Paarden uit Voorburg hebben eindelijk droge voeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:31

russel schreef:
Ja voor hoelang, die stro is binnen een week nat geplast, gepoept en natgelegen, dat weten we allemaal als we een stal opstrooien...Ben benieuwd hoe de paddock er nu uitziet na 2 dagen heftige regen en zeker de regen van zaterdag jl. :(:) Dat het nu zelfs bij mij onder water staat.....en hier was het tot op heden nog droog....

Een week?
Met dit weer nog geen halve dag!

_Steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:35

Gelukkig voor die paardjes

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:52

Ninx schreef:
laetitia schreef:
Het is Justitie die bepaald! Niet de DB!

Ik word soms zo enorm boos om de verschrikkelijke kortzichtigheid van mensen.

Dat kan ik mij goed voorstellen. Veel mensen zijn dus ontzettend slecht geïnformeerd. Al duikt het regelmatig op in topics en zou je verwachten dat mensen inmiddels beter weten.... niet dus.

Ik denk dat het vanuit de DB misschien handig zou zijn om in plaats van een campagne rondom paarden (met Anky hebben ze naar mijn idee compleet de plank misgeslagen...maar daar ga ik niet over!), een informatiecampagne op te starten met hoe het precies allemaal in elkaar zit.

Voordat ik bij de DB terecht kwam had ik daar nl. ook geen weet van. Op onze eigen afdelingssite willen we binnenkort ook duidelijk uitleggen wat wij wel kunnen en wat wij niet kunnen (om boze telefoontjes te verminderen).
Wij moeten helaas roeien met de middelen die we hebben.

Ook de diverse topics over mensen die verontwaardigd zijn dat de DB bij hun is langsgekomen:
Het is niet de DB zelf die meldingen 'oproept' of 'verzint'. Wij krijgen meldingen van mensen binnen over (wel of niet gegronde) misstanden en wij moeten elke melding serieus nemen.

Zo hebben we vorige week nog een loze melding gehad over een kat. Zou altijd buiten zitten, extreem mager zijn, verhongeren.
Toen wij de desbetreffende kat zagen bleek echter dat hij eerder te dik was dan te mager en dat hij zelf koos om buiten te zijn. Hij was gewoon niet graag binnen.

Maar wij zeggen niet al bij voorbaat dat we een melding niet gaan onderzoeken, elke melding die we via anonieme melders binnen krijgen wordt behandeld. Onterecht of niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:27

laetitia schreef:
Pas als we echt daadwerkelijk bewijs (getuigenverklaringen van getuigen) hebben voor mishandeling en/of ernstige verwaarlozing dan gaat het door naar de LID. De LID vraagt vervolgens toestemming aan Justitie voor in beslagname.

....... en dit is nu door de DB bij de LID gemeld en aangedrongen op maatregelen?
Hoe je het ook wendt of keert: de DB had als belangenorganisatie al lang een stevige lobby kunnen opzetten om ervoor te zorgen dat zij als organisatie meer mogelijkheden krijgen. Wetten worden dagelijks aangepast tenslotte.
De handen in de lucht werpen en zeggen "we mogen niks" is helemaal geen goede motivatie - politieke druk uitoefenen en bij de LID op de stoep blijven zitten heeft meer effect.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:51

Waar denk je dat ze al die jaren al mee bezig zijn? Uit hun neus aan het eten?

Daarbij is de LID een onderdeel van de DB....;-).

De DB heeft enige jaren geleden het honden- en kattenbesluit (regels omtrent welzijn van honden en katten) er bij de 2e kamer door kunnen krijgen. Eindelijk!
Nu bij de nieuwe regering van Balkenende wordt deze wetgeving weer de deur uitgegooid.

Deze regering die nu zitting heeft houdt zich verre van bemoeienis m.b.t. dierenwelzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:55

Maar als justitie bepaalt en niet de DB, dan zou de DB moeten leren hun zaken die voor komen beter te omschrijven. Justitie gaat altijd af op feiten en omstandigheden van derden, gevoed met gestaafde informatie. Dus als de DB beter en duidelijker omschrijft hoe, bv deze situatie, als niet gewenst wordt gezien, dan denk ik dat die mevrouw niet zo snel steeds weer haar zinnetje krijgt. En dat is dan gewoon jammer. Want als zo een zaak al een paar keer heeft gediend met vrijspraak is elke volgende keer weer sneller en makkelijker in haar voordeel beslist.

eekhoornerik

Re: Paarden uit Voorburg hebben eindelijke droge voeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:13

Zal een voorbeeld geven van een zaak die weer speelt:

oude, verwarde vrouw houdt diverse dieren in haar huis. Het is een koophuis. Enige jaren geleden is in samenwerking met de gemeente haar huis helemaal opgeschoond. Haar dieren en zijzelf leefden echt in embarmelijke omstandigheden.
Overal poep, pies, vuilnis (er was 1 looppad in huis waar geen troep lag). Dieren kregen te eten en te drinken. Maar situatie was zo erg dat LID de dieren in beslag heeft genomen, in overleg met justitie. Ook omdat het de gezondheid van mevrouw zelf aantastte.

LID drong aan op houdverbod van mevrouw voor huisdieren. Is echter door justitie afgewezen omdat mevrouw in feite niets strafbaars had gedaan.

Dit speelde in 2004/2005.

Nu in 2009 begint het hele gebeuren opnieuw. Mevrouw heeft toch weer huisdieren (een hond, 3 katten en een vogel) die ze niet kan verzorgen. Ze kan zichzelf nl. geeneens verzorgen (thuishulp 1 uur in de week voor boodschappen, meer krijgt ze niet). Ze kan nl. niet lopen.

Collega is er 3 weken geleden geweest, weer overal vuilnis. Van de grond tot het plafond. En de vloer plakte van de urine. Alles stonk, en de dieren zagen er slecht uit. Hond was volledig vervilt.

Deze zaak is overgedragen aan het LID. We hopen dan ook dat de dieren nu weer in beslag genomen mogen worden en dat justitie nu wél een houdverbod uitspreekt.

Bij meldingen over dierenleed gaat vaak ook ander leed schuil. We komen niet vaak bij de gemiddelde Nederlander thuis. Het gaat vaak toch om mensen uit achterstandswijken, die al te maken hebben met huiselijk geweld, psychische aandoeningen of verslaving.

Vorige week nog op bezoek geweest bij een verstandelijk gehandicapte. Oudere man, woonde in een begeleind wonen complex. Heeft ook thuiszorg. En heeft een hond. Een hele lieve hond. Hond komt niets tekort, als meneer nuchter is.
Echter als hij gedronken heeft (is alcoholist) dan komt het beestje niet buiten en vergeet hij de hond eten te geven.

In dit geval wordt er door mijn collega nauw contact onderhouden met de begeleiders van de man. We hebben echter geen enkele gegronde reden om de hond weg te laten halen, want het is nl. niet strafbaar om een hond niet dagelijks uit te laten.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:16

najah in elk geval staan de paardjes nu gelukkig ook op een stukje droge...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:16

laetitia schreef:
Bij meldingen over dierenleed gaat vaak ook ander leed schuil. We komen niet vaak bij de gemiddelde Nederlander thuis. Het gaat vaak toch om mensen uit achterstandswijken, die al te maken hebben met huiselijk geweld, psychische aandoeningen of verslaving.

Dan lijkt deze mevrouw mij ook geen absoluut geen gemiddelde Nederlander.
Een zoektocht op internet levert al heel snel op dat zij problemen heeft met bijna alle instanties.
Bovendien beweert ze oooh zo goed voor dieren te zijn.
Als je een hond hebt die je kwijt moet kun je bij haar terecht, want zij zorgt er wel voor dat die hond in een goed tehuis terecht komt.

En iedereen zit ernaast wat die paarden betreft.
De enigste die weet hoe je met paarden om moet gaan is zijzelf.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:24

Snap er ook echt niets van dat ze geen zand stort en straatje legt voor of om de container is ze van al het gedoe af. En ze kan zelf ook fatsoenlijk door de paddock...
Als je het niet bijhoudt met dat stro / zaagsel wordt het een grote blubber zooi nog erger dan het was. Als ze nu houtsnippers / boombast had gestort of natuurlijk gewoon zand zou het wel langer stand houden maar stro / zaagsel }:0 hoe kun je het verzinnen.
En blijkbaar nog steeds geen fatsoenlijke ruiven of hooinetten. Die kun je heel makkelijk ophangen aan de haken die standaard in en buiten een container zitten. Kleine moeite, groot plezier. Dwing je de paarden ook binnen te gaan eten, staan ze ook droog etc.
Zucht... ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:43

Citaat:
Zal een voorbeeld geven van een zaak die weer speelt

Tja, dat zijn schrijnende voorvallen en ik snap best dat de DB probeert wat ze kunnen. Maar proberen is niet goed genoeg en aangezien we nu een minister hebben (Verburg) die meer dan voorheen aandacht besteedt aan welzijn - zeker waar het paarden betreft - dan is het NU tijd om door te pakken.
Het wordt hoe dan ooktijd dat de DB/LID wat activistischer wordt zou ik zeggen - wie wil er nou z'n hele leven lang tegen gesloten deuren oplopen. Hef dan de boel maar op.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 17:16

alweer kortzichtigheid!

Naast het lobby-werk voor een betere wetgeving rond dierenwelzijn doet de DB nog meer dingen...

Ze hebben asielen, opvangcentra voor allerlei soorten dieren (zo heeft onze afdeling een konijnenopvangcentrum), dierenambulances (gewonde en gevonden dieren), ze geven voorlichting (maatschappelijke beinvloeding), lobbyen op diverse gebieden (C1000 kwam na veel gelobby met assortiment biologisch vlees, dat voorheen niet te verkrijgen was. Andere supermarkten volgden, zo ook de Dirk van den Broek).
Nog meer voorbeelden nodig??

Als jij zegt "hef de boel maar op" , wat gebeurd er dan met de dieren in de diverse opvangcentra (die ook financiele steun krijgen van de DB als ze niet van de DB zelf zijn...), met de diverse dierenambulances, met de diverse asielen?

Ons geld gaat voor het grootste, echt voor het grootste deel naar de dieren in ons asiel en ons konijnenopvangcentrum. Verzorging, voeding, medicatie, DA-kosten.
Daarna komen de kosten voor de dierenambulance (onderhoud, benzine, opleidingen chauffeurs, afstandskosten voor gevonden dieren die naar een ander opvangcentrum gaan dan de onze. Wij betalen deze afstandskosten aan het opvangcentrum).

Maar ik zal morgen op het werkoverleg wel even melden dat we geen nuttig werk verrichten en dat we de boel maar moeten opheffen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:57

Wat ik werkelijk niet snap, waar halen jullie het lef en de kunde vandaan om dit bij de DB of het LID in de schoenen te schuiven????

Hoe verzinnen jullie het? ik weet het, gegen dummheid kann mann nicht kempfen, maar ik denk toch dat Bokt moderators eens in moeten grijpen!

Verd.. de enige die voor deze paarden opkomt zijn de buren en de DB!!! Het is de wetgeving die ze in de steek laat! Zolang deze (z.g.) zelfbenoemde paarden expert de wet achter zich heeft kan je haar niks maken! Of moeten de beesten soms gestolen worden door een organisatie als de DB?

Stop ermee de enogen die wat doen zwart te maken, ga die paarden dan vanavond zelf ophalen als je het zo erg vindt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:16

Omdat de DB en de LID de ENIGSTE zijn die iets beters kunnen doen voor deze paarden!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:22

Helaas niet...DB is al 10 jaar met deze paarden bezig om ze weg te krijgen daar, betere leefomstandigheden te bepleiten bij eigenaresse maar eigenaresse doet niets dat in strijd is met de wet (zware mishandeling/verwaarlozing).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:26

Is de maat na 10 jaar niet vol voor de wet?
belachelijk!

en tsja IK kan ze daar niet weghalen... dat is stelen... en dat is verboden, maar je paarden zo verwaarlozen is óók verboden....

Ninx

Jolliegirl schreef:
Omdat de DB en de LID de ENIGSTE zijn die iets beters kunnen doen voor deze paarden!

Wat wil je dan dat ze doen? De wet overtreden? Dat kan toch domweg niet?
Ze kunnen handelen binnen de rechten die ze hebben, en dat zijn er bar weinig. Deze kritiek tegen de DB en LID stoort me al tijden op dit forum, het tekent voor het feit dat weinig mensen kennis van zaken hebben en/of hun bovenkamer niet gebruiken.
Maar goed, misschien weet ik iets niet over ons rechtssysteem en wetgeving dat jij wel weet. Dus zeg het maar Jolliegirl, wat moeten ze doen?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 29-11-09 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

De DB kan ze ook niet zomaar weghalen, is ook stelen ;-)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:30

@ninx, ik maak me ook altijd druk om de kortzichtigheid op Bokt aangaande de DB.
Het grijpt me helaas persoonlijk aan, en ik probeer het elke keer weer uit te leggen maar het komt gewoon niet aan bij de bokkers.

Daarbij wordt de DB voor heel veel dingen verantwoordelijk gesteld. De DB is echter niet verantwoordelijk voor dierenwelzijn, dierenopvang, oplossen van zwerfkattenproblematiek.
De regering en de gemeenten zijn in feite verantwoordelijk voor deze aangelegenheden. Zij doen hier echter niets mee (vanuit regering is er bijv. nooit een inspectiedienst gezelschapsdieren opgezet...wel voor de landbouwdieren (AID) maar niet voor gezelschapsdieren. LID is een onderdeel van DB), dus pakt de DB dit op.

Vaak in overleg met gemeenten, met soms een vergoeding van de gemeenten. Maar vaak ook zonder enige vergoeding van de gemeenten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:34

Ninx : ik heb geen idee wat te doen. Ik val de DB ook niet aan.

Jolliegirl schreef:
typisch weer de DB uit nederland.... vertrouwen vertrouwen vertrouwen.......

Komop zeg... als ik hier zie dat alles nu nat is... hoe is het daar BUITEN dan wel niet!!

Ik zeg alleen dat de DB uit nederland zoveel op vertrouwen afgaat.... mensen teveel kansen geeft.... en weer een kans... en wéér een.....

En daar zou eens verandering in moeten komen via de wet....
Aanpakken die handel... net als in Engeland en Amerika...
jaja ik ben kortzichtig, maar daar is het toch vele malen beter gesteld met de opvang e.d en alle bijkomende zaken.

Verder geen enkel negatief woord over de LID en DB... :)

laetitia : je moet je niet steeds blijven verantwoorden voor al die bokkers, snappen ze het niet?? Prima,,, dan trekken ze maar een eigen conclussie, als jij maar beter weet toch?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:42

laetitia schreef:
@ninx, ik maak me ook altijd druk om de kortzichtigheid op Bokt aangaande de DB.
Het grijpt me helaas persoonlijk aan, en ik probeer het elke keer weer uit te leggen maar het komt gewoon niet aan bij de bokkers.

Dat begrijp ik, het is een beetje dommigheid helaas... Iemand heeft ooit als stokpaardje bedacht instanties die tenminste nog wel iets doen de grond in te boren op Bokt (en wordt grif gevolgd door nog meer slimme mensen), wat ze zelf aan geweldige initiatieven ontplooien om dierenleed tegen te gaan wordt echter nooit duidelijk.
Jammer dat mensen zo verzuurd zijn, dat maakt me verdrietig.
Maar goed, ik blijf financieel ondersteunen, blijf het melden wanneer ik iets zie dat niet door de beugel kan, en laat mijn politieke voorkeur ook afhangen van deze kwestie.... meer kun je niet doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:45

Jolliegirl schreef:
Ik zeg alleen dat de DB uit nederland zoveel op vertrouwen afgaat.... mensen teveel kansen geeft.... en weer een kans... en wéér een.....

De DB is verplicht op die manier te werk te gaan.... je kunt er vanuit gaan dat 9 uit 10 DB medewerkers de dieren het liefste meteen meenemen. Niet alleen deze dieren, maar ook in vele andere soms veel ernstiger gevallen.
De mevr waarover dit topic gaat heeft duidelijk lak aan alles en iedereen en slaat ieder advies in de wind... ik denk dat ze niet helemaal 100% in orde is, dat kan haast niet anders. Alleen iemand met een aangetast verstand laat het zo ver komen...

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:46

goed dat er wat aan wordt gedaan! :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:59

Ninx schreef:
Jolliegirl schreef:

De DB is verplicht op die manier te werk te gaan.... je kunt er vanuit gaan dat 9 uit 10 DB medewerkers de dieren het liefste meteen meenemen. Niet alleen deze dieren, maar ook in vele andere soms veel ernstiger gevallen.
De mevr waarover dit topic gaat heeft duidelijk lak aan alles en iedereen en slaat ieder advies in de wind... ik denk dat ze niet helemaal 100% in orde is, dat kan haast niet anders. Alleen iemand met een aangetast verstand laat het zo ver komen...

dan zitten we toch op één lijn, hoef je neit gelijk zo tegen me te roepen ;)
niet al het kritiek is negatief...

En idd... ik gok ook dat deze dame niet helemaal 100% in orde is, en helaas lopen er nog veel meer rond in Nederland.. en ook in andere landen trouwens.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:59

Ninx schreef:
laetitia schreef:

Dat begrijp ik, het is een beetje dommigheid helaas... Iemand heeft ooit als stokpaardje bedacht instanties die tenminste nog wel iets doen de grond in te boren op Bokt (en wordt grif gevolgd door nog meer slimme mensen), wat ze zelf aan geweldige initiatieven ontplooien om dierenleed tegen te gaan wordt echter nooit duidelijk.
Jammer dat mensen zo verzuurd zijn, dat maakt me verdrietig.
Maar goed, ik blijf financieel ondersteunen, blijf het melden wanneer ik iets zie dat niet door de beugel kan, en laat mijn politieke voorkeur ook afhangen van deze kwestie.... meer kun je niet doen.

Ik snap ook niet zo goed waar die enorme afkeer vandaan komt...wellicht omdat de DB heel groot is en in de ogen van veel mensen veel macht zou hebben.
Een kleinere organisatie zoals Wakker Dier staat ook minder in de spotlights omdat ze gewoonweg kleiner zijn en met minder zaken bezig zijn.

Daarbij vraag ik ook vaak wat diegenen die zoveel kritiek hebben zelf doen om de wereld te verbeteren.
Hebben ze zelf een initiatief opgestart om bijv. het zwerfkattenprobleem op te lossen? Of om een egelopvang te beginnen?
Dat juig ik nl. van harte toe! Aangezien er door de nieuwe wetgeving diverse egelopvangadressen hun deuren moeten sluiten (ze voldoen niet aan bepaalde nieuwe criteria die in 2009 zijn gaan gelden, en hebben gewoonweg geen geld om alles aan te passen om in de toekomst wel aan die criteria te voldoen).

Maar aangezien de meeste bokkers het veel beter weten, is het misschien beter om de hele DB inderdaad op te doeken en de bokkers zelf iets nieuws op te laten starten. Want zij kunnen nl. veel beter :D

PS Jolliegirl, ben eigenlijk wel benieuwd hoe de wetgeving in Engeland is op gebied van dierenwelzijn.
Is dat zo anders dan hier in NL? Geen aanval hoor, gewoon pure nieuwsgierigheid!