BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jildau

Berichten: 9445
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:49

Nou dat kunnen ze dan ook wel instellen voor juli en augustus want als het 30 graden is en er is nergens een stukje schaduw in de wei is dan net zo zielig lijkt mij? Ik vind het lichtelijk overdreven.

R0oszs
Berichten: 2762
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:51

waarom een schuilstal als je een droge plek met stenen of iets hebben waardoor ze iid niet een hele tijd in de bagger staan is toch ook goed en daar kan je ook het hooi lekker droog op leggen. Een paard kan echt wel tegen dit weer hoor als ie er aan gewent is, dus een dikke vacht heb OF een deken om heeft.

Ze geven zelf toch geen vergunningen voor schuilstallen maar dan wel zeiken als je geen schuilstal in het land hebt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:55

paarden zonder chip worden in beslag genomen?
En wel paarden dood laten gaan met chip bij een boer die na drie waarschuwingen het nog net heeft begrepen?
Ik geloof dat ik het niet meer kan volgen...

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:58

Ik heb een schuilstal en 2 grotendeels arabische bloedkikkers die er met alle sneeuw en kou van de laatste dagen pertinent niet in willen.
Ben ze maar buiten gaan voeren zodat ze in elk geval de inwendige kacheltjes aan de praat konden houden.
Bevroren staarten, dikke ijspegels onder hun buiken en maar rollen, rennen en bokken in de sneeuw.Zo zielig...

Avonturier

Berichten: 1085
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:59

Als ze dan eerst even regelen dat je schuilstallen mág plaatsen? En dat mag natuurlijk niet, want dan komen er overal van die afzichtelijke groene containers en dat wil de gemeente niet. Vind het een redelijke onzin regel... Het gevolg is dan 50% van de mensen hun paarden dan maar binnen houdt, ws :Z En de paarden hebben het hier tot nog toe prima gered zonder schuilstal. Toen ze die wel hadden stonden ze er nauwelijks in, behalve toen het héél, héél hard regende.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:06

ik vraag me af of de mensen die deze regels willen maken zelf over paarden beschikken......maarja toch zijn er ook mensen die deze regels nodig hebben omdat ze er anders een potje van maken helaas.

lidy

Berichten: 392
Geregistreerd: 15-01-06

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:12

Er zijn inderdaad mensen die regels nodig hebben, maar dan zou ik niet lukraak wetten gaan verzinnen aangezien die in dit geval in lang niet alle gevallen voldoet. Andere kant van het verhaal is natuurlijk dat ze wel iets moeten want zoals ik het begrijp wordt er om iedere scheet naar de dierenbescherming gebeld.. snap ook wel dat ze dat niet allemaal individueel kunnen beoordelen. Conclusie is: laat het bemoeien over aan mensen die er verstand van hebben

wishmelucky

Berichten: 429
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: W-vl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:13

.
Laatst bijgewerkt door wishmelucky op 07-02-22 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:23

Dit is weer het grote probleem dat de dieren vermenselijkt worden.
Wij hebben het koud, dus het dier heeft het ook koud.
In Nederland is men erachter gekomen dat het bijvoeren in de winter van de graas runderen juist averechts werkt.
Het verterings systeem van deze runderen gaat in de winter anders werken, neemt energie op uit mindere voedingsstoffen.
Juist het bijvoeren maakt deze dieren zwak, ziek en misselijk.

Ander voorbeeld.
Mijn twee veulens hebben een uitloop en containerstal.
Juist nu het gesneeuwd heeft staan ze continu buiten

lienepien610

Berichten: 453
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Brummen

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:27

Idd, zoals gezegd mogen de gemeenten hier ook wel aan meewerken, wat betreft de schuilstallen. Denk maar niet dat hier in de omgeving een schuilstal neergezet mag worden, want o nee, dat is landschapsvervuiling! Gelukkig hebben mijn pony's er wel de beschikking over, maar zat andere niet.

Plus erbij dat de pony's het juist nu heel leuk/lekker vinden buiten. Dat ze onder een laagje sneeuw of ijs liggen deert hun niet hoor.. In de zomer zie ik ze vaker binnen staan dan in de winter!

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:31

Belachelijk, paarden kunnen prima in de sneeuw zonder beschutting !!
een schuilhok gaan ze niet eens in..
onze paarden staan het hele jaar door buiten, zomer winter, slecht of niet slecht..
en ze hebben het eigenlijk NOOIT koud !!

en sneeuw is zelfs nog een extra isolatie laag voor paarden

En de mensen bij de dierenbescherming(wil ze niet afkraken ze doen soms best goed werk)
Maar is belachelijk de meeste zijn gewoon simpele huis tuin en keuken mensen en hebben niet eens verstand van paarden of uberhaud verstand van beest(zal nu wel forum over me heen krijgen, maar dat is mijn mening)

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:34

MSophie, je hebt groot gelijk.
De dierenbeschermings mensen worden totaal niet door enige kennis en ervaring geremd.

Het enige wat ze zien is:
Ik heb het koud, het dier heeft het ook koud.
Em juist in de sneeuw is er zat water voor een dier.

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:36

Ja een paard is geen mens
als wij buiten gaan staan zonder kleren worden we ziek
maar een paard heeft een enorme wintervacht of als moet een deken
Maar dan nog dat is ZOVEEL anders, die krijgen het niet koud

En dierenbescherming mensen ken ik er een van, is zelfs familie van me, heeft ooit 1 kat gehad en ze hebben een vogel jippie
maar hij rijd wel 3 dagen per week op die dieren ambu met zijn grote waffel met idee dat die meer verstand van dieren heb dan mij.
En ik heb al zolang ik leef beesten en lees erover leef met ze etc..

ellepel

Berichten: 47567
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:41

bij ons loopt driekwart van de paarden buiten.
prima dat ze graag willen dat er schuilgelegenheid moet komen voor de paarden.
dat willen wij ook al heel erg lang dolgraag..

alleen mag het niet van de gemeente
dus in plaats van dat ze daar nou es heengaan met het gezeur over zielige paarden die buitenstaan?
wij willen wel schuilhokken bouwen,maar het mag niet eens. :(

stukje bestraten rondom de voerruiven zodat ze met droge voeten kunnen eten?
verboden, we mogen geen stukje van 3 bij 3 aanleggen.
( is al opgelost met flink wit zand er omheen hoor)

ga zo maar door.
wetjes en regeltjes prima, maar zorg dan ook dat we ze kunnen toe passen -O-

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:47

Misschien kunnen ze beter klagen bij de gemeentes wat dat zijn degene die geen vergunningen geven voor schuilstallen. Wij hebben 6 weien alle 6 een vergunning voor gevraagd voor schuilstal allemaal afgewezen tja kun je er weinig aan doen he. Mijn pony's staan op wei worden momenteel 2 tot 3 keer per dag bij gevoerd hooi en water wordt 2 tot 3 keer per dag open gemaakt en bij gevuld.
Dus wat kan ik nog meer doen niks dus eerst zorgen dat we er iets aan mogen doen ipv steeds maar klagen

fokfanaat

Berichten: 20222
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:56

ik zou een schuilmogelijkheid in d ezomer nog belangrijker vinden, dat ze voor de zon en vliegen kunnen wegkomen.

essiesillyJarig

Berichten: 7835
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:08

idd fokfanaat! in de zomer willen ze veeeel liever naar binnen door de warme zon en de vliegen, 1 van mij heeft een wit hoofd die helemaal verbrand in de zomer :( maar ik mag geen schuilstallen plaatsen van de gemeente :S dan krijg je dat weer, je moet maar je mag niet ;)

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:09

Heerlijk van die mensen die niet weten waar ze het over hebben, voornamelijk van zulke organisaties. Zeker bij de DB, die zien het verschil nog niet eens tussen een shetlander en een welsh :+ En best leuk en aardig allemaal, maar begluren mensen die zulke meldingen doen ook 's nachts je weiland om te zien of er paarden in staan :Y) Volgens mij kunnen pony's en paarden die gezond zijn, bij voorkeur hun wintervacht hebben prima buiten staan. Want zelfs al zet je een schuilstal neer (als je al een vergunning krijgt) dan gaan ze er 9 van de 10 keer toch niet in staan. In mijn ogen zouden zulke organisaties is wat moeten gaan doen aan mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan. Maar hey, wie ben ik om zulke dingen te zeggen ;) De logica bij zulke organisaties is zowiezo ver te zoeken, laat ze lekker goudvissen in ronde kommen gaan redden ofzo :+

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:15

mmh..
die van mij staan nu hele dagen en nachten buiten.
van de herfst met de harde wind, komen ze nauwelijks buiten.

het word tijd dat den haag, de dierenbescherming, en de poliete eens met paardenmensen om de tafel gaat zitten.

of zelf eens op bokt kijken ofzo.

laat ze eerst een naar de BASISbehoeftes van een paard, schaap of ander BUITENdier kijken

Sodeletuut

Berichten: 21315
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:25

Oh nee, ik ben een dierenbeul, mijn paarden hebben geen schuilstal.. :roll:

Goldie

Berichten: 10451
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:33

Helma_Amber schreef:
Maar goed, als ik mijn paard dus overdag een paar uur in de wei buitenbak zet als het droog is, dan moet er dus een schuilhok in komen. ZO vat ik deze tekst op. Dus je moet of in elk stukje wei of bak een schuilhok gaan bouwen, of je paard binnen laten.
Ze kunnen me de boom in met hun stomme regeltjes.

Amen _/-\o_

watercitroen
Berichten: 23
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:40

Owjeetje wat erg allemaal:o
De paardjes staan buiten en krijgen het koud.
Ze hebben ook geen jasje aan, en zelfs geen warme stal.
AAhhhw wat zielig!

Pff.. mensen moesten beter weten...

Madeliefjes
Berichten: 1099
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:42

Die van mij is op de dag buiten en s'nachts binnen, wat een onzin dat ze dan een schuilstal moet hebben. Als het echt rampzalig weer is hou ik haar binnen maar het komt er dan op neer dat elk weiland een schuilstal zou moeten hebben terwijl we voor elk paard ook een box hebben. Dat gaat de gemeente nooit goed vinden.

tinkerSophia
Berichten: 332
Geregistreerd: 01-12-09

Re: BLID dringt aan op speciale winterwet voor paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:52

Sophia staat dag en nacht buiten, en heeft een container waar de paarden in kunnen.. nou moet ik zeggen dat ze er vrij veel in staat vooral tegen de avond.. maar met deze sneeuw, is ze helemaal in de wolken en rent ze haar rondjes.. Maar ik vind het goed dat er aandacht aan word besteed

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:25

Nou ik had vanmorgen echt mot met een buurman van mijn paarden (ik woon zelf 200m verderop), schandalig dat ik die arme beestjes de hele dag (s'nachts op stal) in de sneeuw laat staan....ga zelf de hele dag (zoals hij zei) op je blote poten in de sneeuw lopen :roll:
Want koude voeten hebben ze hoor....want die ene met die groene deken op is telkens aan het hupsen en springen :D en deze meneer ging dus de politie bellen. +:)+

Als ik deze meneer dan netjes vertel dat mijn paardjes s'morgens tegen hun deur aan staan te beuken omdat ze naar buiten willen, dat ie dat hupsen doet omdat ze lekker fris en dartel zijn en dat ze het juist leuk vinden in de sneeuw, draait hij zich boos om met de woorden: achterlijke rot knollen. En dat zijn dus van die mensen die nutteloze meldingen doen bij de DB en bij de DB word daar weer op gereageerd door mensen die zelf ook totaal geen verstand hebben van deze dieren (uitzonderingen daargelaten).