BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:46

Caira schreef:
De arabieren van Arabesk staan hier 300 meter verderop, de nrpser en kwpner van de buurman staan ook 24/7 buiten. Mijn welshje heeft ook nog nooit een stal gezien

Russel het zijn PAARDEN! Wij vermenselijken ze.



Nee, dat is niet waar, jij praat vanuit jouw straatje, met jouw paard als referentiekader.

Paarden zijn makkelijke dieren die passen zich aan, aan elke situatie, maar zelf blijven denken is wat WIJ als mensen moeten blijven doen.

Om over de paarden van de buren te praten terwijl je ze niet zelf in de hand hebt, is makkelijk praten.

bolhoed
Berichten: 58
Geregistreerd: 20-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:49

hoe gaat het met de paarden in de natuurgebieden?

Caira
Berichten: 26086
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:51

russel schreef:
Caira schreef:
De arabieren van Arabesk staan hier 300 meter verderop, de nrpser en kwpner van de buurman staan ook 24/7 buiten. Mijn welshje heeft ook nog nooit een stal gezien

Russel het zijn PAARDEN! Wij vermenselijken ze.



Nee, dat is niet waar, jij praat vanuit jouw straatje, met jouw paard als referentiekader.

Paarden zijn makkelijke dieren die passen zich aan, aan elke situatie, maar zelf blijven denken is wat WIJ als mensen moeten blijven doen.

Om over de paarden van de buren te praten terwijl je ze niet zelf in de hand hebt, is makkelijk praten.


Waarom heb ik makkelijk praten? Het is toch zeker zo. Hier heerst gewoon een compleet andere mentaliteit, ik was vroeger ook van de dekentjes en het 's nachts binnen zetten maar ik heb ondervonden dat mijn paarden veel gelukkiger zijn nu ze 24/7 buiten staan. En velen met mij, ook mijn artrose merrie is veel beter nu ze gewoon 24/7 buiten staan en ook de shet van rond de 30. Ze voelen zich beter, hebben minder last van ziektes en kunnen soepeler bewegen.
Je zegt zelf dat paarden zich gemakkelijk aanpassen, ja dat doen ze dus ook.
Dat binnen zitten en dekentjes op doen is vaak voor onze gemoedsrust, dan slapen we lekkerder!

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:54

bolhoed schreef:
hoe gaat het met de paarden in de natuurgebieden?


ik neem aan dat die nu wel bijgevoerd worden.

Cynthiaaapje

Berichten: 1927
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Overschild

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:57

Russel, mijn kwpn-er stond ook altijd buiten. Zoals Ciara zegt we zijn de paarden aan het vermenselijken..

Niwla

Berichten: 4122
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:58

Mijn paard breekt de stal af als hij de hele dag binnen zou staan. :=
Ze krijgen 's avonds extra ruwvoer en hebben beschutting van de bomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:59

Caira, Sorry, wordt er een beetje moe van.

Ik weet onderhand wel hoe ik voor mijn eigen paarden moet zorgen en wat bij ze past.

En ik kan mijn paard niet met jouw tinker vergelijken! Ga ik dat doen, dan komt hij chronisch te kort.

Mijn paard komt overdag een paar uur buiten en idd hij slaapt lekker in een droge stal en warm is het helemaal niet in mijn stal, in tegendeel zelfs, het vriest er net zo hard als buiten....en idd op stal krijgt hij een deken om warmer te blijven, zijn huid is dunner dan jouw paard, zo dun dat hij in de zomer door zijn hoofdstel bv al snel wondjes krijgt, zijn huid is papierdun, dan is zijn wintervacht dunner, heeft geen onderharen met dekharen zoals bv mij shet, maar zijn wintervacht is lekker voor overdag met zonne uren. S'nachts moet zijn speklaag hem extra verwarmen en die is snel opgebrand bij hem.

Idd ik voel of hij het koud heeft en dat zie ik ook aan hem, als hij het te koud heeft, gaat hij ook niet liggen, dan blijft hij in elkaar gedoken staan. De natuur een beetje helpen.

Ik heb het in huis nu ook koud, hebben een oud huis, maar mijn man komt binnen en roept verschrikt uit dat het broeiheet is hier.....zijn lijf is anders dan de mijne, maar als ik op kantoor kom, wordt ik misselijk van de warmte en lopen mijn vrouwelijke collega's met shawls om :+

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:00

Dan zullen mijn shets wel niet goed bij hun hoofd zijn als ze binnen gaan slapen uit zich zelf. Die staan weinig buiten met dit weer. Kiezen mogen ze zelf.

paarden zonder schuilstal kunnen niet kiezen..... En de paarden van tegnwoordig kun je toch echt niet vergelijken met wilde paarden. Deze moeten rondtrekken om hun voedsel te vinden en blijven zo ook warm. Dat hoeven paarden in de wei niet.

Quasandra

Berichten: 141
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: liedekerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:00

Mijn ruin staat ook altyd buiten diene wil gewoon niet binnen staan of hij breekt alles af.
heeft geen dekentje op ook niet wel een stal waar hij nooit of zelden in gaat.
krygt elke dag zijn eten 1x op een dag en staat nog modder vet.
hij is een buiten paardje met een beren vel op nu.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:01

maaaardat betekend dus wel dat de regering niet alle paarden en ponies over 1 kam moet scheren, ik heb een kwwpnner staan die nooooit naar binne gaat en een new forrest die wel binnen wil slapen.

Maar ik snap niet dat mensen vallen over het buiten staan en niet over het zonder voer staan, das veel kwalijker imo.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:01

Wat een supermooie foto van Sjoert trouwens even off topic :P

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:02

Ach wanneer doe je het eigenlijk goed?
Bijna nooit in andersmans ogen.
Iedereen heeft zijn eigen manier van stalling van zijn of haar paarden en [bijna] iedereen ziet zelf wel of het goed is of niet.
Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:04

Wilawander schreef:
Dan zullen mijn shets wel niet goed bij hun hoofd zijn als ze binnen gaan slapen uit zich zelf. Die staan weinig buiten met dit weer. Kiezen mogen ze zelf.

paarden zonder schuilstal kunnen niet kiezen..... En de paarden van tegnwoordig kun je toch echt niet vergelijken met wilde paarden. Deze moeten rondtrekken om hun voedsel te vinden en blijven zo ook warm. Dat hoeven paarden in de wei niet.



Mijn shet is ook zo.

Als het regent, staat hij onder een boom of onder het schuilhok, mijn paard midden in de regen.

En door het rondtrekken worden ze warm, hebben ze een andere stofwisseling, eten schaarser voer waardoor het langer in de darmen zit. De zwakke redden het niet en blijven achter en worden een prooi voor andere dieren.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:06

Mijn Spanjaarden stonden ook altijd buiten hoor en die hadden het niet kouder dan de andere paarden.
Op dit moment staat de merrie in de nacht binnen omdat ik haar niet alleen buiten wil hebben en de rest ging naar binnen.
Mijn hengst kan kiezen en hij kiest over het algemeen voor buiten, ook met dit weer, okej hij heeft wel een dek op ;)

Mijn shet staat liever binnen dan mijn PRE :+

verder denk ik dat het lastig is voor de dames/heren van de betreffende instanties om een scheiding te maken tussen dieren die 'verzorgd' 24/7 buiten staan en dieren die 'niet verzorgd' 27/7 buiten staan.
De 1e cat. zorgt er ongetwijfeld voor dat er water en hooi genoeg is, de 2e cat. zal zich daar niet om bekommeren.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:07

russel schreef:
Wilawander schreef:
Dan zullen mijn shets wel niet goed bij hun hoofd zijn als ze binnen gaan slapen uit zich zelf. Die staan weinig buiten met dit weer. Kiezen mogen ze zelf.

paarden zonder schuilstal kunnen niet kiezen..... En de paarden van tegnwoordig kun je toch echt niet vergelijken met wilde paarden. Deze moeten rondtrekken om hun voedsel te vinden en blijven zo ook warm. Dat hoeven paarden in de wei niet.



Mijn shet is ook zo.

Als het regent, staat hij onder een boom of onder het schuilhok, mijn paard midden in de regen.

En door het rondtrekken worden ze warm, hebben ze een andere stofwisseling, eten schaarser voer waardoor het langer in de darmen zit. De zwakke redden het niet en blijven achter en worden een prooi voor andere dieren.



Dan zijn wij het eens :D
Ik snap ook niet wat het probleem is aan de regel dat elk paard een schuilstal moet hebben. Goed voer lijkt me logisch maar dat is een schuilstal dus niet. wat me echt verbaasd. Eerlijk gezegd viindt ik dat echt verbazingwekkend.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:12

Wilawander schreef:
Vindt het een goede regel.

Ik ben van mening dat ieder dier moet kunnen beschikken over een schuilstal. In de zomer voor de warmte en in de winter om te schuilen en in droog stro te kunnen liggen.

Ik vindt dat dieren die buiten leven zonder stal zo op gehaald mogen woden door de DB. Als je niet bouwen mag van de gemeente dan maar binnen halen en een aantal uur op de wei.


Ben het hier, zeker voor het huidige sportpaard 100% mee eens. Ik schop mijn merries een paar uur per dag naar buiten, maar na korte tijd staan ze al voor het hek en hinniken me beschuldigend toe :D . De 2 jarigen kunnen de hele dag kiezen en krijgen buiten kuil, als ze dat op hebben blijven ze meestal toch buiten, alleen bij hele harde wind en veel regen zoeken ze de beschutting van de stal.

Die keuzes moeten ze hebben en dat geldt ook voor de hete zomers met veel dazen.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:13

Oke, nog ff praktisch dan: wat is volgens jou precies de meerwaarde van een schuilstal boven al aan andere voldane voorwaarden, nl: goed voer, onbeperkt water, een stuk land waar ook hoge stukken bij zitten zodat er altijd een droge ligplek is, en voor paarden met een dunnere vacht een deken? Daar ben ik nl wel benieuwd naar. Daarnaast (nog ff praktischer ;)) als je je paard in de grote koppel houdt, wat welzijnstechnisch toch zeker aanbevelingswaardig is, hoe wil je in NL een schuilstal gaan neerzetten waar meer dan 10 paarden (wanneer ze hier al ingaan) ieder hun persoonlijke ruimte kunnen vinden?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:14

sarabande schreef:
Wilawander schreef:
Vindt het een goede regel.

Ik ben van mening dat ieder dier moet kunnen beschikken over een schuilstal. In de zomer voor de warmte en in de winter om te schuilen en in droog stro te kunnen liggen.

Ik vindt dat dieren die buiten leven zonder stal zo op gehaald mogen woden door de DB. Als je niet bouwen mag van de gemeente dan maar binnen halen en een aantal uur op de wei.


Ben het hier, zeker voor het huidige sportpaard 100% mee eens. Ik schop mijn merries een paar uur per dag naar buiten, maar na korte tijd staan ze al voor het hek en hinniken me beschuldigend toe :D . De 2 jarigen kunnen de hele dag kiezen en krijgen buiten kuil, als ze dat op hebben blijven ze meestal toch buiten, alleen bij hele harde wind en veel regen zoeken ze de beschutting van de stal.

Die keuzes moeten ze hebben en dat geldt ook voor de hete zomers met veel dazen.


Jij snapt wat ik bedoel :D

Caira
Berichten: 26086
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:14

Omdat die regel er niet is en je 9 van de 10x geen schuilstal mag plaatsen!

Grappig vind ik altijd die voorbeelden van die mensen die zeggen dat hun paard zielig hinnikend voor het hek staat, hij wil ZOOOOOOOO graag naar binnen, waarom? Juist ja omdat er binnen eten op hem wacht :Y)

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:14

dat vind ik een veel groter probleem, paarden die in de brandende zon staan, voer voor dazen en horzels.

mijn paarden maken in de zomer veel meer gebruik van de stallen dan in de winter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:18

peer2005 schreef:
Oke, nog ff praktisch dan: wat is volgens jou precies de meerwaarde van een schuilstal boven al aan andere voldane voorwaarden, nl: goed voer, onbeperkt water, een stuk land waar ook hoge stukken bij zitten zodat er altijd een droge ligplek is, en voor paarden met een dunnere vacht een deken? Daar ben ik nl wel benieuwd naar. Daarnaast (nog ff praktischer ;)) als je je paard in de grote koppel houdt, wat welzijnstechnisch toch zeker aanbevelingswaardig is, hoe wil je in NL een schuilstal gaan neerzetten waar meer dan 10 paarden (wanneer ze hier al ingaan) ieder hun persoonlijke ruimte kunnen vinden?


Een grote koppel is wat anders, zeker als er een beschermende bosrand is, ze kunnen dan beschutting en warmte bij elkaar zoeken, wat ook gebeurt. Ik ben er overigens, nogmaals voor sportpaarden, geen voorstander van.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:19

Krijgen we nou elke dag zo'n topic?

Ik ga mezelf niet meer verdedigen, op dit moment ben ik blij dat ik niet in belgie woon.

nogmaals: www.paardnatuurlijk.nl niet dat de site zo heilig is maar ze hebben in vele gevallen wel gelijk.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:21

Ik ben het eigenlijk gewoon echt met chiara eens :j
Maar tegelijk met Wilawander. Het is zeker in deze tempraturen belangrijk dat een paard kan kiezen of het naar binnen of naar buiten wil, maar door de paarden in een pension binnen te zetten, haal je toch ook weer een keuze weg? Net als dat je m buiten laat staan zonder schuilstal, alleen dan andersom?
Het is zo makkelijk om de eeuwig durende discussie weer voort te zetten over welk paard wel en welk paard niet buiten kan staan. Laat ze dan zelf kiezen, en denk dat er voor alle paardeneigenaren wel een excuus te verzinnen is waarom paarden graag binnen zouden staan....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:31

Als ze nu gewoon makkelijker zouden toelaten om een schuilstal te zetten zou het makkelijker zijn voor iedereen. Een schuilstal is niet altijd heel handig (met veel paarden bijvoorbeeld) maar echte koukleumen kunnen zich er wel mee vermaken. Ik heb ook een paard wat ALTIJD wil buitenlopen, maar zij staat op een wei met een paard wat liefst een paar uur binnen staat. Ook paarden kunnen onderling sterk verschillen.

Ze moeten gewoon soepeler worden met het uitreiken van vergunningen voor schuilstallen, dat is de beste oplossing voor de paarden. Dan kan nog iedereen kiezen wat hij doet, maar zijn er tenminste meer mogelijkheden voor mensen die hun paarden 24/7 buiten willen zetten.

Ben het wel eens met Caira verder maar mensen mogen wel nog steeds zelf kiezen hoe ze hun paarden zetten of dat nu beter voor die paarden is of niet...

Het is wel triest dat er blijkbaar nog zoveel paarden zonder eten, drinken en schuilhok buiten staan :( ongelooflijk. Die mogen ze van mij ook wel dwingen om binnen te halen of eten te geven.

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:40

Vind zelf 24/7 buiten wel goed, maar vind ook dat ze dan een schuilgelegenheid moeten hebben en water en genoeg voer.
Zelf heb ik ze in de zomer/lente/herfst 24/7 de paarden buiten staan, heb genoeg bomen in de weides, maar zie dit in de winter niet als schuilgelegenheid.
Ik doe ze in de winter dus wel s-nachts op stal vanaf 21.00 tot 8.00 s morgens.
In nederland had ik ze 2 jaar geleden ook alleen op 1 weide een schuilstal mijn paarden maakten er in de winter wel veel gebruik van.