De KNHS introduceert impulsrubrieken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: De KNHS introduceert impulsrubrieken en bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:24

Ik ben absoluut voor laagdrempeligheid, maar moet er toch niet aan denken om 10 tot 30 proeven te moeten beoordelen die alleen in stap verreden worden. Dat gaat heel snel heel saai worden.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 02:26

WinBinChes schreef:
Tja ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. De B is de laatste keer al ontzettend versimpeld. Ik ben voor laagdrempeligheid, maar ik denk dat je op deze manier de kwaliteit wat kwijt raakt. Waarom zou je door trainen als je in de impuls klasse ook kan rijden. Leuk voor bij de pony's, maar bij de paarden. Ik weet het niet....

De veelzijdigheids proeven ben ik dan wel helemaal voor!

Manegeruiters hebben niet de mogelijkheid om te 'trainen' en wat dacht je van senioren? En zoals er (hier) gejureerd word zullen 9 van de 10 manegeruiters geen winst halen.

Hulde dat er zulke klasses komen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 03:12

@ germatje (dat was 't geloof ik) ik weet 't eigenlijk ook niet, dus als ik een fout vermoeden heb, verbeter me alsjeblieft. Maar als ik 't zo lees, is een impulsrubriek dat je gewoon als je 'er zin in hebt' gewoon kunt gaan en daarvoor geen staartkaart of wat dan ook voor te hebben.

Ik vind 't erg leuk! Ik zit niet bij een vereniging en wil evenmin een startkaart, maar om 't 'voor een keertje' te doen lijkt 't me erg leuk en wie weet, waar dat dan nog op uitdraait.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:44

Eindelijk mag er BITLOOS gestart worden en dan ook nog eens zonder die dure startkaart +:)+
Dat is echt fijn voor de mensen die nu eigenlijk uitgesloten worden omdat ze of bitloos rijden of nog niet echt weten of ze wedstrijden wel willen en kunnen rijden.

Ik vindt het een heel goede verandering :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:19

Komen er nu een soort van Gymkana wedstrijden? Zeg maar streekwedstrijden waarbij je voor de eer gaat en niet voor de punten?

Dat kan dus wel weer heel gezellig zijn, een soort familiedag waarbij het hele gezin wat te doen heeft en wat te kijken.
Ook de vader kan een proef in stap afleggen op het paard waarmee de dochter normaal in het Z springen uit komt?( bochtje tussen 2 balken of een hek openmaken a la western?)

Om dan vervolgens een eierrace te houden???

Het lijkt een beetje of de clubdag gepromoot gaat worden, dat is niet verkeerd!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:26

Ook voor jonge paarden is het een mooie opstap naar het echte wedstrijdrijden, ze zijn nog niet B-waardig maar zo kunnen ze alvast oefenen aan het wedstrijdgevoel zonder dat de proeven te moeilijk zijn.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:35

Diesel54 schreef:
De stempelkaart bij de Bixie de startkaart?! Nou nee hoor! Voordat een kindje een Bixie wedstrijdje mag starten, moet diegene officieel lid worden van een vereniging en moet er een Bixie startkaart aangevraagd worden. Het enige verschil is dat de Bixie startkaart gratis is en niet gebonden is aan een combinatie, maar alleen aan de ruiter.
Dit is veranderd. Zie laatste P&S.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:43

Lovely schreef:
Dus, er komen straks proeven waarbij de ruiter er alleen maar op hoeft te blijven zitten :?. Op maneges zijn vaak ook onderlinge wedstrijden, vaak worden daar ook proeven gebruikt die niet door de KNHS uitgegeven zijn. Soms zijn dat proeven zonder galop, soms proeven waar minder onderdelen gevraagd worden en soms juist een vorm van caprilli. Eigenlijk snap ik niet waarom de KNHS dit wil integreren in de wedstrijden voor promotie? Voor verenigingen denk ik ook aan de extra rubrieken voor een handjevol en meer juryleden, misschien wel met andere licentie?

Omdat de KNHS niets verdient aan die onderlinge wedstrijden op de maneges.
Ik zie hier in mijn omgeving dat het 's winters moeilijk is om te starten, wedstrijden zitten snel vol.
Als er op die dagen ook nog andere rubrieken bijkomen, wordt het toch wel druk, om het over het losrijden maar niet te hebben.
Ik ben geen wedstrijdruiter en ik vind het mooi dat mensen zonder startkaart en eigen paard ook kunnen starten, maar op veel maneges kan dat al jaren.
Dat het bitloos starten nu officieel mag kan ik alleen maar toejuichen.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:56

heel mooi initiatief !!!
laagdrempeligheid ben ik helemaal voor, maar een proef alleen in stap ??????

dus als je maar op een paard/pony kan zitten kun je al wedstrijdjes rijden? je moet toch wel enige beheersing hebben vind ik, en niet alleen in stap op een pony/paard kunnen blijven zitten.

ook leuk voor de jury trouwens, mogen ze die proeven wel iets korter maken anders word het wel heeeel saai.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:59

Ik begrijp het bericht niet helemaal, ik heb geprobeerd om op horses.nl / paardenkrant te kijken maar die site's werken nu niet :?

Wat is precies een impulsrubriek? En is het bitloosrijden alleen voor de impulsrubrieken toegestaan of ook voor de "gewone" wedstrijden?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:03

Ik vind het onzin, voor maneges heb je toch al de F proeven!
Hier kunnen ook recreatieruiters aan meedoen, ook met hun eigen paard.
De F1 en F2 zijn zonder galop.
En een proef alleen in stap? Zinloze missie, wat moet een ruiter op een wedstrijd die alleen nog maar kan stappen?
Heb je er enig idee van hoe lang zo'n proef duurt en hoe saai het is voor jury, paard en omstanders?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:22

Laagdrempelig ala, aparte manegerubrieken of senioren rubrieken stem ik voor !
Maar proeven alleen in stap?

Nee daar ben ik zwaar tegen, men dient zijn of haar paard onder controle te hebben, en kun jij geen B proef rijden, dan graag nog even dooroefenen ...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:21

Ik vraag me vooral af: hoe doen die ruiters dat dan met losrijden enzo?

Dat springen ook op laag niveau kan, vind ik dan wel weer leuk!

el_Padrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:35

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:39

stoffel schreef:
krijgen we zeker ook de verplichting om twee ziekenwagens en een kistje op het terrein aan te hebben

hoezo? Jij verkeert nog steeds in de middeleeuwen waarin ze dachten dat bitloos ONveiliger was :?

Edit, even gesprekspartners berichten bekeken:

stoffel schreef:
het is mij te toevallig dat 99% van de mensen die nu achter dit bitloze geneuzel aan rennen, ook al allerhande andere mode verschijnselen hebben gevolgt, en hun paard op die manier mishandelt hebben. Misschien heeft 1% er werkelijk baat bij de rest moet snel stoppen met deze ongein.

*laat maar* geen serieuze gesprekspartner :Z

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:50

Ik denk dat dat onveilige misschien wel meer zit in het deelnemen van beginnende ruiters die een proef nog geheel in stap af moeten leggen. Als dan je paard op het voorterrein een keer schrikt en wegspringt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:21

Gomir, precies. Als ik vereniging was, zou ik die ruiters voor geen prijs op mijn losrijterrein willen hebben :n. De KNHS vond veiligheid toch zo belangrijk, nou, ik ook :D.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:22

seriously.

willen ze nou proeven gaan schrijven waarin je alleen hoeft te stappen?
ligt het nou aan mij, of ben ik de enige die hoopt die ruiters niet tegen te komen op het losrijterrein? B is toch gewoon echt básis, stap-draf-galop-sturen-remmen. ik vind toch dat iemand vóór ie zijn paard meeneemt naar vreemd terrein zoals op concours, hij in ieder geval die basis hoort te beheersen. en anders lekker thuis verder oefenen. B is simpel zat. als je meent in een proef alleen te kunnen stappen, hoor je niet tussen de andere ruiters op zo'n losrijterrein, want daar gebeurd doorgaans meer gekkigheid dan in de ring zelf.
en als je paard nog niet aan een B proef toe is, en je gaat dit AAA-niveau daarom starten, dan heb je gewoon te weinig geduld met je dier, want dan is het écht nog een guppie. moeten we nou met zn allen kosten wat kost op concours? of is dit een handige manier van de knhs om nog meer geld naar binnen te hengelen?

dat ze bitloos gaan toestaan vind ik een goede zaak. je paard bitloos kunnen rijden is gewoon africhting, net als rijden met bit, heeft niks met mindere veiligheid te maken.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:26

Geweldig! Dit zal mijn moeder erg leuk gaan vinden :D.
Als ze impulsrubrieken gaan maken voor het springen durf ik misschien ook wel eens een kabouter parcoursje te springen. :j (ben ècht geen sprinheld)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:27

Alleen stap is misschien wat overdreven, maar stap/draf proefjes kunnen voor jonge paarden al héél spannend zijn Dan kun je thuis je paard nog zo netjes voor elkaar hebben, die bijkomende factoren van transport, vreemde omgeving en vooral "wedstrijdstress" gooien vaak roet in het eten.
Leuk dat je zo toch ene beetje kunt "oefenen" zonder meteen lid te hoeven worden van de FNRS (waar je vaak weer niet met eigen puppiepaard mag starten).

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:32

Van de ene kant goed dat ze zulke dingen introduceren, ze blijven zich wel ontwikkelen op deze manier. Maar wat stelt een B proefje nou voor, daarvoor hoeft alleen de basis maar goed voor elkaar te zijn := En oefenparcoursen heb je zeker hier in de buurt meer dan genoeg.
Dat je bitloze rubrieken krijgt vind ik wel super, bitloos rijden is enorm in opkomst en een heleboel mensen zweren het erbij. En hiermee laten ze zien dat bitloos rijden niet persee recreatief rijden betekend :j

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:50

Voor het springen vind ik het echt heel leuk dat het mogelijk wordt om wat lager te beginnen. Ik ben een groot springfan maar zie het niet echt zitten om over een tijdje (als we dressuur succesvol gestart hebben) meteen te beginnen bij een meter. Lijkt me heel fijn om mijn paard een beetje te kunnen laten wennen in een parcour dat voor ons geen grote uitdaging is. De stap proeven bij dressuur vind ik onzin, mijn paard is in stressvolle situaties een bommetje in draf en galop maar om dan een wedstrijd in stap te gaan rijden.. nou nee. Uiteindelijk zullen ze op wedstrijd toch allemaal moeten kunnen galoperen en draven dus waarom dat dan niet meteen oefenen op oefenwedstrijden.
Want als je je paard thuis niet voor elkaar hebt moet je zowiezo niet naar een vreemd terrein met andere mensen en paarden gaan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:58

Ik vind dat de KNHS op een aantal punten goed bezig is. Maar om de B nu nog makkelijker te maken. Nee, dat hoeft van mij niet. En een proef in stap rijden. Sorry, maar dat vind ik helemaal niet kunnen. Dan hoor je in mijn ogen niet op een wedstrijd thuis.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:19

Als je ziet wat voor piloten je nu al hebt, dan gaan er met het verlagen van het nivo echt gevaarlijke situaties ontstaan. Een ieder zit te bleren over veiligheid en vervolgens gaan we dit soort situaties opzoeken

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:30

Zou erg leuk zijn als dit plan uitgevoerd wordt! Opent voor mij ook weer perspectieven :D