In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:09

haan schreef:
Ik durf haast te wedden dat de uitkomst van het onderzoek geen honger is.......... }>

Wat zou de doodsoorzaak volgens jou wezen dan?

ilse86

Re: In korte tijd drie konikpaarden overleden in Midwolderbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:09

ik wilde het net vragen ;)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:10

Juist geen honger, omdat ze dan heel Nederland over zich heen krijgen, ze zullen het wel afwimpelen met een virus.....

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:11

Geloof je het zelf????????

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:13

Wacht nou maar dat onderzoek af. Je kunt je druk maken, maar dat helpt toch geen hol.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:15

Nee het helpt geen hol, ik begrijp het ook, en ik ben echt geen sojabonen-vreter, ik eet geen onbespoten voedsel en ik lust ook graag een stukje niet-biologisch-vlees. Het gaat me hier om beesten die 'natuurlijk' tussen hekken gehouden worden en gewoon honger hebben en waar ik met mijn blote hoofd gewoon niet bij kan om deze dieren te laten bekommeren.

Nederland spoort zo langzamerhand niet meer; http://www.telegraaf.nl/binnenland/5784 ... html?p=2,1

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:16

Wanneer zou dat onderzoek afgerond zijn denk je??
Denk ergens in de zomer!!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:17

geen idee. Ik ga mijn paarden ff hooi voeren.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:18

sorry hoor, maar paarden gaan volgens mij niet zomaar dood van de honger. Hoe lang is het nou zo koud? 3 weken ofzo? de vetlaag die de dieren hebben, is echt niet binnen 3 weken verdwenen... er is minder voedsel dan in de zomer, dat klopt, maar het is niet zo dat ze op een paar vierkante kilometer beton staan hoor...

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:18

Hebben die van mij al op. :o

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:30

Eigenlijk leefden er al lang geen wilde paarden meer in nederland dus door ze opnieuw uit te zetten creeer je sowiezo geen natuurlijk situatie. De natuurlijke situatie is dat ze niet meer in Nederland leven omdat dat niet op een natuurlijke manier haalbaar was, anders hadden ze niet uitgezet hoeven worden! Hertjes zijn wel in de Nederlandse natuur te vinden, dus kennelijk wel bestemd om hier in het wild te leven. Het gebied is gewoon te klein. En dan ook nog met een hek eromheen. En ik deel de mening dat je dan beter ervoor kan zorgen dat de kudde niet verder groeit, door castratie of verwijderen van hengsten. In een echte natuurlijke situatie zouden die ook weg trekken. En gewoon hooi bijvoeren in dit voor Nederlandse begrippen extreme winterweer. Ook eet ik biologisch vlees maar vind wel of niet biologisch vlees en het onderwerp veel binnen staan, niets met deze discussie te maken hebben.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:47

Volgens mij zetten ze die dieren alleen maar uit omdat het een ....goedkoop onderhoud... van het gebied is.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:55

kiolette schreef:
Hoofd koel houden, onderzoeken en eventueel de natuur zijn beloop laten gaan.

hoe kun je dit de natuur noemen.... begrenst met hekken, dus als het eten tussen de hekken op is hebben ze pech.

in de echte natuur kunnen ze verder trekken opzoek naar voer, wij beletten ze dat dus vind ik dat je bijvoeren verplicht bent.

als je de natuur de natuur wil laten dan moet je ook vijanden in zetten die de dieren kunnen doden, dat gebeurt nu ook niet daardoor krijg je er teveel, dus gaan we afschieten... ooh wat natuurlijk zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:05

Asyaa schreef:
haan schreef:
Dan maar wat minder natuurlijk ; bijvoeren en liefst direct

En dan? Moeten ze in de lente weer gaan schieten.
Eerst eens even kijken hoe het komt voordat we 'maar' met extra voer gaan gooien.

Ze schieten niet, teveel aan dieren wordt vervoerd naar Duitsland, in december zijn al 15 paarden naar een boer in duitsland gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:09

9jinte9 schreef:
jilleroo schreef:
ik zou eerst maar eens afwachten of het uberhaubt honger is of dat de overleden paardjes ziek waren voor je gaat rondgooien met hoe slecht niet bijvoeren is.

zullen we ook een petitie houden voor de hertjes die overlijden en niet bijgevoerd worden ? of de andere dieren in de natuurgebieden ? Nee tuurlijk niet, die zijn niet aaibaar genoeg.

Amen _/-\o_

Wat een onzin, herten zijn niet iemands eigendom. Deze paarden zijn van stichting het groninger landschap en staan in een omheind gebied. Dus als eigenaar heb je gewoon een zorgplicht, net als ieder ander. Zelfs een veulen is dood gegaan, zat in de sloot, een omstander heeft het beest er uit gehaald en verzorg. De stichting wilde perse terug zetten, diertje was nog erg zwak, is toch terug gezet en lag volgende dag dood op het terrein. Had dat diertje dan afgespoten ipv zo'n lijdensweg in de kou met dit weer.
Dus die vergelijking met schattige hertjes (die overigens een hoge aaibaarheidsfactor hebben) slaat wal nog kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:10

MysticTinker schreef:
Idd.. ik denk dat vossen (en mss dassen?) en roofvogels/eksters heel blij zouden zijn met een dood paard :j

Je mag daar ook gewoon rondwandelen in de buurt en dat is natuurlijk geen prettig gezicht, dus dat stukje natuur wordt dan overgeslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:14

Shanedow schreef:
Het is de natuur togg ? (De poging tot natuur in iedergeval..)

Zolang er geen sprake is van vergif of ziekte niks aan doen. Hoe hard het ook klinkt :o !

Idd vooral de poging gaat ten koste van de uitgezette dieren. Das geen natuur. In de echte natuur was een zwak dier al lang voedsel voor de roofdieren geweest en die zijn er niet in dit plaatje, dus dit is geen natuur.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:16

Hmm dus dat moet iedereen die zijn paard op de wei zet zonder eeten en drinken gewoon zeggen!
Die mensen zijn niet bezig met mishandeling maar het natuurlijk houden van hun paard!
Dus mensen stop maar met voeren niet laten verhongeren is gewoon het natuurlijk houden van je paard.
Hmm zullen we dat ook vast met kinderen doen?
Iedereen massaal zijn kind op straat zetten zonder eeten of drinken want dat is natuurlijk houden van je kind?

Sjongejonge wat een gekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:17

loriene schreef:
Volgens mij zetten ze die dieren alleen maar uit omdat het een ....goedkoop onderhoud... van het gebied is.

Daar sla je de spijker op zijn kop en je hoeft geen da te halen bij ziekte, want dat is de natuur ;(

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:18

marieminime schreef:
als je de natuur de natuur wil laten dan moet je ook vijanden in zetten die de dieren kunnen doden, dat gebeurt nu ook niet daardoor krijg je er teveel, dus gaan we afschieten... ooh wat natuurlijk zeg
Deden ze dat maar, dan hoefden die arme beesten tenminste geen langzame hongerdood te sterven. Maar daar hebben de dames en heren natuurbeschermers de (politieke) guts niet voor, want jagen doet het nu eenmaal niet zo best in de publieke opinie. En omdat ze, naast overheidssubsidies, voor een flink deel van hun inkomsten afhankelijk zijn van contributies, giften en legaten, willen ze Jan en Truus Publiek op hun flatje driehoog achter in de Pijp toch maar al graag te vriend houden. Die zien vanaf hun balkonnetje namelijk niet de gespieste herten aan het hek hangen zoals van de week in Santpoort gebeurd is en nemen daarnaast, niet gehinderd door enige kennis van zaken voorbijgaand aan de lijdensweg die een verhongerend beest moet doorstaan, klakkeloos genoegen met de uitleg dat "dit nu eenmaal de natuur is", terwijl ze het middels een welgemikt schot doden van overtallige dieren om de omvang van een populatie te reguleren "egt te sielugh" vinden.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 14-01-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:22

Waren het oudere dieren? Dieren die al iets onder de leden hebben?etc etc etc. Nooit hoor je iemand over die paarden en ineens is het een onderwerp van gesprek. Ik geloof niet dat die dieren van de honger zijn omgekomen. Er wordt toezicht gehouden, alsof ze die beesten laten verhongeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:26

Een ouder dier en een veulen, nummer 3 weet ik niet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:44

Eerst maar eens laten onderzoeken wat er aan de hand was, dan kunnen ze altijd nog kijken of er ingegrepen moet worden.