Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mindim schreef:De overleden dieren leden aan cyatostominose. De betreffende dieren waren dus al verzwakt. Daar bovenop de barre winter en het daarmeegepaarde voedsel tekort hebben ze de das omgedaan. De paarden schijnen sinds een week voor kerst te zijn bijgevoerd.
hestejente schreef:Dat is precies wat ik ook dacht: de dieren zullen al door wat anders verzwakt zijn, waardoor ze die wormenbesmetting niet aan hebben gekund.
Dit soort projecten draait naar mijn idee om behoud van de soort (in dit geval: ras) en niet om het behoud van het individu. Het is ook niet alsof de paarden op een postzegel van een halve hectare leven, lijkt me dat dat niet de oorzaak kan zijn van zo'n heftige worminfectie, en dat er dus andere oorzaken, zoals een ziekte, zijn. Wormen zijn goed, het lichaam maakt stoffen aan om parasieten te bestrijden. Wanneer organismes/bevolkingsgroepen (zoals de westerse mens) lange tijd grotendeels parasietvrij is zal die soort met andere klachten, zoals toenemende allergieën, te maken krijgen. Gewoon omdat ons lichaam erop is ingesteld om iets dat van buitenaf komt te bestrijden. Wormen/parasieten zijn niet verkeerd, wanneer het dier gezond is zal hij er over het algemeen weinig last van hebben. Deze hele kudde koniks ontwormen vind ik eigenlijk kolder, eerlijk gezegd. Hoe wil je dat doen wanneer die kudde ergens uitgezet gaat worden in het wild?
EricPrast schreef:hestejente schreef:Dat is precies wat ik ook dacht: de dieren zullen al door wat anders verzwakt zijn, waardoor ze die wormenbesmetting niet aan hebben gekund.
Dit soort projecten draait naar mijn idee om behoud van de soort (in dit geval: ras) en niet om het behoud van het individu. Het is ook niet alsof de paarden op een postzegel van een halve hectare leven, lijkt me dat dat niet de oorzaak kan zijn van zo'n heftige worminfectie, en dat er dus andere oorzaken, zoals een ziekte, zijn. Wormen zijn goed, het lichaam maakt stoffen aan om parasieten te bestrijden. Wanneer organismes/bevolkingsgroepen (zoals de westerse mens) lange tijd grotendeels parasietvrij is zal die soort met andere klachten, zoals toenemende allergieën, te maken krijgen. Gewoon omdat ons lichaam erop is ingesteld om iets dat van buitenaf komt te bestrijden. Wormen/parasieten zijn niet verkeerd, wanneer het dier gezond is zal hij er over het algemeen weinig last van hebben. Deze hele kudde koniks ontwormen vind ik eigenlijk kolder, eerlijk gezegd. Hoe wil je dat doen wanneer die kudde ergens uitgezet gaat worden in het wild?
Nu draai je oorzaak en gevolg om. Cyathostominose wordt veroorzaakt door kleine strongyliden. Zie: [MD] Uitleg over wormen, resistentie en bestrijding. De combinatie van niet ontwormen en overbeweiding (dus slecht management) heeft de worminfectie bij deze kudde veroorzaakt. Door de wormbesmetting is de werking van het maagdarmstelsel aangetast en konden de dieren hun voedsel niet meer goed opnemen, waardoor ze verzwakt zijn. En natuurlijk wordt dat bij de exemplaren die relatief al zwakker waren dan de rest het eerst zichtbaar, waardoor ze nu gelukkig kunnen voorkomen dat gaandeweg de winter de rest van deze kudde ook de moord steekt.
Het is heel simpel: een paard eet van nature niet op een plek waar mest ligt. Vanuit dat mechanisme voorkomt een paard in principe zelf dat ie een wormbesmetting oploopt. Wanneer draait dit systeem in de soep? Juist ja, op het moment dat er wegens voedselschaarste geen andere keuze meer is dan wel te eten op een plek waar eerder gemest is; overbeweiding dus. Iets dat "in het wild" zoals jij dat noemt niet snel voor zal komen, omdat de paarden dan al rondtrekkend fourageren en het dus heel lang kan duren voordat ze weer op dezelfde plek terugkeren om te grazen.
En dit soort projecten draait helemaal niet om het behoud van de soort. De Konik is niet bepaald een bedreigde diersoort ofzo, want dan waren ze er wel zuiniger op. Dit soort projecten draait om de perceptie van de geitenharensokkenklupjes van hoe "natuur" hier er "hoort" uit te zien en om dat te bereiken hebben ze de inzet van grote grazers nodig. Maar dat mag liefst vooral niet teveel kosten of teveel werk opleveren, dus worden ze onder het mom van "natuur" losgelaten in een te klein, afgerasterd gebied en vervolgens aan hun lot overgelaten. Je reinste verwaarlozing dus.
Mindim schreef:Dedomesticatie vind ik niet zo'n raar woord trouwens. Het wordt meer gebruikt voor dieren die later in het wild worden uitgezet. Precies het zelfde als domesticeren, maar dan de andere kant op.
Kuggur schreef:Mindim schreef:Dedomesticatie vind ik niet zo'n raar woord trouwens. Het wordt meer gebruikt voor dieren die later in het wild worden uitgezet. Precies het zelfde als domesticeren, maar dan de andere kant op.
Dank je, ik weet wat het betekent. Ik weet ook dat het onzin is; je dedomestificeert een dier niet door hem zomaar in het wild los te laten. Echte domesticatie is een proces dat vele generaties in beslag neemt, en het is waarschijnlijk onomkeerbaar. Een eventueel omkeringsproces duurt in ieder geval net zo lang (of langer). Lijkt me toch sterk dat hier een paar eeuwen (millenia?) voor worden uitgetrokken....
nickyu schreef:Dat klopt idd! Het weiland waar mijn paarden nu staan is totdat wij het in gebruik namen koeienland geweest, dus is het nu nog één en al engels raai wat de klok slaat. En her en der een beetje witbol.zo zie je jaarrond ook verschil in eetgewoonte