Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

sigrid1182 schreef:nu alleen nog weten welke reactie goed is voor een sportpaard...
degen die niet schrikt of zonder blikken of blozen over zeiltje loopt, kan naar huis...
ik vind het onzin....
net zoiets als een sleutelbos gooien in hok vol puppies..
er is nl heel veel met training mogelijk...
) 
Suzanne F. schreef:nicolanca schreef:In de hoefslag stond een paar jaar terug dat ze deze test in Zweden ook hadden gedaan, eerst bij veulens en dan drie jaar later bij dezelfde paarden opnieuw. Er waren drie soorten reacties: paarden die flipten, paarden die schrokken maar daarna nieuwsgierig gingen kijken, en paarden die nergens van opkeken. De paarden die als veulen flipten deden dat als driejarige weer, etc. Toen bleek ook dat de paarden die schrokken, maar daarna nieuwsgierig gingen kijken het makkelijkste dingen aan te leren waren, en dat de paarden die helemaal nergens van schrokken ook heel moeilijk dingen aan te leren waren.
Ja dat geloof ik best. Degene die niet schrikken van zo'n plu wil ik niet eens op stal hebben. Daar begin ik niet aan.
Heb ik nog liever degene die flippen van de plu.
Ik denk zelf dat schrikken en daarna nieuwsgierig kijken de beste is, maar dat moet later blijken.
Over dat zeiltje gaan is de beste die eerst niet durft en snurkt en kijkt en daarna toch het vertrouwen in de begeleider heeft en er overheen loopt. (of springt, kan me niks schelen)
heb er een die eerst flipt en daarna kijkt en dan eigenlijk wil aanvallen
Lante schreef:Als ze van een keer schrikken al een blessure oplopen, dan hoef ik ze bij voorbaat al niet als dekhengst...
Ik vind het gewoon interessant om uit te zoeken wat bepaalde reacties mogelijk kunnen zeggen over het verdere levensverloop van het betreffende paard en of er mogelijk een verband is met een bepaald tesresultaat en de latere prestaties in de sport.
sigrid1182 schreef:nu alleen nog weten welke reactie goed is voor een sportpaard...
degen die niet schrikt of zonder blikken of blozen over zeiltje loopt, kan naar huis...
ik vind het onzin....
net zoiets als een sleutelbos gooien in hok vol puppies..
er is nl heel veel met training mogelijk...
Anya schreef:Schrijven ze ook op met welke paarden op veulenleeftijd is gewerkt?
Als voorbeeld: mijn Wiz liep als veulen al over een zeiltje, moest wennen aan wapperende dingetjes, kon voetballen met een grote bal en was al bedekt geweest onder een groot zeil. Dus als hij op driejarige leeftijd weer eens zo'n ding te zien zou krijgen, zou hij er waarschijnlijk mee gaan wandelen. Dat zegt niets over zijn karakter.
Anya schreef:ik kan je verzekeren dat ik wat hengstenhouders ken die dit soort dingen wél met hun veulens doen. Bijvoorbeeld omdat het paarden zijn die voor de westernsport bedoeld zijn. Maakt dat mij of die hengstenhouders met quarters, paints of appaloosa's pennies? Interessante gedachte