Steeple chase voor paarden in Australie vanaf 2010 verboden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Re: Steeple chase voor paarden in Australie vanaf 2010 verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:54

goede zaak. ik heb het nooit leuk gevonden om hiernaar te kijken. vind t beetje vreemd dat er gezegd word dat ze bang zijn voor het verlies van een mooie tradidite. ik vind er niet veel moois aan.. en als het een traditie is hadden ze het in de oorspronkelijke staat moeten laten. en niet steeds sneller harder gevaarlijker en met veel hogere bedragen in de pot. het is van een paardenrace overgegaan naar een grote gokhal waar het welzijn van de dieren niet in meegeteld word.

ik wil absoluut niet zeggen dat het in andere paardensporten wel fair gaat maar ik vind dit echt het toppunt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:56

Alles waarbij dieren het gevaar lopen om te komen of zwaar geblesseerd raken zou onder een vergrootglas gelegd moeten worden, dus ook slechte leefomstandigheden enz, dit zijn tien paarden per jaar voor gok- en kijkplezier van mensen dus laat dit een eerste druppeltje zijn, ook tweejarige dravers waar botten spontaan breken kan in mijn ogen niet door de beugel maar wie o wie doet daar wat aan, stierevechten, rodeo, vechthonden , hanengevechten, postduiven ( 20.000 lossen en 2000 overleven het) vivisectiedieren en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:59

Arabesk schreef:
Ja. Geen wedstrijden met paarden waarin geld en andere belangen een grote rol spelen.

Ben het hier wel mee eens. Lekker recreatief rijden oké, maar waar wedstrijden en presteren belangrijker worden dan het dier moet het stoppen. Hoe veel paarden worden er wel niet langzaam aan kapot gereden door 'dressuur', veel te jong veel te veel vragen van een paard, hulpteugels lekker strak, instappen ho maar.....

Ook laatst een stuk in de spits: duizenden dieren werden afgeslacht ivm offeren...... :(

vechthonden, hanen etc ook allemaal afschaffen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:11

Op de manier zoals het er daar aan toe gaat, ben ik het er helemaal mee eens dat het afgeschaft wordt.
Het zou een "mooie"sport zijn als het allemaal niet zo hoog, lang, breed en weet ik veel allemaal wordt.
Maar dat vindt ik bij heel veel sporten zo. Zo vindt ik cross bijvoorbeeld geweldig maar waarom tot het uiterste gaan. En zo kun je natuurlijk nog heel veel takken opnoemen dat het naar het extreme toe gaat.
Steeple Chase is zo vreselijk nog niet, maar WEL op de manier zoals het nu in bepaalde gebieden er aan toe gaat.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:12

Arabesk schreef:
Ja. Geen wedstrijden met paarden waarin geld en andere belangen een grote rol spelen.

nou dan gaan er een hoop paardjes naar de slager!
of wou jij ze allemaal in je achtertuin houden?
wat domme opmerking!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:01

Ninx schreef:
Janine1990 schreef:
Er zijn veel meer schokkende tradities in deze wereld hoor :P

Euh ja.... en? Daarmee wilde u wat exact zeggen?

Zeg maar je hoor :P Ik wil me nu nog niet zo oud voelen :P

Er zijn zoveel dier- en mensonterende tradities. Helaas hoort het bij sommige culturen. En zoals ik kerst een traditie vindt, vinden deze mensen de Steeple Chase een traditie. Een traditie is een beleving, of dit door andere 'culturen' nu wel of niet wordt goedgekeurd.
Dat Arabesk dit een belachelijke traditie vindt, kan ik me heel goed voorstellen.
Dat de gequote persoon dit een mooie traditie vindt, kan ik me ook weer heel goed voorstellen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:42

dakota schreef:
Arabesk schreef:

Ben het hier wel mee eens. Lekker recreatief rijden oké, maar waar wedstrijden en presteren belangrijker worden dan het dier moet het stoppen. Hoe veel paarden worden er wel niet langzaam aan kapot gereden door 'dressuur', veel te jong veel te veel vragen van een paard, hulpteugels lekker strak, instappen ho maar.....

Ook laatst een stuk in de spits: duizenden dieren werden afgeslacht ivm offeren...... :(

Lekker recreatief rijden, voor wie is het lekker voor het paard of voor de ruiter? Ik heb nu beide kanten meegemaakt zowel de topsport met de paarden als de recreatiekant en ik vind dat de paarden in de sport toch wel iets beter verzorgd worden ook in de zin van het rijden. Als ik het betrek op wat ik heb meegemaakt ;-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:43

Adriana schreef:
Lekker recreatief rijden, voor wie is het lekker voor het paard of voor de ruiter? Ik heb nu beide kanten meegemaakt zowel de topsport met de paarden als de recreatiekant en ik vind dat de paarden in de sport toch wel iets beter verzorgd worden ook in de zin van het rijden. Als ik het betrek op wat ik heb meegemaakt ;-)

Ik denk met je mee +:)+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:48

Goed.. laten we eventing ook gelijk afschaffen. Ook zoiets barbaars. Maar dat is mijn mening ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:51

LiVetime schreef:
Goed.. laten we eventing ook gelijk afschaffen. Ook zoiets barbaars. Maar dat is mijn mening ;)

Daar zeg je wat, meningen, meningen, meningen.
Pas met cijfers kan je gaan handelen, in mijn ogen.

Ik weet niet of je je reactie positief bedoelt, maar het komt heel positief op mij over. :j
Als in: Je kan alles wel afschaffen, als het niet naar je zin is.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:04

Alles staat of valt met de ruiter die op de rug van het dier zit en t prijzengeld wat ermee te winnen valt. De sport op zich zou mijn hobby ook niet zijn en is ook niet bepaald goed voor de benen van een paard, maar goed.. wat denk je van eventing? Of springwedstrijden van 1.20? Of koersen? Of dressuur op hoog niveau?
Al die sporten zorgen er voor dat paard op zn 15e compleet op is.
Als alles nou s gewoon met beleid gebeurde, maar dat gaat niet omdat er vaak zoveel geld mee gemoeid is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:07

LiVetime schreef:
Alles staat of valt met de ruiter die op de rug van het dier zit en t prijzengeld wat ermee te winnen valt. De sport op zich zou mijn hobby ook niet zijn en is ook niet bepaald goed voor de benen van een paard, maar goed.. wat denk je van eventing? Of springwedstrijden van 1.20? Of koersen? Of dressuur op hoog niveau?
Al die sporten zorgen er voor dat paard op zn 15e compleet op is.
Als alles nou s gewoon met beleid gebeurde, maar dat gaat niet omdat er vaak zoveel geld mee gemoeid is.

Oke, dus je bedoelde het niet zo positief als ik dacht... :P
Maar ik kan wel in je mening komen.

Echter denk ik er anders over, ik rij een Z2 paard, al jaren geen wedstrijd meer gelopen. Nu bijna 17 maar niet half zo gezond als de bijna even oude Salinero...
Compleet op, nee, dat geloof ik niet.
Echter een paard dat voor de sport wordt gebruikt maar slechts 'half' verzorgd wordt naar de prestaties die hij levert, raakt wel op tegen z'n 15e, zoals dat Z2 paard waar ik op rij...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:10

Ik ken zat toppaarden van boven de 15 die nog in de topsport lopen. Men moet alles niet zo zwart wit zien...
Dat is ook zo met eventing en ik geloof ook best dat Steeple chase niet altijd even slecht is...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:13

In de eventing is niet zoveel geld te verdienen hoor, het gros van de mensen in de eventingwereld (sgw), doen het voor de lol. In de dressuur valt veel meer geld te behalen :j.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:14

mwah, 20 dode paarden in 2 jaar tijd... dat vind ik wel slecht!
heel goed dat er nu eindelijk een signaal wordt afgegeven.

traditie is leuk, maar dierenwelzijn leuker.
in hetzelfde rijtje mogen ze dan ook de mooie traditie van stierenvechten en rodeo etc. afschaffen van mij.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:23

Er zijn ongetwijfeld ruiters die hun paard op hoog niveau goed kunnen rijden, maar teveel ruiters en paardeneigenaren hebben een €-teken in de ogen staan en vergeten naar t welzijn van t paard om te kijken.
Een paard is van nature niet gebouwd om te springen. Paarden doen dat normaal gesproken ook niet vanuit zichzelf. T springen is een enorme belasting voor de pezen. Kijk, een sprongetje maken op zn tijd vind ik totaal geen probleem, maar dat ontiegelijk hoog springen.. dat vind ik echt geen nut hebben.
Dressuurmatig op hoog niveau rijden vind ik dan nog het minst kwalijke. Als die dieren maar goed verzorgd worden en krijgen wat ze nodig hebben.
Je kunt alles niet afschaffen, dat is onmogelijk. Er zijn idd ook zat recreatiepaarden die niet goed verzorgd worden en in de vernieling gereden worden.

Juval, een hele goede inderdaad. Dat stierenvechten en rodeo rijden.. dat vind ik zó middeleeuws en niet om aan te zien :n Walgelijk!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:52

Dat is absoluut waar, maar het grote geld zit echt niet in de eventingtak (bovendien zijn die sprongen ook niet zo belachelijk hoog, wel lastig, maar niet hoog). Bovendien staat het belang van de paarden bij springen en eventing wel voorop en bij dressuur zie ik dat toch veel minder.
Punt is dat ze op hoog niveau juist vaak niet krijgen wat ze nodig hebben. En recreatiepaarden hebben het inderdaad ook lang niet altijd even goed.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:17

dakota schreef:
Arabesk schreef:

Lekker recreatief rijden? Dan denk ik meteen aan die veel te vette Haflinger met zijn nog vettere baasje die ik altijd zie puffen en steunen in het bos, nou sorry hoor, daar word ik ook echt niet vrolijk van en die Haflinger denk ik ook niet

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:41

ondanks dat ik zelf bezig ben in de rensport, ben ik het er volkomen mee eens dat het afgeschaft moest worden. Ik zeg hierbij niet dat ik denk dat de paarden het buiten de wedstrijden niet goed hebben, want ben er van overtuigd dat de paarden verder een goed leven hebben, alleen zijn er gewoon te veel risicos verbonden aan steeple chase.

en inderdaad..over recreatief rijden gesproken. Hoevaak heb ik moddervette paarden zien strompelen door de duinen? pff.. te vaak..waarbij ik zelfs ook al zie,verkeerd passend zadel, paard half lam van achter weet ik veel, er word in ieder geval veel minder aandacht besteed aan het welzijn van het paard( natuurlijk is dit niet bij alle ruiters zo)
Daarbij een wedstrijd gerichte ruiter, is veel meer bezig met het goed en gezond houden van zijn/haar paard.Is daarbij veel nauwkeuriger, qua blessures,dierenarts, fysio noem het maar op. Een huis tuin en keuken ruiter, denkt als het paard kreupel is, ach paar dagen rust en t zal wel over zijn. En bedenkt zich niet waar de kreupelheid vandaan komt.
Zelf ben ik geen dressuurfanaat,omdat ik gewoon denk dat zon paard er geen zak aan vind om 6x per week 2 uur per dag in een bak in een krulletje moet lopen. (ook hier spreek ik niet over iedere dressuur ruiter)
Maar ik vind wel dat vooral in de dressuur en dan op het hogere niveau Nouja in iedere wedstrijd gerichte tak, er wel veel zorg word besteed qua welzijn.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:26

Wat betreft Steeple chase; ik kan er niet rouwig om zijn als dit overal verboden wordt...

Wat betreft top paarden die 'op' zijn op hun 17e...ik denk dat er een verschil tussen 'op'en 'op' is. De toppaarden worden terug getrokken met een blessure, of kunnen het hoge niveau niet goed meer aan. Maar functioneren prima op lager niveau. Lijkt mij normaal verouderingsproces

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:00

Juut schreef:
Wat betreft Steeple chase; ik kan er niet rouwig om zijn als dit overal verboden wordt...

Wat betreft top paarden die 'op' zijn op hun 17e...ik denk dat er een verschil tussen 'op'en 'op' is. De toppaarden worden terug getrokken met een blessure, of kunnen het hoge niveau niet goed meer aan. Maar functioneren prima op lager niveau. Lijkt mij normaal verouderingsproces

Je hebt ook nog het stoppen op de top. :P
Maar wat je zegt, klopt helemaal. Paarden worden net als mensen ook ouder.

Overigens vind ik het raar dat hier en daar kreten worden geroepen van: Paardensport afschaffen, maar recreatief is oké.
In mijn ogen iets als: "Ohjee, het moet niet aan mij toe komen!"
Als je de sport afschaft, kan je alle rijden net zo goed ook afschaffen, want recreatief rijden is een relatief begrip. :)
Als je iets doet, doe het dan ook goed. Indien datgene is wat een ieder voor zich goed toe lijkt.
En niet hypocriet gaan doen omdat het een beperking voor jezelf wordt.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:03

Wat goed!
Het zo paardonvriendelijk

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:11

Tja, terecht denk ik als je alleen al puur naar de cijfers kijkt. Duurt vast niet lang of er komt een wereldwijd verbod op deze races, een goede zaak mi, al vind ik persoonlijk het wel jammer, aangezien dit de enige rensport is die ik wel leuk om te kijken vind. (de ongelukken uitgezondert uiteraard..)

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:18

Eindelijk! Zo zielig voor die paaren!
Ocharme dat paard mankt vreselijk in dat filmpje :'(
Zou algemeen moeten verboden worden naar mijn mening!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:30

Mooi zo dat het nu verboden is, zie net in dat filmpje weer een paard met gebroken voorbeen hippen.

Dit sport is een achterlijke paardensport, zulke snelheden moeten rennen en dan nog springen ook, nee dat gaat gewoon niet.