Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:37

Pebblesther schreef:
HannahFrouk schreef:
Zou je dit document nou ook nodig hebben als je je paard alleen vervoert, of alleen als je wedstrijden doet???

Er wordt juist gezegt dat het formulier bij wedstrijden NIET verplicht is.

Ja, idd, maar het gaat mij erom of het OOK moet als je dus GEEN wedstrijden doet.
(blijkbaar wel)

siskeh

Re: Toezicht medisch inlegvel miv 1 januari door AID/VWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:37

Jahh het is absoluut verplicht, anders had ik het ook niet gedaan :=
Heb een grasmaaiertje staan, maar daarvoor moest toch echt wel een inlegvel komen...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:40

Ook bij wedstrijden is het verplicht. Anders had de KNHS er niet zo op aangedrongen. Je moet niet vergeten een handtekening van de dierenarts erbij te laten zetten. Anders is het niet geldig.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:22

maessie schreef:
Ja voor Juli kon je een los inlegvel aanvragen, kostte een 8 eurie ofzo, je kunt nu alleen nog een volledig nieuw paspoort aanvragen, kosten een 150 zoiets.

inlegvel kostten 7.50 bij de KNHS, een nieuw paspoort 20,00 dat is heel wat anders dan 150!
ik heb zelf ook een nieuw paspoort moeten kopen!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:24

maessie schreef:
Ja voor Juli kon je een los inlegvel aanvragen, kostte een 8 eurie ofzo, je kunt nu alleen nog een volledig nieuw paspoort aanvragen, kosten een 150 zoiets.

een nieuw paspoort kost maar 20,00 hoor! heb er zelf ook aan moeten geloven!

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:35

ik zal ook een nieuw paspoort moeten. Mijn paard heeft een kwpn-stamboom en een knhs paspoort. Beide instanties wilden geen inlegvel verstrekken... stelletje malloten...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:47

@Garcia: ik heb een knhs paspoort, maar ik kon gewoon een medisch inlegvel aanvragen...
Maar wel voor 1 juli!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:54

ponyparadijs schreef:
Famke85 schreef:
@ BrankaZ:
Ik bedoel of je zelf mag invullen of het paard voor de slacht is of niet? Ik bedoel niet de medische gegevens.

Nee dat mag je net zelf doen. Je DA moet dat doen!

Waarop baseer jij deze uitspraak PP? :)

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:07

siskeh schreef:
@Garcia: ik heb een knhs paspoort, maar ik kon gewoon een medisch inlegvel aanvragen...
Maar wel voor 1 juli!

sja ik heb het voor 1 juli een aantal maal geprobeerd, naja jammer dan, mijn paard moet ook nog steeds op mijn naam worden gezet (ipv ouders)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:23

Lielle schreef:
Dat klopt. Alleen ben je dus wel wettelijk in overtreding en loop je kans op een boete van de AID en/of VWA

Kleine kans dat je die tegen zult komen dan. Om daar nou een nieuw paspoort voor aan te schaffen, me hoela :Y)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:25

@mariskalove: Das een koopje! Bij de meeste stamboeken is het veel duurder ;)

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:39

als mijn paard van 2007 is heb
ik hier toch niks mee te maken?? :P

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:57

Ik volg dit ook allemaal niet zo goed. Ik heb een paard op mijn eigen erf staan als grasmaaier die door medicatie niet geschikt is voor consumptie. Ze komt het erf niet af, alleen als ze naar de dierenarts moet. Bovendie ik zou dat beestje ook nooit laten slachten maar gewoon in laten slapen als dat nodig is. Waarom moet er dan in vredesnaam in haar paspoort staan dat ze niet geschikt is als slacht paard als ik haar toch nooit naar de slacht breng?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:07

Ja, ik snap dat dus ook niet.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:11

Heb al tijden een paspoort voor mijn pony. Is al regelmatig bij de DA geweest, heeft ook al behoorlijk wat medicatie gehad. Maar geen DA die mijn paspoort wil invullen hoor, ze hebben wel wat beters te doen.

Dus ik heb een heel mooi paspoort, waar alleen de entingen in opgegeven staan.

Dit is echt nonsens van de bovenste plank en ik zou die van mij dus gewoon als slachtpaard aan kunnen bieden en geen haan die er naar kraait. Niet dat het ooit in mijn bolletje op zal komen om een paard wat kwalijke medicatie gehad heeft voor de consumptie bij de slacht aan te bieden, maar je zult ze de kost moeten geven die daar hun hand niet voor omdraaien.

Zelfde met die wormenkuren. Die kan ik gewoon bij verschillende DA's ophalen. Bij de ene (grote kliniek) krijg ik dan een blaadje mee waarvan ze zeggen dat je dat goed moet bewaren, bij de ander (zelfstandige DA) krijg ik gewoon de kuren mee en verder niks.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:12

Heb afgelopen week een pony gekocht waar ook geen inlegvel bij zit. Weet dus ook niet of ze in het verleden bepaalde medicijnen heeft gehad waardoor ze niet als slachtpony gebruikt zou kunnen worden... Een nieuw paspoort, waar moet ik dat aanvragen? Het paspoort is van NHS en stamboek is NWPS... Snap hier vrij weinig van dus wie kan me erbij helpen?
Alvast bedankt!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 01:14

Dan moet het NRPS mij dat inlegvel wel eens een keer opsturen.
Helaas zijn ze nu niet bereikbaar.
Het inlegvel is in juni al aangevraagd. in combinatie met overschrijving op naam.
In augustus is het paspoort teruggekomen maar zonder inlegvel.
Zelf ook niet echt weer aan gedacht tot vorige week. Helaas was het al 12.00 geweest, dus waren ze niet meer aanwezig, nu hebben ze vakantie.
Maar zo'n vel moet dan toch achterblijven in de ''bak'', en dat er dan eens fgedacht wordt, goh laten we die maar eens nasturen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 02:18

tijdgelegen ingevult, maar niks ontvangen :\

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 07:05

Lappie_Lap schreef:
ponyparadijs schreef:
Nee dat mag je net zelf doen. Je DA moet dat doen!

Waarop baseer jij deze uitspraak PP? :)

Mij is dat verteld door het NRPS, het KNHS EN de DA!
Overigens koste dat bij mij helemaal niks hoor!
De eigenaar en de DA moeten er trouwens bij tekenen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:14

HannahFrouk schreef:
Ja, idd, maar het gaat mij erom of het OOK moet als je dus GEEN wedstrijden doet.
(blijkbaar wel)

Als ik het goed heb gezien betekent niets invullen dat het paard niet voor de consumptie geslacht mag worden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 15:16

Als je niets in vult gaan ze er van uit dat je paard voor de slacht is. Dat betekent dus dat je beperkte beschikking hebt over medicatie!
Schrijf je in het paspoort dat het paard niet voor de slacht is dan kan je alle medicaties gebruiken!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:36

Lijkt mij niet dat je beperktere beschikbaarheid hebt over medicatie hebt. Alleen als bepaalde medicijnen wel worden gebruikt mag een paard een bepaalde periode niet voor de consumptie worden geslacht.
Als een paard als vleesdier wordt gehouden lastig, maar voor de gemiddelde eigenaar zal dat een minder groot probleem zijn, lijkt mij.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:52

ponyparadijs schreef:
Als je niets in vult gaan ze er van uit dat je paard voor de slacht is. Dat betekent dus dat je beperkte beschikking hebt over medicatie!
Schrijf je in het paspoort dat het paard niet voor de slacht is dan kan je alle medicaties gebruiken!

Maar de DA vraagt niet naar een paspoort en ook niet of dat hij wel of niet voor consumptie geschikt is en behandelt gewoon mijn pony met de medicatie die hij nodig heeft. En dat is bij de grote dierenkliniek hier niet anders als bij de zelfstandige DA hier in het dorp. Dus of bovenstaande nu echt op gaat? DA's hier redeneren trouwens dat daar geen beginnen aan is, ze hebben het al druk genoeg.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:39

Wat ik het ergste vind van deze regeling is dat de HOUDER verantwoordelijk is voor de juiste papieren en niet de EIGENAAR.

Ik lees op Bokt veel verhalen van mensen die hun paard op een pensionstal hebben staan, maar onder geen beding hun paspoort aan de ph willen afgeven. Die ph is houder en dus verantwoordelijk voor de juiste registratie van elk paard dat hij houdt, ook al is die van een ander.
Ik kan als ph geen medisch inlegvel aanvragen of een paard laten chippen dat niet mijn eigendom is, maar ik ben wel degene die de boete krijgt als dit niet voor elkaar is. Dat geldt ook als ik het paspoort niet direct kan tonen. Belachelijk! Ik zie mij dan ook genoodzaakt als ik het paspoort niet bij een pensionpaard krijg, om de stalling op te zeggen. En ik denk uiteindelijk elk andere ph met mij.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 02:14

Ik heb het al eens eerder gezegt maar onze DA vult ook geen medicijnen in in het paspoort. Onze merrie heeft in januari een ernstig ongeluk gehad in de stal een stond stijf van de medicijnen. Er is helemaal niets ingevuld. Gelukkig heeft ze het gehaald maar vogens het paspoort heeft ze niks gehad. Ze bedenken gewoon iedere keer iets anders om de mensen weer geld uit de zak te kloppen. En wij doen weer braaf wat ze zeggen. Ik ben benieuwd waar we straks weer aan moeten voldoen?!