Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:15

Wat een goed begin!!
Ben wel benieuwd naar de beweegredenen per optoming...

Ik rij zowel kin als kaak gekruisd dus ik mag gewoon lekker mee doen. :D

Als je liever een andere optoming hebt.. tja, dit besluit zet in ieder geval de deur op een kier naar nog meer verdieping in het bitloze rijden!
Stel je voor; een jonge meid (uiteraard geen wel ingelichte bokker) ziet op een wedstrijd dat het ook zo kan en gaat zich er in verdiepen. Top toch!
Nog een paar jaar en dan mag ik met mn halsring de ring in. ;) :=

josie

Re: Slechts drie hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:24

Dat er regels zijn is prima, maar sommige regels............ (denk dan aan verplicht met sporen moeten rijden of als je nog veel verder komt is stang en trens verplicht...........
Ik vind het een goed initiatief, maar uitleg waarom dan wel met die 3 soorten optomingen lijkt me ook heel handig, waarom die dan wel en de andere niet........ en waarom alleen tot en met de L2.....

Als je met een halsring je paard zo kunt laten lopen als men dat zou willen (wat men dan wil zien), ja dan zou dat best moeten kunnen, waarom niet?
Maar ik denk dat het laten lopen zoals men zou willen zien, dat dat nu net niet haalbaar is..........

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:36

josie schreef:
Dat er regels zijn is prima, maar sommige regels............ (denk dan aan verplicht met sporen moeten rijden of als je nog veel verder komt is stang en trens verplicht...........
Ik vind het een goed initiatief, maar uitleg waarom dan wel met die 3 soorten optomingen lijkt me ook heel handig, waarom die dan wel en de andere niet........ en waarom alleen tot en met de L2.....

Als je met een halsring je paard zo kunt laten lopen als men dat zou willen (wat men dan wil zien), ja dan zou dat best moeten kunnen, waarom niet?
Maar ik denk dat het laten lopen zoals men zou willen zien, dat dat nu net niet haalbaar is..........

Even offtopic, je moet dan wel vanaf de M met sporen starten, maar dit mogen dus wel dummysporen zijn ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:39

Vind ik ook een belachelijke regel hoor, van mij mogen ze de verplichting voor sporen en stang en trens vandaag nog afschaffen, dat is toch niet goed te praten?

PN_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:44

Ik denk dat velen inderdaad al erg tevreden mogen zijn met dit besluit :j

Even nieuwschierig, een sidepull mag..
Mag je dan met een bloem-hackamore op de "sidepull stand" ook rijden?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:47

Hé dat begint al echt ergens op te lijken!
Geen metaal in de neusriem en een neusriem van minstens 2cm, daar kan ik me voor de dressuur zeker in vinden! Ik denk dat het ook alleen maar fijn is dat ze dit zeggen, op een touwtje van amper 2cm kun je geen constante verbinding houden.

PN ik neem aan van niet. De bloem/hackamore is een deel van de neusriem, van metaal en mag dus niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:48

Daar komt vast nog wel een omschrijving met plaatje van op de KNHS site te staan, net als de bitten daar te zien zijn.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:52

Super :j .
De gekruisde systemen toestaan ben ik dan minder over te spreken, vind die nou niet bepaald vriendelijk en rij dan liever met een bit. Maar de sidepull toestaan ben ik heel blij mee. Wellicht dat ik mijn westernpony nog om ga scholen zodat hij zijn dressuurtalenten in de ring kan showen :D .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:57

Ik vind het een goed begin! Ik juich het toe. Alle begin is moeilijk en vanaf hier kan er misschien een 'doorstart' gemaakt worden naar eventuele andere optomingen.

Driemaal hoera voor de KNHS!

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:58

Ik vind het niet raar dat de KNHS eisen stelt aan de optomingen. Je mag toch ook niet met zomaar elk bit rijden. En er zijn een heel aantal bitloze optomingen te bedenken die helemaal niet zo lief zijn voor een paard als je er niet mee om kunt gaan, dus ik vind het niet raar dat die niet toegestaan zijn.

Het gejammer van de anti-bit brigade vind ik wel een beetje jammer. Ik hou het er toch maar op dat een aantal mensen met een grote mond nu met de billen bloot moet omdat jury's kunnen gaan toetsen hoe goed de samenwerking met hun paard wel niet is :=

Ik heb er misschien overheen gelezen maar hoe zit het eigenlijk met springen, mag dat nu ook met deze hoofdstellen? Dat lijkt me een namelijk mooie gelegenheid om het argument "de jury wil me niet zien en punt bewust laag" om zeep te helpen :+ :D

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:21

Super!
Zelf rij ik zonder bit, en ga geen wedstrijden doen (gewoon niet my cup of tea), maar het is voor andere een goed begin!
En ik vind het ook wel logisch eigenlijk dat er regels gesteld worden.
[quote]Ik heb er misschien overheen gelezen maar hoe zit het eigenlijk met springen, mag dat nu ook met deze hoofdstellen? [quote]
Dat mocht sowieso toch al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:28

horseyfries schreef:
Vind ik ook een belachelijke regel hoor, van mij mogen ze de verplichting voor sporen en stang en trens vandaag nog afschaffen, dat is toch niet goed te praten?

Ben ik het mee eens, helaas krijg je dan waarschijnlijk taferelen van 'ik ben dan wel niet eerste maar ik reed zonder stang dus beter', mensen kunnen daar heel goed in zijn...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:40

Ik vind die regels wb harnachement juist super!
Imo zijn andere optomingen (mechanische hackamore, touwhalster) ook helemaal niet bedoeld om dressuurmatig mee te rijden. Superfijn dit!

Ook fijn dat de anti-bitclub altijd weer iets te zeiken heeft, ben trots op jullie :7

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:46

nou begin moet er zijn toch?

harstikke fijn dat er een begin is! wie weet wat dat voor de toekomst brengt, van de positieve kant zien!
Ook al begrijp ik best dat er nu mensen zijn die iets hebben van 'nouja' zo weinig bitloze hoofdstellen toegestaan omdat die andere allemaal 'niet goed genoeg' zijn terwijl er zo veel 'niet goed genoege' hoofdstellen met bit wel 'goed genoeg' zijn?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:56

wimmus schreef:
Ik vind die regels wb harnachement juist super!
Imo zijn andere optomingen (mechanische hackamore, touwhalster) ook helemaal niet bedoeld om dressuurmatig mee te rijden. Superfijn dit!

Ook fijn dat de anti-bitclub altijd weer iets te zeiken heeft, ben trots op jullie :7

Dat is ook wel weer een beetje iedereen over een kam scheren zeg......

Ik vind het een top besluit, en ik rijdt ook bitloos, dus voel me zeker niet aangetrokken tot de mensen die mopperen. Ik ben benieuwd hoe het eruit zal gaan zien op wedstrijden, en hoe andere mensen erop reageren. Wel erg fijn voor mensen die niet veel andere keus hebben dan bitloos rijden ivm gezondheidsredenen of iets dergelijks, en nu toch wedstrijden kunnen starten!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:57

Het is wel duidelijk uit dit soort discussies dat de bitlozen vnl "anti" zijn.
Wat er ook uitgeprobeerd en besproken wordt, men kan het nooit goed genoeg doen naar hun zin.
De mensen die op de bitloze oefenwedstrijd zijn wezen kijken, weten dat alle optomingen nauwkeurig bekeken zijn, de uitvoering, de werking en de diervriendelijkheid.
En aangezien bitlozen altijd schermen met het diervriendelijke van hun rijstijl, zou ik denken dat ze deze kritische evaluatie alleen maar zouden toejuichen....

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:01

er mogen dus gelukkig enkeld met de vriendelijkste bitloze optomingen gereden worden, ben hier voorstander van. Er mogen ook gelukkig ook maar met een aantal beperkte bitten gereden worden.
Het nivo zit het niet in de optoming maar in de communicatie tussen ruiter en paard :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:04

Jammer dat "de bitloze jammerende" zo enorm op 1 grote hoop gegooid worden. Ik ben geen bitloos-giller (al heb ik een aantal mensen die dit etiket wel hebben gekregen van bokt erg hoog in aanzien staan) maar ik vind het stuk zoals de KNHS het heeft gebracht op een of andere manier niet prettig.
Ik denk dat ik vooral weinig kan met het gedeelte waarin staat dat paarden die bitloos gereden worden hun kaak niet goed kunnen ontspannen. Ergens zou ik er dan aardig voor zijn om gewoon alle neusriemen te verbieden zodat de spanning/ontspanning die een bit geeft eens zichtbaar wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:39

Billy schreef:

Ík vind dit een erg goede invulling van zowel het bitloze dressuurrijden als de optomingbeperking.

Ook de opmerking mbt geen metaal in de neusriem is goed bedacht.

Je kan op een serreta alleen perfect rijden. Is minder schadelijk dan een bit maar niets minder bruut mbt het principe van luisteren of pijn en meer van datzelfde.

Op déze manier heeft bitloos rijden ook daadwerkelijk een diervriendelijker basis van signalen geven. Het luisteren of pijn en meer van datzelfde is nu wég.

Vette +:)+

De derde +:)+ van mijn kant.

Terecht de separate indeling, goed juryleden met dezelfde ogen naar wat anders te leren kijken, goede invulling van de toe te stane optomingen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 02:18

Billy schreef:
Wat er ook uitgeprobeerd en besproken wordt, men kan het nooit goed genoeg doen naar hun zin.
De mensen die op de bitloze oefenwedstrijd zijn wezen kijken, weten dat alle optomingen nauwkeurig bekeken zijn, de uitvoering, de werking en de diervriendelijkheid.
En aangezien bitlozen altijd schermen met het diervriendelijke van hun rijstijl, zou ik denken dat ze deze kritische evaluatie alleen maar zouden toejuichen....

en hoe zou 't zijn als het andersom was? als de meerderheid bitloos zou rijden? als wedstrijden bitloos zouden zijn en er nu geopperd werd om wel 3 hele optomingen met bit te gaan gebruiken? tja.. natuurlijk is dat een als... maar dan vraag ik je toch, dan zou iedereen die hier nu 'pro bit' is ook wellicht nog wat te klagen hebben ;) daarbij kan ik je vertellen dat ik gewoon een hoofdstel met een bit heb ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 03:42

Ik vraag me af, voor de bitloze mensen die hier ook alweer over te klagen hebben. Kan de KNHS überhaupt wel wat goed doen in jullie ogen?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 03:56

Maartje1990 schreef:
Billy schreef:

en hoe zou 't zijn als het andersom was? als de meerderheid bitloos zou rijden? als wedstrijden bitloos zouden zijn en er nu geopperd werd om wel 3 hele optomingen met bit te gaan gebruiken? tja.. natuurlijk is dat een als... maar dan vraag ik je toch, dan zou iedereen die hier nu 'pro bit' is ook wellicht nog wat te klagen hebben ;) daarbij kan ik je vertellen dat ik gewoon een hoofdstel met een bit heb ;)

Geen probleem toch? De meerderheid van de ruiters rijd toch met een gecombineerd hoofdstel met enkel of dubbel gebroken bit :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 04:01

lage neusriem, gecombineerde neusriem en mexicaanse neusriem, dan heb je het wel gehad wb meest gebruikte hoofdstellen denk ik :') En idd enkel en dubbel gebroken bit. :') Zou er weinig problemen mee hebben als ze de toegelaten bitten eens wat minderen :+ Als ik dan al wedstrijd mocht rijden na jaren pleiten, zou ik blij zijn dat het kon. Ipv te zeiken dat de regels je niet aan staan. :(:)

Face it, bit-ruiters hebben ook regels, bitloze ruiters moeten daar geen uitzondering op zijn.

En sorry dat ik het zeg, maar ik vind de titel rond uit suggestief.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:21

Goed nieuws over bitloos rijden! Hopelijk kunnen er meer mensen nu in aanraking mee komen!

Iris82

Re: Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:37

Huh? :?

Zoveel BL-ers reageren hier toch helemaal niet negatief? :?

Ik als MB-er (met bitter) vraag me af waarom er zoveel MB-ers zo ontzettend er bovenop duiken en iedereen over 1 kam scheren? :?

Kunnen jullie niet het beestje bij de naam noemen?