Paarden kunnen volgens onderzoek wel degelijk tellen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: Paarden kunnen volgens onderzoek wel degelijk tellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:53

Ik wil niet zeggen dat paarden "dom" zijn, maar ze poepen wel in hun waterbakken ;)

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:08

rkvdh schreef:
Als je zelf intensief met paarden omgaat wist je dit allang. Als ze gewent zijn aan 2 snoepjes en je geeft er maar 1 blijven ze net zolang zeuren tot ze de 2e ook krijgen. Slecht voorbeeld, maar toch!

:D

Het is wel waar wat je zegt ik neem altijd een handje met snoepjes mee voor monik en ze weet altijd dat ik er meer bij me heb dan 1.
Dus als ik 1 snoepje heb gegeven blijft ze de hele tijd zeuren en lief kijken xD

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:48

http://www.youtube.com/watch?v=w8izEMs7eyo
Filmpje met het bewijs dat Slimme Hans helemaal niet zo slim was in rekenen. Hij reageerde op lichaamstaal zonder dat de man er iets van wist. In dit onderzoek kan ik me ook niet vinden. Ik geloof echt niet dat paarden bewust kiezen voor meer appels

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:00

hm, kvraag me af of er met dat onderzoek alle mogelijke andere factoren die kunnen bijdragen aan dat resultaat zijn uitgesloten bij het uitvoeren van dat onderzoek en dat dat dus echt toegeschreven kan worden aan 'tellen'....
Ze hebben uitgesloten dat het ging om 'reuk', maar kan me voorstellen dat er nog andere factoren kunnen zijn die onbedoeld bijdragen aan het resultaat dat paarden voor de emmer met de meeste appels kiezen... maja... helaas vermelden ze dan weer niet zaken als de onderzoeksmethode, variabelen, operationalisering, onderzoekselementen, interpretatiewijze etc... dat soort dingen en nog veel meer dragen allemaal bij aan de betrouwbaarheid van een onderzoek...
maja, hoe dan ook... blijft een leuk verhaal, vooral als het waar is hihi... (kzie die paarden al denken; "ja doeiiii.... ik ga echt geen bak met 2 appels kiezen als er ook een bak is met 10 appels" haha :P).

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:29

Het lijkt me sterk dat deze paarden op lichaamstaal reageerden, omdat het de éérste en enige keer was dat ze dit deden. Ze hebben dus nog niet kunnen ondervinden welke lichaamstaal gebruikt kan worden bij het vinden van de emmer met het meeste appels. :)

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:16

Mijn paard kan ook heel goed rekenen, met een wedstrijd denkt ie altijd reken maar nergens op :+

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:30

Mousmous schreef:
@ Embe: Als een mens niet heeft geleerd om klok te kijken dan kan hij dat ook niet uit zichzelf

De mens wil het vaak niet zien, maar dieren zijn behoorlijk intelligent en waarom ook niet? Omdat ze anders reageren dan wij hoeven ze niet dom te zijn.
Wij voelen ons slim omdat we dingen kunnen maken, bijvoorbeeld airco. Het grappige daarvan is dat termieten al sinds eeuwigheid koelsystemen bouwen in hun termietenheuvels. Waarom zou een paard dan niet kunnen tellen?

Dit ga je niet menen... klokkijken := Als ze dat kunnen stonden ze niet net nadat de klok voor winter- of zomertijd verzet is een uur te vroeg of te laat te hinniken en te stampen voor voer. Die gaat er bij mij écht niet in :+

Edit: wat ze wel heel goed kunnen is associeren... maar dat is iets héél anders dan een bewust besef van tijd. Maar ik denk dat je een paard best kan leren dat als de wijzers van de klok op een bepaalde tijd staan dat er dan iets gaat of moet gebeuren. Of ze dan daad werkelijk klokkijken, nee.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:36

pharagirlke schreef:
Embe schreef:
Volgens mij is dat gewenning... het is en blijft een gewoonte dier. Net zo als ze altijd weten wanneer het voertijd is, maar hij kan echt niet klokkijken.

Gewenning bij de eerste keer dat ze het doen? Dat zou ik bijzonder straf vinden. Als je het goed leest had je gezien dat elk paar maar 1 keer mocht mee doen.

Ik refereerde aan deze quote:
Citaat:
Als je zelf intensief met paarden omgaat wist je dit allang. Als ze gewent zijn aan 2 snoepjes en je geeft er maar 1 blijven ze net zolang zeuren tot ze de 2e ook krijgen. Slecht voorbeeld, maar toch!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:17

DMHorses schreef:
Mijn paard kan ook heel goed rekenen, met een wedstrijd denkt ie altijd reken maar nergens op :+

Oke, jij hebt er dus een andere visie op :Y) maar wel goed verzonnen :P

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:33

ik denk dat paarden instinktief gewoon voor het meeste kiezen, ik denk dat als je een paard een emmer kleine wortelen voor zet van een kilo of 1 emmer met een paar grote wortels van een kilo, gaan de paarden wel voor de kleine emmer wortels omdat daar gewoon meer in zit omdat de emmer dan zo vol is, niet omdat ze de wortels geteld hebben..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:45

Paarden slim? Nee vertel mij wat. :+

Er trok er hier gister nog een z'n halster van de haak, en gaat er mee staan zwaaien met een kop van: "Hé sukkels hier ben ik, ik zie heus wel dat die pony opgezadeld word dus ik wil ook mee op buitenrit!!!" >;)

En de pony zelf... Loopt altijd los van wei naar stal, en terwijl ik dan de andere twee in stal zet loopt ze naar haar stal en gaat de peentjes die daar liggen opeten.
Poos terug doe ik net de een z'n halster uit, staat ze daar opeens voor me met een beledigt hoofd. Wat blijkt, de verkeerde staldeur stond open, ik had het niet gezien, en die van haar was dicht dus ze kon niet bij haar eten. En dan weten ze dondersgoed bij wie ze moeten klagen hoor. :Y)

Maarja dat kent iedereen vast wel. :o