ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:41

Zack schreef:
om even origineel te zijn pak ik dit filmpje er weer even bij.
Mag je mij vertellen als het zo pijnloos is waarom het paard zo goed als mogelijk opgesloten staat?
http://www.youtube.com/watch?v=QoIGBoAfbwM

Paarden zijn misschien niks gewend?
Daarbij reageren niet alle paarden hetzelfde. Sommige schoppen ook wanneer je achterlangs loopt, zonder dat je ze aanraakt. Kan onmogelijk van de pijn zijn ;)

Mijn paard stond net als de rest gewoon aan het halstertouwtje die de eigenaar vast had.
Met chippen ook - ohh ben ik een dierenbeul ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:42

Ik kan het me echt totaal niet voorstellen dat een paard geen pijn heeft bij het brandmerken....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:44

S__L schreef:
Ik kan het me echt totaal niet voorstellen dat een paard geen pijn heeft bij het brandmerken....

probeer het bij jezelf eens :Y)
Heb me ondertussen al meerdere keren gebrand aan de oven en laatst dus nog het strijkijzer :=
ja ik ben lomp :o

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:45

sjeik schreef:
Als ze dit paard een borstel tegen het bil hadden geduwd was hij ook gaan schoppen.
Ik vind het jammer dat ze bijv bij Fjorden het branden hebben afgeschaft. je ziet vaak dat mensen op zoek zijn naar de afstamming en herkomst van een Fjord. In het brandmerk was het levensnummer verwerkt en dat was een super systeem.
En ik pleit er voor dat afgekeurde paarden weer een A in de hals krijgen.

Dat laatste is echt ( nog steeds0 een goed idee.
Nu worden ze gewoon weer verkocht.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:45

@Nillie
Ja moet er nog steeds om lachen ook O:)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen voorstander van het chippen.
Maar dat brandmerken pijnloos is of amper te voelen is is complete bullshit.

Voor degene die zeggen dat het niet pijnlijk is, kom maar even langs.. zet ik een brandmerkje.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:46

Ja ik me zovaak gebrand en ik had ook echt wel pijn en een paar blaren verder...
En daar bedoel ik niet mee te zeggen dat een paard ook standaard pijn eraan heb maar ik kan het me gewoon niet voorstellen.
Ik wist ook niet dat het in deze tijd nog veel wordt gedaan en heb het zelf ook nog nooit gezien..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:46

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:49

S__L schreef:
Ja ik me zovaak gebrand en ik had ook echt wel pijn en een paar blaren verder...
En daar bedoel ik niet mee te zeggen dat een paard ook standaard pijn eraan heb maar ik kan het me gewoon niet voorstellen.
Ik wist ook niet dat het in deze tijd nog veel wordt gedaan en heb het zelf ook nog nooit gezien..

Het mag in Nederland al sinds 1994 niet meer gedaan worden hoor. Erg jammer.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:54

CaPrIoLe`79 schreef:
@zack: Ik ben vaak zat zelf bij het branden geweest, dat stelde echt helemaal niks voor. Volwassen paarden zijn vrij makkelijk te chippen, maar die veulens voelen doordat ze hun spieren sneller aanspannen toch vaak een behoorlijke prik, waar ze behoorlijk op na reageren.

Hoe kan het dan dat jij er wel bij bent geweest en sjeik zegt dat het niet meer mag sinds 1994..?

Nummus

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:01

Ik zou zeggen dat beide pijn doet en in beide gevallen is het van voorbijgaande aard. Wij mensen gaan ook zeker niet pijnloos door het leven en wilde dieren ook niet, dus daar hoef je het niet om te laten.

Vraag me wel af hoe het zit met onderzoek naar chippen, want een chip is natuurlijk wel een onbekend voorwerp in het lichaam en voor zover ik weet reageert een lichaam op lichaamsvreemde voorwerpen door een ontsteking te regelen en het te vernietigen. Neem aan dat het ding niet makkelijk vernietigd wordt, dus dan is er misschien kans op een chronische ontsteking als dat mis gaat.

Zijn natuurlijk allemaal kansen, maar daarom vraag ik me ook af hoe veel en wat voor onderzoek er al naar gedaan is. Tot die tijd zou ik brandmerken/vriesmerken dus gewoon toe blijven staan als ik "Brussel" was, maar vooruit.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:03

S__L schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:
@zack: Ik ben vaak zat zelf bij het branden geweest, dat stelde echt helemaal niks voor. Volwassen paarden zijn vrij makkelijk te chippen, maar die veulens voelen doordat ze hun spieren sneller aanspannen toch vaak een behoorlijke prik, waar ze behoorlijk op na reageren.

Hoe kan het dan dat jij er wel bij bent geweest en sjeik zegt dat het niet meer mag sinds 1994..?

Dat kan op verschillende manieren.
1. in het buitenland
2. ik heb een foutje gemaakt. brandmerken is verboden vanaf 1 september 2001 in ons land.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:07

Mijn paarden ( heb er 3 laten chippen) reageerde amper op het chippen.. Heb ook stage gelopen bij verschillende bedrijven en ook door reageerde de paarden nauwelijks.

Ben er ook bij geweest, in Bulgarije, dat de paarden werden gevriest (?? hoe zeg je dat.. Dus een merk door bevriezing) maar daar reageerde alle paarden heel heftig op.

Daarnaast zijn er zoveel paarden gechipt en zijn er zo weinig verhalen dat het fout is gegaan.. Ik heb toch op een hele hoop stallen gewerkt en nog nooit mee te maken gehad.

Ik ben niet tegen brandmerken ( al hoewel er bij ons 2 donkerbruine kwpn'ers staan van 15+ en dan moet je wel hele goede ogen hebben wil je dat brandmerk in de zomer zien.. in de winter zie je het niet, alleen als ze net geschoren zijn) maar ook niet tegen chippen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:12

Is het chippen van een paard niet vergelijkbaar met die ene 'pil' voor mensen? Dat staafje dat ze met een naald in de bovenarm plaatsen en hormonen heel gedoseerd afgeeft? Kan drie jaar blijven zitten.
Misschien zijn hier mensen die weten hoe dat voelt? :)

Brandmerken vind ik altijd prachtig om te zien! Maar hoe kunnen ze een paard nu herkennen aan het brandmerk? Als dat 'slechts' het stamboekteken is, vraag ik me het wel af...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:22

Ik zou liever zien dat ze afgekeurde paarden weer gaan brand/vriesmerken. Liever even pijn dan een afgekeurd paard de handel in met alle gevolgen van dien.

Voor de traditie en de eer en glorie van de stoeterij vind ik brandmerken niet zo nodig, met DNA registratie en dat soort technieken raak je de identiteit van een rasgefokt paard echt niet zo snel kwijt. Het staat misschien mooi maar functioneel is het echt niet nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:43

Ik ben tegen..
Je krast toch ook niet je naam in je auto omdat je dan weet waar ie vandaan komt :=
Nee, ik vind het niet mooi, en het voegt niks toe. Paarden horen gewoon gechipt te zijn, dat is verplicht, ook met brandmerk, met de chip kun je hun levensnummer en dus alle beschikbare informatie over dat paard terugvinden, waarom dan ook nog brandmerken?? Alleen omdat het mooi staat?! Dat slaat natuurlijk nergens op.
Als mensen perse iets willen wat echt blijvend is en zonder enig risico, dan zie ik liever tatoeages (en dan niet in de bovenlip, maar gewoon ergens op het lijf, stukje vacht scheren en plaatselijk verdoven, en dan het levensnummer erin tatoeëren, dat groeit weer netjes dicht, zie je niks van, maar kun je altijd weer teruglezen)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:46

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:48

Vind het wel heftig klinken dat brandmerken hoor moet er niet aan denken. Chips heb ik gelukkig nooit mee te maken gehad omdat ik niet woonachtig ben in europa.
Nee ik loop er op alle vlakken niet warm voor.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:49

Dan ben ik toch heel nieuwsgierig naar hoe het bij jullie gaat!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:50

S__L schreef:
[

Ik ben al van voor `94 :=
Bovendien is het in het buitenland nog heel gewoon en kom ik daar ook.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:53

Zack@ de quote daarvoor.

Capriole@ oh, op die manier! Ik snap het!

MisticTinker@ Ja tatoeëren, klinkt wel als een vriendelijkere manier. Maar dat zal wel te veel tijd en geld kosten. Kan bij het brandmerken dan niet plaatselijk verdoofd worden?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:56

Zack schreef:
Mag je mij vertellen als het zo pijnloos is waarom het paard zo goed als mogelijk opgesloten staat?

Mijn oude paard is als 3 jarige nog gebrand, hij merkte daar vrijwel niets van. Deed niet eens een stapje opzij! De rook, van het verbrande haar, niet van de huid vond hij minder prettig.
Hij heeft nooit last gehad van de plek, hij is nu bijna 30 ;) .
Het branden gebeurt vijr oppervlakkig en ze merken er dus niet zoveel van.

Mijn Arabier is gechipt; toen dat gebeurde sprong hij bijna 1 meter de lucht in en wou vervolgens de persoon die het deed te lijf!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:57

Hoe groot zijn die tattoages? Deze lijken me namelijk erg fraudegevoelig. En dat is een brandmerk/vriesmerk imo niet.

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:58

Nillie schreef:
Zack schreef:

Dit paard schrikt zich al dood voor hij het brandmerk op zijn huid krijgt.Je ziet dat hij al bang is omdat die man natuurlijk ook achter hem staat.En ineens krijgt hij een heet ijzer tegen zich aan.

Chippen en brandmerken doen overigens evenveel pijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:00

heo kan branden oppervlakkig gebeuren, dan geneest het toch makkelijk en zie je het niet meer?
ik ben echt heel benieuwd wie nu eindelijk gaat zeggen hoe het kan dat brandne geen pijn doet. lijkt me nogal vreemd.

ik heb al meer dan honderd paarden gechipt zien worden(handelspaarden moesten toen allemaal gedaan) en nooit geen gekkigheid mee gemaakt. ging allemaal gewoon goed.
overigens vind ik het allebij niets.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:15

gekvanfleur schreef:
heo kan branden oppervlakkig gebeuren, dan geneest het toch makkelijk en zie je het niet meer?
ik ben echt heel benieuwd wie nu eindelijk gaat zeggen hoe het kan dat brandne geen pijn doet. lijkt me nogal vreemd.

ik heb al meer dan honderd paarden gechipt zien worden(handelspaarden moesten toen allemaal gedaan) en nooit geen gekkigheid mee gemaakt. ging allemaal gewoon goed.
overigens vind ik het allebij niets.

Tuurlijk doet brandmerken wel pijn. Een paard voelt zelfs een vliegje op zijn huid, een spoortje in zijn zij, en dus ook een heet ijzer op zijn kont. Maar veel paarden laten pijn gewoon niet zien, omdat hun dat kwetsbaar zou maken in de natuur, een paard gaat niet zoals een hond aan zijn kont likken als het daar pijn doet. Maar ik heb me eens (per ongeluk) gebrandmerkt }:0 :Y) (aan het verwarmingselement van de oven), en ik kan je zeggen, dat doet echt ONTZETTEND zeer := In de eerste paard seconden tot minuten niet. Je zenuwcellen verbranden namelijk. Je voelt een klein prikje (en trekt uiteraard even je hand weg, AU!), en geleidelijk begint te pijn dan te komen := Koelen helpt, maar uiteindelijk voelt het alsof je duizend naalden in je hand hebt zitten, en daar heb ik minimaal een week lang last van gehad! Vreselijk. En dat was maar een plekje ter grootte van een kleine erwt. Kun je je voorstellen hoe een groot brandmerk moet voelen.

Mijn paard is ook gechipt, maar daar heeft hij ook geen last van gehad hoor. Als die spuit echt zo pijnlijk zou zijn dan zou elk paard als de dood zijn voor zijn jaarlijkse inenting.