De mogelijkheden voor de laatste reis van je paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:43

Rowan_ schreef:
als je nu vast begint met graven, ben je over die 35 jaar misschien klaar ;)

Ik zou het echt veschrikkelijk vinden om mijn pony op te moeten halen door de rendac, en weten dat er vanalles mee gedaan wordt.
Hoe veel geld het me ook zal kosten, mijn paardje gaat daar niet heen, dan maar een dure crematie.
Ik zal eht gewoon echt niet over mn hart krijgen.

Tja ik vind het hele 'mesthoop' idee niet heel erg smakelijk, als ik eerlijk ben.
Ik zal niet graag zien hoe mijn paard(of ieder ander paard) ligt weg te rotten.

Mijn grootvader heeft nog eigenhandig een zwembad van 2 m diep, 4 m breed en 6 m lang gegraven en daar is ie niet zijn hele leven mee bezig geweest dus het zal vast geen jaaaaaaaren duren om een graf voor een paard te graven... := Daarbij kan je tegenwoordig kleine graafmachientjes huren :D

Shyla25

Re: De mogelijkheden voor de laatste reis van je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:06

Ik weet niet wat ik zou willen doen maar op de composthoop lijkt me gewoon niet echt een goede optie hier in NL.
Begraven lijkt mij ook niet al te handig, daar komt toch ook het rottingsprocess om de hoek kijken en het zou wel eens kunnen stinken.
Crematie is iets wat ik wel zou willen maar het is nu nog wel erg duur.

Ik ga er toch maar eens over nadenken want je weet maar nooit wanneer het tijd is :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:03

TE5 schreef:
Janine1990 schreef:
Ja, en als je even verder leest, weet je wat precies. Rendac krijgt namelijk ook veel slachtafval aangeboden, wat dus een heel stuk schoner is dan het afval van een dier dat eerst een dag op de Rendac heeft moeten wachten e.d. ;)
Wat betreft lever, hart e.d. die mogen mijn honden en katten best eten... Lijkt me vrij weinig mis mee.

Dit was een reactie op mij toch? :)

Voor zo ver ik zie staat er daar na niks meer over de Rendac, daarboven wel.
Maar sowieso snap ik niet helemaal wat je bedoelt met 'dat dat veel schoner is'..?

Het hele wiki-artikel gaat over de rendac, in welke categoriën kadavers worden ingedeeld e.d. en wat er met het kadaver gebeurd. Wat er met het afval (hart, long, lever, darm e.d.) gebeurt staat er ook perfect te lezen.
Zo worden van botten bijvoorbeeld gelatine gemaakt, waar wij weer heerlijke haribo snoep en drop van eten ;)

pharagirlke schreef:
Rowan_ schreef:
als je nu vast begint met graven, ben je over die 35 jaar misschien klaar ;)

Ik zou het echt veschrikkelijk vinden om mijn pony op te moeten halen door de rendac, en weten dat er vanalles mee gedaan wordt.
Hoe veel geld het me ook zal kosten, mijn paardje gaat daar niet heen, dan maar een dure crematie.
Ik zal eht gewoon echt niet over mn hart krijgen.

Tja ik vind het hele 'mesthoop' idee niet heel erg smakelijk, als ik eerlijk ben.
Ik zal niet graag zien hoe mijn paard(of ieder ander paard) ligt weg te rotten.

Mijn grootvader heeft nog eigenhandig een zwembad van 2 m diep, 4 m breed en 6 m lang gegraven en daar is ie niet zijn hele leven mee bezig geweest dus het zal vast geen jaaaaaaaren duren om een graf voor een paard te graven... := Daarbij kan je tegenwoordig kleine graafmachientjes huren :D

Ja leuk zijn die dingen, ik kan er alleen niet mee overweg. Daarvoor moet je toch wel een goede kraanmachinist zijn. En volgens mij moet je om die dingen te huren wel enkele certificaten hebben??? In ieder geval de grotere machines.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:09

Voor mij is het niks, of je moet je paard op een mooie plek in het bos begraven..daar zou ik nog wel achter kunnen staan.
Maar dat mag weer niet :D

Ik laat mijn ponies cremeren, kost wat, maar rendac/slacht never nooit!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:44

Ik vind het ook zo'n gek idee nog niet.
Rendac is ook een grote hoop, wat met een shovel aangeschoven word, en dan in de shredder gaat...

Volgensmij is composteren juist heel natuurlijk... dust to dust...?!!

Terug naar waar je vandaan kwam...

Ik vind cremeren overigens ook een mooie wijze van afscheid nemen van een lichaam, geeft minder overlast dan alle begraafplaatsen, plus na 10 jaar loop je de kans opgegraven te worden.

Dit doen ze overigens bij mijn weten al een ruime tijd in engeland dacht ik, meen dat ik hier een ruime tijd geleden ook een artikel over heb gelezen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:50

Dat mesthoop-principe is denk ik niet voor mij weggelegd. Wel feest voor de katten van de buren trouwens. Denk dat die dat paard eerder biologisch afbreken dan de micro organismen.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:53

Ik laat m'n beide paardjes cremeren! Moet er niet aan denken dat ze geslacht worden of iets dergelijks.... bedoel ze geven mij zoveel liefde & warmte.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:25

Ik dacht dat paarden (en pony's) in Nederland nog altijd niet gecremeerd mochten worden.
Goed te lezen dat dit dus nu wel zou mogen.
Ik vind dit toch de beste optie, mocht het aan de orde komen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:37

Ik vind het ook wel een mooi idee, heel natuurlijk :) Maar dan niet op de mesthoop, maar gewoon ingraven.. hoopje mest erop, aarde er overheen en aanstampen.. Doe we al jaren met onze kleine huisdieren. Op het grafje van de kat hebben we een rozenstruik gezet, en groeien dat die doet!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:39

ik zou t zelf niet zo snel doen, denk ik. Heb voor mijn overleden hondje zelfs een kistje laten timmeren bij de timmerfabriek bij ons op t industrieterrein. Daarna heb ik m nog bekleed met rood velours. Maar ieder z'n eigen manier natuurlijk. Ben alleen zelf te sentimenteel om t op die manier te doen denk ik.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:45

Ik denk dat ik alvast maar ga sparen voor mijn pony z'n crematie... Als hij nog 30 jaar mee gaat, dan heb ik vast die 2000 euro wel bij elkaar ;)

Tja t lijkt me niet echt een fijn idee dat je paard ergens op je terrein ligt weg te rotten... Brr...
Maar ieder z'n eigen ding :)

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:00

best een onprettig idee eigenlijk. doe het dan lekker snel en haal Rendac erbij, (hoef ik ook neit te zien hoe ze die paarden ophalen, maar het lijkt me beter dan weten dat je paardje ergens ligt weg te rotten :n )

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:03

Tja, als rendac m ophaalt, weet je dat ie door de brokken van Fikkie gaat, bij wijze van...

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:11

ik vind het wel een goed idee, maar dan vind ik dat ze ze beter kunnenbegraaven en dan voor dat ze het gat dicht doen, er compost opgooien, dan hoef je ook niet resten te vinden. (hier begraaven we zoviezo de paarden, wij hebben er nog geen gelukkig hoeven verliezen, maar bij de manege waar we stonden gingen ze de grond in

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:26

anoushka schreef:
ik vind het wel een goed idee, maar dan vind ik dat ze ze beter kunnenbegraaven en dan voor dat ze het gat dicht doen, er compost opgooien, dan hoef je ook niet resten te vinden. (hier begraaven we zoviezo de paarden, wij hebben er nog geen gelukkig hoeven verliezen, maar bij de manege waar we stonden gingen ze de grond in

Kan dat nog steeds? Het paspoort moet toch opgestuurd worden? Ik dacht altijd dat dat in samenwerking ging ofzo?
Want op deze manier heeft de overheid dan toch al heel wat steekjes laten vallen... :=

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:49

rendac is niet een prettig idee
Maar het is het omhulsel van je paard. de geest, hoe hij was etc, is dan "ergens" anders, waar je maar in geloven wil...

Maar goed, kijken hoef ik ook niet dan hoor... maar als je een hok vol paarden hebt, dan kun je ze niet allemaal laten cremeren, nou ja kan wel, maar moet je er voldoende geld voor hebben.
Al onze paarden op de mesthoop.. hmm nee, ik zou dan niet meer op de mesthoop willen, dan is het net een massagraf...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:43

Ik vind het mesthoop idee wel een goed idee hoor. Je hoeft het natuurlijk niet thuis te doen, maar als er een bedrijf is die dat aan kan bieden dan is dat wel mooi. Rendac, daar ben ik geweest, die dieren worden inderdaad met een shovel of een grijper van de ene bak in de andere gegooid enzo. Dat vind ik echt geen prettig gezicht. Hoewel het natuurlijk maar een lichaam is.
Dan vind ik de slacht ook nog niet zo'n slecht alternatief, daar gaan ze nog met relatief veel respect om met de dode dieren.

Jammer dat cremeren zo duur is. Composteren lijkt me een goed alternatief als het op locatie kan en minder duur is. En anders de slacht.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:12

Langs de ene kant vind ik het niet echt leuk om je paard zomaar te laten wegrotten, maar als je ergens vanachter in een afgelegen stuk wei ofzo het kadaver laat wegrotten, zou ik het toch misschien overwegen.
Omdat het dan zoals in de natuur gebeurd en je paard een mooie laatste rustplaats heeft(ergens tussen mooie weiden en velden)

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:15

Janine1990 schreef:
anoushka schreef:

Kan dat nog steeds? Het paspoort moet toch opgestuurd worden? Ik dacht altijd dat dat in samenwerking ging ofzo?
Want op deze manier heeft de overheid dan toch al heel wat steekjes laten vallen... :=

Ik woon in spanje, hier hebben niet alle paarden een paspoort, alleen wedstrijd paarden, en die kan je altijd opzeggen, bij ras paarden moet je wel melden dat hij overleden is met certifikaat van de dierenarts, dan kan je als je zelf grond hebt gewoon begraafen.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:25

Hmmmm
Ik moet er even over na denken wat ik zou doen als ik een paard had...
Ik moet niet aan de slacht denken...
En dat Rendac helemaal niet
En van het compost idee krijg ik een beetje kippenvel (maar het blijft een van de beste oplossingen)

Ja ik heb toch nog het liefste crematie hoe duur het ook is!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:47

Ik ben überhaupt wel benieuwd of ze zoiets wel toe zullen laten in Nederland, je mag wettelijk gezien niet eens je eigen dier in je achtertuin begraven ivm ongedierte en stankoverlast. Nu staat er wel dat het composteren geen stank en ongedierten zal aantrekken, maar ik heb er toch mijn vraagtekens bij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:53

anoushka: Oeps, dat had ik even over het hoofd gezien :=
Wel fijn dat het daar nog wel kan. Al vraag ik me af of de regering de gevolgen daarvan wel kent...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:54

Trice schreef:
Ik ben überhaupt wel benieuwd of ze zoiets wel toe zullen laten in Nederland, je mag wettelijk gezien niet eens je eigen dier in je achtertuin begraven ivm ongedierte en stankoverlast. Nu staat er wel dat het composteren geen stank en ongedierten zal aantrekken, maar ik heb er toch mijn vraagtekens bij.

Is dat echt de reden? :+
Want ik heb me altijd ingebeeld dat er een betere reden is, als in bodemvervuiling e.d. Maar me er in verdiept heb ik nog nooit..

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:03

Je kunt nu van alles bedenken maar als het zover is, kunnen je mogelijkheden toch beperkt worden. Begraven mag in Nederland niet dus realiseer je dat goed. Er kunnen namelijk nare consequenties aan je nobele gedachte zitten. Bedenk ook dat je rottend paard allerlei ongedierte en kavader liefhebbers aantrekt (dassen/vossen/katten/honden etc.)
Persoonlijk vind ik het belangrijker dat een paard een goed leven en een waardig einde krijgt dan de wijze waarop zijn lichaam wordt afgevoerd. Je paard maakt dit namelijk helemaal niet mee en je hebt dus enkel met je eigen emotie en portemonnaie te maken. Denk niet dat je het voor je paard doet.... je doet zoiets enkel voor jezelf.
Helaas heb ik onlangs mijn paard (25) verloren. Ik heb haar 21 jaar mogen hebben. Helaas kreeg ze een zodanig koliekachtige aanval dat inslapen de enige uitweg was. Deze beslissing werd redelijk snel genomen om verder lijden te voorkomen. Ze is in het bijzijn van bij haar eigen mensen, stal en geuren overleden. Het verdriet is er nog steeds. Een goed en waardig einde is belangrijker dan de wijze waarop ze ons uiteindelijk verliet. Ze is door de Rendac opgehaald. Dit ging heel netjes (ja, ik was erbij) Ondanks dat ze natuurlijk dood was, werd ze in ons bijzijn voorzichtig opgepakt en in de wagen gelegd. Natuurlijk gebeurd zoiets bij de Rendac zelf niet ... zo reeel ben ik ook wel. De Rendac-chauffeur gaf aan dat het bij het ophalen van paarden/pony's vaak erg emotioneel aan toegaat en men is zich daarvan echt wel bewust. Zoals al gesteld is het op een andere wijze verwijderen van het lichaam bijzonder prijzig. Deze eigen emotie is dus kostbaar en je paard krijg je er niet mee terug. Ik heb een stukje manen afgeknipt en dat zit in haar fotolijstje. Ook kan van de manen/staart een sieraad worden gemaakt. Het is maar of je er zelf behoefte en steun aan hebt. Ikzelf hou goede herinneringen aan haar.
Ook kan de wijze waarop het overlijden tot stand is gekomen bepalend zijn voor je uiteindelijke beslissing. Wellicht heb je al veel dierenartskosten/operatiekosten moeten maken.
Je weet het pas echt ...... als het zover is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:27

Mooi gesproken J01andA!!!
En nog veel sterkte met het verlies...