Beweging zorgt voor weinig veranderingen in de hoef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Beweging zorgt voor weinig veranderingen in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 08:23

Beetje vreemd onderzoek als je t mij vraagt..
Een onbeslagen paard met meer beweging zal de hoeven net zo snel weer afslijten als dat ze bijgroeien.. bij een paard mét ijzers werkt het hoefmechanisme minder goed, straal komt niet aan de grond, dus dat verschil zou je dus inderdaad niet goed zien..
Maar van hoe ik het altijd heb begrepen, moet je langzaam opbouwen, en past de hoef zich langzaam aan aan de hoeveelheid beweging, en gaat dus niet van de ene op de andere dag harder groeien. Zo'n onderzoek zou je minimaal een jaar lang moeten doen, en dan met en zonder ijzers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:07

bijzonder.......... als de uitkomst was geweest dat beweging grote invloed heeft op de hoef..........

dan hadden de "zie je wels" niet van de lucht geweest :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:16

kiwiko, wat bedoel je precies met zie je wels?
Ik begrijp best dat er zoveel twijfel is, de tekst is best beknopt.
Ik hoop nog steeds dat er meer info over het onderzoek beschikbaar gaat komen, er daarbij, wat de uitkomst ook is, ookal gaat het lijnrecht tegen mijn gedachten in, vind ik het altijd interessant en hoop er iets van op te steken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:18

ik bedoel dat als deze proef had uitgewezen dat beweging belangrijk is voor de hoef, dat er dan een berg mensen dit klakkeloos aangenomen hadden als waarheid :) en zelfs met deze bevindingen elk ijzerstalpaardeneigenaar om de oren hadden geslagen :)

nu worden er vraagtekens gezet (en terecht hoor :D )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:21

KiWiKo schreef:
bijzonder.......... als de uitkomst was geweest dat beweging grote invloed heeft op de hoef..........

dan hadden de "zie je wels" niet van de lucht geweest :)

Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben.
Maar ondanks dat stelt het onderzoek geen reet voor. Er wordt niet gesproken over de ondergrond van de paddock, beslag/geen beslag/ voer en leeftijd van de paarden.

Ik denk dat men beter diverse groepen kan nemen, diverse ondergronden, diverse trainingen en diverse manieren van hoefverzorging/beslag , verschillende voeding en dat alles een jaar lang om te kijken wat nou goed en wat nou slecht is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:30

Ik had graag weer een betere opzet van het onderzoek gezien.
Vooral graag weer meer paarden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 09:31

Cowgirl schreef:
Ik denk dat men beter diverse groepen kan nemen, diverse ondergronden, diverse trainingen en diverse manieren van hoefverzorging/beslag , verschillende voeding en dat alles een jaar lang om te kijken wat nou goed en wat nou slecht is.

Probleem is: als je het aantal variabelen in een onderzoek te groot maakt, wordt het erg lastig om vast te stellen welke invloed welke variabele heeft op de uitkomst van het onderzoek. Het aantal benodigde groepen neemt exponentieel toe per variabele: bij 1 variabele heb je 2 groepen nodig, bij twee variabelen 4, bij 3 variabelen 9 etc. Voor wat jij voorstelt heb je dus al 16 groepen nodig, waarbij je er dan ook nog voor moet zorgen dat je de groepen zo samenstelt dat ze dermate gelijkwaardig zijn dat de groepssamenstelling an sich niet óók een variabele in het onderzoek wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:22

EricPrast schreef:
[...waarbij je er dan ook nog voor moet zorgen dat je de groepen zo samenstelt dat ze dermate gelijkwaardig zijn dat de groepssamenstelling an sich niet óók een variabele in het onderzoek wordt.

En aangezien een andere bloedlijn al een behoorlijke variabel in de hardheid van de hoeven kan zijn is dat dus een onbegonnen zaak :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:37

DubbelDun schreef:
EricPrast schreef:
[...waarbij je er dan ook nog voor moet zorgen dat je de groepen zo samenstelt dat ze dermate gelijkwaardig zijn dat de groepssamenstelling an sich niet óók een variabele in het onderzoek wordt.

En aangezien een andere bloedlijn al een behoorlijke variabel in de hardheid van de hoeven kan zijn is dat dus een onbegonnen zaak :D

Klopt. Maar je kan dat een beetje opvangen door hele grote groepen te onderzoeken.
(bij medicijn onderzoek bij mensen heb je tenslotte ook te maken met verschillende genetische eigenschappen)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:11

Het maakt geen zier uit of je met of zonder beslag het onderzoek doet. Als beide groepen maar hetzelfde hebben. Je hoeft niet van onderaf te meten. Je kan ook prima van bovenaf meten. Een merkteken aanbrengen op laten we zeggen... 2 cm onder de kroonrand en dan vanaf de kroonrand tot dat merkteken blijven meten over de 17 weken. het merkteken kan je steeds weer verplaatsen. Stel dat hij van dehoef afgroeid.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:21

Vind dat je met 5 km beweging per dag niet kunt spreken van meer 'beweging' voor een paard. Een paard loopt uit zichzelf in de vrije natuur al zo'n 20 / 30 km per dag, als hij het voor het uitkiezen had.

Er is toch ooit ook een onderzoek geweest bij jaarlingen of twenters, de ene groep kreeg wel extra beweging de andere niet? De groep met meer beweging had minder beenafwijkingen na afloop (alle paarden werden na afloop geslacht, echt niet normaal).

En de onderzoeksgroep was wel erg klein... dus kleine groep, relatief kleine inspanning en dan ook nog een specifiek ras...
Maar goed, het is mooi dat er onderzoek is en volgens mij is de conclusie dat er nog veel onderzoek gedaan zou moeten worden (wat te denken van ondergronden, voeding, zomer/winter, basisconditie, leeftijd paarden etc)

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:13

setteke schreef:
Heb al eens in een ander toppic geopperd voor een stappenteller voor een paard, blijkt niet te bestaan. Jammer.

He, ho ! Twee weken geleden heeft iemand op mijn paard een bewegingssensor getest. Die kan ook gebruikt worden als stappenteller. In Deurne op het technologisch centrum (ik weet niet hoe het officieel heet) weet men er meer van. Het is een heel klein apparaatje maar is voor de partikulier (nog) te duur.

Terug naar topic.. beetje simpele test en niet voldoende duidelijke omschrijving en conclusie. En wat is nu 5 km per dag voor een draver. Ongeveer hetzelfde als in de paddock wandelen ja.. haha.. hadden we ze zo ook kunnen vertellen toch?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:56

Jammer dat er niet meer info beschikbaar is, ik vind het nu erg mager en daardoor weinig zeggen.
Ik ben zeker wel geïnteresseerd in zulke dingen, zonde dit...

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:08

Wat ik zo raar vind is dat ze in dit onderzoekde dagelijkse arbeid als "veel beweging" zien en alle de paarden de rest van de dag in de paddock zetten.

Mij lijkt het juist beter om te onderzoeken hoe het met de hoeven zit van een groep paarden die wel dagelijks (eenduidige) arbeid verricht en daarnaast de rest van de dag in een paddock/op een weiland staat, en een groep die dezelfde arbeid verricht maar daarnaast op stal staat.

Van 2 uurtjes werken zullen de hoeven niet gauw beter worden lijkt me maar denk dat er wel degelijk verschil is tussen de hoefkwaliteit van paarden die urenlang op stal staan en paarden die vrij rondlopen...?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:23

Ik vindt het maar een raar onderzoek, veel te kort om echte verandering te zien.
Het duurt namelijk wel een jaar voordat de hele wand zich vernieuwd heeft en dus een eventuele andere vorm zichtbaar is.

Ook zou ik willen weten of beide groepen op ijzers stondt.
En paarden die op de paddock staan lopen gemiddeld ook zo'n zelfde afstand terwijl ze grazen enz..

Nee ik zou deze uitslag niet echt waarde toekennen :n

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:20

TurdusMerula schreef:
Jammer dat er niet meer info beschikbaar is, ik vind het nu erg mager en daardoor weinig zeggen.
Ik ben zeker wel geïnteresseerd in zulke dingen, zonde dit...

Zo zijn er talloze onduidelijke onderzoeken, alles zonde...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:24

Uiteraard, maar dit is nu echt iets wat ik héél interessant vind en waar ik dus echt van 'baal'...
Er is hier wel meer info, maar die wordt niet gegeven. :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:47

vitelli schreef:
setteke schreef:
Heb al eens in een ander toppic geopperd voor een stappenteller voor een paard, blijkt niet te bestaan. Jammer.

He, ho ! Twee weken geleden heeft iemand op mijn paard een bewegingssensor getest. Die kan ook gebruikt worden als stappenteller. In Deurne op het technologisch centrum (ik weet niet hoe het officieel heet) weet men er meer van. Het is een heel klein apparaatje maar is voor de partikulier (nog) te duur.

Terug naar topic.. beetje simpele test en niet voldoende duidelijke omschrijving en conclusie. En wat is nu 5 km per dag voor een draver. Ongeveerhetzelfde als in de paddock wandelen ja.. haha.. hadden we ze zo ook kunnen vertellen toch?

Heb hier en daar wat info vezameld, stappenteller bestaat voor koeien, dank je "tug", , nu nog paarden!

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:07

Heb even de originele publicatie er bij gezocht. In deze boktsamenvatting mist inderdaad sommige info, maar dat staat natuurlijk wel in het originele artikel. Om wat prangende vragen te beantwoorden: de paarden zijn bij het begin van het experiment bekapt en beslagen volgens een standaard procedure, en daarna iedere 6 weken weer.

Er is inderdaad een inkeping met verf gemaakt bovenin de hoef om te kijken hoeveel de hoef gegroeid was; slijtage heeft dus geen invloed gehad op de metingen.

De ondergrond waar de groep met beweging op trainde was een grindbasis met daarop geplet kalk (?), wat volgens de auteurs een gebruikelijke ondergrond is voor amerikaanse dravers.

Ik vind de reacties op dit soort onderzoek altijd een beetje flauw... er kan maar één ding tegelijk onderzocht worden, en natuurlijk is het interessant om te kijken of meer beweging wél invloed heeft. Dat gaat wellicht in vervolgonderzoek ook wel bekeken worden. Maar het feit dat lichte beweging in ieder geval nauwelijks invloed op de hoef lijkt te hebben vind ik zeker wel boeiend, en lijkt mij voor veel paardenhouders relevant.

Ook uitspraken als 'volgende keer maar met wat meer paarden' vind ik altijd nogal simpel - op een gegeven moment heeft het geen zin om meer proefdieren aan een proef toe te voegen omdat je statistische test daar niet meer echt sterker van wordt. Ik ga er van uit dat de onderzoekers bewust voor 18 paarden gekozen hebben; je kan namelijk van te voren uitrekenen en voorspellen hoeveel proefdieren je nodig hebt om een conclusie te mogen trekken. Het zou namelijk nogal zuur zijn als je bij bijvoorbeeld een invasieve, nare dierproef maar even 20 dieren extra pakt, omdat het er dan lekker veel zijn. Dat komt heel precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:18

opala schreef:
Sammie schreef:
Nieuwsredactie

Verwacht werd dat (veelvuldige) beweging de bloedtoevoer stimuleert, waardoor de hoefwand van de hoef uitzet en de groei van de hoefwand wordt versneld. De paarden die regelmatig beweging kregen, zouden dus langere hoeven moeten hebben dan de groep die enkel in de paddock stond. Veranderingen in de variabelen en correlaties tussen deze variabelen werden onderzocht en geëvalueerd. De gegevens werden vergeleken binnen de eigen groep, maar ook vergeleken met de andere groep. De onderzoekers kwamen echter tot de conclusie dat er tussen beide groepen slechts kleine verschillen waren in de hoefwand en de groei daarvan.

De groei wordt niet versneld, die blijft gelijk. Je teennagels zullen ook niet sneller groeien, omdat je dagelijks een marathon loopt. Het gaat om de mate van slijtage welke beinvloed wordt door soort ondergrond, inwerking/ontbreken van vocht, de totale belasting van de hoef enz. enz. Misschien dit onderzoek doen bij een groep beslagen en onbeslagen paarden en dan naar de uitwendige structuren kijken.

Je teennagels gaan ook niet harder groeien als je ze elke dag knipt of verslijt.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:17

Volgens het natuurlijk bekappen groeien de hoeven beter als de straal de grond raakt en het paard daarmee regelmatig of dagelijks voldoende op harde ondergrond zijn kilometers loopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:23

volgens natuurlijk bekappen zijn er wel meer dingen krom die eigenlijk recht zijn :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:38

Juut schreef:
Kom op, 5 klm milde beweging, dat is ong 45 minuten in stap. In draf mischien 15 minuten? Dus als de groep in de paddock dan bij gebrek aan gegeven beweging beetje rondhuppelt in de paddock zitten ze aan gelijke belasting }:0

5 km met een gemiddelde snelheid van 22km/u is dus 14 minuten. Op basis van [WZ] gemiddelde snelheid paarden is het een rendraf of stevige galop. Omdat het dravers zijn zal het wel over een rendraf gaan.