruiters willen toch verder komen dan het L2 die zullen dus niet voor de laagste klasses de overstap maken, en wat er aan vragen van recreatie ruiters gekomen is die wel wedstrijden willen gaan rijden als het bitloos is is ook bitter weinig kan dus echt wel zeggen dat als het 1 op de 70 is bij 1 club dat het percentage landelijk ook niet erg hoog ligt, en dat het dus voor veel verenigingen niet rendabel is om een bitloze rubriek uit te schrijven

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:49

Karin schreef:
Ik kan me voorstellen dat dit een overgangsregeling is. Eerst zien hoe het in de praktijk werkt. Samenvoegen kan altijd nog.


Dat vind ik ook. Het roept misschien nog vragen en onduidelijkheden op waar de reguliere ruiters (nog) niet op zitten te wachten en je krijgt geheid ook juryleden die er (nog) niet voor open staan.
Ga gewoon met z'n allen massaal starten en bewijs maar gewoon even aan de KNHS dat jullie net zo goed of beter zijn dat is de enige oplossing tot overtuigen. Klagen maar zelf niets laten zien heeft zeker geen zin.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:56

goldwing schreef:
De meeste echte wedstrijd ruiters willen toch verder komen dan het L2 die zullen dus niet voor de laagste klasses de overstap maken, en wat er aan vragen van recreatie ruiters gekomen is die wel wedstrijden willen gaan rijden als het bitloos is is ook bitter weinig kan dus echt wel zeggen dat als het 1 op de 70 is bij 1 club dat het percentage landelijk ook niet erg hoog ligt, en dat het dus voor veel verenigingen niet rendabel is om een bitloze rubriek uit te schrijven


Het lijkt me niet dat als je weet dat één van de 70 graag bitloos wil rijden, dat het landelijk dan net zo ligt.
Misschien komen er juist doordat het vanaf 1 april 'gedoogd' is, wel meer aanmeldingen. :)
Je weet het nooit toch. Wie niet waagt... :)

Ik denk dat ze een bitloze rubriek inderdaad uitschrijven om eens af te tasten...
Samenvoegen kan inderdaad altijd nog..

QTdarling

Berichten: 61
Geregistreerd: 20-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:23

Waarom nou weer in een aparte klasse???
Bitloos moet net zoals de normale dressuur kunnen, laat het alsjeblieft niet zo'n "vrije dressuur" klasse worden.

En t/m L2.... Heb ik net zitten buffelen om M te worden.....

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:26

QTdarling schreef:
Waarom nou weer in een aparte klasse???
Bitloos moet net zoals de normale dressuur kunnen, laat het alsjeblieft niet zo'n "vrije dressuur" klasse worden.

En t/m L2.... Heb ik net zitten buffelen om M te worden.....


Doe eens een beete moeite om het te snappen zeg }:0
Tot L2 kan niet anders omdat er nog niet voldoende jury's omgeschoold zijn en er toch niet ala minuut 86 Z ruiters zonder bit staan te trappelen om mee te mogen doen. Zoiets moet groeien.
Apart: Ik zie de bitloze meisjes alweer jammeren op bokt dat ze een jury hadden die tegen bitloos is.

Ga jezelf eerst maar eens bewijzen en kom dan maar mopperen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:27

beetje vreemd dat het dan weer in een aparte klasse moet, alsof je heel anders rijd als je bitloos rijdt..niet dus. Maar in ieder geval wat vooruitgang, leuk :j

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:28

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal oneliners als 'precies' en 'amen' verwijderd. Graag meer inhoudelijk reageren.

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:32

Sammie schreef:
http://www.knhs.nl


De volgende optomingen zijn toegestaan
  • de sidepull,
  • het kingekruiste bitloze hoofdstel,
  • het kaakgekruiste bitloze hoofdstel,
  • een regulier toegestaan hoodstel zonder bit waarbij de teugels direct aan de neusriem worden bevestigd.


Kan dat een lage neusriem zijn? :o

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:33

JoviBan schreef:
Toppie! Mooie mijlpaal!
+:)+
bulck schreef:
Vind het belachelijk dat ze niet gewoon tussen de reguliere ruiters mogen starten.
Bespaart een hoop georganiseer. En goed dressuur is goed dressuur.

Ik vind het ook jammer dat het gescheiden gaat worden.
En ik hoop toch ook dat er op iedere manege waar de proeven gereden worden, minstens één "bevoegd" jurylid is. Zodat bitloos niet beperkt blijft tot een paar grotere steden waar dan toevallig een paar "bijgeschoolde" juryleden woonachtig zijn.
Er schijnen zich namelijk slechts 15 juryleden aangemeld te hebben voor de "bijscholing": http://www.bitloospaardrijden.info/nieuws.html


Komt nog wel denk ik ;-). Ik vind het al héél wat dat de knhs zo ver is als dit. Van zo'n logge traditionele organisatie had ik dit (nog) niet verwacht. NL loopt absoluut voorop in de wereld met deze beslissing *\o/*

QTdarling

Berichten: 61
Geregistreerd: 20-07-06

Re: Dressuurproeven bitloos rijden definitief vanaf 1 april

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:36

@Sizzle: moet ik dan HC gaan starten om me te bewijzen???
Zal iemand bij de KNHS dat opvallen???

Ben bang dat dit weer een stille dood sterft net als de Hunter spring wedstrijden