Studie: warmbloedveulens hebben erg vaak breuken in hoefbeen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:18

ztugwell schreef:
JulienSVU schreef:
Wij hadden het als 2 jarige geconstateerd..
Toen helaas dus niet goedgekeurd voor de sport en voor een schijntje weggedaan..
Om een breuk in het hoefbeen.
Dus ja het is op latere leeftijd nog terug te zien!

Het lijkt mij niet dat deze veulens dus later allemaal niet goedgekeurd worden?

Geen idee maar die van ons is toen niet verkocht omdat hij niet volledig goed was op de foto.
Het enige dat hij had was een een breuk in het hoefbeen.
Hij heeft er nooit een pas kreupel opgelopen maar onze DA keurde het destijds af.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:24

Karin schreef:
Daphaan schreef:
Als 20 veulens 61 breuken opleveren, lijkt het me meer regel dan uitzondering.

En dan?

Je veulen elke week even op de foto zetten?
Ik snap niet echt wat we eraan hebben om dit te weten.
oke, ze breken hun botten en kreupelen niet.

Als ze een oorzaak weten te vinden, of omstandigheden waar het niet gebeurd, dan ben ik meer geboeid :)

Je weet hoe onderzoek werkt?

Er wordt iets onderzocht, daaruit komen bepaalde resultaten, er worden conclusies getrokken en op basis daarvan worden vervolgonderzoeken gedaan. :)

Oorzaken en omstandigheden zijn zaken die prima passen in een vervolgonderzoek. Maar dan zul je toch echt eerst bepaalde zaken geconstateerd moeten hebben (zoals met dit onderzoek is gedaan). Ik ben ook benieuwd naar wat er uit vervolgonderzoeken komt.

ik weet heel goed hoe onderzoek werkt. Alleen dit wordt naar buiten gebracht in een fase dat wij er nog niet veel mee kunnen. Daarnaast is het een vrij kleine steekproef, op een vrij selecte groep veulens.
het zegt mij gewoon niet heel veel. misschien hebben zij wel een weiland vol met stenen? ik noem maar wat geks.

en onderzoek begint meestal met een theorie, dan een hypothese, dan het onderzoek, en dan pas conclusies over de hypothese ;)

manonutjuh

Re: Studie: warmbloedveulens hebben erg vaak breuken in hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:27

Vreemd dat ze er weinig last van hebben, mijn vz paard heeft als 3 of 4 jarige z'n hoefbeen op twee plaatsen gebroken, maar die liep wel flink kreupel. Dit is overigs met 10 weken gips en boxrust prima geheeld. Gebeurde trouwens door verkeerd landen op een hindernis,
Benieuwd wat voor verder onderzoek er naar gedaan wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:29

Excuses, ik ben de hypothese vergeten te noemen. :o

Tja, misschien hadden ze deze resultaten nog niet naar buiten moeten brengen en eerst vervolgonderzoek moeten doen. Er zal wel een reden voor zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:29

Zo, dat zijn behoorlijk schokkende conclusies uit dat onderzoek...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:36

nou ja, wel bizar om te weten dat er een grote kans is dat je nu misschien een veulen in de wei gaat krijgen, en dat het misschien op gebroken hoeven loopt.
Maar ik zou graag meer willen weten over de oorzaak van die breuken. Lijkt me niet de bedoeling van de natuur dat je alles zomaar breekt (of dat dat door fokkerij komt, of andere genoemde oorzaken)

Tijd dat ze nog een keer wat weilanden en bossen/vlaktes induiken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:38

Maar wie zegt dat veulens die op stal staan het niet nog erger hebben? Veulens hebben wel meer bewegingsruimte in het weiland, maar in het wild lopen ze stukken meer natuurlijk. Misschien groeit alles nu veelste hard door het te weinig bewegen? Ik ben ook erg benieuwd naar de oorzaak, en de verschillen..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:45

ztugwell schreef:
Maar wie zegt dat veulens die op stal staan het niet nog erger hebben? Veulens hebben wel meer bewegingsruimte in het weiland, maar in het wild lopen ze stukken meer natuurlijk. Misschien groeit alles nu veelste hard door het te weinig bewegen? Ik ben ook erg benieuwd naar de oorzaak, en de verschillen..

dat lijkt me stug.. botten breken niet zomaar. Daar moet wel wat voor gebeuren. Dus of ze zijn zo broos dat ze letterlijk uit elkaar vallen (maar dat heeft niks met op stal staan te maken) of ze krijgen van buitenaf zo'n klap dat het bot breekt (kraakbeengehalte laag?).

we zullen zien wat ze over een jaar of zelfs nog langer gaan bedenken hierop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:51

Daphaan schreef:
ztugwell schreef:

dat lijkt me stug.. botten breken niet zomaar. Daar moet wel wat voor gebeuren. Dus of ze zijn zo broos dat ze letterlijk uit elkaar vallen (maar dat heeft niks met op stal staan te maken) of ze krijgen van buitenaf zo'n klap dat het bot breekt (kraakbeengehalte laag?).

we zullen zien wat ze over een jaar of zelfs nog langer gaan bedenken hierop

Nee botten breken ook niet zomaar, maar misschien dat ze door het gebrek aan genoeg beweging en variatie van ondergrond toch slappe hoeven krijgen die veelste hard groeien? En als ze dan een keer in het weiland kunnen, of als ze dan een keer wel op andere ondergrond komen te staan en gekke bewegingen maken. Ze dat niet aankunnen?

Ik zou niet weten hoor, we zullen inderdaad zien hoe en wat..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:54

ik denk (en ik ben geen arts of zo, maar lekker speculeren kan ik wel) dat van stilstaan in een stal niet zozeer de botten aantast. Dat gaat voornamelijk over voeding en kalk en dat soort spul. Wel zouden de pezen zwakker kunnen worden, en de spieren om de gewrichten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:59

Botten, spieren en pezen worden sterker en krachtiger door beweging en belasting. Ik ben benieuwd hoe deze veulens gehuisvest waren..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:00

:+ wist niet dat je botten kon trainen door bewegen?
dacht dat dat gewoon een kwestie was van gezond zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:02

Nee zeker niet. Een bot is geen dood weefsel, maar met name qua dichtheid (en broosheid) is er veel ontwikkeling door beweging en belasting.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:20

weer wat geleerd
wie zegt dat bokken tijdverspilling is van je dag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:22

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:26

Daphaan schreef:
:+ wist niet dat je botten kon trainen door bewegen?
dacht dat dat gewoon een kwestie was van gezond zijn.

:j Globaal was zo'n 6 weken om spieren te trainen, 6 maanden voor pezen, banden en kapsels en 1,5 jaar voor de botten!
Idd altijd goed om te weten hoor, zulke dingen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:27

Van wie is dit onderzoek?
en is het op 1 stoeterij bekeken of op meerdere?

Ik vraag me af of het gevolgen heeft voor de veulens, en of het dan ernstige gevolgen zijn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:30

Als 20 veulens 61 breuken opleveren op een en dezelfde fokkerij dan heb ik vragen over het opfok op DIE fokkerij en het gebruikte 'fokmateriaal'.

Omdat de resultaten TE specifiek zijn voor een locatie en een fok-groep (hier neem ik aan dat het over een oa familie-merrie bestand) die al jaren onder dezelfde situatie/omstandigheden gehouden zijn, vind ik de resultaten te bepalend.
Een studie op verschillende fokkerijen op diverse locaties in het land (dus andere ondergronden enz) met fok-material die niet aan elkaar verwant is, zou m.i. een betere inzicht geven en hoogst waarschijnlijk verspreid resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:31

LindyH schreef:
Er staat bij dat de breuken snel helen, dus als een paard op 2-jarige leeftijd een breuk heeft, dan is die later opgelopen of het is een ander type breuk.

Wel een erg interessant onderzoek. Ik ben benieuwd wat vervolgonderzoeken gaan uitwijzen en wat we daaruit moeten concluderen. Het zou mij ook niks verbazen als het een natuurlijk mechanisme blijkt te zijn.

Klopt, heb net gelezen dat bij veulens de breuken ook veel sneller helen. Breuken helen snel tot een leeftijd van 2 jaar. Daarna is het een stuk lastiger.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:33

Chubby schreef:
Botten, spieren en pezen worden sterker en krachtiger door beweging en belasting. Ik ben benieuwd hoe deze veulens gehuisvest waren..

'Alle onderzochte veulens liepen met hun moeder in de wei op een stoeterij in hetzelfde seizoen.'
Dus 24/24 op de wei.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:34

Peterina schreef:
Als 20 veulens 61 breuken opleveren op een en dezelfde fokkerij dan heb ik vragen over het opfok op DIE fokkerij en het gebruikte 'fokmateriaal'.

Omdat de resultaten TE specifiek zijn voor een locatie en een fok-groep (hier neem ik aan dat het over een oa familie-merrie bestand) die al jaren onder dezelfde situatie/omstandigheden gehouden zijn, vind ik de resultaten te bepalend.
Een studie op verschillende fokkerijen op diverse locaties in het land (dus andere ondergronden enz) met fok-material die niet aan elkaar verwant is, zou m.i. een betere inzicht geven en hoogst waarschijnlijk verspreid resultaten.

Helemaal mee eens! Ik heb ook mijn twijfels bij het onderzoek, of in ieder geval de uitslag van het onderzoek.
Zijn hier meer studies in gedaan of is dit het enige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:35

Alice13 schreef:
Peterina schreef:

Helemaal mee eens! Ik heb ook mijn twijfels bij het onderzoek, of in ieder geval de uitslag van het onderzoek.
Zijn hier meer studies in gedaan of is dit het enige?

http://www.hoofcare.com/archives/coffin ... tures.html
http://www.cvm.ncsu.edu/vth/ehc-sp/ehic/cbf.html

Dit zijn andere onderzoeken die hier ook over gaan, weet niet of iemand ze goed Nederlands kan vertalen?

Edit, link aangepast.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:35

Eerlijk is eerlijk, 'op de wei lopen' is in de paardenwereld een begrip wat op diverse manieren geinterpreteerd kan worden..
Alhoewel ik daarmee wellicht een kant op stuur, die ik helemaal niet durf te benoemen ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:36

Daphaan schreef:
Als 20 veulens 61 breuken opleveren, lijkt het me meer regel dan uitzondering.

En dan?

Je veulen elke week even op de foto zetten?
Ik snap niet echt wat we eraan hebben om dit te weten.
oke, ze breken hun botten en kreupelen niet.

Als ze een oorzaak weten te vinden, of omstandigheden waar het niet gebeurd, dan ben ik meer geboeid :)

Ik denk juist dat we er wel wat aan hebben. De vraag blijft vooral hoe komt het?
Is er iets mis met de voeding, huisvesting of het fokbeleid waardoor de botten misschien broser worden en sneller breken.

Ik krijg er al kriebels bij als ik eraan denk, ik denk toch niet dat moeder natuur het zo gepland heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:25

Peterina, dit is het eerste waar ik ook aan dacht. Als ze van dezelfde stoeterij komen, zijn er hoogst waarschijnlijk verweven bloedlijnen. Een genetisch fout kan daardoor meer/vaker naar voren komen dan bij paarden van ander bloed.
Het is een van de bezwaren van dit soort eenzijdige onderzoeken. Je moet daar geen conclusies uittrekken voordat er een controlegroeponderzoek is gedaan.
In dit geval vraagt het om meerdere controle groepen. Andere warmbloeden en rassen die minder gemanipuleerd zijn, om mee te beginnen.
Als je alleen wilde paarden zou nemen, kun je nog geen conclusie trekken, want wie zegt niet dat bij alle andere warmbloeds in de wereld het niet het geval is? En dat je bij je wilde paarden groepje ook niet toevallig geluk had?
En misschien is het wel normaal in opgroeiende paarden. We weten niet hoe het met de rest van de paarden op de wereld is.