Anky en Sjef maken statement door afwezigheid bij Sportgala

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:00

Michael1104 schreef:
goeie statement!

hopelijk gaan ze de stemming ooit anders laten verlopen, want ruiters zullen toch nooit winnen.

Pardon? Ze hééft al een paar keer ´sportvrouw´ gewonnen. Het is geen récht :)*
Er is een líjst aan NL sporters die ´sportievere´ prestaties verricht hebben. Het is maar hoe je ´sport´ definieert/waardeert.
Er is níemand die zwemmen of hardlopen geen mensensport vindt. Er is een forse groep mensen die ruitersport een páárdenprestatie vindt :)*

Dat vingerwijzen naar ´verkeerde momentopnames´ is gewoon zielig.
Van zeg een autorally krijg je al decennia alleen dat éne ongeluk te zien.
Van ruitersport decennia alleen de ´mooie´ beelden en het wordt tegenwoordig alleen maar steeds meer zonder oogkleppen bekeken.

Het enige wat het duo bereikt is dat ze zich etalleren als over het paard getild. Slim moment om dat te doen 8)7

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:01

Huertecilla schreef:
Michael1104 schreef:
goeie statement!

hopelijk gaan ze de stemming ooit anders laten verlopen, want ruiters zullen toch nooit winnen.

Pardon? Ze hééft al een paar keer ´sportvrouw´ gewonnen. Het is geen récht :)*
Er is een líjst aan NL sporters die ´sportievere´ prestaties verricht hebben. Het is maar hoe je ´sport´ definieert/waardeert.
Er is níemand die zwemmen of hardlopen geen mensensport vindt. Er is een forse groep mensen die ruitersport een páárdenprestatie vindt :)*

Dat vingerwijzen naar ´verkeerde momentopnames´ is gewoon zielig.
Van zeg een autorally krijg je al decennia alleen dat éne ongeluk te zien.
Van ruitersport decennia alleen de ´mooie´ beelden en het wordt tegenwoordig alleen maar steeds meer zonder oogkleppen bekeken.

Het enige wat het duo bereikt is dat ze zich etalleren als over het paard getild. Slim moment om dat te doen 8)7

Noem die PAAR keer maar even op dan. :)

Het is net zo corrupt als het songfestival... :+

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:03

Ik kan het me ook levendig voorstellen. Vorig jaar was natuurlijk een aanfluiting: als je zo'n prestatie neerzet en je grijpt naast de prijs, maar nog meer naast de erkenning, dan zou ik daar nu ook niet aanwezig zijn. En mensen die zeggen "ze moet maar eens leren tegen haar verlies te kunnen": we kunnen het ook omdraaien en zeggen dan de mensen die een prestatie van formaat hebben neergezet en hun kunnen al hebben bewezen door bijna 20 jaar aan de top mee te draaien de erkenning te geven die ze verdienen. :)*
*edit* ik vergat het lampje even, dus dat heb ik nog toegevoegd...

Anoniem

Re: Anky en Sjef maken statement door afwezigheid bij Sportgala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:07

Chevax, het is geen verworven recht om een prijs te winnen. Als je iedereen erkenning via die prijs moest geven, dan zijn er wel heel veel prijzen nodig. Want stel je voor dat de oscarwinnaar van 2 jaar geleden gaat lopen klagen over de oscars en dat hij zich dit jaar terug trekt omdat hij zelf vindt dat hij op basis van zijn oevre vorig jaar ook had moeten winnen... klinkt raar of niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:10

Lovely schreef:
Chevax, het is geen verworven recht om een prijs te winnen. Als je iedereen erkenning via die prijs moest geven, dan zijn er wel heel veel prijzen nodig. Want stel je voor dat de oscarwinnaar van 2 jaar geleden gaat lopen klagen over de oscars en dat hij zich dit jaar terug trekt omdat hij zelf vindt dat hij op basis van zijn oevre vorig jaar ook had moeten winnen... klinkt raar of niet?

Maar het gaat ook niet om de prijs op zich, het gaat om de manier waarop deze prijs wordt vrijgegeven.
En dát is niet echt een eerlijke manier.

De oscar-uitreiking is hier niet mee te vergelijken, omdat daar een speciale commissie is die bepaald over welke oscar naar welke film gaat. En niet de willekeurige regisseurs en acteurs uit de zaal mogen stemmen dmv stemkastjes. Lijkt me toch een stuk proffesioneler dan in dit geval, waarbij de helft van de sporters niet eens weet wat hun collega sporters hebben bereikt, laat staan dat ze elkaars sport volledig begrijpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:18

Janine, de opzet is:
Citaat:
Het NOC*NSF bepaalt welke sporters kunnen worden genomineerd. De Nederlandse sportjournalisten nomineren vervolgens een aantal mensen uit deze lijst. Tijdens het Sportgala bepalen de A-sporters wie de titel verdient.
Er komen dus 3 partijen aan bod en de keuze wordt uiteindelijk gemaakt door collega sporters. Waar het A&S om gaat is dat ze vorig jaar niet hebben gewonnen terwijl zij zelf (!) vonden dat ze hadden moeten winnen. Daarom vind ik het dus enorm kinderachtig gedrag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:20

Lovely schreef:
Janine, de opzet is:
Citaat:
Het NOC*NSF bepaalt welke sporters kunnen worden genomineerd. De Nederlandse sportjournalisten nomineren vervolgens een aantal mensen uit deze lijst. Tijdens het Sportgala bepalen de A-sporters wie de titel verdient.
Er komen dus 3 partijen aan bod en de keuze wordt uiteindelijk gemaakt door collega sporters. Waar het A&S om gaat is dat ze vorig jaar niet hebben gewonnen terwijl zij zelf (!) vonden dat ze hadden moeten winnen. Daarom vind ik het dus enorm kinderachtig gedrag.

Ik zie nergens staan dat zij niet komen vanwege vorig jaar. Er staat duidelijk omdat ze pleiten voor een juiste opzet.
De keuze ligt uiteindelijk bij de sporters, en het spijt me te zeggen, ik denk dat een sportjournalist een beter idee heeft van de verschillende resultaten dan een sporter die zelf op topniveau traint. Sven Kramer traint bijvoorbeeld zes uur op een dag.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:21

Groot gelijk !! Het is te gek voor woorden dat een paar decadente figuren het "recht" hebben te nomineren. Dit soort verkiezingen is volgens mij toch altijd bedrog. Gaat alleen maar om kijkcijfers en sponsoren. Pure vriendjespolitiek !!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:21

Ten eerste is er geen eerlijke manier om te bepalen wie uit al die verschillende sporten nou dé sportvrouw of man van het jaar is, want de omstandigheden in alle sporten zijn anders, en de weg van iedere individuele sporter om tot resultaat te komen ook .

Tis namelijk geen wedstrijd, het is een verkiezing.

En ten tweede zou het wat wezen als álle beoefenaren van ondergeschoven kindjes nu ineens bij voorbaat al afmelden 'om een statement te maken'.

Niet dat wie dan ook verplicht is aan zon poeha sjow mee te doen (waar gáát het nou ook helemaal om, is alleen maar beetje amusement zonder werkelijke waarde toch?) maar om nou zo verontwaardigd te doen....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:25

Lovely schreef:

Maar als je op basis van de resultaten in hetjaar van de verkiezing, waaronder het behalen van de 3 gouden medaille op rij, de prijs niet krijgt, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je je niet erkend voelt. En net zo goed als andere mensen mogen kiezen wie ze liefst als winnaar zien, mag Anky nu zeggen dat ze er even geen zin in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:28

Jeanine:
Citaat:
‘De druppel die de emmer deed overlopen was de verkiezing van het vorig jaar waarbij Anky als enige sporter met twee Olympische medailles (zilver en goud) én als Wereldbekerkampioen als internationale successen niet in staat werd geacht om te winnen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:30

Lovely, dat citaat onderstreept in mijn ogen deze maal het gelijk van Anky.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:38

Anky en Sjef hebben de paardensport ontegenzeggelijk naar een héél hoog niveau getrokken en een uitstekende PR voor de dressuur in gang gezet. Maar....: dat wil niet zeggen dat je dan een SPORTERS prijs moét willen winnen. (Die je ook al een keer gehad hebt!) Laten we heel eerlijk zijn:
de gemiddelde ruiter is nu eenmaal veel minder sportief qua lichaamsinspanning. Andere topsporters moeten er toch vele malen meer fysieke training aan besteden. Weleens een vijftigplusser in een andere topsport gespot?!

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:54

Ik denk niet dat dat er mee te maken moet hebebn cathyvans.
Het gaat om de prestatie die je in jouw sport hebt neergezet, anders kunnen we biljarten, darten etc ook wel van de lijst voor evt. genomineerden afhalen, want die mensen leveren dan net ze min een heftige lichamelijke inspanning.

Ik vind het dubbel wat ze doen, ik begrijp het wel, maar misschien moet je het gewoon laten. Sommige dingen zijn gewoon niet zo eenvoudig te veranderen..
Laatst bijgewerkt door prakkie op 10-12-09 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:01

Da's waar Prakkie. En ik vind darten enzo eigenlijk geen sport :O Dat is meer een uit de hand gelopen hobby....hihi!

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:02

Kennelijk zien hun collega-sporters (die dus de laatste keuze hebben) wat zij doen niet als dé prestatie van het jaar.
Jammer, maar door nu zo een 'statement' te maken, zullen zij weinig smypathie winnen.
En dat lijkt mij dan weer niet zo gunstig voor de genomineerde EK-ploeg en Edward Gal.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:07

Anky en Sjef zijn niet de enige sporters die het niet eens zijn met het feestje van de NOS
http://tinyurl.com/ye82qsj Waar onder andere ook Mark Tuitert zich bij aansloot

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:07

De fysieke training van een voetballer, schaatser of wielrenner zal inderdaad zwaarder zijn. Maar dat is wel met pieken, er zijn ook rustperiodes. Als ruiter werk je zeven dagen per week met je paard samen naar de ultieme prestatie, waarbij je ook van je eigen lichaam veel vraagt. Het is nog steeds een misvatting dat je als ruiter of amazone niet zoveel doet; je gebruikt spiergroepen die je bij andere sporten niet gebruikt. De vergelijking met darts vind ik onzin qua fysieke inspanning. Nogmaals: het trainingsschema van tal van andere sporters is zwaarder, maar als dat een selectiecriterium is, moet de verkiezing op een andere manier worden opgezet.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:13

En dan te bedenken dat Anky al 21 jaar onafgebroken aan de top staat (in Seoul was ze er al bij...)
Zijn er sporters uit andere sporten die 5 Olympiades lang meegaan en meerdere wereld- en Europese titels binnenhalen?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:14

Als ze bij het gala van mening zijn dat paardensport een mindere 'sport' is dan de eerder genoemde sporten moeten ze de ruiters niet nomineren. De dressuurploeg zit ook gemiddeld 6u per dag op het paard en staat les te geven enz. Dus ze besteden er net zo veel tijd aan imo.

manthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:28

Ze maakt zich toch niet bepaald populair met deze stunt..
Vindt het echt nergens op trekken. Ik dacht tot jumping Maastricht dat Anky een leuke, lieve vrouw was. Tot dat ze twee kindjes in het MECC van 6 aan het uitschelden was die voor een handtekening vroegen, kom aan he je hebt sneller een handtekening gezet dat ze uit te schelden.. (en het is niet dat daar nog een rij van 150 andere mensen achter stonden, ze waren alleen met hun tweetjes)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:29

chevax schreef:
De fysieke training van een voetballer, schaatser of wielrenner zal inderdaad zwaarder zijn. Maar dat is wel met pieken, er zijn ook rustperiodes. Als ruiter werk je zeven dagen per week met je paard samen naar de ultieme prestatie, waarbij je ook van je eigen lichaam veel vraagt. Het is nog steeds een misvatting dat je als ruiter of amazone niet zoveel doet; je gebruikt spiergroepen die je bij andere sporten niet gebruikt. De vergelijking met darts vind ik onzin qua fysieke inspanning. Nogmaals: het trainingsschema van tal van andere sporters is zwaarder, maar als dat een selectiecriterium is, moet de verkiezing op een andere manier worden opgezet.

Ik weet niet waar je hebt gelezen dat er een vergelijking werd getrokken met darten, maar ik kan het niet vinden.... ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:37

Prakkie: ik kan het nu ook niet meer terugvinden. Vreemd, heb het toch echt gelezen. Of zou ik er een beetje afraken? Kan natuurlijk ook... ;-)

mhak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:44

elanor schreef:
Tsja, ik weet het niet hoor. Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat paarden'sport' gewoon minder snel deze prijs wint. :) Minder bekendheid met de sport onder de stemmers, paardensport spreekt veel mensen als sport gewoon niet aan, en ik vind het in vergelijking met andere athleten ook wel minder 'sport'.

Anita Witzier komt ook al tig jaar opdraven bij de Televiezierring. Dát is sportief en getuigt van respect voor je mede-sporters (of presentatoren). Anky is genomineerd, en de paardensport is gewoon niet populair genoeg om te winnen. "Memories" ook niet. Lekker belangrijk. Wees trots op de nominatie, en that's it. De boodschap die dit 'statement' uitdraagt is volgens mij gewoon: "ik kan toch niet winnen, dus ik doe niet meer mee". Kom op zeg, het gaat om het spel, niet om de knikkers... Sportief hoor. :n

Amen! _/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:56

Lovely schreef:
Jeanine:
Citaat:
‘De druppel die de emmer deed overlopen was de verkiezing van het vorig jaar waarbij Anky als enige sporter met twee Olympische medailles (zilver en goud) én als Wereldbekerkampioen als internationale successen niet in staat werd geacht om te winnen.

Wooops :o

Is wel duidelijk dat ik het totaal niet eens ben met de manier waarop deze verkiezing gehouden wordt. Lees het artikel er niet eens goed door.

Het is btw Janine :o

Overigens, om iedereen wat gerust te stellen... Volgens mij is Anky in 2000 wel Sportvrouw van de Eeuw geworden??? Ohnee, ruiter van de Eeuw... Dat is nu ook weer niet heel bijzonder... :+