Gemeente Albrandswaard steekt stokje voor mest op wegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 20:34

Een heel groot compliment voor de gemeente Albrandwaard, en de vrijwilligers die zich hiervoor gaan inzetten.
Hopelijk volgen een hoop gemeentes, stalhouders, pensionhouders enz jullie voorbeeld.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:59

Urko schreef:
beetje kort door de bocht, je kunt tal van sanarios bedenken waarbij een paard verschiet. Overal liggen namelijk sloten (met of zonder water, meeste staan droog) en paarden kunnen altijd verschieten, ook in de bak en daar heb je ook kans op botbreuken bij mens en dier. Verder over dat mileu, wat denk je van de mens? Die gooit denk ik meer rotzooi in de grond dan dat beetje paardenmest, paardenmest is overigs binnen een week compleet van de straat af terwijl plastic, banenschillen etc JAREN blijft liggen.

Kort door de bocht?
Hoezo... leg eens uit wat er kort door de bocht aan is?

Natuurlijk kan een paard overal verschieten, maar als je aan de éne kant al verkeer hebt, heb ik persoonlijk liever niet aan de andere kant een sloot.
Dat heeft niets met kort door de bocht zijn te maken. ;)
Alleen met een bewuste keuze voor extra veiligheid. Ik zoek geen plekken op die extra onveilig zijn...

Heb in die tientallen jaren dat ik rij nog nooit een route opgezocht met verkeer en sloten aan beide kanten.
Nadat ik 1x heb mee moeten maken dat ik niet anders kon, en met paard en al achteruit de slot in ben gerold. Trust me; dat is een situatie die je NOOIT wil meemaken. ;)
Dus het zou fijn zijn om mijn mening te respecteren en het niet af te doen als "kort door de bocht".

Tja... paardenmest "lost" wellicht snel op, maar de stoffen die er in zitten, zijn wel even een beetje schadelijker dan een banaan. Zeker als het gaat om de blijkbaar grotere hoeveelheden waar men hier in dit artikel over spreekt.
Er is in de vee sector niet voor niets zo'n super streng mestbeleid ;)
Al die nitraten & ammoniak die direct de grond in zakken zijn zeer ernstige vervuilers waar je direct last van hebt in o.a. grondwater.

Vandaar mijn argument om het weg te halen, en niet "weg te schoppen", zoals werd gesuggereerd ;)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:11

Janine1990 schreef:
daantjuhhh; Er zijn plenty mogelijkheden om er op uit te trekken met je paard, zonder te hoeven afstappen. Met een andere ruiter erbij die zonder krukje er op kan, iemand op de fiets ernaast...

OOh dat geloof ik best.
Alleen degene die met een mak paard mee rijdt kan echt niet zonder krukje op t peard klimmen! ;)

Gelukkig is het bij mij niet nodig want ik hoef maar 10 meter over de straat!
En aan het eind van het erf moet hij langs de kipjes, eendjes en ree'tjes.. meestal veroorzaakt dat wel zoveel stress (nog wel) dat hij daar al schijt en kan ik het opruimen als ik weer terug ben!

belgikske

Re: Gemeente Albrandswaard steekt stokje voor mest op wegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 08:59

Ik vindt het zeer kort door de bocht.
Gaat de gemeente ook regeltjes op zetten voor konijntjes?
Die poepen ook overal.
Als je de kans hebt om het op te ruimen zou ik het ook doen,in de woonwijk maar in het buitengebied of op de rijweg ruimt de natuur alles zelf wel op.
Ik zou liever hebben dat de gemeentes meer tegen de bedrijven,en mensen wat doen die afval dumpen op straat en in het bos.
Dit aval wordt bewust neergegooit.plastic.blik.glas.
In de woonwijk waar we rijden schuiven we het in de goot maar we rijden dan in groep op de rijweg haast nooit op het fietpad.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:01

Hoi hoi,

Je moet juist met je puber vaak op en afstappen! Dat is een supergoede les. Ik heb het met mijn puber ook gedaan (dat een stilstaan, wat nu best goed gaat) en je hebt daar zo vreselijk veel baat bij. Ik heb nooit de twijfel dat ik er misschien niet meer op zal komen als ik eraf moet.

Eén van de redenen was inderdaad om mest aan de kant te schuiven (en hekken opendoen of gewoon een stukje ernaast lopen). En ik heb jaren een boomloos zadel gehad dus je leert ook nog es snel opstijgen :P

Ik vind dit een heel nobel initiatief, alhoewel ik het wel veel werk vindt voor de paardenhouders...Ik hoop dat het goed blijft gaan en dat omwonenden niet moeilijker gaan doen dan nu als er wel een keer iets blijft liggen per ongeluk....of weer iets nieuws verzinnen.

enne daantjuhh...dat van die kipjes enzo...geluk bij een ongeluk...zo hoef je nooit ver. Later is het geen stress meer maar misschien gewoonte ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:41

belgikske schreef:
Ik vindt het zeer kort door de bocht.
Gaat de gemeente ook regeltjes op zetten voor konijntjes?
Die poepen ook overal.
Als je de kans hebt om het op te ruimen zou ik het ook doen,in de woonwijk maar in het buitengebied of op de rijweg ruimt de natuur alles zelf wel op.
Ik zou liever hebben dat de gemeentes meer tegen de bedrijven,en mensen wat doen die afval dumpen op straat en in het bos.
Dit aval wordt bewust neergegooit.plastic.blik.glas.
In de woonwijk waar we rijden schuiven we het in de goot maar we rijden dan in groep op de rijweg haast nooit op het fietpad.

Kan je konijnenkeutels vergelijken met paardenmest??????????????
Het is gewoon irritant als je zo'n vlaai voor je deur hebt liggen...

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:49

De gemeente zou ik ook zo in moeten zetten voor de hondenpoep. Dat ligt hier meer voor de deur dan paardenpoep. Maar goed, ze ondernemen eens wat.

Als de gemeente toch zo bezig is, zouden ze de galloperende paarden hier voor de deur moeten weghalen. Sta doodsangsten uit als ze weer eens voorbijkomen en de kinderen spelen buiten.
(situatie voor de deur: trottoir-fietspad-groenstrookJE-parkeerplaatsen-weg)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:02

Voor hondenpoep bestaan al regels... dat mensen zich er niet aan houden is een tweede... daar wordt op gehandhaafd, maar een heterdaad is erg lastig met honden... je moet maar net op het moment dat de hond poept aanwezig zijn.. Daarnaast wordt hondenpoep regelmatig opgeruimd, alleen worden honden zo veelvuldig uitgelaten dat er niet tegenaan te werken is..

We kunnen wel met zijn allen gaan roepen dat de hondenpoep ook op straat ligt... of konijnenkeutels... maar dat doet er niet toe. Het gaat om verantwoordelijkheid. Het is onze eigen verantwoordelijkheid de rotzooi van onze paarden op te ruimen... wijzen naar andere uitwerpselen doet er niet toe. Verbeter de wereld, begin bij jezelf toch? Het is een nobel streven van de gemeente en vrijwilligers, maar feitelijk niet goed dat het nodig is.. Maar goed dat geldt voor meer dingen en zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.

Jenny_B... Heb je daar al eens melding van gemaakt, want zonder melding kunnen ze ook niks. Ik weet niet of je in Albrandswaard woont, maar dan is het nu zeker de moeite waard om te melden. Als er nu toch warme contacten zijn tussen gemeente en een aantal pensionstallen. Vrijwel iedere gemeente heeft een speciaal nummer voor meldingen van onrechtmatigheden.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:27

Het is trouwens wel heel erg positief dat er een ruiterpad komt zoals ik het nu begreep :-).
We zitten nu eenmaal in een situatie dat we niet zoals op de Veluwe of Groningen plenty ruimte hebben voor de paarden. We zitten ingebouwd in woonwijken en wegen.
En dat betekent gewoon rekening houden met elkaar.
In een heleboel maneges is het ook normaal dat je je mest opruimt als je paard tijdens het rijden in de bak mest! En dan zou je het buiten bij de mensen voor de deur laten liggen :+
En of je dat nu doet door af te stappen (is wel een goede oeffening voor je paard), of door het later op te ruimen, maakt volgens mij niet zoveel uit. Je hebt trouwens ook van die mestzakken die je achter je paard kan hangen, maar die zijn echt mega duur!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:32

Beetje over een kam geschoren hoor, Passionato ;)
Ik kom uit Groningen provincie, maar ze hebben hier nog NOOIT gehoord van ruiterpaden e.d.
Laat staan dat we plenty ruimte hebben voor paarden, want dan koopt de gemeente wel een stuk grond op, omdat er zogenaamd huizen op moeten staan. Wat achteraf een groots over de balk smijt project blijkt... Want hier in Grootegast staan na 3 jaar bouwen misschien 20 huizen en zijn overige kavels nog niet eens verkocht.

Normaal denken doen ze in onze gemeente in ieder geval niet... :n

Ben het wel met je eens dat men gewoon rekening met elkaar moet houden. Wat dan voor mij weer betekend dat het merendeel niet zoveel met paarden heeft, en in mijn mest op moet ruimen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:47

YankeeBoy schreef:
Ik snap ook niet waarom er zoveel ruiters zijn die niet even de moeite kunnen nemen om af te stappen, ff de berm in schuiven & weer verder rijden.

ja vooral als je op jonge dieren zit waar je niet ff weer op kan stappen of even de hoop in de berm kan schuiven. dat die mensen dat gevaar niet opzoeken snap ik ook niet ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:40

previr schreef:
YankeeBoy schreef:
Ik snap ook niet waarom er zoveel ruiters zijn die niet even de moeite kunnen nemen om af te stappen, ff de berm in schuiven & weer verder rijden.

ja vooral als je op jonge dieren zit waar je niet ff weer op kan stappen of even de hoop in de berm kan schuiven. dat die mensen dat gevaar niet opzoeken snap ik ook niet ;)

Daar zijn genoeg opties voor hoor... Iemand mee op een betrouwbaarder paard, iemand mee op de fiets...
Ik zie vooralsnog geen redenen om niet m'n best te doen dat spul even uit de weg te ruimen :)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:48

En zoals eerder gezegd... je kunt altijd even terugfietsen toch..?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:49

Inderdaad, als er dan geen oplossing is, kan je ook prima even terugfietsen! 0,0 smoesjes om het niet op te ruimen/aan kant te schuiven.. :)

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:33

Janine1990 schreef:
Ik kom uit Groningen provincie, maar ze hebben hier nog NOOIT gehoord van ruiterpaden e.d.

Ja sorry... ik denk altijd maar dat ze in het Hoge Noorden etc nog genoeg ruimte hebben... maar daar zal het vast hetzelfde gaan als hier :-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:55

Passionato schreef:
Janine1990 schreef:

Ja sorry... ik denk altijd maar dat ze in het Hoge Noorden etc nog genoeg ruimte hebben... maar daar zal het vast hetzelfde gaan als hier :-)

Ik vergeet ook nooit meer dat ik van de zomer naar Salou ging en in de bus een stel Rotterdammers tegenkwam... Deze heren dachten dat mijn vriendinnen en ik serieus op boerderijen woonden, met koeien, en dat onze buren toch wel 10 kilometer bij ons vandaan zouden wonen.
Was het maar zo ;)
Helaas word ook het hoge noorden volledig volgebouwd... :j Nederland is echt één pot nat.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 08:17

Als je genoeg ruiterpaden zou hebben zou je dit gezeur allemaal niet hebben. Maar er is in de gemeente albrandswaard niks... helemaal niks aan ruiterpaden !!!!! En er zijn 4 pensionstallen en dan nog eens de paarden die particulier aan huis staan.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 10:29

larixfire schreef:
Als je genoeg ruiterpaden zou hebben zou je dit gezeur allemaal niet hebben. Maar er is in de gemeente albrandswaard niks... helemaal niks aan ruiterpaden !!!!! En er zijn 4 pensionstallen en dan nog eens de paarden die particulier aan huis staan.

Onzin... dat is wijzen naar een ander om onder je eigen verantwoordelijkheid uit te komen... Jij hebt een paard, jouw paard mest... dan ben jij ervoor verantwoordelijk dat die mest van de weg afgehaald wordt... zo werkt het mijn inziens als paardeneigenaar. En al zouden er ruiterpaden zijn, dan zouden die in het natuurgebied komen en is de weg naar dit pad toe nog steeds iets wat schoon gehouden moet worden... Het gaat hier om de dijken en de wijken... niet om de grasbermen langs de oude maas...

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:14

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:11

Sansje schreef:
larixfire schreef:

Onzin... dat is wijzen naar een ander om onder je eigen verantwoordelijkheid uit te komen... Jij hebt een paard, jouw paard mest... dan ben jij ervoor verantwoordelijk dat die mest van de weg afgehaald wordt... zo werkt het mijn inziens als paardeneigenaar. En al zouden er ruiterpaden zijn, dan zouden die in het natuurgebied komen en is de weg naar dit pad toe nog steeds iets wat schoon gehouden moet worden... Het gaat hier om de dijken en de wijken... niet om de grasbermen langs de oude maas...

Vind het geen onzin. Er zijn gewoon geen voorzieningen voor ruiters.
Je rijdt op de dijken en in de wijken omdat je bij de oude maas niet mag rijden. Dat is recreatie gebied. Wij zijn al eens aangehouden door de politie en die zegt zelf dat er veel ruiters zijn maar geen mogelijkheden *D . Er kunnen genoeg ruiterpaden gemaakt worden en dan hoef je in princiepe niet eens de wijken in.