Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Registratie paarden en eigenaren blijft een ‘gevoelig’ thema

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:40

elllis schreef:
petraaken schreef:
Denk niet dat je blij zal zijn dat je topsportmerrie met keur, preferentschap en moeder van 3 gekeurde hengsten (als voorbeeld hoor) en neem maar voor de leuk maar eens olympisch goud erbij (ook als voorbeeld) geruimd zal worden omdat er een of andere besmettelijke ziekte uitbreekt. Kijk maar naar de Q-koorts. Denk niet dat de geitenboerderijen zo blij zijn dat hun drachtige geiten afgemaakt worden. En de vergoeding die je krijgt is echt een peulschil van wat die dieren eigenlijk waard zijn.

De spijker op zijn kop ... maargoed als ik dan de opmerking onder jou post lees denk ... we hebben nog een lange weg te gaan :(:)

denken jullie nu serieus dat de overheid ook maar een cent meet dan bodem vlees prijs zal betalen ?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:17

Citaat:
topsportmerrie met keur, preferentschap en moeder van 3 gekeurde hengsten (als voorbeeld hoor) en neem maar voor de leuk maar eens olympisch goud
.
Hier zullen ze echt geen rekening mee houden hoor.Volgens mij was er toen ook iets met mkz dat mensen een melkkoe met een verzekerde waarde van een miljoen (gulden toen nog)hadden staan maar moesten wel gewoon laten ruimen want vielen in de straal van ruimen,beesten waren dus niet eens ziek.Ook verzekering keerde niet uit want viel niet onder de voorwaarden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:07

linky schreef:
Op papier heb ik veel meer paarden dan in werkelijkheid......... minimaal 3 x Fries hengstveulen verkocht, nooit bericht gehad van naamswijziging. (Bij het KFPS moet de verkoper betalen voor naamswijziging, althans, dat was toen zo.)
Heb ik er dus plm. 11 i.p.v. 6.................... betalen? Dacht het niet. 8)7

Dit is/was ook bij het KWPN.
Enkele jaren geleden toen het chippen begon dacht ik hier moet ik weg zien te komen want dit stamboek is een verlengstuk van de fiscus.
Daar heb ik natuurlijk geen probleem mee..Maar mijn vermoedens werden bewaarheid, nl. nieuwe eigenaren van je producten die niet op naam zetten blijven netjes bij jouw in de database van het KWPN. Dus ik had er zo'n 23 te veel.
Maar eruit krijgen ging toch niet gemakkelijk dus toen ik mijn lidmaatschap had opgezet moesten ze wel..(nl. wet op de privacy).
Kortom het wordt tijd dat de juiste aantallen geregistreerd worden in een onafhankelijk database.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:52

zigranta schreef:
Woon net over de grens in Duitsland hier ...zijn ze dus al wat verder.Hoop dat we er niet mee te maken krijgen.

Hier in Andalucia ook. Is de boel goed dichtgetimmerd.
De afrikaanse paardenpest steekt regelmatig de kop op en door goede informatie kan met snel effectief maatregelen nemen, voorkomt men uitbraak én ruimen :)*
Door de onwil in NL riskeren de paardeneigenaren ruimen op grote schaal omdat gerichte maatregelen om uitbraak te voorkomen niet kúnnen worden genomen.

Als met al geeft deze situatie weer een schimmig beeld van de NL paardenwereld.
Schapen en geiten zijn allemaal geregistreerd, hondeneigenaars betalen houderschapsbelasting, voor alle gedomesticeerde dieren is er welzijnswetgeving.
De paardenwereld? Die wil geen regels, voldoet nergens aan; wil alleen ruiterpaden betaald uit gemeenschapsgeld en voorrang in het verkeer....

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:00

caspar2007 schreef:
opzich is het eigendomsregistratie wel goed voor het geval er een ziekte uit breekt en de eigenaren op de hoogte gesteld moeten worden.

Als je denkt dat het is om ons te bereiken (gut wat aardig), dan bestaan daar al jarenlang hele goede middelen voor... krant, internet, tv, radio. Geen registratie nodig.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:09

Citaat:
Als je denkt dat het is om ons te bereiken (gut wat aardig), dan bestaan daar al jarenlang hele goede middelen voor... krant, internet, tv, radio. Geen registratie nodig.

Ja alleen zullen niet alle mensen reageren!!(de meeste niet denk ik).Krijg je weer dat gevestigde stallen de pineut zijn en particulieren zich overal onderuit draaien meten met 2 maten vind ik dat.(Wat niet wil zeggen dat ik vooraan sta als het zover zou komen)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:15

MOet zeggen dat ik ook 1 van die mensen ben die het paard nog steeds niet op de eigen naam heeft gezet :o. Ik vergat het steeds te doen, nu heb ik het even opgezocht, maar daar betaal je nog gewoon 40 euro voor ook, belachelijk!

Op zich kan registratie wel voordelen opleveren, maar het zit er inderdaad dik in dat je dan weer de l*l bent met allerlei heffingen die in het leven geroepen worden, het moet toch ergens van betaald worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 08:53

er gaat zoveel zwart geld om in paarden

als paarden geregistreerd gaan staan dan is er ineens heeeul veeeul aanbod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:06

Senja_x schreef:
Het is weer gewoon een bullshitverhaal van het KWPN. Paarden dienaar het buitenland gaan worden ook niet afgemeld. Het is gewoon weer de bemoeizieke overheid en zeker die bemoeizieke KWPN die gewoon zijn zin door wil driiven. Op het moment dat dit ingevoerd wordt dan registreer ik mijn paard bij Zangersheide.

Volgens mij heb je het stuk niet goed gelezen want het KWPN is tegen registratie....
Citaat:
Een organisatie als KWPN vindt een wettelijk verplichte registratie echter niet echt nodig voor dierziektebestrijding, zo blijkt uit een artikel in In de Strengen (juli 2009).

Ook hier veel meer paarden op naam dan werkelijk in bezit omdat er verschillende dieren nooit zijn overgeschreven door de nieuwe eigenaar.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:00

KiWiKo schreef:
er gaat zoveel zwart geld om in paarden

als paarden geregistreerd gaan staan dan is er ineens heeeul veeeul aanbod

Dat denk ik ook! :+
Op zich zou registratie ivm dierziekten niet slecht zijn, maar uiteindelijk willen ze toch geld zien...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:27

zigranta schreef:
Citaat:

Ja alleen zullen niet alle mensen reageren!!(de meeste niet denk ik).Krijg je weer dat gevestigde stallen de pineut zijn en particulieren zich overal onderuit draaien meten met 2 maten vind ik dat.(Wat niet wil zeggen dat ik vooraan sta als het zover zou komen)

Als er ONVERHOOPT! een geval van afrikaanse paardenpest zou voorkomen, zijn de stallen waar alle paarden en perplaatsing geregistreed zijn juist niet de pineut. Díe kunnen onder de eenvoudigste quarantaine-maatregelen vallen.
Het zijn de niet geregistreerde paarden waarvan geen verplaatsingen bekend zijn die een beheersprobleem veroorzaken. Door de ernst van de ziekte moet men dan een worst case scenario aanhouden omdat er geen registratie is van redenen om daar niet vanuit te hoeven gaan.

Zoek eens wat plaatjes van deze ziekte en alle eigenaars kunnen zíen welk risico het niet adequaat kunnen voorkomen van uitbraak inhoudt.
Je kan dan zien welk risico het ´gevoelige thema´ voor de angst voor een paar rotcenten en het belastingontduiken oplevert.

LET OP: niet voor tere zieltjes! NIET op klikken als je niet wil weten welk risico uitbraak van afrikaanse paardenpest inhoudt of niet met :r beelden geconfronteerd wil worden.

http://www.homeofrestforhorses.co.uk/fi ... owPics.jpg
http://images.google.es/images?hl=nl&rl ... q=&start=0

Ik begrijp overigens niet waarom de NL overheid dit niet allang uitgevoerd heeft.
Het is al Europees beleid. Is ook in NL voor andere diersoorten een feit.
Had alláng afgerond moeten zijn.
Uitvoeren en alle paarden die niet geregistreerd zijn in beslag nemen.

Je zou je haast afvragen hoeveel politici en ambtenaren zelf paarden als zwarte investering hebben staan.....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:53

Nare plaatjes, HC, maar dát gun je je paard vast niet.
Dus een beetje paardenmens zou vast wel graag op de hoogte gesteld willen worden om dit te kunnen voorkomen.
Als een kloppende database daar aan kan meehelpen, waarom niet?

Staan alle gechipte Nederlandse paarden al niet in een centrale database?
Dan heb je al een groot deel van de eigenaren te pakken.
Het andere grote deel is lastig te bereiken, omdat die het chippen niet willen/kunnen betalen.
En die melden zich vast niet spontaan aan om een onderdeel te worden van een kloppende database.
Of wel. Nadat ze een gevalletje Afrikaanse paardenpest hebben gezien... ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:00

MarvanTom schreef:
Staan alle gechipte Nederlandse paarden al niet in een centrale database?

Ik denk van niet. Ik denk dat die alleen bij de stamboeken staan geregistreerd. Maar als alle stamboeken hun info in 1 database zetten hebben ze al wel een heel groot deel paardeigenaar te pakken. Maar dan heb je dus ook nog diegene die hun paard niet over laten schrijven op hun naam, buitenlandse stamboeken en de paardeigenaren die hun dieren niet gechipt hebben :(:)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:29

Mijn paarden zijn in NL gechipped, en staan nu in Frankrijk...
Daar overigens moet je een eigendoms kaart hebben bij je paard, die je getekend en al op moet sturen bij verkoop.

Bij afrikaanse paarden pest weet ik wel wat ik doe mocht mijn paard de verschijnselen krijgen.

HC, wat bedoel je precies met onderstaande?
Als er ONVERHOOPT! een geval van afrikaanse paardenpest zou voorkomen, zijn de stallen waar alle paarden en perplaatsing geregistreed zijn juist niet de pineut. Díe kunnen onder de eenvoudigste quarantaine-maatregelen vallen.
Het zijn de niet geregistreerde paarden waarvan geen verplaatsingen bekend zijn die een beheersprobleem veroorzaken. Door de ernst van de ziekte moet men dan een worst case scenario aanhouden omdat er geen registratie is van redenen om daar niet vanuit te hoeven gaan.

Een geregistreerd paard kan toch ook al eerder andere paarden besmet hebben? Net als een niet geregistreerd paard?

Een voordeel indeze voor de wedstrijd paarden, die staan zeker geregistreerd bij de KNHS net als ruiter en vaak eigenaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:02

Saffier schreef:
Een geregistreerd paard kan toch ook al eerder andere paarden besmet hebben? Net als een niet geregistreerd paard?

Ik schrijf ook: ´en verplaatsingen geregistreerd zijn´.

Dan is bekend waar dat paard geweest is, welk risico het gelopen heeft of gevormd heeft. Dáár gaat het om :)*

Er is van héél veel paarden niet bekend waar ze zijn of geweest zijn.
Dat houdt in dat je daar een worst case scenario op MOET toepassen in het belang van de rest.

Overdenk ook eens wat het risico ervan is dat men echt niet bij benádering weet hoeveel waar paarden allemaal staan?!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:24

Maar wie gaat dan de controles uitvoeren van dat vervoer ed? Ik denk niet dat dat te realiseren valt. Al zou het heel mooi zijn, in die zin dat je gelijk gewaarschuwd kunt worden mocht je paard gevaar lopen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:03

Huertecilla schreef:
Saffier schreef:

Dan is bekend waar dat paard geweest is, welk risico het gelopen heeft of gevormd heeft. Dáár gaat het om :)*

Dat houdt in dat je daar een worst case scenario op MOET toepassen in het belang van de rest.

Overdenk ook eens wat het risico ervan is dat men echt niet bij benádering weet hoeveel waar paarden allemaal staan?!

dus iedere buitenrit en tocht meld jij Huertecilla?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:04

nee hoor HC het gaat puur om het traceren van zwart geld :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:25

nickyu schreef:
dus iedere buitenrit en tocht meld jij Huertecilla?

Buiten de regio is dat hier verplicht gedurende het migratiesseizoen van de Culicoides welke blauwtong-ziekte en afrikaanse paardenpest verspreid. Deze komt hier voor.

Ook is dan desinsecticeren verplicht.

Iedereen houdt zich daar hier goed.
Je kan niet buiten de regio met je paard naar een feria/fiesta als je dat niet doet.

Dus; afhankelijk van wanneer waarheen, ja.
Melden bij landbauwkantoor én evt. in overleg met veearts zelf of door hem desinsecticeren.

Zou je liever hebben dat ik voor bijvoorbeeld een riddertournooi naar België/NL kom uit deze regio zonder registratie/melding/desinsecticeren?
Geldt vast alleen voor alles in verweggistan en niet voor NL?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:34

Saffier schreef:
Maar wie gaat dan de controles uitvoeren van dat vervoer ed?

Moet dat door een ánder gecontroleerd worden?
Dat zouden jullie zélf moeten willen/doen.
Kijk maar eens naar de fotos.
Meewerken is in je eígen belang; beter gezegd in dat van je paard(en) :)*

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:37

Ik denk dat de mensen in Nederland regeltjesmoe zijn, en daardoor de goede maatregelen niet meer als zodanig herkennen.
Of, beter gezegd, er zijn zoveel goede maatregelen die ingevoerd zijn zonder dat er serieus verder is gekeken dan de neus lang was, en bleek de goede maatregel uiteindelijk toch niet zo goed....

En als je er een keer met open ogen in bent getuind, heeft de volgende instantie, die wel met een goed idee komt, een serieus probleem om dat erdoor te krijgen. Niet alleen bij de overheid, maar juist bij de consument.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:52

Cassidy schreef:
Ik denk dat de mensen in Nederland regeltjesmoe zijn, en daardoor de goede maatregelen niet meer als zodanig herkennen.
Of, beter gezegd, er zijn zoveel goede maatregelen die ingevoerd zijn zonder dat er serieus verder is gekeken dan de neus lang was, en bleek de goede maatregel uiteindelijk toch niet zo goed....

Ja, het stikt van de maatregelen mbt paarden......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:53

nogmaals, het gaat alleen maar om het traceren van zwart geld :D :D

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:39

Huertecilla schreef:
Saffier schreef:

Je schrijft en verwoord het helemaal zoals ik het ook bedoel ook in je eerdere post(en) ...
Laatst bijgewerkt door elllis op 14-12-09 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:40

KiWiKo schreef:
nogmaals, het gaat alleen maar om het traceren van zwart geld :D :D

Dat zei je al eerder ja en daar ben ik het niet mee eens