VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: VWA: laat kadavers van paarden liggen in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:24

Wat is dat ineens uberhaupt met alles maar natuurlijk? Vroeger was alles veel natuurlijker :j Maar vroeger werden mensen ook minder oud en waren er allerlij vreemde ziekten waarvan we blij mogen zijn dat we er nu vanaf zijn. Zou dat misschien iets te maken hebben met tegennatuurlijk menselijk ingrijpen waardoor we wel allemaal een stuk gezonder zijn? :)*

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:41

Ik ben alleen van mening wie zijn de ze om dat hun wel dode dieren mogen laten wegrotten en een burger zijn geliefd dier moet meegeven met rendac of cremeren.

Ons erf is ook groot een kadaver van mijn paard netjes begraven zou dan ook geen last veroorzaakt hebben.
En buren hebben we niet!

Hun mogen blijkbaar alles naar hun hand zetten.

Ik heb geen probleem met het zien van een kadaver,maar rottend gaaft dat een erg vieze zooi om van de geur maar te zwijgen.

Als een kalf of koe hier doodgaat,dan vind ik ze na drie dagen behoorlijk stinken....

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:50

Ongelovelijk, ze laten dus al jaren dieren doodhongeren omdat de natuur zijn gang moet kunnen gaan maar ze halen al die jaren dus wel alle kadavers netjes weg? Want een waanzin! Hoe krom kan je het bedenken?

Als je niet tegen een kadaver in de natuur kunt, ga dan lekker recreeeren in een botanische tuin. Kadavers en dood horen net zo goed bij de natuur als schattige kalfjes en veulentjes.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:51

Marion71 schreef:
(kleine) kinderen zien dagelijks dode dieren, in de supermarkt. Daar zijn ze helemaal aan gewend. Beetje gekheid natuurlijk, maar wat ik bedoel is, dat dat een kwestie van tijd is. We zijn het niet gewend en daar komt onze afschuw vandaan.

En daar doen ze er ook wel álles aan om het er niet (meer) uit te laten zien als een dood dier...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:07

ach daar gaat het toch helemaal niet om, waar een dood dier ligt gaat een ander niet vreten, en zoveel hebben ze al niet. al die zogeaamde natuurgebieden zijn overbevolkt, de beesten hebben behalve een dikke wormbesmetting geen natuurlijke vijand.

iemand wel een een dode koe van een week geroken ?? je zal er om heen moeten vreten :o

als SSB nou eens toegeeft dat hun plan niet helemaal gelopen is zo als ze hadden verwacht. castereer hengsten of haal elk jaar de jonge hengsten eruit, dan fokt het allemaal wat minder snel aan

probleem een klein stukje opgelost :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:41

Dat dood en natuur bij elkaar horen is absoluut waar maar hoeveel "natuur" geef je grote migrerende grazers op een postzegel?In Nederland is geen ruimte voor 100% natuurgebied,Nederland is zelf al een postzegel.

Dus straks weer een vossenplaag omdat het aanbod aan voedsel drastisch stijgt :+ :P Zijn ze wel helemaal goed bij hun bovenkamer...

Dat ze een enkel klein kadaver laten liggen ok maar 400kg rottend vlees?Mag je dan,als je paard in een natuurgebied staat,ook je paard na zijn overlijden laten liggen om hem "terug te geven aan de natuur"?
Waarom niet gewoon selecteren,haal de jonge hengsten uit de kudde en ook de zieke/zwakke exemplaren voordat de winter begint dan is er meer voedsel voor de overige kudde.Minder dieren sterven een akelige hongerdood(bij gebrek aan wolven,beren en andere grote jagers) en de kudde blijft gezond.

Dat gezemel altijd...waarom mag SSB eigen wetten en regels hanteren en moet het gewone volk zich wel aan de regels houden.Wilde paarden...hoezo,zijn ze niet gechipt?Of is dat ook een regel die ze aan hun laars mogen lappen... :\

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:05

gechipt en mét paspoort!
wat doen ze dan met de paspoorten van de kadavers?? de rendac komt ze niet halen....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:07

Nee Mist, ik vergelijk de Pyreneeën niet met de Oostvaardersplassen. Ik geef alleen de waanzin van het zogenaamde natuurbeheer aan, en de hypocrisie van mensen die wél zogenaamd natuur willen, maar dan alleen de leuke dingen ervan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:19

Als ze gechipt zijn,zijn ze dus niet meer wild.Theoretisch gezien gaat het hier dus niet meer om wilde dieren :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:25

maar het blijven toch echt paarden en waarom moeten alle andere paarden dan wel geregistreerd worden en gechipt etc??
zouden die paspoorten ook allemaal voorzien zijn van een inlegvel medische behandeling? En zou de pensionhouder ook alle paspoorten op stal hebben liggen?
Zomaar wat gedachten.... :D

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:15

Het is toch een mooi iets om uit te proberen? Nu wordt er alleen aan vossen gedacht, maar volgens mij profiteren er heel wat vogels van de maden en andere insecten die zo'n kadaver aantrekt. Verder heb je nog allerlei kleine rovertjes die misschien ook wel een hap lusten.
Misschien is deze alternatieve opruimwijze van SBB wel een opening tot het wel op je eigen erf mogen begraven van je paard, weten wij veel.
En wat betreft de toeristen? Het hoort erbij hoor, en wees niet bang voor een trauma voor de kinderen, die vinden dat (al dan niet stiekum) prachtig! Wij begroeven altijd dooie konijnen, zwanen etc om ze later weer op te graven en de botjes te bestuderen. Onder invloed van volwassenen leer je dat dat vies en eng is.
En dat van Berdien met die gehaktbal: helemaal mee eens. Alleen vegetariers hebben recht op een kadavervrije veluwezoom ;-)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 10:58

BBreedveld schreef:
Ongelovelijk, ze laten dus al jaren dieren doodhongeren omdat de natuur zijn gang moet kunnen gaan maar ze halen al die jaren dus wel alle kadavers netjes weg? Want een waanzin! Hoe krom kan je het bedenken?

Ehhm dat stond in de wet misschien ;) Kunnen zij als SBB vrij weinig aan doen. Alleen herten mochten blijven liggen.

Wel grappig dat iedereen hier alles maar zit te vergelijken met 'gewone' bedrijven. Dr wordt nou eenmaal onderscheid gemaakt en door hier maar hard te gaan klagen verandert daar heeelemaal niks aan hoor :D

bontevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:07

Op de veluwezoom van NM laten ze al jaren de dode koeien liggen. Deze liggen er maanden weg te rotten en te stinken.
Dit is zogenaamd natuurbeheer.
Alle evenhoevigen kunnen drager zijn van de Q koorts. Een dood kadaver is dan zeker een zeer groote besmetingsbron.
allerlei insekten die op zo'n kadaver komen, kunnen zo een gezond beest besmetten.
En als het nu een koe of paard per jaar is, of zo als nu meerdere per maand. Zeker met de afgelopen sneeuw periode.
En als er bij een boer een halve dag een dood dier in de wei ligt, is dit voor de volksgezondheid zogenaamd een heel groot gevaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:11

ik snap het niet meer................over een hoop paardestront maken ze zich druk en nu mogen er kadavers lekker liggen rotten in de natuur en dat in ons kikkerlandje!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:43

Krijgen we nog meer kauwen kraaien en andere grote aaseters die vervolgens ook de kleine zangvogels en musjes uitroeien in overige gebieden. Vossen mogen nu al geschoten worden omdat ze overlast veroorzaken. Misschien kunnen we leuk weer wat vossenjachten gaan organiseren. Kadavers laten liggen goed idee hoor -O-
Ik zie het al helemaal gebeuren dat de natuur zichzelf gaat handhaven en er een troep wolven uit polen komt overwandelen naar de oostvaardersplassen omdat daar tenminste flink wat te halen valt met zo'n stapel dode parden. Moet je dan de paniek eens gaan bekijken bij staatsbosbeheer :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:47

en bijkomend onheil wat ik zie aankomen: paard ligt dood te gaan in een wei vanwege nalatendheid door eigenaar.
Wat gaat de voorbijganger zeggen?Lekker laten liggen is nml goed voor de natuur! -O-

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:13

Die lui weten niet waar ze het over hebben. Het gaat hier helemaal niet om NATUUR, maar om een NATUURGEBIED, dwz het is beperkt in zijn oppervlakte, misschien zelfs omheind. Daarom moet je 's winters de deiern ook bijvoeren, wantze kunnen nergens anders heen als het voer opraakt. En als ze dan doodgaan, moetje ze wel degelijk opruimen, wanr er zijn geen natuurlijke vijanden van het paard: dieren van het kaliber van een leeuw bv. Een vosje zal heeus de kadavers niet opeten op een manier die een aan de grootte aangepast dier het doet. Ze hebben echt geen enkel benul. Natuur in Nederland... laat me niet lachen!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:00

ik vind het een vies idee om dode dieren gewoon open en bloot te laten liggen tot het weg geruimd is door natuurlijke ingreep :r
Zoiets is toch ook een aanslag op de gezondheid?Anders hadden al die geitjes toch ook niet hoeven worden afgemaakt?
Altijd die rare ideeën van een of andere pief en maar te zweigen van massahysterie! :(

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:42

bontevos schreef:
Alle evenhoevigen kunnen drager zijn van de Q koorts. Een dood kadaver is dan zeker een zeer groote besmetingsbron.
allerlei insekten die op zo'n kadaver komen, kunnen zo een gezond beest besmetten.

Kadavers een grote besmettingsbron voor Q-koorts? Via insecten?
Besmetting vindt plaats door direct contact met besmet materiaal, zoals vruchtwater, placenta, mest en ongepasteuriseerde melk, en via inhalatie van stof in de omgeving. Met name drachtige dieren scheiden de bacterie in grote getale uit tijdens het werpen dan wel de abortus en een periode van enkele weken erna.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:49

Als je dan ondertussen leest dat ze eerst een debat moeten houden voordat ze die beesten daar eindelijk eens mogen gaan bijvoeren die al weken lang niets meet te vreten hebben met die sneeuw, dan weet je zeker dat ze geen verstand hebben van natuur.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:51

Voor wie geinteresseerd is in hoe snel een dood dier verdwijnt is er een hele leuke website: http://www.dooddoetleven.nl/dooddoetleven/home

Kinderen staan trouwens vooraan te kijken, en vinden het helemaal niet eng!

Dit laten liggen zal denk ik vooralsnog alleen in spoor A gebieden zijn: Veluwezoom en de OVP. De OVP zijn inderdaad niet vrij toegankelijk voor het publiek, maar de Veluwezoom wel. Daar lopen trouwens alleen Schotse Hooglanders, geen semi-wilde paarden (IJslanders in een klein deel, maar die vallen niet onder dit beleid). Dus de recreant zal nu alleen nog de kans hebben om dode runderen te zien. Of herten, reeën of zwijnen.

@sizzle: je kunt in de andere discussie over dit onderwerp lezen dat de beesten die niets te vreten hebben door bijvoeren echt niet meer te vreten krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:15

Sizzle schreef:
Ik zie het al helemaal gebeuren dat de natuur zichzelf gaat handhaven en er een troep wolven uit polen komt overwandelen naar de oostvaardersplassen omdat daar tenminste flink wat te halen valt met zo'n stapel dode parden. Moet je dan de paniek eens gaan bekijken bij staatsbosbeheer :+
De eerste wolven zijn al in Duitsland gesignaleerd en men verwacht dat ze binnen redelijke tijd ook op de Veluwe zullen zijn.
http://www.wolveninnederland.nl/wolven/

Verder kom ik al flink wat jaren op de hei/bos en heb nog nooit het kadaver van een groot dood dier gezien/geroken.

Ook dieren zoeken de rust op als ze 'normaal' doodgaan, waarschijnlijk zijn de wolven daar iets minder netjes in ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:21

schei uit..........als ik een wolf tijdens mn buitenritje tegenkom beschijt ik me! :wow:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:22

Eén wolf zal je niets doen, kom je een hongerige roedel tegen dan heb je een probleem ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:24

DubbelDun schreef:
Eén wolf zal je niets doen, kom je een hongerige roedel tegen dan heb je een probleem ;)

Dat bedoel ik!!!!
Ik tref natuurlijk eerst 1 en de rest staat geduldig om me heen te wachten tot ik als voeder op de grond lig van de schrik hahaha