Veel mysteries rond gezadeld paardenskelet in Amerika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:13

Dat halstertouw vind ik nog wel erg blauw uit zien na 40 jaar. Je zou toch denken dat, dat wel enigzins zou verkleuren.

Ben ook benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:14

Mitxa schreef:
Dat halstertouw vind ik nog wel erg blauw uit zien na 40 jaar. Je zou toch denken dat, dat wel enigzins zou verkleuren.

Het hele tuig vind ik er nog knap uitzien na 40 jaar bij een ontbindend dier.. Heel bijzonder.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:14

Ik heb de detailfoto's bekeken, en ik geloof nooit dat die al zo lang dood is.
Ik denk dat ze er best eens een fysisch antropoloog bij halen, die kent genoeg van ontbindingsprocessen in dat milieu om ook iets zinning over een paard te kunnen zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:15

Dat is wat de onderzoeker schrijft: na de dood is het paard flink aangevreten door roofdieren, het hoofd is daarmee een stuk downhill gesleept, de pelvis juist uphill. Daardoor zie je dus op de foto's ook dat t lijkt alsof t zadel verkeerdom lag. Ook van de benen verwacht de onderzoeker dat ze meegesleept zijn. Een aantal ribben vond hij 18m van het zadel.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:16

Elise88 schreef:
of de ruiter is opgevreten :+

dat is wat ik nu ook meteen dacht en deze persoon kan door de roofdieren veel verder mee het bos ingenomen zijn.
maar ja dan moet deze persoon toch ook weer als vermist opgegeven zijn denk je dan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:17

Waarop baseren ze de "leeftijd" want als ze dat bijv. op de leeftijd van het zadel doen kan je er natuurlijk nog wel eens wat jaar naast zitten.
(Volgens mij zijn er best veel mensen die hun "goede" zadel al erg lang hebben, misschien soms wel 30 jaar)

Maar wat ik voorstel:
Laten we allemaal een verhaal maken over hoe dat paard daar gekomen is, en wie er het dichtste bij zit krijgt een reisje naar Amerika :+

TheHorseInn

Re: Veel mysteries rond gezadeld paardenskelet in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:19

:') oke :D :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:19

inge1968 schreef:
Elise88 schreef:
of de ruiter is opgevreten :+

dat is wat ik nu ook meteen dacht en deze persoon kan door de roofdieren veel verder mee het bos ingenomen zijn.
maar ja dan moet deze persoon toch ook weer als vermist opgegeven zijn denk je dan?

In een ander artikel hierover las ik dat men de politiearchieven heeft uitgeplozen, maar er omstreeks 1970 e.d geen vermiste personen zijn opgegeven in dat gebied.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:20

haha goed idee siskeh

Tammy_lover_

Het paard zal wel zijn ruiter eraf hebben gegooid er vandoor zijn gegaan,toen werd ie aangevallen door een roofdier (het is maar een optie).Idd wel sneu dat ie aan zo'n eenzame dood kwam. :(:) Idd het is erg interessant of dit mysterie ooit wordt opgelost!

Anoniem

Afgaande op het tuig vermoed de antropoloog/archeoloog dat het paard ergens in de jaren 70 is gestorven. Hij wil het zadel echter verder schoonmaken en mbv details van het zadel de datum van productie zien te achterhalen en dus met meer zekerheid een tijd bepalen. Verder heeft hij in de omgeving verschillende ranches en paardenmensen gevraagd na te gaan bij oude bewoners van het gebied of zij iets weten over een vermissing van een gezadeld paard en evt ruiter ergens tussen de 20 en 50 jr geleden.

Ben echt benieuwd hoe ver hij komt met t onderzoek! :j

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:21

of hij woonde alleen in het bos en is met zijn paard er op uit gegaan is gevallen en hij is overleden en het paard ook

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:22

ja maar dan moet je die man ook vinden ergens daar in de buurt zou je denken

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:23

Waarom zo moeilijk denken?
Het kan toch zijn dat het paard de ruiter eraf heeft gegooid, weg is gerend en zijn been heeft gebroken (of aangevallen door een roofdier) en dat ze hem niet meer terug konden vinden?

Ontbinding in Texas/Californië kan in 2 jaar wel gebeurd zijn, het heeft echt geen 30 jaar nodig.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:23

ja,daar moeten ze dan ook weer verder op gaan zoeken(verder van het lijf)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:24

Succubi @ Maar dit is grappig

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:25

Erg interessant, ben benieuwd of de eigenaar nog opduikt, zou wel heel raar en toevallig zijn!

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:26

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het ong. 40 jaar geleden is,het halstertouw is nog met heel veel kleur :))
zolang blijven mijn halsters niet met kleur

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:26

Leedebee schreef:
Heel vreemd! Misschien is de ruiter er af gevallen en is het paard er vandoor gegaan en nu pas gevonden!?

dat dacht ik ook.
wel apart, ook wel mystiek

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 12:27

Succubi schreef:
Waarom zo moeilijk denken?
Het kan toch zijn dat het paard de ruiter eraf heeft gegooid, weg is gerend en zijn been heeft gebroken (of aangevallen door een roofdier) en dat ze hem niet meer terug konden vinden?

Ontbinding in Texas/Californië kan in 2 jaar wel gebeurd zijn, het heeft echt geen 30 jaar nodig.

Dan is het toch wel vreemd dat er geen gegevens bekend zijn over een vermist paard of persoon omstreeks die tijd.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:27

maritboogie schreef:
Succubi @ Maar dit is grappig

Wat is grappig? :o

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:29

Mitxa schreef:

Dat is nou precies wat mij ook opviel!!
Het leer is op zulke plekken half verteerd en zo'n blauw katoenen touwtje heeft alleen een wat roestige sluiting..vreemd >;)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:30

maritboogie schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het ong. 40 jaar geleden is,het halstertouw is nog met heel veel kleur :))
zolang blijven mijn halsters niet met kleur

Nee, leg je halstertouw 1 week buiten in het weer :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:30

Cayenne schreef:
Dan is het toch wel vreemd dat er geen gegevens bekend zijn over een vermist paard of persoon omstreeks die tijd.

Ik denk dat ze 30 jaar terug kijken en niet 10 jaar terug.
Het paard kan ook gewoon als gebruiks/handels voorwerp gezien worden en niet als huisdier. Misschien was het wel een rotknol en waren ze blij van dat dier af te zijn.
Zijn daar geen wild reservaten? Dat ze de wilde paarden temmen en door verkopen? Niemand die dat dier dan mist (hoogstens het tuig)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 12:34

Hmm dit is wel interessant.
Het ontbindingsproces is eigenlijk helemaal afhankelijk van het milieu en de ondergrond. Net als de bewaring.
Dat het halstertouw nog zo blauw is kan ik wel begrijpen. Aangezien het in een bos ligt, waarschijnlijk half afgedekt door bladeren, komt er weinig zonlicht op. En voor verbleking heb je zonlicht nodig ;)
Er zijn niet zoveel dateringstechnieken voor recente vondsten en dat is het jammere want zadels kunnen wel een jaar of 20 dienst doen.
Ik blijf het in ieder geval volgen