'Op deze manier is lesgeven echt niet meer te doen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 19:57

Destiny22 schreef:
dat is inderdaad een goed idee en het begint binnenkort weer!

http://www.sbs6.nl/web/show/id=78084/la ... page=73941

Nou nog iemand die een goede mail kan sturen! :-D

IK GA DIRECT MAILEN !

Ga het gewoon proberen en kijk wel wat voor een reactie ik krijg...
Wish me luck O:)

o0gwen0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:11

ik vind persoonlijk:dat alle manege's voor gehadicapten kinderen gewoon gesteunt moeten worden door de gemeente...
want natuurlijk alle andere instanties zullen ook onwijs blij zijn met hulp.
maar als je ziet hoe blij die kinderen zijn als ze een paard aangeraakt hebben dan is hulp gewoon nodig en ze zijn meer kwijt dan andere maneges omdat ze ook nog speciale instructeurs nodig hebben want niet iedereen kan met mensen/kinderen met een beperking omgaan...
of zit ik nu fout???

mischien is het een idee om zoveel mogelijk brieven te sturen????

fijne jaarwisseling

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:28

Zinzi_jewel schreef:
Een hele rare vraag misschien !
Maar op de stal waar ik eens heb gestaan werden ook paardrijlessen gegeven aan gehandicapten en autistische kindjes , deze kindjes hadden een PGB ( persoons gebonden budget ) en ik weet dat er veel heel veel geld gevraagd werd voor een rijlesje en dat werd betaald uit de PGB , ik praat dan over bedragen van 55 euro per les ...
Ik weet dus totaal niet hoe het bij de gravenruiters zit , maar als daar ook zo veel betaald moet worden , kunnen ze best een paar uurtjes een binnenbak afhuren ..

55 euro per uur vind ik nog erg goedkoop }:0

vergeet niet dat de kosten van zo'n uurtje les ook vele malen hoger ligt dan een reguliere les.
vaak is er 1 op 1 begeleiding, veel speciale attributen en hulpmiddelen die erg duur zijn, en instructie met toch een andere achtergrond dan pak hem beet de gemiddelde instructrices.
persoonlijk denk ik niet dat men er winst aan overhoud, sterker nog, de kans dat er subsisies zijn om de boel draaiende te houden is veel groter :=
Dus geld om een binnenbak ergens een hele dag af te huren, is er gewoonweg vaak niet.

Vjestagirl

Re: 'Op deze manier is lesgeven echt niet meer te doen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:35

Ik vind eigenlijk niet dat deze manege perse een binnenbak moet krijgen. Er zijn faciliteiten om het hele jaar door te rijden, behalve als het erg streng vriest. Dat gebeurd in Nederland maar zelden.

Daarbij ben ik misschien heel hard, maar 'gewone' manege's krijgen ook geen voorrang, terwijl het voor niet gehandicapte mensen net zo goed en zo belangrijk is om een ontspanningspunt in hun week te hebben. Er zijn zat manege's waar je niet in een binnenbak rijd, en die kunnen ook geen lessen geven als het sneeuwt of vriest.

En er zijn meer bedrijven in Nederland afhankelijk van geen sneeuw en geen strenge vorst. Die verdienen ook niet als het slecht weer is (denk voor de lol aan de NS).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:42

55 euro is veel geld maar vergeet niet hoeveel de pony's in onderhoud kosten en deze dieren zijn vaak zo braaf dat de gemiddelde manegeruiter er al niets meer aan vind dus gebruiken voor gewone lessen gaat niet op en inderdaad, de begeleiding, vaak 2 op 1 en de attributen( huifkarbedden, speciale zadels) zijn erg duur, persoonlijk vind ik dat deze kinderen fatsoenlijk moeten kunnen rijden, het hele jaar door.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:43

bigone schreef:
55 euro is veel geld maar vergeet niet hoeveel de pony's in onderhoud kosten en deze dieren zijn vaak zo braaf dat de gemiddelde manegeruiter er al niets meer aan vind dus gebruiken voor gewone lessen gaat niet op en inderdaad, de begeleiding, vaak 2 op 1 en de attributen( huifkarbedden, speciale zadels) zijn erg duur, persoonlijk vind ik dat deze kinderen fatsoenlijk moeten kunnen rijden, het hele jaar door.

En waarom deze kinderen wel en niet-gehandicapte kinderen niet?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:47

Ik vind het ook heel jammer voor de ruiters maar ik denk eerlijk gezegd dat bijna alle maneges voor gehandicapten minstens net zo hard of harder om steun zitten te springen. Om het heel Cru te zeggen ze hebben tenminste een tent (en als ze voorzorgsmaatregelen haddeen getroffen hadden ze de bak misschien nog kunnen gebruiken). Er zijn genoeg maneges die dat niet hebben. Er zullen inderdaad ruiters zijn die last hebben van de kou maar de gemiddeelde binnenbak is het ook maar net boven nul als het buiten -5 is (vaak niet eens) dus wat dat betreft maakt het weinig verschil denk ik.

Het is heel jammer voor de ruiters maar er zijn genoeg gehandicapten ruiters die meer dan 4 lessen missen per jaar doordat ze met regen bijv ook niet kunnen rijden en met een zeiknatte bak na de regen. De manege waar ik destijds stage heb gelopen had dankzij een fusie wel een binnenbak maar zij stonden wel te springen om zo'n beetje alle andere dingen die je kon bedenken (voer, tuig, dekens, vrijwilligers, eigenlijk nog een paard want de wachtlkijst was inmiddels zo lang geworden)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:47

Citaat:
En waarom deze kinderen wel en niet-gehandicapte kinderen niet?

ik denk dat de vergelijking wel/niet gehandicapt en wel/geen recht om te rijden geen discussie is.
das appels met peren vergelijken :=
reguliere ruiters rijden vaak paard als sport en ontspanning.
gehandicapten gebruiken het ook op basis van therapie; lichamelijk bewustzijn, medisch advies of ter bevordering van sociale vaardigheden

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:56

o0gwen0o schreef:
ik vind persoonlijk:dat alle manege's voor gehadicapten kinderen gewoon gesteunt moeten worden door de gemeente...
maar als je ziet hoe blij die kinderen zijn als ze een paard aangeraakt hebben dan is hulp gewoon nodig en ze zijn meer kwijt dan andere maneges omdat ze ook nog speciale instructeurs nodig hebben want niet iedereen kan met mensen/kinderen met een beperking omgaan...
of zit ik nu fout???

fijne jaarwisseling

Zolang er nog niet (goed) genoeg reguliere zorg is voor geestelijk beperkten, vind ik niet dat gehandicaptenmaneges maar subsidie moeten krijgen van de gemeente, eigenlijk. Ik begrijp dat het gebruikt wordt als therapievorm, maar ik denk dat vóórdat er subsidie gegeven gaat worden aan zulke, vrij alternatieve vormen van therapie, er éérst gekeken moet worden naar reguliere zorg, begeleiding en therapie. Zolang er nog steeds te weinig geld is om genoeg groepsbegeleiders op een woongroep te zetten, denk ik dat daar de prioriteit moet liggen. :)

Maar ben het helemaal met iedereen eens dat het jammer is dat deze kinderen nu niet kunnen rijden. Dat zeker.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:59

Is het in de tussentijd niet mogelijk om de tent te verwarmen? Ik weet dat circussen hun tenten ook verwanrem met heteluchtkanonnen. Dat lost ook misschien het probleen van de bevroren bodem op. Ik weet dat die dingen energie verbuirken, maar misschien kunnen ze een sponsor vinden.

Een definitieve oplossing is uiteraard het mooiste.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:00

Citaat:
Zolang er nog niet (goed) genoeg reguliere zorg is voor geestelijk beperkten, vind ik niet dat gehandicaptenmaneges maar subsidie moeten krijgen van de gemeente, eigenlijk. Ik begrijp dat het gebruikt wordt als therapievorm, maar ik denk dat vóórdat er subsidie gegeven gaat worden aan zulke, vrij alternatieve vormen van therapie, er éérst gekeken moet worden naar reguliere zorg, begeleiding en therapie. Zolang er nog steeds te weinig geld is om genoeg groepsbegeleiders op een woongroep te zetten, denk ik dat daar de prioriteit moet liggen. :)

Maar ben het helemaal met iedereen eens dat het jammer is dat deze kinderen nu niet kunnen rijden. Dat zeker.

:j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:13

Myukii schreef:
o0gwen0o schreef:
of zit ik nu fout???

fijne jaarwisseling

Helemaal mee eens. Gemeentes moeten ook prioriteiten stellen en ik snap dat misschien een stuk of 6 gemiste lessen per jaar geen prioriteit vormen(gem 1 a 2 lessen in de week met misschien 2 tot 4 weken vorst in totaal hier in nl per jaar). Als er ook mensen zijn die structureel te weinig zorg krijgen. (bijv. maar 1x in de week mogen douchen is toch vele malen erger)

Een programma als hart in actie aanschrijven kan natuurlijk prima, zij zijn natuurlijk altijd meer opzoek naar de tranen trekken de verhalen die ze in een keer kunnen oplossen daar valt dit natuurlijk wel onder.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 21:59

Wat dachten ze van een paar zakken zout door de bodem van de bak slepen voordat het gaat vriezen? Dat doet onze staleigenaar ook en wij kunnen praktisch het hele jaar rijden en wij hebben niet eens een tent boven onze buitenbak.

Goedkope oplossing, en op koud kun je je kleden (skikleding bijvoorbeeld).
Een zak strooizout van 25 kg kost pak weg 5 euro en met 2 a 4 zakken zout in de week kom je een heel eind.
Paarden hebben overigs geen last van het zout bij ons op stal, die hebben stuk voor stuk keiharde hoeven zonder ijzers.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:40

Urko schreef:
Wat dachten ze van een paar zakken zout door de bodem van de bak slepen voordat het gaat vriezen? Dat doet onze staleigenaar ook en wij kunnen praktisch het hele jaar rijden en wij hebben niet eens een tent boven onze buitenbak.

Goedkope oplossing, en op koud kun je je kleden (skikleding bijvoorbeeld).
Een zak strooizout van 25 kg kost pak weg 5 euro en met 2 a 4 zakken zout in de week kom je een heel eind.
Paarden hebben overigs geen last van het zout bij ons op stal, die hebben stuk voor stuk keiharde hoeven zonder ijzers.

Hee slim plan :D..(eerste keer dat ik er van hoor, zal het bij ons opstal eens voorstellen :D )

Maar voor deze kinderen is dat alsnog minder doordat het zo koud is hebben ze geen contact en warmte van het paard.
Dat is zo lekker voor ze en daarom werkt het als therapie omdat het zo zintuigelijk is. Natuurlijk is het 's winters altijd koud en
daardoor minder makkelijk veel zintuigelijk contact te maken ;) .

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:22

iedere keer als ik er langs reed, was ik jaloers op de tent.. zonder reden zo te lezen. Erg jammer voor de lesklanten waarvan ik weet dat ze zoveel plezier uit hun uurtje met het paard halen.
Als ik eigenaar van de Bosrand was, zou ik ze de 3 uurtjes les in de week doneren... maar ja.. Hopelijk komt alles goed in 2010!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:29

Vjestagirl, wel lezen, ik zeg nergens dat niet-gehandicapten niet mogen rijden in de winter, dat maak je er zelf van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:18

bigone schreef:

Hier zeg je dat

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 07:44

Lowara schreef:
ik ken ze wel, die tent is inderdaad niet bepaald fijn nu voor de gehandicapte ruiters.
maar denk toch dat ze dit op een andere manier moeten oplossen, want de echte vrieskou is maar tijdelijk, en de rest van het jaar is die tent zo te horen wel afdoende :j
persoonlijk..( nu krijg ik bokt over mij heen :+ ) kan ik andere betere instanties bedenken waar het geld nog harder nodig is dan dat deze gehandicapten enkele weken niet kunnen rijden.

mij krijg je mee, iedere ruiter zonder binnenbak heeft deze winter een probleem. Iedereen met of zonder land, heeft nu narigheid. Deze mensen hebben nota bene nog een tent! Ik ken er zat die dat ook heel graag zouden willen en die ervoor zorgen dat er m.b.h. zout oid, gewoon op gereden kan worden.

Daarbij, hoe koud is het in een binnenbak nu? Daar zouden ook geen gehandicapte mensen in kunnen als ze niet kunnen bewegen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:33

Vjesta, ik vind dat IEDEREEN lekker moet kunnen rijden het hele jaar door, nu goed?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:40

Ik kan me inderdaad herinneren dat ze altijd in de binnenbak van de Bosrand reden.Ik reed toen nog bij manege Vrielink en de Gravenruiters kwamen dan meestal na ons de bak in, en op zaterdags volgens mij voor ons.
Ik snap ook niet helemaal waarom ze de bak niet een paar uurtjes mogen gebruiken, misschien in de ochtend zodat de pensionklanten er geen last van hebben.
En daarbij zijn er op de bosrand altijd nog 2! binnenbakken dus lijkt mij niet zo'n probleem.
Heb zelf bijna 2 jaar op de Bosrand gestaan, maar als ik ging rijden was er meestal helemaal niemand anders..

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:01

Lowara schreef:
55 euro per uur vind ik nog erg goedkoop }:0

vergeet niet dat de kosten van zo'n uurtje les ook vele malen hoger ligt dan een reguliere les.
vaak is er 1 op 1 begeleiding, veel speciale attributen en hulpmiddelen die erg duur zijn, en instructie met toch een andere achtergrond dan pak hem beet de gemiddelde instructrices.
persoonlijk denk ik niet dat men er winst aan overhoud, sterker nog, de kans dat er subsisies zijn om de boel draaiende te houden is veel groter :=
Dus geld om een binnenbak ergens een hele dag af te huren, is er gewoonweg vaak niet.

De Gravenruiters werkt met vrijwilligers, 55 euro per les is dan een 'heel mooi' bedrag. Tevens is de Bosrand de moeilijkste èn de duurste niet, waardoor een binnenbak huren tijdens de strengste vorstperiodes een nette oplossing zou zijn.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:06

Zinzi_jewel schreef:
Een hele rare vraag misschien !
Maar op de stal waar ik eens heb gestaan werden ook paardrijlessen gegeven aan gehandicapten en autistische kindjes , deze kindjes hadden een PGB ( persoons gebonden budget ) en ik weet dat er veel heel veel geld gevraagd werd voor een rijlesje en dat werd betaald uit de PGB , ik praat dan over bedragen van 55 euro per les ...
Ik weet dus totaal niet hoe het bij de gravenruiters zit , maar als daar ook zo veel betaald moet worden , kunnen ze best een paar uurtjes een binnenbak afhuren ..

Ik weet dat er in de PGB budgetten flink gekort is. Er staat mij zelfs iets bij dat autistische kinderen zelfs geen vergoeding krijgen om te mogen paardrijden. correct me if i'm wrong

Tammy_lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:28

Echt heel sonde ik vond het altijd zo mooi dat gehandicapten toch konden paardrijden! |(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:39

Jongens we spreken hier over 3 à 4 lessen per jaar. Denk dat ze zelf ook wat creatiever kunnen zijn dan naar de krant te stappen. Inderdaad, een ander onderkomen zoeken voor die paar lessen, zout door de bodem, hele lucht kanonnen etc.

Desnoods akties houden maar niet zo gemakkelijk gemeenschapsgeld aanroepen..... daar is al veel te weinig van.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:43

@Tickels: dat is mij niet bekend, ik ken meerdere autisten die paardrijden van een PGB.
Overigens mag je het PGB naar eigen wensen verdelen, dus kunnen ze niet "eisen" waarvoor je het gebruikt, je moet alleen wel opgeven wat je met het geld doet