FEI wil ongevallen bij eventingsport serieus gaan reduceren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:28

Daphaan schreef:
Mijn punt is dat als het de losse balken zijn die zo link zijn, dan zou je bij barrages ook ongelukken verwachten. Volgens jullie theorie. Niet volgens de mijne
Ik zeg juist, als je met een snelheid van een Z cross niet uitkomt, lijkt het mij beter dat die balk weg kan vallen dan dat je er frontaal op/in knalt.
:)

:D

Geloof me dat doen paarden niet. Wat wel kan gebeuren is dat je op hoge snelheid een hindernis neemt en dan net een stukje aantikt. Een balk kan dan al direct een paar meters mee komen, maar met een vaste hindernis gebeurt er niets.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:57

Daphaan schreef:
Mijn punt is dat als het de losse balken zijn die zo link zijn, dan zou je bij barrages ook ongelukken verwachten. Volgens jullie theorie. Niet volgens de mijne
Ik zeg juist, als je met een snelheid van een Z cross niet uitkomt, lijkt het mij beter dat die balk weg kan vallen dan dat je er frontaal op/in knalt.
:)

Ze hebben net uitgelegd waarom dat juist gevaarlijker is...

Bedankt Lielle en Billy voor het opfrissen van mijn geheugen.
(ben een echte leek op cross-gebied)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:08

Goed dat ze er iets aan doen. Op die manier kan de sport in stand blijven, met al die dierenrechtenorganisaties tegenwoordig.

Om nog even terug te komen op bovenstaande discussie. Het is een feit dat je flink over de kop kunt gaan als het paard een balk tussen de benen krijgt, maar als je met hoge snelheid veel te dicht komt en het paard zou het voorbeen niet weg kunnen krijgen, dan kan je dit beter overkomen op een gewone hindernis dan op een vaste.
Als je te groot komt en het paard gaat 'fietsen' op de sprong, dan ben je met de veiligheidslepels in de 2e paal van de oxer ook niet zo slecht af. Het staat denk ik ook vast dat er op topniveau meer fatale ongelukken gebeuren in de eventing dan in de springsport. Dat extra risico maakt de sport misschien ook zo interessant.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:01

Lielle schreef:
De foto is trouwens een mooi voorbeeld van een niet passende afstand en een geweldig handig paard dat zich prima weet te redden. Maar die zal dus zeker met de achterbenen over de hindernis gaan glijden.

Ik wou net zeggen Lielle ;) , die domme eventers vouwen toch maar mooi 'hopla' die benen onder hun atletische lijf..

Ik ben blij dat ze het nog eens onder de loep nemen en ik ga volledig met Lielle en Billy mee :) .

ilsaiwan

Re: FEI wil ongevallen bij eventingsport serieus gaan reduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:44

toen ik miltitary boekelo was, waren er helemaal geen ongelukken

kamsel

Re: FEI wil ongevallen bij eventingsport serieus gaan reduceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:19

Ilsaiwan, da's knap hoe heb je dat gedaan?
In Aken waren wel een boel weigeringen, maar verder heb ik niets gezien/gehoord.