Drie dode konikpaarden leden aan zware worminfectie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:50

klinken en zijn is niet hetzelfde hoor. Ik klink als mijn zuster, maar ben het niet ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:13

Mindim schreef:
De overleden dieren leden aan cyatostominose. De betreffende dieren waren dus al verzwakt. Daar bovenop de barre winter en het daarmeegepaarde voedsel tekort hebben ze de das omgedaan. De paarden schijnen sinds een week voor kerst te zijn bijgevoerd.

Dat is precies wat ik ook dacht: de dieren zullen al door wat anders verzwakt zijn, waardoor ze die wormenbesmetting niet aan hebben gekund.

Dit soort projecten draait naar mijn idee om behoud van de soort (in dit geval: ras) en niet om het behoud van het individu. Het is ook niet alsof de paarden op een postzegel van een halve hectare leven, lijkt me dat dat niet de oorzaak kan zijn van zo'n heftige worminfectie, en dat er dus andere oorzaken, zoals een ziekte, zijn. Wormen zijn goed, het lichaam maakt stoffen aan om parasieten te bestrijden. Wanneer organismes/bevolkingsgroepen (zoals de westerse mens) lange tijd grotendeels parasietvrij is zal die soort met andere klachten, zoals toenemende allergieën, te maken krijgen. Gewoon omdat ons lichaam erop is ingesteld om iets dat van buitenaf komt te bestrijden. Wormen/parasieten zijn niet verkeerd, wanneer het dier gezond is zal hij er over het algemeen weinig last van hebben. Deze hele kudde koniks ontwormen vind ik eigenlijk kolder, eerlijk gezegd. Hoe wil je dat doen wanneer die kudde ergens uitgezet gaat worden in het wild? 8)7

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:32

hestejente schreef:
Dat is precies wat ik ook dacht: de dieren zullen al door wat anders verzwakt zijn, waardoor ze die wormenbesmetting niet aan hebben gekund.

Dit soort projecten draait naar mijn idee om behoud van de soort (in dit geval: ras) en niet om het behoud van het individu. Het is ook niet alsof de paarden op een postzegel van een halve hectare leven, lijkt me dat dat niet de oorzaak kan zijn van zo'n heftige worminfectie, en dat er dus andere oorzaken, zoals een ziekte, zijn. Wormen zijn goed, het lichaam maakt stoffen aan om parasieten te bestrijden. Wanneer organismes/bevolkingsgroepen (zoals de westerse mens) lange tijd grotendeels parasietvrij is zal die soort met andere klachten, zoals toenemende allergieën, te maken krijgen. Gewoon omdat ons lichaam erop is ingesteld om iets dat van buitenaf komt te bestrijden. Wormen/parasieten zijn niet verkeerd, wanneer het dier gezond is zal hij er over het algemeen weinig last van hebben. Deze hele kudde koniks ontwormen vind ik eigenlijk kolder, eerlijk gezegd. Hoe wil je dat doen wanneer die kudde ergens uitgezet gaat worden in het wild? 8)7

Nu draai je oorzaak en gevolg om. Cyathostominose wordt veroorzaakt door kleine strongyliden. Zie: [MD] Uitleg over wormen, resistentie en bestrijding. De combinatie van niet ontwormen en overbeweiding (dus slecht management) heeft de worminfectie bij deze kudde veroorzaakt. Door de wormbesmetting is de werking van het maagdarmstelsel aangetast en konden de dieren hun voedsel niet meer goed opnemen, waardoor ze verzwakt zijn. En natuurlijk wordt dat bij de exemplaren die relatief al zwakker waren dan de rest het eerst zichtbaar, waardoor ze nu gelukkig kunnen voorkomen dat gaandeweg de winter de rest van deze kudde ook de moord steekt.

Het is heel simpel: een paard eet van nature niet op een plek waar mest ligt. Vanuit dat mechanisme voorkomt een paard in principe zelf dat ie een wormbesmetting oploopt. Wanneer draait dit systeem in de soep? Juist ja, op het moment dat er wegens voedselschaarste geen andere keuze meer is dan wel te eten op een plek waar eerder gemest is; overbeweiding dus. Iets dat "in het wild" zoals jij dat noemt niet snel voor zal komen, omdat de paarden dan al rondtrekkend fourageren en het dus heel lang kan duren voordat ze weer op dezelfde plek terugkeren om te grazen.

En dit soort projecten draait helemaal niet om het behoud van de soort. De Konik is niet bepaald een bedreigde diersoort ofzo, want dan waren ze er wel zuiniger op. Dit soort projecten draait om de perceptie van de geitenharensokkenklupjes van hoe "natuur" hier er "hoort" uit te zien en om dat te bereiken hebben ze de inzet van grote grazers nodig. Maar dat mag liefst vooral niet teveel kosten of teveel werk opleveren, dus worden ze onder het mom van "natuur" losgelaten in een te klein, afgerasterd gebied en vervolgens aan hun lot overgelaten. Je reinste verwaarlozing dus.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:54

zo fijn om te lezen dat er meer mensen het met mijn stelling eens zijn ..

weet je , in mijn oude weide stond aan de zijkant buxus
een giftig plantje als ze er kilo;s van zouden eten

normaliter aten ze er niet van
ALS ik zag dat ze er van begonnen te knabbellen
wist ik genoeg .. was weer tijd om te ontwormen
na het ontwormen bleven ze der ook weer netjes van af

zo zie je jaarrond ook verschil in eetgewoonte

en nog simpeller als ze nu op de volle weide zouden staan
komen ze te kort , ze hebben nu extra nodig
omdat de weide te beperkt is in soorten vegetatie ..
daar groeien geen zeer rijk in voer twijgjes etc etc

onze vorige baal voordroog was een goede kwaliteit , had vrolijke vriendelijke paarden
heb nu een mindere baal ,hoe weet ik dat ?
mijn paarden krijgen weer beetje voernijd , worden wat kribbigger oa naar elkaar
en worden wat lomer en vechten meer , DUS voeren we nu weer wat extra bij
en binnen 2 dagen is het weer een gezellige bende :Y)
spelen ipv irritaties en weer mak an op het gemakkje gemoedelijke paarden in de omgang
merk erg snel aan mijn paarden of het hooi voedzaam genoeg is of niet
krijgen ze te rijk voer merk je dat ook rap genoeg aan hun gedrag
is het voordroog te vet merk je dat aan de ontlasting oa dus geef je wat minder
en arm knabbel voer erbij
zo ook hebben ze 2 x per jaar extra behoefte aan hout (einde lente en einde herfst/begin winter)
nooit opgevallen ? (met name de eigenaren van bakrand of staldeur knabbellaars
moet dat opvallen dat ze niet jaarrond hout knabbellen op een enkele uitzondering na
aangeleerd verveel gedrag is natuurlijk niet iets natuurlijks .. )

(heb er ook wat moeite mee dat vele anderen hun dieren slecht kennen
al verwacht ik niet dat een stichting elk paard afzonderlijk goed kent , begrijp me niet verkeerd
maar sommige particulieren :x )

wij mensen gedijen swinters toch ook beter op de zeisoens groenten en zwaardere maaltijden
dan op zomerse maaltijden ? en swinters heb je toch ook meer behoefte aan bv vitamine C
(allemaal voor een reden hoor mensen)

de natuur werkt zo simpel .. en wij kunnen haar zo makkelijk
een handje helpen .. helaas net zo makkelijk verkloten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:23

EricPrast schreef:
hestejente schreef:

Nu draai je oorzaak en gevolg om. Cyathostominose wordt veroorzaakt door kleine strongyliden. Zie: [MD] Uitleg over wormen, resistentie en bestrijding. De combinatie van niet ontwormen en overbeweiding (dus slecht management) heeft de worminfectie bij deze kudde veroorzaakt. Door de wormbesmetting is de werking van het maagdarmstelsel aangetast en konden de dieren hun voedsel niet meer goed opnemen, waardoor ze verzwakt zijn. En natuurlijk wordt dat bij de exemplaren die relatief al zwakker waren dan de rest het eerst zichtbaar, waardoor ze nu gelukkig kunnen voorkomen dat gaandeweg de winter de rest van deze kudde ook de moord steekt.

Het is heel simpel: een paard eet van nature niet op een plek waar mest ligt. Vanuit dat mechanisme voorkomt een paard in principe zelf dat ie een wormbesmetting oploopt. Wanneer draait dit systeem in de soep? Juist ja, op het moment dat er wegens voedselschaarste geen andere keuze meer is dan wel te eten op een plek waar eerder gemest is; overbeweiding dus. Iets dat "in het wild" zoals jij dat noemt niet snel voor zal komen, omdat de paarden dan al rondtrekkend fourageren en het dus heel lang kan duren voordat ze weer op dezelfde plek terugkeren om te grazen.

En dit soort projecten draait helemaal niet om het behoud van de soort. De Konik is niet bepaald een bedreigde diersoort ofzo, want dan waren ze er wel zuiniger op. Dit soort projecten draait om de perceptie van de geitenharensokkenklupjes van hoe "natuur" hier er "hoort" uit te zien en om dat te bereiken hebben ze de inzet van grote grazers nodig. Maar dat mag liefst vooral niet teveel kosten of teveel werk opleveren, dus worden ze onder het mom van "natuur" losgelaten in een te klein, afgerasterd gebied en vervolgens aan hun lot overgelaten. Je reinste verwaarlozing dus.

Idd hestejente, je moet het in een andere volgorde zien :D

De paarden werden een week voor kerst al bijgevoerd, dus de wormbesmetting zou daarvoor al moeten zijn gebeurd. Dat de dieren al verzwakt en ingevallen waren, was de reden om bij te voeren immers?
De paarden staan wegens werkzaamheden in een verkleind gebied en daardoor is, denk ik, het voedseltekort ontstaan en waren de paarden begin december al genoodzaakt te eten waar mest lag, want er lag immers toen nog geen sneeuw? Het was zelfs een graad of 9 begin december.
Wat ik jammer vind, is dat men al bij ging voeren met een andere reden, dan dat de paarden door sneeuw geen eten meer konden vinden, men ging bijvoeren, omdat de paarden voor de sneeuw al ingevallen waren. Dat zou reden moeten zijn geweest om toen al te kijken wat er loos was. Dat heeft men niet gedaan, pas toen er 3 paarden dood waren, heeft men het onderzocht.
De paarden werden de hele sneeuwperiode al bijgevoerd, maar zetten door de worminfectie amper aan vanzelf. Dat had men moeten signaleren.
De fouten die in mijn ogen zijn gemaakt:
Men had met het verkleinen van de leefomgeving, gelijk moeten gaan bijvoeren.
Men had moeten signaleren dat de dieren niet aan zetten.
Men had daarop al onderzoek moeten doen, vooral toen het barre weer aan kwam zetten.
Dat men pas is gaan onderzoeken, na 3 dode paarden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:53

Mindim schreef:
Vooralsnog is het dedomesticatieproces van paarden nog niet zo ver dat je ze volledig los kan laten.

Welke papieren tijger heeft die absurde term bedacht? Om je dood te lachen "dedomesticatieproces"....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:47

leuk woordje voor galgje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:15

Kuggur schreef:
Mindim schreef:
Vooralsnog is het dedomesticatieproces van paarden nog niet zo ver dat je ze volledig los kan laten.

Welke papieren tijger heeft die absurde term bedacht? Om je dood te lachen "dedomesticatieproces"....

Eh dat heb ik nooit gezegd hoor, je quote de verkeerde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:22

Sorry Mindim ik zat inderdaad wat te klooien met deze quote , de quote was van Wesselady uit een post waarin jij gequote werd (vandaar de misser). Ik neem overigens aan dat zij dit onzinnige woord ook niet zelf bedacht heeft.

Anoniem

Re: Drie dode konikpaarden leden aan zware worminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:24

Dedomesticatie vind ik niet zo'n raar woord trouwens. Het wordt meer gebruikt voor dieren die later in het wild worden uitgezet. Precies het zelfde als domesticeren, maar dan de andere kant op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:26

wat ik niet begrijp...voordat een paard bezwijkt aan een wormbesmetting moet het broodmager zijn(ik weet hoe dat eruit ziet...)
Maar iemand controleert toch die kudde regelmatig?
Anders weet je ook niet dat er 1 door het ijs is gezakt..
Heeft diegene een goede bril nodig?
Een paardenkenner kan van 200 meter zien of een dier broodmager is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:32

De paard die door het ijs gezakt is, dat was op de oostvaardersplassen, niet hier.

Ze waren ingevallen, er is voor de kerst ook al begonnen met bijvoeren, zie een stukje hier boven. Ze waren niet broodmager, begin december zagen ze er nog picobello uit. Het invallen is erg rap gegaan en ze hadden idd eerder moeten onderzoeken.

Hier staan al paarden sinds de jaren 80 en het gaat altijd goed, alleen dit keer niet. Ze hadden de worminfectie eerder moeten signaleren, dat is een feit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:43

Mindim schreef:
Dedomesticatie vind ik niet zo'n raar woord trouwens. Het wordt meer gebruikt voor dieren die later in het wild worden uitgezet. Precies het zelfde als domesticeren, maar dan de andere kant op.

Dank je, ik weet wat het betekent. Ik weet ook dat het onzin is; je dedomestificeert een dier niet door hem zomaar in het wild los te laten. Echte domesticatie is een proces dat vele generaties in beslag neemt, en het is waarschijnlijk onomkeerbaar. Een eventueel omkeringsproces duurt in ieder geval net zo lang (of langer). Lijkt me toch sterk dat hier een paar eeuwen (millenia?) voor worden uitgetrokken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:54

Ja, heb je gelijk aan, maar ja het beestje moet toch een naam hebben. Het is net zoals met jonge roofvogels of ander jong wild, wat wordt opgevoed door de mens met bestemming naar de natuur. Die pleuren ze ook niet van de een op de andere dag zomaar in het wild. Eerst de mens ontwennen, uitzetten en bijvoeren, uiteindelijk niet meer bijvoeren.
Nou dat noem ik een vorm van dedomesticatie, anders weet ik niet hoe ik het moet noemen, maar misschien dat jij dat wel weet :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:00

Okay, maar dat is een beetje appels met peren vergelijken; roofvogels/jong wild zijn nooit werkelijk gedomesticeerd, in tegenstelling tot paarden (przewalski´s uitgezonderd).
De term is trouwens verwildering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:04

Je hebt gelijk Kuggur, maar je begrijpt wel wat ik bedoel toch en wat er met het woord werd bedoeld, misschien het onjuiste woord er aan geplakt, maar de strekking is begrepen toch? Dan gebruiken we vanaf nu 'verwilderen' :D

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:05

Kuggur schreef:
Mindim schreef:

Dank je, ik weet wat het betekent. Ik weet ook dat het onzin is; je dedomestificeert een dier niet door hem zomaar in het wild los te laten. Echte domesticatie is een proces dat vele generaties in beslag neemt, en het is waarschijnlijk onomkeerbaar. Een eventueel omkeringsproces duurt in ieder geval net zo lang (of langer). Lijkt me toch sterk dat hier een paar eeuwen (millenia?) voor worden uitgetrokken....

Niemand heeft toch gezegd dat het proces van dedomesticatie geen eeuwen in beslag kan nemen? :?

Doordat je paarden in een gebied loslaat en in een natuurlijk systeem laat leven, gaan ze zich hier op aanpassen. Elke generatie die geboren wordt, is weer iets meer aangepast aan het leven in het wild. In sommige gevallen is dat doordat ze gedrag overnemen van de ouders. Bijvoorbeeld kennis van een gebied (waar is wat te eten en welke plekken kan je beter vermijden) wordt van generatie op generatie doorgegeven. Maar ook treden genetische verschillen op wanneer dieren lange tijd in een gebied leven. Koniks in Polen verschillen genetisch van onze koniks.

En natuurlijk is dat niet van de ene op de andere dag veranderd. Daarom gaf ik ook aan dat het proces van dedomesticatie nog niet zo ver is dat je de koniks volledig los kan laten. Monitoring van de dieren blijft in dit stadium belangrijk. Af en toe bloed tappen of mestonderzoek is helemaal geen slecht idee om de gezondheid van de dieren te volgen. Maar preventief behandelen, daarmee verstoor je het dedomesticatieproces.

Wat betreft het woord, nee, dat heb ik niet zelf bedacht. ;)
Maar het dekt wel de lading, want hoewel Kugger vragen heeft of dit proces wel mogelijk is, was wel meteen duidelijk wat ermee bedoeld wordt!

lancwilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:30

Wat stom, dan geef je zulke beesten toch gewoon wat eten, i.p.v ze te laten verhongeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:33

lancwilo schreef:
Wat stom, dan geef je zulke beesten toch gewoon wat eten, i.p.v ze te laten verhongeren?

:O

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:34

Ach arme beestjes, en er was er laatst ook al een dood gegaan door dat die door het ijs was gezakt en te zwak was om er uit de komen. arme paardjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:36

RobbyK schreef:
Ach arme beestjes, en er was er laatst ook al een dood gegaan door dat die door het ijs was gezakt en te zwak was om er uit de komen. arme paardjes!

Dat was ergens anders.

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:37

oh ik dacht van de zelfde kudde :o
het is alsnog wel erg :))

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:38

voeren heeft geen zin als ze stikken van de wormen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:08

Nee, toen wisten ze nog niet dat het wormen waren.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:11

nickyu schreef:
zo zie je jaarrond ook verschil in eetgewoonte
Dat klopt idd! Het weiland waar mijn paarden nu staan is totdat wij het in gebruik namen koeienland geweest, dus is het nu nog één en al engels raai wat de klok slaat. En her en der een beetje witbol.

Maar waar ze in het verleden gestaan hebben was de vegetatie veel gevarieerder. En daar was duidelijk waarneembaar dat ze de hele zomer om de kruidjes heen aten. Daar begonnen ze, terwijl er evengoed nog wel voldoende gras stond, pas in het najaar aan, op het moment dat ze hun wintervacht gingen aanmaken.