Grote ophef over mishandeling tijdens keuring voor Arabieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:32

Ik vind het maar zeer raar, als dit uberhaubrt 10min heeft geduurd waar zijn dan de bewijzen (beeld, opnamen etc) Ik twijfel daadwerkelijk of het dier wel 10min geslagen is en dat het niet een beetje te veel wordt opgefokt.

Daarnaast slaan moet niet kunnen klaar, maar als een paard daadwerkelijk op de grond lag en er geen diskwalificatie heeft gevolgd :o tenslotte gebeurde het in de ring en zover ik weet is enig 'behandeling' niet toegestaan in de ring en in wat voor tak van de paarden wereld ook....... dan ligt er ook een hele fout bij de organisatie..

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:09

Het bericht meld niet dat het in de ring gebeurde, dus dat is speculatie,
feit blijft dat dit al jaren word getolereerd, ook in Nederland hoor, de laatste Tulip cup was er een bekende Duitse handler waar ik de bibbers van kreeg, niemand zegt hem of doet hem wat,
het heeft mij toen doen besluiten dat dat mijn laatste show was waar ik geld voor neer telde, ik schaamde mij dat ik deel uitmaakte van dat wereldje, ook al was het als publiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:15

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Re: Grote ophef over hard aaien tijdens keuring voor Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:10

Hij zal niet letterlijk tien minuten met de zweep staan rossen hebben.
Waarschijnlijk heeft hij het dier tien minuten hardhandig aangepakt en zullen er de nodige klappen gevallen zijn.
Een krantenartikel moet je nooit te letterlijk nemen.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:51

Helaas heb ik dit ook een keer gezien ( niet daar).
We hadden een groot haflingerevenement, en daar hadden ze ook nog in 1 rijbak een
arabierenshow, mooi als ze liepen, maar buiten de ring waren ze eigenlijk niet happy.
Ook veel slaan, en 1 was zo erg dat we met meerdere in 1 x er wat van zeiden toen we er langs
liepen, en toen kregen wij allemaal de volle laag van haar, en dat het normaal was enzo.
Nou ik ben gelijk weg gegaan bij die show, ik vond er niks meer aan |(

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:14

quintolover schreef:

Natuurlijke selectie onder de bezoekers.

Dat gaat al zeker 15 jaar zo die bezoekersselectie. Toen heb ik het voor gezien gehouden. Het kijkplezier naar het fraais aan paarden en spullen werd voor mij meer dan vergald door de ergernis over de omgang met de paarden.

Ik vond destijds arabieren-shows exact katten-tentoonstellingen met het fokkersbelang x 1000.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:23

Noompiejjj schreef:
Aangezien paardenwelzijn tegenwoordig zon issue is, geloof ik er eerlijk gezegd weinig van.. 10 min. lang op een 2 jarige hengst inslaan, op een keuring en tijdens vol publiek? Dan zou héél het internet ALLANG hebben volgestaan met allerlei foto's en filmpjes...

Vreemd verhaal.. Hoop dat er meer duidelijk word.

Over dit voorval geen info dus geen mening.
Wel over jouw reactie.
Wanneer je op een paardenshow een opmerking maakt, maak je die vaker wel dan niet tegen een maatje van iemand in het bestuur.
Bedenk ook dat bestuursleden erg vaak degenen met grootse fokbelang in het tentoongstelde ras zijn.
De kans dat je een luisterend oor treft voor een klacht is nihil. De kans dat je persoonlijk bedreigd wordt is een paar dimensies groter.
Als je een opname maakt sta je als dat gezien wordt na het weekeinde bij de gsm-winkel voor een andere want die van jou in ´per ongeluk´ kapotgevallen...

Het is verstandiger om naderhand, van buiten, wat proberen te doen.
In het gunstigste geval kan je wat anoniem op een forum plaatsen en dan de volle laag krijgen over een ´verkeerde momentopname´.
Realistischer is klacht indienen bij de Db en verder gewoon wegblijven.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:43

Huertecilla schreef:
Wanneer je op een paardenshow een opmerking maakt, maak je die vaker wel dan niet tegen een maatje van iemand in het bestuur.
Bedenk ook dat bestuursleden erg vaak degenen met grootse fokbelang in het tentoongstelde ras zijn.
De kans dat je een luisterend oor treft voor een klacht is nihil. De kans dat je persoonlijk bedreigd wordt is een paar dimensies groter.
Als je een opname maakt sta je als dat gezien wordt na het weekeinde bij de gsm-winkel voor een andere want die van jou in ´per ongeluk´ kapotgevallen...

In het gunstigste geval kan je wat anoniem op een forum plaatsen en dan de volle laag krijgen over een ´verkeerde momentopname´.

Precies

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:59

Huertecilla schreef:
quintolover schreef:

Natuurlijke selectie onder de bezoekers.

Dat gaat al zeker 15 jaar zo die bezoekersselectie. Toen heb ik het voor gezien gehouden. Het kijkplezier naar het fraais aan paarden en spullen werd voor mij meer dan vergald door de ergernis over de omgang met de paarden.

Ik vond destijds arabieren-shows exact katten-tentoonstellingen met het fokkersbelang x 1000.

Ik kom er ook nooit meer o.a. om die reden. Overigens werkt de selectie ook zo dat de dronken dames luidruchtig achterbleven o.a. tijdens een of andere bekende veilingshow. Een Trakehnerfokker die ons die dag vergezelde viel bijna van zijn stoel, weggeblazen door de harde muziek en joelende drankliefhebbers.
Schijnt dat de Trakhener keuring iig heel anders is.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:29

elmo1 schreef:
Huertecilla schreef:

Precies

Serieus?! >;) Dat lijkt me wel overdreven sterk hoor. :=

Verder heel frappant dat zoiets in de doofpot gestopt wordt. Zoiets moet je als organisatie toch ook niet willen? Maar ja zal wel zo'n vicieuze cirkel zijn. Dat mensen op die shows zoiets normaal vinden O.o'
Wordt toch tijd dat er wat aan gedaan wordt dan.

Persoonlijk ben ik nooit naar dergelijke shows geweest, alleen een paar pony keuringen en daar heb ik zoiets nog nooit meegemaakt of gezien. Mocht het de spuigaten uitlopen en je zou zoiets zien, dan zeg je er toch wat van?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:49

Nu begin ik me toch af te vragen welke tak in de paardenwereld het volgende 'slachtoffer' zal zijn :roll: van vermeende paardenmishandeling etc... :o

Wat er op shows gebeurd is niet goed daar ben ik mee eens. Echter wordt er gelijk een stempel op gedrukt dat alle trainers hun paarden zo behandelen, dat de Arabieren buiten de ring allemaal dood ongelukkig zijn, dat is grote bullsh*t uiteraard zijn er ook gelukkige AV's, sportpaarden die 24/7 op stal staan gehele jaar door en er alleen uitkomen om onder het zadel wat te presteren die zullen pas echt ongelukkig zijn, maar das een heel andere discussie even om mn standpunt ook te geven :roll:

Hopelijk willen de mensen die hun mond vol kritiek hebben ook de ogen openen riching de trainers en mensen die wel goed voor hun paard zijn, en dan doel ik niet enkelt op de AV showwereld maar in de gehele paarden sector!

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:09

Ik kan alleen maar zeggen: Desbetreffend persoon levenslang niet meer in de baan! Niet naast het paard en niet erop :(
Waardeloos en de organisatie nog veel waardelozer.... Ongeloofelijk dat iemand dat kan..... |(

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 07:17

RhealLover schreef:
Nu begin ik me toch af te vragen welke tak in de paardenwereld het volgende 'slachtoffer' zal zijn :roll: van vermeende paardenmishandeling etc... :o

Wat er op shows gebeurd is niet goed daar ben ik mee eens. Echter wordt er gelijk een stempel op gedrukt dat alle trainers hun paarden zo behandelen, dat de Arabieren buiten de ring allemaal dood ongelukkig zijn, dat is grote bullsh*t uiteraard zijn er ook gelukkige AV's, sportpaarden die 24/7 op stal staan gehele jaar door en er alleen uitkomen om onder het zadel wat te presteren die zullen pas echt ongelukkig zijn, maar das een heel andere discussie even om mn standpunt ook te geven :roll:

Hopelijk willen de mensen die hun mond vol kritiek hebben ook de ogen openen riching de trainers en mensen die wel goed voor hun paard zijn, en dan doel ik niet enkelt op de AV showwereld maar in de gehele paarden sector!

Natuurlijk zijn er handlers die goed met de paarden omgaan, maar het gaat er om dat er NIETS gedaan word aan de mis standen, NIETS!
Al jaren niet, internationaal niet en nationaal niet.
Dat is voor mij reden om niet meer te gaan, mijn arabier is hoop ik ook gelukkig 24/7 buiten,
Ik word er misselijk van als ik ze zie in hun box compleet met sweats etc etc, en dan zijn ze 2 ;(
Ik wil er geen deel meer van uitmaken, ik houd enorm van het ras en voor mij kan je ze niet slechter presenteren dan op die shows.
Make-up en afgeschoren oogharen, afschuwelijk!
Toen HKH prinses Alia opstond tegen de gang van zaken dacht ik dat er iets ging veranderen, maar ook zij met al haar macht kan er niets aan veranderen helaas

RhealLover

Re: Grote ophef over mishandeling tijdens keuring voor Arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:04

Probleem zit dat niet die ene persoon het kan veranderen, diegenen die willen veranderen durven niet, zij zouden juist achter prinses Alia moeten gaan staan juist ZIJ kunnen de verandering brengen, mensen die ervan walgen en er niks aan doen vindt ik net zo erg als de mensen die er wel aan meedoen.

uiteraard had er iets aan gedaan moeten worden, maar om achteraf je oordeel te trekken daar zijn we nu te laat mee :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:00

RhealLover schreef:
Probleem zit dat niet die ene persoon het kan veranderen, diegenen die willen veranderen durven niet, zij zouden juist achter prinses Alia moeten gaan staan juist ZIJ kunnen de verandering brengen, mensen die ervan walgen en er niks aan doen vindt ik net zo erg als de mensen die er wel aan meedoen.

Als niet koninklijke hoog individu kan je alleen wat doén op zo´n moment als je bereid bent escalatie t/m handgemeen en daarvan de schuld te krijgen te accepteren.
Wie denkt dat het anders gaat, dat zo´n persoon gelijk met rode konen ´oh sorry, ik zal het nooit meer doen´ zegt, leeft op een roze wolk.
Bedenk dat iemand die een dier mishandelt op zo´n show niet bepaald fijngevoelig integer is. Bedenk ook dat het zelden of nooit een eerste incident door een nieuwkomend buitenstaander betreft, dus de organisatie er niets aan doet, er blijkbaar niets aan wíl doen.
Men weet het best en is voorbereid op het aanpakken van de boodschapper.

Het realistische maximaal haalbare is proberen te zoveel mogelijk concrete informatie te documenteren en achteraf een klacht indienen naar en buiten de rasvereniging.
Je weet dat het afgedaan zal worden als ´verkeerde momentopname´ en dat je door paardenliefhebbers gestenigd zal worden, maar voldoende gedocumenteerde meldingen bouwen een schokbetonnen zaak.
Verder niet meer gaan en afstand nemen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:32

aangezien wij zelf ook onze arabisch volbloeds showen nationaal en internationaal, is het juist van ons van groot belang dat je een eerlijke paardvriendelijke trainer zoekt voor je dieren, wij prijzen ons happy met de door ons gekozen trainer(Erik Dorssers).
Denk dat de mensen eens wat selectiever zouden moeten zijn wie ze als trainer kiezen voor hun paarden, zodat de trainers die op zo`n manier met de paarden omgaan gewoon vermeden worden.
Maar goed er lopen teveel mensen rond die graag willen winnen kostte wat kost.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:13

Daar heb je helemaal gelijk in, ik vind het in elk geval schandalig dat het zo gaat, en niets ten nadele van Eric, die zag ik graag voorbrengen, Jan Calis als oude rot in het vak ook trouwens met zijn prachtige hengsten, aan elke hand 1.
Die heren hebben respect voor de dieren waar ze mee om gaan, en helaas kan dat niet van iedereen gezegd worden,
ik herinner me Piaff, het Poolse filmpje waar hij zo geweldig vrij en trots op werd getoond en toen in Amerika, hij liet niets meer zien, rara hoe kwam dat?
De paarden zijn uiteindelijk de dupe