Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:45

Ik ben zo'n druif die een keer een aantal maanden 2 paarden heeft bijgevoerd |( niet deze hoor, anderen en nu zo'n 3 jaar geleden. Altijd rond deze tijd van het jaar moet ik er weer aan denken, het was afschuwelijk. Die dieren waren compleet vergeten en aan hun lot overgelaten, zo erg. Mijn pony's stonden op het land ernaast en kregen gewoon wel voer. Dan werden ze helemaal gek als ik er weer aankwam. Eerst gaf ik ze niets mar op een gegeven moment werden ze zo mager |( en het was echt erg want die troep die mijn pony's niet meer opaten omdat ze het niet uit de modder wilden vissen aten zij dus wel op. Op een gegeven moment kon ik het niet meer aanzien en ging er ook elke keer een paar plakken hooi naar de andere kant. Uiteindelijk is dat trouwens een heel lang verhaal geworden maar goed...
Ik vind het echt schandalig als een eigenaar zelfs de moeite niet neemt er elke dag hooi naar toe te brengen. Ik bedoel, wat kost een baal hooi. En ik vind ook echt dat hier veel eerder tegen opgetreden moet kunnen worden. Toch maar eens de verkiezingsprogramma's goed lezen voordat we weer gaan stemmen.
Maar goed, dan is het zo net alsof de omstanders verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de betreffende dieren. Dat is natuurlijk niet zo. Dat is eens en altijd de eigenaar. En die heeft in dit geval schromelijk zijn plicht verwaarloosd. Als je er niet voor kunt zorgen moet je geen dieren nemen of ze verkopen. Punt uit.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-12-09 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:46

Ik ben er het ook mee eens dat de eigenaar er iets aan had moeten doen. Bijvoeren, dekens op, tandarts erbij, supplementen waar nodig, noem maar op. Als de eigenaar ze mager binnen krijgt zal hij er alles aan moeten doen om de dieren dikker te krijgen, voorál als ze in de winter buiten staan. Feit dat ze alleen maar zijn afgetakeld zegt voor mij genoeg.
Wat ik hierboven ook al heb gelezen: 'waarom gooit Ellen dan niet een baaltje hooi naar binnen?'
Ik denk dat het verstandigste is dat niet te doen, juist in de hoop dat de instanties er íets aan doen. Mocht Ellen ze op hooi er mooier uit kunnen laten zien kan ze (en de paarden uiteraard) al helemaal fluiten naar hulp.
Ik vind het jammer dat het zo heeft moeten eindigen voor de paarden en dat de eigenaar er (hoogstwaarschijnlijk) te gemakkelijk vanaf komt.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:47

bigone schreef:
kennen ze die beul vast wel

ik denk dat mijn ouders die persoon wel kennen en ik denk dat ik ook wel weet wie het is.
maar er staan meerdere paarden van iemand die in een kaal weiland staan weinig worden bijgevoerd en met teveel paarden op ene te klein stukje grond staan. dus ja ik praat niks goed echt niet maar er komt weinig controle helaas.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:48

Maar wat is graadmager? Ik moet eerlijk bekennen dat ik die paarden de laatste maand ofzo niet goed bekeken heb en nu ook geen foto gezien..
Ik wil het verhaal helemaal niet goedpraten want blijkbaar zijn ze slechter geweest als dat ik dacht. Maar ik ken het hele verhaal en het is zeker geen fout van de DB of AID dat ze "te laat" hebben ingegrepen... Ja afgelopen weken hadden ze moeten ingrijpen, maar waarschijnlijk hebben ze de meldingen van Ellen niet meer serieus genomen omdat ze zo vaak belde terwijl de eigenaar maatregelen had getroffen en de dieren er echt goed bijliepen!

JessicaD88 schreef:
Had die Ellen er niet af en toe aan baal hooi in kunnen gooien als ze zag dat het zo slecht ging dan?

Tsjah maar dat kost haar geld en aangezien ze liever doorging met bellen naar instanties... Persoonlijk als ik geweten had dat ze zo slecht waren had ik naar die eigenaar toegegaan en er een oplossing voor gezocht!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:48

Asociaal!!
Wat moet zo'n man van 75 ook met die paarden. Als hij er niet meer voor kan zorgen verkoop ze dan ipv ze letterlijk dood te laten gaan van de honger!!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:50

Wellicht hebben ze dat wel gedaan.
Dat hadden wij wel gedaan, echt wel tientallen keren. Geen reactie, geen bezoek....geen eten voor de dieren.
Dan kun je wel zeggen je moet niet bijvoeren maar voordat we dat toen gingen doen hebben we de DB nog gewaarschuwd. Die vonden toen dat het wel meeviel. Het viel echt niet mee. Heb mijn hele leven al paarden en het was schandalig.
Ik begrijp onderhand dat de DB ook niet veel kan doen, maar goed.
Het is een kwestie van politiek en wetgeving. En die moet dus echt veranderen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:53

Pebblesther schreef:
Wat moet zo'n man van 75 ook met die paarden.

Ik ken meerdere mannen van 75 die paarden hebben hoor :7 Helemaal niks mis mee als je er goed voor zorgt...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:55

Rianneke schreef:
Pebblesther schreef:
Wat moet zo'n man van 75 ook met die paarden.

Ik ken meerdere mannen van 75 die paarden hebben hoor :7 Helemaal niks mis mee als je er goed voor zorgt...

klopt maar ik neem toch aan dat een kerel van 75 wel door heeft of hij zijn paardjes nog wel kan verzorgen...
en wat moet je er mee als je dat niet kunt?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:58

Knettergek daar in Batenburg

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:00

Rianneke schreef:
JessicaD88 schreef:
Had die Ellen er niet af en toe aan baal hooi in kunnen gooien als ze zag dat het zo slecht ging dan?

Tsjah maar dat kost haar geld en aangezien ze liever doorging met bellen naar instanties... Persoonlijk als ik geweten had dat ze zo slecht waren had ik naar die eigenaar toegegaan en er een oplossing voor gezocht!

Wie weet was er wel iets met die dieren aan de hand qua medische toestanden. Je kunt een paard van een ander niet zomaar gaan bijvoeren..
De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de eigenaar, hoe je het ook wend of keert.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:02

piezze schreef:

Haal je nou niet heel batenburg naar beneden door 1 akkefietje?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:03

piezze schreef:

Dank je :+
Cayenne schreef:
Wie weet was er wel iets met die dieren aan de hand qua medische toestanden. Je kunt een paard van een ander niet zomaar gaan bijvoeren..
De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de eigenaar, hoe je het ook wend of keert

Dat zeker! Maar wat ik niet snap in dit verhaal is waarom Ellen Stuart zelf niet naar de eigenaar is toegestapt? Persoonlijk als ik naast mijn wei zulke paarden zou zien lopen zou ik eens met de eigenaar gaan babbelen!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:03

piezze schreef:

nou nou
heel nederland is knettergek nu is het toevallig in me ouderlijk dorp
maar is wat ik me kan herinneren de eerste keer.
dit heeft niks met dorpen te maken maar met personen.
en ook mensen van 20/30/40 die dit laten gebeuren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:03

@Rianneke: Maar wie zegt dat ze dat niet gedaan heeft? :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:04

ponyparadijs schreef:
piezze schreef:

Haal je nou niet heel batenburg naar beneden door 1 akkefietje?

Ik wilde ook zeggen :=
Prachtig dorpje verder hoor :+

Maareh,... lekker dan weer zoiets... sjonge jonge zielige beestjes :(:)

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:05

grrrrrrrrrrrrrrrr :(
En al zoveel keer om hulp 'geroepen'.
Zover had het nooit mogen komen !
Nooit!!!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:06

Tjee...ik ben opgegroeid in het dorp naast Batenburg en ken er nog veel mensen. Ik schrik me rot.

Had ik maar geweten dat er twee zo vreselijk erbij hadden gestaan. Vanuit Drenthe (waar ik nu woon) had ik er wel regelmatig een baal kuil naartoe willen brengen....serieus...

Tuurlijk kan ik niet alle dieren in nood redden, maar....hier had ik misschien een verschil kunnen maken...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:06

Cayenne schreef:
De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de eigenaar, hoe je het ook wend of keert

Dat zeker! Maar wat ik niet snap in dit verhaal is waarom Ellen Stuart zelf niet naar de eigenaar is toegestapt? Persoonlijk als ik naast mijn wei zulke paarden zou zien lopen zou ik eens met de eigenaar gaan babbelen![/quote]

tja zij zou daar zelf ook wel bepaalde redenen voor hebben, als je dat echt wilt weten zou je dat haar moetne vragen, misschien heeft ze dat wel gedaan alleen staat dat weer niet in de krant.

Pebblesther

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:09

Achja, opzich kan een man van 75 ook wel voor paarden zorgen maar wat moet hij er mee als hij er toch niks mee doet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:12

Cayenne schreef:

Nou een rustig goed gesprek heeft ze iig niet met em gevoerd... Alleen verwijten over de toestand en dat begon dit voorjaar. Ik verwacht dat als ze het beter had aangepakt die paarden daar allang weg waren geweest...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:13

nou ik ken de betrokkenen niet maar als ik het bericht zo lees heeft ze toch maar mooi de dierenarts gebeld en betaald in het begin dus ik denk niet dat die Ellen Stuart dan veel te verwijten is. Ook wel raar dat zij de enige is in Batenburg die het gezien en nog iets gedaan heeft. Maar ja sommige paarden worden ziek en gaan dood, als de instanties aangeven dat de verzorging voldoende is kunnen wij hier wel moord en brand gillen maar zal niks veranderen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:16

Rianneke schreef:
Cayenne schreef:

Nou een rustig goed gesprek heeft ze iig niet met em gevoerd... Alleen verwijten over de toestand en dat begon dit voorjaar. Ik verwacht dat als ze het beter had aangepakt die paarden daar allang weg waren geweest...

Hoe het ook zij, voor zover ik het kan beoordelen is het niet haar schuld dat deze paarden zijn overleden. Eigenaar had de verantwoordelijkheid voor zijn dieren.

wildlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:17

Ik ben ook opgegroeid in Batenburg en ik schrik me rot. Vroeger waren er niet zoveel paardenmensen in Batenburg en er wonen maar 600 inwoners of zoiets. Dus ik ben erg benieuwd wie die man is. Hij is in ieder geval flink van het pad af. Zonde dat dat zo moet lopen. Ik ken Ellen Stuart en ik snap ook niet dat dat zo kan gaan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:21

wildlady schreef:
Ik ben ook opgegroeid in Batenburg en ik schrik me rot. Vroeger waren er niet zoveel paardenmensen in Batenburg

Nou ik denk dat er in batenburg nu een stuk of 50 paarden staan, als het niet meer is...

piezze

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:28

Er zijn daar meer paarden dan huizen