Omstanders redden pony van gewisse hongerdood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:09

CM_ schreef:
Vandaag heeft er geloof ik wel gesneeuwd, of gisteren .
Mijn ouders wonen vlakbij deze pony's .

Ze hebben een enorme wei tot hun beschikking (als ik de goede voor me heb) en zien er normaliter gewoon goed uit.

Deze weersomstandigheden zijn ook niet normaal voor nederland tegenwoordig. De shetters die ik bedoel staan ook op een grote wei en zien er normaliter goed gevoed uit. Alleen ligt er nu al een week een sneeuwdek van een 40 cm over heen. De beesten staan tot aan hun buik in de sneeuw, dan moet je gewoon bijvoeren. Vooral met temperaturen ver beneden het vriespunt, dan verbruiken ze namelijk heel veel energie.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:25

wat erg zeg....
sommige mensen zijn echt geen paarden waardig

LYSANNO

Re: Omstanders redden pony van gewisse hongerdood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:29

Vreselijk. Triest.. geen woorden voor, waarom doen mensen dit?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:35

Dierbescherming mag niet zomaar dieren meenemen????????????

Als er al 1 bij dood is door ondervoeding en kou dan lijkt het me niet "zomaar".............

Dan is het duidelijk een geval van dierenmishandeling en ook al zijn de andere 2 er niet zo heel slecht aan toe, het betekent wel dat het volgende week net zo erg is als de eerste pony zonder actie!!

Dus dierenbescherming, deze dieren moeten ook gered worden!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:43

Mindim schreef:
Hier ligt ook 30 cm sneeuw en hier staan ook enter shetjes tot bijna hun bovenbeentjes in de sneeuw, eigenaar voert geen ruwvoer bij. Schandalig, ik weet wie het is, ik heb al eens een paard bij hem weggehaald. En dat is uit pure zuinigheid. Hij kijkt elke dag bij de paardjes, maar geen waterbak en geen ruwvoer. Ik hou ze ook in de gaten en heb sterk de neiging er een baal hooi bij in te gooien.

Paarden ook tot hun bovenbenen in de sneeuw weten zich prima warm te houden :)
het bloed stroomt ipv de kleine aderen, door de grote aderen door de benen :) dit regelt een paard dus allemaal prima zelf :j geen enkel probleem :) mits ze voldoende ruwvoer hebben! en dat laatste ontbreekt in dit verhaal... sneu hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:04

Jolliegirl schreef:
Mindim schreef:
Hier ligt ook 30 cm sneeuw en hier staan ook enter shetjes tot bijna hun bovenbeentjes in de sneeuw, eigenaar voert geen ruwvoer bij. Schandalig, ik weet wie het is, ik heb al eens een paard bij hem weggehaald. En dat is uit pure zuinigheid. Hij kijkt elke dag bij de paardjes, maar geen waterbak en geen ruwvoer. Ik hou ze ook in de gaten en heb sterk de neiging er een baal hooi bij in te gooien.

Paarden ook tot hun bovenbenen in de sneeuw weten zich prima warm te houden :)
het bloed stroomt ipv de kleine aderen, door de grote aderen door de benen :) dit regelt een paard dus allemaal prima zelf :j geen enkel probleem :) mits ze voldoende ruwvoer hebben! en dat laatste ontbreekt in dit verhaal... sneu hoor....

Aan de warmte heb ik ook niet gedacht, want daar zijn ze idd best toe is staat. Ze staan vrijwel stil, omdat het lopen door de sneeuw wat lastig gaat als je er tot je bovenbenen in staat. Ze staan sinds de sneeuw in een hoek en bewegen amper aan de sporen in de sneeuw te zien. Water moeten ze uit de sneeuw halen, want water is niet aanwezig. Tja, en wat hout voor de kachel is toch wel het minste.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:07

opzich redden ze zich ook zonder water, ze hebben de sneeuw.
maar goed is anders......
en idd.... een kachel fikt niet zonder hout....

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:11

beetje makkelijk om gelijk maar weer met het vingertje naar de Dierenbescherming te wijzen.
De mensen zijn ook aan regels gebonden en kunnen volgens mij niet zomaar dieren meenemen..Ook niet als het heel erg ernstig eruit ziet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:12

Ik hoop dat ze wel met enige regelmaat controleren dan.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:04

Mindim schreef:
Nou, ik heb de drie shetters hier in de straat een halve baal hooi neer gegooid. Ze staan tot de buik in de sneeuw. Staan op een hoekje van de wei en komen er amper af. Eigenaar voert niet bij. 2 van de shetters zijn amper een jaar oud. Geen water, geen beschutting niets.
Ik doe een kerstkaart bij de eigenaar in de bus, met de nededeling dat ik ze gevoerd heb en dat hij dat ook maar eens moet gaan doen, zekers met dit weer. Ik zit er al een week zo tegenaan te kijken en bemoei me misschien met andermans zaken, nu ja ja mmer dan.

Heel goed dat jij dan ze wel voert en de eigenaar er op aan spreekt.

Ik vind zelf alleen om misverstanden te voorkomen (conflicten) dat je dit altijd op een nette manier doet, liefst persoonlijk.
Heel leuk dat jij het via een kerstkaart doet, je hebt alleen maar goede bedoelingen. Daar kan toch niemand boos over worden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:14

Citaat:
Een paard raakt niet binnen een paar dagen verhongerd hoor zo erg zelfs dat hij onderkoeld raakt, ik vind dit voor geen enkele eigenaar goed te praten. Als je ziek bent of op vakantie is er vast een telefoon in de buurt, zodat je het stokje even kunt doorgeven.

Als jij enkele dagen geen voedsel en water tot je beschikking hebt ben je erg snel ondervoed. verder zeg je zelf verder op in dit toppic dat je een paar shetlanders bijvoert vanwege de slechte koude weersomstandigheden (heel goed overigens) maar daar spreek je je zelf dan tegen?! Ik ben het met je eens dat juist nu paarden extra eten kunnen gebruiken om onder andere warmte te produceren.

Ik vind dat je niet moet oordelen over een ander mans fouten zonder de andere kant verhaal te hebben gehoord.
Natuurlijk ben ik het helemaal niet met deze situatie eens en vind ik het heel zielig.

Ik vind dat er dagelijkse toezicht hoort te zijn op paarden, helemaal nu als het om de eerste levensbehoefte gaat.

Deze beesjes hebben waarschijnlijk geluk gehad, er zijn er zo veel meer waar voor de ''redding'' te laat komt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:15

Ik ben het niet eens met dat ze zich met sneeuw ook wel redden ipv water.......even een stukje uit Levende Have:

Teveel sneeuw kan maag en darmproblemen geven. Sneeuw is licht en luchtig en een paar hapjes of likjes wegen niets.
Een liter water staat gelijk aan een kilo sneeuw, zou dus betekenen dat je paard 30 kilo sneeuw moet eten om de 30 liter water naar binnen te krijgen die ze gemiddeld drinken. dat zu betekenen dat ze 30 emmers sneeuw moeten eten(!!!!) ( een kilo sneeuw is een volle emmer), of bij een pak van 5 cm dikke sneeuw......4m2 weiland volledig sneeuwvrij eten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:44

@Alice 13 Voordat een paard zowat dood in de wei ligt vanwege ondervoeding, ben je meestal wel verder dan een week sneeuw. Dan was het beest er waarschijnlijk al niet erg best aan toe voor de sneeuw zich inzette.

Ik spreek mezelf niet tegen. Ik vind dat je shetters moet bijvoeren wanneer ze in een 30 a 40 am dikke sneeuwlaag staan. Dat ik er vandaag hooi bij heb gegooid is omdat de veulens die er bij staan nog niet de vet reserves hebben opgebouwd als de oude shet die er bij staat. Tevens denk ik niet dat een goed doorvoede shet in een week met weinig voeding een hongerdood sterft. Dan was er voodien iets aan de hand. Ik spreek me zelf nergens tegen.
Dat ik niet denk dat een goedgevoede shet in een week de hongerdood sterft, wil niet zeggen dat ik lijdzaam ga toezien tot dat bijna wel gebeurt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:29

ik vind het super dat je ze bij hebt gevoerd, en gemeld naar de eigenaar, nu hopen dat ie er iets mee doet, jij hebt in iedergeval gedaan wat ik ook zou doen, ik zou ook niet afwachten tot de dood erop volgt, dan maar ff een baaltje hooi erin, overleef je ook wel weer en die ponys dan ook

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:55

@ mindim Ik ben het helemaal met je eens dat je niet moet gaan staan toe kijken hoe de shets honger staan te lijden.
Ik geloof ook dat ik dat al heb gezegd.
Ik heb het gevoel dat je aan gevallen voelt door wat ik zeg. En dat is niet mijn bedoeling. Mijn Excuses daar voor.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:21

Carolaa schreef:
wij hebben dit een paar jaar geleden ook gehad met kerst. De pony lag ook in de sneeuw, bleek een verstopping te hebben van de eikels + bladeren, een blaasontsteking en spierbevangen. Paardje heeft een dikke maand bij ons gestaan, en de eigenaar was nog te beroerd om dezelfde dag te komen!! We hebben dus het paard uit de wei gehaald bij ons thuis weggezet en de dierenarts erbij gehaald. Uiteindelijk heeft hij wel de dierenarts betaald en is toen hij opgeknapt was terug naar de eigenaar gegaan.

Pff, weer terug naar de eigenaar? :oo Jullie kunnen natuurlijk niet anders wat de pony is van hem , maar ik zou het vreselijk eng vinden, en vreemd dan zo iemand een paard heeft... en hem daarna weer mooi terug neemt.
Even ontopic: super van de vrouw! Dit gebeurd veel te vaak, ik snap niet waarom er zulke mensen op de wereld rond moeten lopen :(:) Moet je je eens bedenken, hoe mooi de wereld zou zijn zonder al diegene die zich NIET om de medemens en vóóral NIET over dieren bekommeren. Respect voor de vrouwelijke vinder, toppie! Het is niet niks om je je dan zomaar meteen over dat beestje te gaan ontfermen, zou ook zeker niet iedereen doen..

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:05

Hier verderop staan ook 2 pony's geen beschutting in een pak sneeuw zonder bijgevoerd te worden.
Heb het een dag aangekeken en ben toen een baal hooi gaan brengen.
Navraag gedaan in de omgeving en eigenaar was al weken nergens te bekennen.
Dan moet je toch je ogen uit je kop schamen vind ik, er is vast wel iemand te regelen die wat te eten kan brengen.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 10:17

Is het niet zo dat een paard altijd moet bijgevoerd worden in de winter? Er zit toch vrijwel geen voedingswaarde in het gras?
Of is het zonder pak sneeuw voor shetlanders wel toereikend?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:55

diep triest dit...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 15:59

de pony heeft het niet geredt...

swaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 23:08

Zo ontzettend triest en zo ontzettend schandalig......... |(

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:30

quintusgl schreef:
Ik ben het niet eens met dat ze zich met sneeuw ook wel redden ipv water.......even een stukje uit Levende Have:

Teveel sneeuw kan maag en darmproblemen geven. Sneeuw is licht en luchtig en een paar hapjes of likjes wegen niets.
Een liter water staat gelijk aan een kilo sneeuw, zou dus betekenen dat je paard 30 kilo sneeuw moet eten om de 30 liter water naar binnen te krijgen die ze gemiddeld drinken. dat zou betekenen dat ze 30 emmers sneeuw moeten eten(!!!!) ( een kilo sneeuw is een volle emmer), of bij een pak van 5 cm dikke sneeuw......4m2 weiland volledig sneeuwvrij eten....

Daarbij komt ook nog dat sneeuw natuurlijk erg koud is en dus ook voor onderkoeling op zich kan zorgen.

Helaas las ik in het andere topic dat het arme dier is overleden :(
[VN] Geredde verwaarloosde pony toch overleden door de honger

syl81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 22:37

zielig gewoon het is maar goed dat er hulp kwam