Twee dode veulens aangetroffen bij een handelaar in Tiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Twee dode veulens aangetroffen bij een handelaar in Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:42

En deze dieren worden DIRECT meegenomen!!
En die andere dode paarden met die verwaarloosde duurde langer!
dat paardengedonder in den haag... duurt langer!

Ik snap het niet hoor!!
Als er iets gedaan wordt.. mijn stem/handteking/hulp hebben jullie...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:49

Leonora schreef:
Misschien zijn die veulens wel overleden aan atypische myopathie. Wat een geblaat weer, voordat iemand precies weet wat er aan de hand is. Zoals dat meisje in het Marum-verhaal zei, iedereen heeft meteen zijn oordeel klaar!

Dit schoot ook door mijn hoofd, maar als ik dan lees dat er al eerder meldingen waren over deze handelaar, dan wordt het al minder waarschijnlijk...

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:52

Valt me wel op dat deze berichten veel meer in de winter komen, snap niet dat mensen te beroerd zijn om hun paarden te voeren.......

Punctiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:35

Citaat:
Leonora schreef:
Misschien zijn die veulens wel overleden aan atypische myopathie. Wat een geblaat weer, voordat iemand precies weet wat er aan de hand is. Zoals dat meisje in het Marum-verhaal zei, iedereen heeft meteen zijn oordeel klaar!

Ja, maar wel vreemd dat er dan twee dood zijn en eentje er heel slecht aan toe..:(
Er zou een wet moeten komen speciaal voor handelaren..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:39

frens6608 schreef:
Citaat:
Leonora schreef:

Ja, maar wel vreemd dat er dan twee dood zijn en eentje er heel slecht aan toe..:(
Er zou een wet moeten komen speciaal voor handelaren..

Niets vreemds aan.... Verdiep je eens in die ziekte.. dat kan in tijd van een paar uur van goed naar dood gaan..
Wie weet wat er precies aan de hand is? Niemand. Enige wat er staat is dat er 2 veulens dood zijn en 1 er slecht aan toe.. geen reden.
Voordat 'Bokt' straks al met spandoeken in Den Haag staat, kijk eerst eens wat er nu precies aan de hand is...
Net zoals jullie, weet ik ook de exacte reden niet,

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:43

oh wat zielig :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 10:43

Gaan we niet speculeren met ziektes e.d over de doodsoorzaak?
Voor je het weet wordt het dan weer hysterie en daar hebben we ook niets aan.
Voor alsnog wijst niets op een doodsoorzaak door ziekte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:13

Er kan natuurlijk een snel verlopende ziekte in het spel zijn maar als eigenaar heb je snel genoeg door dat er wat aan de hand is en laat je je dier niet dood op stal liggen en als het AM zou zijn was het andere veulen ook al dood of direct naar de kliniek gestuurd voor een behandeling.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:02

Als er een proces-verbaal is opgemaakt neem ik aan dat er sprake is van verwaarlozing.
Zoveelste in een rijtje. Je wordt er (jammer genoeg) bijna immuun tegen.

brenin21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:29

Geweldig gedicht hippa, je slaat de spijker op z'n kop!!
Het is voor mij onbegrijpelijk dat in een land met zoveel regeltjes er voor de dieren nog zo weinig geregeld is.

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:33

Het is diep triest, vooral de AID! Deze vond het niet ERG genoeg voor in beslagname. Het arme dier is broodmager, groene stinkende snotneus, geen druppel water geen kruimeltje voer. Het veulen welke dood in de stal lag is zeker al weken geleden overleden. Een walgelijk gezicht.
Uiteraard was al besloten voordat de AID ter plaatse was dat we(db en dierenambulance)niet zouden vertrekken zonder het veulen.
Eigenaar heeft afstand gedaan anders had hij van de AID de kleine gewoon terug mogen krijgen als hij weer herstelt is. Te gek voor woorden. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:06

Gini schreef:
Als er een proces-verbaal is opgemaakt neem ik aan dat er sprake is van verwaarlozing.

kan ook een procesverbaal zijn omdat er een kadaver in de weide lag, niet afgedekt...

feiten zijn, 2 dode veulens, 1 in beslagname en een procesverbaal...

niemand weet hoe lang die handelaar die veulens al in zijn bezit had, en of hoe ze er aan toe waren toen hij ze kreeg.

en dat heeft niets met regels of het onbreken van regels te maken...

Aantaql jaren geleden heb ik tijdelijk een pony op de weide gehad van kenissen, pony had een spier/zenuw ziekte (gelijk aan ALS bij mensen) dier was mager, kon niet normaal meer lopen etc.. had een nieuw medicijn gekregen en mocht een paar dagen nog van de weide genieten... en ook ik heb bezoek gehad van de politie en DB...
en met hetgeen hierboven geschreven is hadden ze alles maar bij mij in beslag moeten nemen?

Eerst weten wat er aan de hand is dan gaan vinger wijzen... en dat die handelaar al vaker opgevallen is, als hij handelt in paarden/pony's uit de laagste prijsklasses, dan moeten wij paardeneigenaren eens in de spiegel kijken, want wij veroorzaken dit leed, door te fokken omdat een veulentje zo leuk is... en dan niet overzien wat te doen als het niet meer aangehouden kan worden, of het een hengstje blijkt te zijn...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:10

Ik proef toch duidelijk uit dit bericht, zoals het nu geschreven is, dat deze handelaar niet netjes bezig is. :n En dan druk ik me nog heel mild uit.

Schandalig ook dat de 'gezonde' paarden mogen blijven bij iemand, die zo met zijn dieren omgaat. Het is inderdaad waar dat dieren in ons land nauwelijks beschermd zijn bij wanpraktijken. Wordt echt hoog tijd dat men daar eens wat aan gaat doen!!!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:44

kojak schreef:
Het is diep triest, vooral de AID! Deze vond het niet ERG genoeg voor in beslagname. Het arme dier is broodmager, groene stinkende snotneus, geen druppel water geen kruimeltje voer. Het veulen welke dood in de stal lag is zeker al weken geleden overleden. Een walgelijk gezicht.
Uiteraard was al besloten voordat de AID ter plaatse was dat we(db en dierenambulance)niet zouden vertrekken zonder het veulen.
Eigenaar heeft afstand gedaan anders had hij van de AID de kleine gewoon terug mogen krijgen als hij weer herstelt is. Te gek voor woorden. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd!

Het klinkt als of jij het van dichterbij heb gezien??

Jannyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:20

Hoe is dit mogelijk!!!!! |( ;(

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:36

AMEN ... zeg ik dan hier tegen.
Er wordt nog nergens over een doodsoorzaak gesproken. Dus is het na mijn idee wel een beetje erg kort door de bocht om te zeggen dat dit door toedoen van de handelaar is.

Alane schreef:
Gini schreef:

kan ook een procesverbaal zijn omdat er een kadaver in de weide lag, niet afgedekt...

feiten zijn, 2 dode veulens, 1 in beslagname en een procesverbaal...

niemand weet hoe lang die handelaar die veulens al in zijn bezit had, en of hoe ze er aan toe waren toen hij ze kreeg.

en dat heeft niets met regels of het onbreken van regels te maken...

Aantaql jaren geleden heb ik tijdelijk een pony op de weide gehad van kenissen, pony had een spier/zenuw ziekte (gelijk aan ALS bij mensen) dier was mager, kon niet normaal meer lopen etc.. had een nieuw medicijn gekregen en mocht een paar dagen nog van de weide genieten... en ook ik heb bezoek gehad van de politie en DB...
en met hetgeen hierboven geschreven is hadden ze alles maar bij mij in beslag moeten nemen?

Eerst weten wat er aan de hand is dan gaan vinger wijzen... en dat die handelaar al vaker opgevallen is, als hij handelt in paarden/pony's uit de laagste prijsklasses, dan moeten wij paardeneigenaren eens in de spiegel kijken, want wij veroorzaken dit leed, door te fokken omdat een veulentje zo leuk is... en dan niet overzien wat te doen als het niet meer aangehouden kan worden, of het een hengstje blijkt te zijn...

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:41

VanHuisUit schreef:
Vind niet dat je op basis van een dood veulen, paard, koe, schaap whatever in een stal mag zeggen dat er sprake is van dierenmishandeling eerlijk gezegd... we weten het hele verhaal niet, dus kun je ook niet oordelen.
Een (pas gespeend?) veulen is vatbaarder voor van alles. Betekent natuurlijk ook dat je er goed voor moet zorgen.
Zonder het hele verhaal (hoor & wederhoor, wat is er werkelijk aan de hand met veulens / verzorger?) kun je volgens mij niet oordelen. Als handelaar ben je natuurlijk erg dom bezig als je je dieren dood in de stal hebt liggen, want dan leveren ze helemaal niets meer op zelfs niet voor de slacht.

als in NL je dieren worden afgenomen en je krijgt een proces verbaal.
heb je iets VERSCHRIKKELIJKS gedaan.
zo gaat het namelijk in NL.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:46

Uhum, kan iemand mij even uitleggen wat er aan de hand is?

Als ik de tekst lees dan staat er helemaal niks in over dierenmishandeling, niet voeren, geen verzorging ed..... terwijl (bijna) iedereen het daar wel over heeft.

2 doden paarden, dat is in ieder geval wat waar is. Zullen we de rest nog even afwachten uit onderzoek?

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:51

Nimroy schreef:
kojak schreef:

Dat klopt, en het was echt afschuwelijk! Het dode veulen in de stal is gewoon uitgehongerd en uitgedroogd. Geen druppel water en geen korreltje eten!
Het meegenomen veulen was ook uitgedroogd en vel over been. Volgens de eigenaar stonden de veulens buiten en begreep hij er niets van dat ze in de schuur stonden(staldeur was van de buitenkant dicht dus hij is er echt niet vanzelf ingegaan). Hij had het dode veulen in de stal zondag nog gevoerd zij hij, terwijl dit veulen minimaal al 2 weken dood was, was echt walgelijk om te zien en ruiken. Diep triest, je hengstenveulens opsluiten en dood laten gaan, dat is duidelijk!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:08

kojak schreef:
Nimroy schreef:

Dat klopt, en het was echt afschuwelijk! Het dode veulen in de stal is gewoon uitgehongerd en uitgedroogd. Geen druppel water en geen korreltje eten!
Het meegenomen veulen was ook uitgedroogd en vel over been. Volgens de eigenaar stonden de veulens buiten en begreep hij er niets van dat ze in de schuur stonden(staldeur was van de buitenkant dicht dus hij is er echt niet vanzelf ingegaan). Hij had het dode veulen in de stal zondag nog gevoerd zij hij, terwijl dit veulen minimaal al 2 weken dood was, was echt walgelijk om te zien en ruiken. Diep triest, je hengstenveulens opsluiten en dood laten gaan, dat is duidelijk!

Gatverdamme kojak, dat maakt het verhaal nog wat erger.
Is dit weer net zo'n geval als bij die 2 in batenburg: dat er ondanks de meldingen te laat word opgetreden?
Bah, dat ze met zo'n duidelijke signalen die vent niet meteen opsluiten...

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:11

En dan kan ik maar weer niet snappen waarom hij die andere mag houden....ze zijn er redelijk aan toe....
Echt nederland is hierin veel te soft... :(
Geef die vent maar hetzelfde als wat hij zijn veulens heeft laten overkomen! geen water en eten mee, kijken of ie dan door heeft wat er mis is.
Men wordt voor het mishandelen van dieren nog steeds veel te soft gestraft...

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:24

De handelaar was wel bekend bij de AID en politie. Zondag was er bij de politie een melding gekomen over het overleden veulen in de wei, ze zijn ook gegaan en de dierenambulance ook, ze hebben alleen niet in de stal gekeken.
Gisteren even voor 17.00 uur kreeg ik de melding en ben meteen gegaan, meteen dierenambulance met trailer geregeld en staan wachten en wachten.....op de politie. Daarna op de AID en veearts. Ruim 5 uur later reed ik naar huis en heb geen oog dicht gedaan vannacht.
De AID zou vandaag weer teruggaan om de rest te bekijken. Ik weet nog niet wat er verder gaat gebeuren, is aan de AID maar wij zitten er wel bovenop.
Wat Batenburg betreft, hier was de AID al vanaf juni in beeld. Het is niet mijn afdeling dus daar hebben we geen zicht op, hadden we dat wel dan was het zover echt niet gekomen!!Waren we er nu niet bij geweest dan was het veulen daar nu nog, waarschijnlijk ook dood :( . De kleine maakt het naar omstandigheden redelijk, krijgt antibiotica en goed voer en water, hij komt er wel, je merkt al vooruitgang. Nu reageert hij en knuffelt graag, gisteren reageerde hij haast niet en stond te wankelen op zijn benen.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:30

Ik weet niet zo heel erg wat ik van de AID moet denken... Heb het idee dat er te weinig mensen zitten met specifieke kennis... Maar bij de DB is het dus echt afhankelijk van de verschillende locaties hoe er word ingegrepen begrijp ik?

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:39

Er zijn verschillende afdelingen, het ligt er ook aan waar de melding binnenkomt, is dat bij de AID zelf of bij de LID of via de afdeling. Wij krijgen veel via de afdeling binnen en gaan vaak zelf kijken, zeker als het een melding zoals deze betreft dat is spoed en moet je meteen handelen. Uit ervaring hier blijkt dat het een eeuwigheid duurt voordat de AID uitrukt. Als je niet zeker weet of het bedrijfsmatig is gaan ze niet eens, kennen ze het adres niet als bedrijf/handelaar dan gaan ze ook niet. Je moet dan ook nog hopen dat ze het weer terug melden, duurt soms ook een eeuwigheid.
Hoe andere afdelingen ermee omgaan weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat als zo'n melding bij een afdeling binnenkomt ze dit ook in de gaten houden. Wij doen dat in ieder geval wel, regel 1 is: HET DIER GAAT VOOR ALLES, DE REST KOMT LATER WEL.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:44

Snap eigenlijk nooit waarom zulk soor t handelaren kunnen blijven bestaan want wie koopt er nu een paard wat er niet gezond uitziet of die onder de plekken zit .
als niemand dat zou doen zouden ze dan niet gewoon verdwijnen.
en vind dat we best wel een beetje strengere dieren bescherming mogen hebben.
en dat er bij zulk soort gevallen uitgebreid onderzoek moet uitwijzen of hij wel dieren kan hebben

groetes nanny