Het is niet nodig om dan met grotere letters iemands mening te overschreeuwen of door te drukken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:sandra1986 schreef:het bijvoeren van grote grazers in het wild verstoord het ritme wat ze hebben, en al het andere wat deze machtige dieren hebben opgebouwd hier in Nederland.
het is heel natuurlijk dat ze s'winters teren op de conditie en krachten die ze zomers opbouwen.
hoe hard het ook klinkt. het is de natuur.
deze dieren heb ruimte zat om te kunnen overleven.
en dat blijft dus altijd een heikel onderwerp. Om de natuur staan namelijk geen hekken en meerdere diersoorten zijn afhankelijk van de ruimte die ze delen, zo ook de konikpaarden, herten en nog veel meer.
Het gebied zal vast wel groot zijn, maar in de winter zijn ze allen op zoek naar voer, en is het dus duidelijk niet groot genoeg meer.
Wanneer de mens er een hek om zet, bepaal je dus het lot van deze dieren en moet je daar imo ook zorg voor dragen.
essie_blue schreef:Ik vind het belachelijk dat ze die dieren niet bijvoeren, we hebben in NL geen echte natuur meer, er zijn teveel grenzen,
de paarden kunnen niet wegtrekken om voedsel te zoeken. In
Duitsland waar veel meer natuur is voeren de boswachters de herten en reeen gewoon bij. En wat zijn wilde paarden, in ieder geval niet die paar pony's in de Oostvaarderplassen, gewoon neergezet door de mens niet al te lang geleden.
Kuggur schreef:NHevaVD schreef:De natuur is soms hard!
Laat me niet lachen; als je de natuur zijn gang zou laten gaan waren de oostvaarders plassen non existent.
Dit is gewoon paardenhouderij, en net als iedere eigenaar is staatsbosbeheer verantwoordelijk voor het welzijn van zijn dieren (of "zou moeten zijn"...). Niet bijvoeren als populatiecontrole is mishandeling.
Shadow0 schreef:Op afschieten / vangen komt net zo veel kritiek... En zelfs als er roofdieren rond zouden lopen... die roofdieren vangen hun prooien juist in de door kou en voedsel verzwakte dieren. En zelfs door het ijs zakken is heel natuurlijk. (Laatst nog een serie op Animal Planet waar roofdieren ook speciaal de wacht hielden op een plek waar veel dieren door het ijs zakten. Dan visten ze die er uit en aten 'm op.)
Ik snap de keuze wel en zie het probleem absoluut niet. Natuur is niet schattig, daar komt het eigenlijk op neer. Ik zie daar niets onverantwoords aan. Ik gun het geen paard dat ik ken (vandaar dat ik ook niet van plan ben om een paard dat ik krijg volkomen 'natuurlijk' te houden... ik wil mijn paard levend en in goede conditie en het waar mogelijk een aangenaam leven gunnen, iets wat de natuur zeker niet doet!), maar om net te doen alsof dit heel erg is en opengereten te worden door een roofdier niet, da's een beetje irreeel.
Janine1990 schreef:shula schreef:Ik vind het een beetje een vreemde situatie; de paarden zo natuurlijk mogelijk laten leven maar dan wel het verzwakte paard afschieten. Heel fijn (goed!!) voor het paard, zo bedoel ik het natuurlijk niet maar het is wel tegenstrijdig.
Minder tegenstrijdig dan een gezond paard afschieten lijkt mij??? Nu is er een reden....
Anya schreef:Geef die dieren gewoon wat te eten, je kan me de pot op met je ritme. Nederland is al lang niet natuurlijk meer. En het is een scheef gebeuren: wel de vogels bijvoeren, eendagskuikens neerleggen voor de roofvogels (uilen bijvoorbeeld en buizerds) en de grote grazers laten verrekken. Hongerdood is een heel nare dood. Niks prachtigs aan. In de echte natuur zouden ze zolang niet lijden. Want dan worden ze verzwakt gevonden en dienen ze als voedsel voor wolven of grotere roofdieren. Je laat je gewoon wat op de mouw spelden door staatsbosbeheer en aanverwanten.
Overal krijgen mensen de dierenbescherming op het dak als ze hun grote grazers laten verhongeren. Behalve staatsbosbeheer. Want dan heet het natuur. Dat wil zeggen een iets grotere 'wei', maar in Nederland nog steeds geen natuur.
shula schreef:Janine1990 schreef:Minder tegenstrijdig dan een gezond paard afschieten lijkt mij??? Nu is er een reden....
Tsja ik vraag me af of ze dit paard hebben laten liggen om hem op te laten eten door andere dieren met kogel en al.
Henkjan schreef:Ik ben ook van mening niet bij te voeren. Die paarden zijn heel anders dan de paarden die wij hier op stal of in de wei hebben staan. De paarden hebben het even moeilijk maar het weer blijft niet maanden zo, de zwakkere exemplaren krijgen het nu moeilijk, maar de sterke die krijgen allemaal gezonde veulens volgend jaar en worden weer makkelijk drachtig.
Als er geen paarden door het ijs waren gezakt hoorde je nu niemand klagen over bijvoeren oid.
Cayenne schreef:Precies Anja, en Kuggur ook erg mooi gesproken.
Er staat een hek omheen. Hoe kun je dan nog over een natuurlijke kudde spreken? Ze zijn er door mensen neergezet, en dan heb je er in dit geval ook zeker voor te zorgen.
Dat staatsbosbeheer het goed wil praten is wel duidelijk, maar klopt natuurlijk van geen hout.
Dit moet je eens doen bij je eigen paarden, heb je direct de DB aan de deurbel hangen