Speciale rubrieken voor de bitloze dressuurcombinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:18

Devaney2009 schreef:
maar theorie naar de praktijk vertalen is niet makkelijk en daarbij zul je het gevoel moeten kunnen herkennen en dat doe je niet dmv een boek.

Hang er dan een krachtmeter tussen als je daar moeite mee hebt. Meten = weten.
Ter informatie: het krachtenspel hoort te naderen tot nul. Continue nét geen nul zijn is het ideaal van licht contact, van een licht krachtenspel tussen aanleuning en nageeflijkheid :)*
Stukje telemetrie erbij en de jury heeft het objectief voor de neus.
Moeilijk zeg. Pffffff.
Zoals ik het zie staat de hoofdtroom ruiterij bol van mooipraterij, van mooie begrippen met een totaal andere inhoud.
Dat geldt dan simpel ook voor binnen die structuur hetzelfde rijden zonder bit.
Dat is de prijs voor in die structuur willen passen.

Alane

hns schreef:
Dat hoort dan bij de omschrijving 'happy athlete'?! Waarvoor? 1 op de 10 die uiteindelijk als een ware 'happy athlete' eindigt?
De top is namelijk héél erg klein, heel veel paarden worden niet ouder 7 jaar, dát is een bekend en hard feit.

Is helemaal geen feit, niets meer dan een fabeltje dat ooit iemand in de wereld heeft gezet,... niets meer en niets minder.

dan gaat het om de gemiddelde leeftijd van een sportpaard, dan weer een warmbloed paard dan gaat het om alle paarden/pony's, dan weer zijn de cijfers genoemd door verzekeringen dan weer door een van de stamboeken...
en het leuke is: tot op heden weten ze nog steeds niet precies hoeveel paarden er uberhaupt rondlopen in Nederland, hoe kun je dan aan een gemiddelde komen?
bedenk dan gelijk even dat niet iedereen de papieren altijd terug gestuurd heeft naar het stamboek toen hun paard/pony overleden is.

en zoverre dus het hardnekkige fabeltje :D

en ja er zijn paarden die niet ouder worden dan 7 jaar... maar daartoe behoren ook de paarden die getroffen zijn door de bliksem, been breken op de weide, koliek krijgen, binnen 24 uur overlijden na geboorte, bevvalling niet overleven, verdrinken etc etc... en heeft helemaal niets te maken of ze gereden worden of niet, met of zonder bit, wel of geen wedstrijden lopen.

Arabesk

Billy schreef:
Arabesk,ik vind het reteknap zoals jij iets wat je positief zou moeten vinden negastief weet te draaien.
Het is je weer gelukt om een geste van de KNHS af te kraken terwijl ze juist de bitloze ruiters een hand toesteken..
Geldt ook voor de andere bitlozen trouwens.
Heel jammer dat jullie dit niet positief opvatten maar negatief draaien.

Nou het 'positieve' commentaar van kaderleden van de KNHS tijdens de bitloze testwedstrijd staat mij nog héél scherp voor de geest!

:r

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:20

Ik ben wel blij dat het er komt :))

Rij mijn paard sinds kort bitloos
en ga nu voor het eerst twijfelen om misschien toch maar is te gaan starten (Bitloos dan ook natuurlijk)

Ik ben in iedergeval blij
dat die keuze er nu wel gaat komen :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:21

Kan best zijn, maar ik het het ook gezien en voor een groot deel hadden ze gelijk...
Maar goed, aan jou de schone taak om te laten zien dat je het wel kunt...dus chippen, inenten, apepak aan en starten *\o/*
Tenzij je natuurlijk bang bent dat je bitloos niet aan het vraagprogramma kunt voldoen ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:23

Ik vind het bijzonder jammer dat het bitloos starten (en ja ik rij zelf gewoon mét bit) losgetrokken wordt van het gewone starten. Daar zie ik nu ook het nut echt niet van in.

Ik wil me zeker beschikbaar stellen om de juryopleiding bitloos te doen maar blijf van mening dat je met bit en bitloos gewoon in één rubriek dient te beoordelen. Zij vragen er namelijk niet om om apart beoordeeld te worden, zij willen gewoon starten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:24

Nee dank je feestelijk ook toen ik nog 'normal' was vond ik dressuur al niks :+. Maar goed ik ben lid van een pooooownieclub dus ik wel best een keertje een wedstrijd rijden hoor. :+

Even wat anders:

http://www.bitloospaardrijden.info/anatomie.htm

Citaat:
Ook zou volgens hen een bit nodig zijn omdat een paard alleen daarmee het nek- en kaakgewricht voldoende los zou kunnen maken om te komen tot het einddoel. Ontspanning van nek- en kaakgewricht zal volgens hen zonder bit niet volledig zijn en hiermee zouden er "substantiële verschillen" ontstaan tussen combinaties die rijden met bit en combinaties die rijden zonder bit. (Op onze pagina Anatomie van het paardenhoofd kun je lezen dat het tegenovergestelde waar is! Bovendien is ontspanning van nek- en kaakgewricht een gevolg en nièt iets wat de ruiter bewerkstelligt met een hoofdstel.)Vanuit dit oogpunt is besloten dat bij het integreren van het bitloos rijden in de reguliere dressuur het noodzakelijk is dat het begrip 'aanleuning' voor bitloze combinaties wordt aangepast in 'het lichte contact op de teugels met het paard en de hoofd-/halshouding van het paard' (en deze hoofd-/halshouding moet dezelfde zijn als bij het rijden met bit); dit om onduidelijkheid in de beoordelingsverschillen tussen combinaties met bit en zonder bit te voorkomen. (Laat deze hoofd-/halshouding nou net het gevolg zijn van aanleuning en nageeflijkheid, of er nou met of zonder bit gereden wordt!).

kritiek mooi verwoord :j

De KNHS geeft dus eigenlijk openlijk toe dat 'eerst krul dan ontspanning' hun methode is, en niet 'eerst ontspanning en als GEVOLG daarvan de krul'

Ze werken 'rondrijden met plankgas én de handrem erop' in de hand op deze manier

Dát is zeer kwalijk!!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:26

Arabesk schreef:
Ik heb lang nagedacht over waaróm de KNHS uberhaupt overweegt om bitloos op welke manier dan ook toe te staan.

Ze doen het niet omdat ze er zo enthousiast over zijn hoor. Ze doen het uit eigenbelang: Op het moment dat zij er geen ruimte voor bieden, gaan mensen zich buiten hen om verenigen en dát willen ze niet ;-)

Geef ze een vinger..... :roll:

Echt ongelofelijk, AL die jaren zeur je maar om bitloos rijden, dan om bitloze proefwedstrijd, dan om bitloze wedstrijden toe te staan. Je hebt het allemaal voor elkaar! De bitloze proefwedstrijd is er geweest, steeds meer mensen gaan bitloos krijgen en de KNHS gaat het toestaan op de wedstrijdvelden en er ZELFS jury's apart voor bijscholen.

En NOG ben jij niet tevreden. Wees toch verdomme 's een keer blij met wat je krijgt. Is het voor jou nu echt zo moeilijk om één keer in je leven te waarderen wat de KNHS jullie nu geeft?! Ze steken jullie verdomme de hand toe, zetten er grotendeels een deel trots voor opzij en je hebt nog net de beleefdheid om niet in die hand te spugen.

Ze doen het toch?! Waarom doet er geen ene reet toe, je hebt je zin, trek een fles champagne open en vier feest in plaats van altijd ALLES te bekritiseren.

Echt, onverbeterlijk. :n

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:28

Dat vind ik dan weer redelijk zwak....
Als je dan de kans hebt om bitloos te promoten en normals te laten zien dat het hele bitgedoe overbodig is en je zonder bit dezelfde doelen kunt bereiken, moet je wel die kans aangrijpe, zeker zoals jij je profileert op bokt :j

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:28

Wat leuk dat het er komt!!
Dan ga ik alvast goed oefenen voor volgend jaar :))
Alleen wel jammer dat je niet gewoon in een groep kan rijden met een bit of zonder bit.
Kun je goed het verschil zien van ''sommige'' toppaarden :D
Dat leek me toch wel leuker.
Maarja het voorstel is al top!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:29

Billy schreef:
Als je dan de kans hebt om bitloos te promoten en normals te laten zien dat het hele bitgedoe overbodig is en je zonder bit dezelfde doelen kunt bereiken, moet je wel die kans aangrijpe, zeker zoals jij je profileert op bokt :j

nu spreek je jezelf tegen, dan zou je zelf dus ook vóór gelijke monnikken gelijke kappen zijn en NIET een aparte categorie voor bitloos.

Ben benieuwd wat de volgende aparte categorie wordt: bonte paarden, fjorden, andere rassen etc. Aparte categorie voor boomloze zadels _O-

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:30

_likepink_ schreef:
Wat leuk dat het er komt!!
Dan ga ik alvast goed oefenen voor volgend jaar :))
Alleen wel jammer dat je niet gewoon in een groep kan rijden met een bit of zonder bit.
Kun je goed het verschil zien van ''sommige'' toppaarden :D

Dat leek me toch wel leuker.
Maarja het voorstel is al top!

Ik denk dat dat verschil pijnlijk duidelijk zou zijn ;)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:31

Ik hoop het niet Arabesk

Want dan wordt ik helemaal in zo'n
"Ik kom in mijn eentje aan" hokje gestopt

en bont
en bitloos :')
Laatst bijgewerkt door Wendy1978 op 08-12-09 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:32

Huertecilla schreef:
Devaney2009 schreef:
maar theorie naar de praktijk vertalen is niet makkelijk en daarbij zul je het gevoel moeten kunnen herkennen en dat doe je niet dmv een boek.

Ter informatie: het krachtenspel hoort te naderen tot nul. Continue nét geen nul zijn is het ideaal van licht contact, van een licht krachtenspel tussen aanleuning en nageeflijkheid :)*
Moeilijk zeg. Pffffff.
Zoals ik het zie staat de hoofdtroom ruiterij bol van mooipraterij, van mooie begrippen met een totaal andere inhoud.

HC is geen mooi praterij, is gewoon hoe het is en het lijkt erop dat het anders is dan de voorstelling die jij lijkt te hebben.

Zeker komen er misstanden voor in de wedstrijdsport, maar die zijn er ook buiten de wedstrijdsport... en dat is niet goed praten, maar even laten zien dat het losstaat van wedstrijdsport hoe sommige mensen menen te moeten omgaan met hun paard/pony...

Een paard trek je niet in de krul... aanleuning en nagevelijkheid hebben niets met kracht of trekken te maken...

vwb meten = weten... mijn dochter heeft haar 4 jarige al gereden met elastiekjes ertussen die knappen met ca 1 kilo gewicht...
no problemo... na 20 minuten beide stiekjes nog heel, maar dat heb ik je al eerder eens geschreven.
En ik kan je vertellen dat onze paarden het niet accepteren dat ze teveel in de mond gezeten worden, en dat ook heel goed kenbaar weten te maken...
uitzondering? nee realiteit... de trekkers zijn de uitzonderingen. En die vallen op...

@Arabesk: Als je aan wedstrijdport doet moet je kunnen verwachten dat niet alles oh en ah is, en als je geen 300 punten haalt was hetgeen getoont is niet perfect, en kun je dus commentaar verwachten, en als je daar niet tegen kunt moet je geen wedstrijden gaan rijden, of dat nu met of zonder bit is. Immers mag je wedstrijden gaan rijden, het hoeft niet en moet al helemaal niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:34

Arabesk schreef:
Billy schreef:

nu spreek je jezelf tegen, dan zou je zelf dus ook vóór gelijke monnikken gelijke kappen zijn en NIET een aparte categorie voor bitloos.

Ben benieuwd wat de volgende aparte categorie wordt: bonte paarden, fjorden, andere rassen etc. Aparte categorie voor boomloze zadels _O-

Ipv inhoudelijk op mijn post in te gaan, probeer je het weer belachelijk te maken...
Teken van zwakte, weet je dat?
Je zou kunnen denken dat, als de dressuurwedstrijden bitloos blijken hetzelfde niveau te hebben als wedstrijden met bit, dat ze op termijn wel samengevoegd gaan worden.
Vergeet niet dat deze wijziging behoorlijk revolutionair is in de paardenwereld.
Dus om het allemaal af te kraken en belachelijk te maken zols jij nou doet, vind ik een teken van zwakte, en je weigering om te starten geeft mi aan dat je niet zo zeker bent van je bitloze rijkunst.
En ik denk heel eerlijk gezegd dat dat terecht is.
Maar goed, wat mij betreft is je geloofwaardigheid weer een eind gedald nu.
Na al je geblaat had ik nu enthousiasme en deelname verwacht ipv chicken out wat je nu doet :)

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:39

Billy schreef:
Ipv inhoudelijk op mijn post in te gaan, probeer je het weer belachelijk te maken...
Teken van zwakte, weet je dat?
Je zou kunnen denken dat, als de dressuurwedstrijden bitloos blijken hetzelfde niveau te hebben als wedstrijden met bit, dat ze op termijn wel samengevoegd gaan worden.
Vergeet niet dat deze wijziging behoorlijk revolutionair is in de paardenwereld.
Dus om het allemaal af te kraken en belachelijk te maken zols jij nou doet, vind ik een teken van zwakte, en je weigering om te starten geeft mi aan dat je niet zo zeker bent van je bitloze rijkunst.
En ik denk heel eerlijk gezegd dat dat terecht is.
Maar goed, wat mij betreft is je geloofwaardigheid weer een eind gedald nu.
Na al je geblaat had ik nu enthousiasme en deelname verwacht ipv chicken out wat je nu doet :)

_/-\o_ Amen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:40

Arabesk schreef:

moah denk dan eerder dat wanneer iemand die bitloos rijdt minder punten heeft dan iemand die wel met bit rijdt, gelijk het vingerwijzen begint icm roepen dat de jury anti-bitloos is...

Als een combinatie niet kan tonen wat er verwacht wordt vanwege de optoming, dan is het niet meer dan billijk dat er een aparte rubriek komt voor mensen die dan, in dit geval, bitloos willen starten.

daarbij komt dan nog dat het simpeler is om iets eerst te splitsen en dan later eventueel weer samen te voegen als blijkt dat het niet uitmaakt of een paard met of zonder bit gereden wordt.

Deze manier geeft ook de juryleden de kans om correct er mee om te gaan... en dat kleine stukje dat mist in die aanleuning niet gelijk af te straffen, zoals men dat doet bij combi die wel met bit rijden...

de tijd zal het leren...

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:41

Huertecilla schreef:
[

Moeilijk zeg. Pffffff.

Meten is absoluut niet weten in de dressuursport! Het is per paard verschillend. Een fijne aanleuning krijgen is zelfs tm Grand Prix nivo een van de moeilijkste dingen die er zijn. Maar jij roept dat het simpel is?

Dat geeft voor mij wel duidelijkheid en ook gelijk einde discussie.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:43

Arabesk schreef:
Nee dank je feestelijk ook toen ik nog 'normal' was vond ik dressuur al niks :+.

Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:48

Devaney2009 schreef:
Arabesk schreef:
Nee dank je feestelijk ook toen ik nog 'normal' was vond ik dressuur al niks :+.

en waarom zou dressuur alleen op een wedstrijd kunnen?

:)*

ik doe liever aan bosdressuur

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:51

Arabesk schreef:
[

Staat dat er?

Nee!

En met correct uitgevoerde bosdressuur zou je op een normale wedstrijd gewoon scoren. Dressuur is dressuur, of je dat nou in een bak of in een bos beoefend.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:55

super toch?

Mensen die bitloos willen starten krijgen nu de mogelijkheid!

En daarbij is het Skala der Ausbildung geschreven voor het trainen met bit.
Dat Skala kan er met druk op de neus/achter de oren misschien heel anders uitzien (met name dan de definitie van aanleuning).

Dus wat is daar zo stom aan? Dat de KNHS deze definitie in de bitloze rubriek nader moet benoemen?

Het is toch logisch?

Arabesk: als jij nooit geinteresseerd bent geweest in dressuur en het niet jouw ding is, waarom heb je er dan zo'n enorme grote mond over? Waarom duik je dan overal op om ertegen te schoppen? En waarom heb je je dan toch zo ingezet om bitloos starten mogelijk te maken om er nu vervolgens je volledig vanaf te trekken?

Daarbij ben ik van mening dat de basisdressuur, het Skala, er juist voor je paard is. Zodat je je paard niet de vernieling in rijdt maar hij in juiste balans zijn ruiter kan dragen.

Ben benieuwd hoe jij je paarden traint om gezond en in evenwicht jouw gewicht te kunnen dragen tijdens lange ritten...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:58

Arabesk schreef:
Devaney2009 schreef:

dressuur doe je thuis, met een instructeur aan de kant die je spiegel is, en om te kijken hoe jij staat in de opleiding van je paard kun je dus, in competitie verband, dit tonen aan een onpartijdig iemand die dan beoordeeld of je op de goede weg bent met die opleiding en training van dat paard... niet meer en niets minder....

en die training/opleiding kun je langs de weg doen, op een zandpad, een hal, paddock, weide, whatever..
alleen de competitie is dan voor iedereen hetzelfde gemaakt, zodat de beoordeling van de combinatie hetzelfde is, en gebeurd dus op een vlakte van 20 X 40 meter... met bordjes erbij om je te kunnen orienteren...

en als jij veel buiten rijdt, zonder aanleuning van een bakrand, je paard goed voor elkaar hebt, zou een wedstrijd je niets uit moeten maken.... en heb je zelfs voordeel tov mensen die dagelijks alleen in een hal netjes de hoefslag volgen....

maureen_85

Een goede ontwikkeling!

Huertecilla

Devaney2009 schreef:
Huertecilla schreef:
[

Moeilijk zeg. Pffffff.

Meten is absoluut niet weten in de dressuursport! Het is per paard verschillend. Een fijne aanleuning krijgen is zelfs tm Grand Prix nivo een van de moeilijkste dingen die er zijn. Maar jij roept dat het simpel is?

Dat geeft voor mij wel duidelijkheid en ook gelijk einde discussie.

Jep, heel eenvoudig. ´Licht´ kan je meten.
Meet het en je weet het.
Dat de weg ernaar per ruiter en paard iets anders is, is zoals het is. Dat maakt het als je het goed doet en tot nul laat naderen bij een vrijwillig meewerkende zelfdenkend paard tot kunst.
Zoals het nu is, is het teugeldenkend paarddwingen met op GP niveau modaal 2,3 - 3,5 kilo.....
Dat is echter niet het onderwerp.

Het onderwerp is het bitloos rijden inpassen in de structuur van het huidige structuur van hoofdstroom FEI dressuur.
Bitloos bij de KNHS is neo-klassiek; bitloos aan de teugel volgens hetzelfde setje aan defnities en kaders. Ik vind dat degenen die daar naar gestreefd hebben nu niet moeten zeveren.
Dat wist je van te voren.
Dat bed heb je zelf opgemaakt, nu mag je erin liggen.