KWPN-hengsten geconfronteerd met vallende paraplu's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: KWPN-hengsten geconfronteerd met vallende paraplu's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:02

Inderdaad wel een grappig initiatief, maar bij mij zijn er toch vraagtekens over wat er nu eigenlijk getest wordt en hoe de uitslagen te interpreteren.

Nicolanca gaf daar al wat toelichting over, maar het is mij nog niet echt duidelijk wat voor conclusies er dan uit bepaald gedrag getrokken wordt en wat dan het eventuele gevolg zou moeten zijn.

Test is neem ik aan niets voor niets gedaan, dus ze zullen er heus wel wat mee van plan zijn.

Ik ben zelf nog steeds van mening dat vaak juist die paarden met een "moeilijk" karakter de beste sportpaarden zijn. Eentje die om een grasspriet opzij springt kun je ook super aan de hulpen krijgen omdat deze al alert is, terwijl diegene die er zonder pardon langsbanjert vaak wat dommer en trager is.

Veel vraagtekens dus...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:35

Ja het is natuurlijk ook maar net wat bij het karakter van de ruiter past,ik denk dat een bange ruiter beter een brutalere kan hebben.En een grove ruiter kan ook beter een brutalere hebben.Je ziet wel vaak in de dressuur dat die bange beesten het goed doen ja,maar makkelijk is dat ook niet.

Ik heb er zelf 1 die altijd bakkabouters ziet,dat kan ook behoorlijk frustrerend zijn.Ik vind het wel een heel goed iniatief..toch denk ik dat we niet straks bijvoorbeeld alleen maar sensibele paarden moeten gaan fokken.Omdat de verschillende karakters gewoon ook moeten klikken met die van de ruiter/amazone.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:41

Uit het Zweedse onderzoek bleek dat na een tussenperiode van 3 jaar de reactie bij ieder paard niet veranderd was, en dat deze paraplu test bij veulens dus al een goede indicatie is over hoe ze als driejarige zullen zijn (en dat je een veulen dat totaal "flipt" dus niet moet aanhouden als je politiepaarden wilt opfokken). Het Zweedse onderzoek zegt er nog niets over of, en in welke mate, deze reacties erfelijk bepaald zijn. Als een stamboek zoals het KWPN bereid is aan een onderzoek zoals dit mee te werken, kan wetenschappelijk worden vastgesteld of dit aspect van "karakter" erfelijk is. Zo ja, dan zou je in de verre toekomst daarop kunnen gaan selecteren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:04

nu alleen nog weten welke reactie goed is voor een sportpaard...

degen die niet schrikt of zonder blikken of blozen over zeiltje loopt, kan naar huis...

ik vind het onzin....

net zoiets als een sleutelbos gooien in hok vol puppies..

er is nl heel veel met training mogelijk...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:06

sigrid1182 schreef:

degen die niet schrikt of zonder blikken of blozen over zeiltje loopt, kan naar huis...

ik vind het onzin....

Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Dit zijn dingen die ook te trainen zijn en zegt verder weinig.
Neem nu bijv Bonfire schriker eerste klas,bang van zijn eigen schaduw.Ik geloof niet dat hij daar minder om gepresteerd heeft.
Overigens vind ik dat er wel bepaalde risico's aanvast zitten,om zomaar een paraplu uit het dak te laten vallen.Wat als een paard te hard flip en zich zelf flink blesseerd en weken uit de running is.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:29

Er is volgens mij op internet wel wat te vinden over deze test. Zover ik weet is niet schrikken namelijk niet de meest gunstige uitslag voor een sportpaard dus dat maakt trainen een stuk minder interessant.
Voorlopig ben ik vooral benieuwd wat eruit gaat komen over een aantal jaar.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:38

Het is in mijn ogen mogelijk zinvol, omdat iemand die zelf wat nerveus is beter een paard kan hebben die niet helemaal flipt bij zo'n vallende paraplu om maar een voorbeeld te noemen. Je kunt in de toekomst zo misschien makkelijker een paard uitzoeken wat qua karakter bij je past. Uit ervaring weet ik wel dat die hele koele paarden die nergens van schrikken ook wel heel dominant en lastig kunnen zijn trouwens.

Onderzoek naar dit soort dingen vind ik altijd interessant, maar of het ook daadwerkelijk zinvol zal zijn, dat moet met der tijd maar blijken...
Laatst bijgewerkt door Lante op 27-11-09 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:38

Wat een gezeik, laat ze dat met hun eigen dure paarden doen. sraks loopt er een een blesure op en dan heb je de poppen aan het dansen.
Springpaarden moeten juist niet over een zeiltje lopen die moet er huizen hoog overheen gaan. :P

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:45

wellicht is het handig om te weten dat er geen 'goede' reactie is. het kwpn wil hiermee puur proberen om in de toekomst een relatie te kunnen leggen tussen een bepaalde reactie op de zeiltjes test/paraplu test en de sportprestaties van het paard. dit gebeurd reeds bij EPTM testen en nu ook bij de verrichtingstest.

Wellicht is het resultaat dat bange rillerige paarden over 10 jaar vaker grand prix lopen, of juist dat de niet bange en brutale paarden over 10 jaar grand prix lopen, of wellicht is er helemaal geen relatie en is alles toeval...

dit alles is uit het oogpunt van het testen van karakter, maar ook het definieren van karakter komt hierbij kijken.

(als een springpaard braaf over een blauw zeiltje loopt, spring ie later midden in de sloot/waterbak ;) )

ik weet overigens dat zowel voor de EPTM als voor de hengstenkeuring er mensen zijn die oefenen met de paraplu/zeiltje...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:48

Als ze van een keer schrikken al een blessure oplopen, dan hoef ik ze bij voorbaat al niet als dekhengst...:+
Ik vind het gewoon interessant om uit te zoeken wat bepaalde reacties mogelijk kunnen zeggen over het verdere levensverloop van het betreffende paard en of er mogelijk een verband is met een bepaald tesresultaat en de latere prestaties in de sport.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:23

Suzanne F. schreef:
nicolanca schreef:
In de hoefslag stond een paar jaar terug dat ze deze test in Zweden ook hadden gedaan, eerst bij veulens en dan drie jaar later bij dezelfde paarden opnieuw. Er waren drie soorten reacties: paarden die flipten, paarden die schrokken maar daarna nieuwsgierig gingen kijken, en paarden die nergens van opkeken. De paarden die als veulen flipten deden dat als driejarige weer, etc. Toen bleek ook dat de paarden die schrokken, maar daarna nieuwsgierig gingen kijken het makkelijkste dingen aan te leren waren, en dat de paarden die helemaal nergens van schrokken ook heel moeilijk dingen aan te leren waren.

Ja dat geloof ik best. Degene die niet schrikken van zo'n plu wil ik niet eens op stal hebben. Daar begin ik niet aan.
Heb ik nog liever degene die flippen van de plu.
Ik denk zelf dat schrikken en daarna nieuwsgierig kijken de beste is, maar dat moet later blijken.

Over dat zeiltje gaan is de beste die eerst niet durft en snurkt en kijkt en daarna toch het vertrouwen in de begeleider heeft en er overheen loopt. (of springt, kan me niks schelen)

:o heb er een die eerst flipt en daarna kijkt en dan eigenlijk wil aanvallen
maar dat is ook niet alles hoor :o
dat flippen mag van mij echt achterwege blijven :Y)

2e deel ben ik het wel eens

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:29

Lante schreef:
Als ze van een keer schrikken al een blessure oplopen, dan hoef ik ze bij voorbaat al niet als dekhengst...:+
Ik vind het gewoon interessant om uit te zoeken wat bepaalde reacties mogelijk kunnen zeggen over het verdere levensverloop van het betreffende paard en of er mogelijk een verband is met een bepaald tesresultaat en de latere prestaties in de sport.

Als het jouw hengst zou zijn die door zoiets iets oploopt praat je wellicht anders.
:+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:51

Kasplantje of cashplantje? :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:25

sigrid1182 schreef:

ik vind het onzin....

Waar haal je het weg dat de twee door jouw genoemde opties naar huis kunnen gaan?
Het is maar een onderzoek? Of het onderzoek zinvol is zal de tijd uitwijzen. Op basis van de resultaten zal volgens mij voorlopig nog geen hengst naar huis gestuurd worden hoor... :n

manic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 17:34

Uit onderzoek oogpunt is het denk ik best interessant om aan te kunnen tonen in hoeverre karakter/reactie vergelijkbaar is in verloop van tijd en hoe het vererft.

Dat daar dekhengsten voor gebruikt wordt is denk ik niet zo gek. Sportprestaties, karakter, etc, van hen en hun nakomelingen zijn veel makkelijker te volgen dan van ieder ander willekeurig paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:51

Slechte test, thans, hij voegd niets toe. Thuis lekker van te voren oefenen en de test heeft geen meerwaarde...Zonde van de tijd!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:02

Heb je enig idee hoe de test werkt Janneke? Niet reageren (het gevolg van training) is namelijk niet noodzakelijk goed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:12

nah, doe mij maar die, die in de hoek gaat staan............... zo een brutale nergens bange voor paard die met een plu aan de wandel wil gaan.......... heb ik persoonlijk liever niet :) :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:32

Schrijven ze ook op met welke paarden op veulenleeftijd is gewerkt?

Als voorbeeld: mijn Wiz liep als veulen al over een zeiltje, moest wennen aan wapperende dingetjes, kon voetballen met een grote bal en was al bedekt geweest onder een groot zeil. Dus als hij op driejarige leeftijd weer eens zo'n ding te zien zou krijgen, zou hij er waarschijnlijk mee gaan wandelen. Dat zegt niets over zijn karakter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:52

Anya schreef:
Schrijven ze ook op met welke paarden op veulenleeftijd is gewerkt?

Als voorbeeld: mijn Wiz liep als veulen al over een zeiltje, moest wennen aan wapperende dingetjes, kon voetballen met een grote bal en was al bedekt geweest onder een groot zeil. Dus als hij op driejarige leeftijd weer eens zo'n ding te zien zou krijgen, zou hij er waarschijnlijk mee gaan wandelen. Dat zegt niets over zijn karakter.

Dat zie ik hengstenhouders niet doen, geloof me. Die halen hun veulens niet uit de opfok om zeiltje lopen te oefenen....

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:54

Nee maar de overige penny's wel :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:57

badtothebone schreef:
Nee maar de overige penny's wel :P

Die krijgen geen hengst in het verrichtingsonderzoek.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:04

Nu heb ik geen hengst voor verrichtingenonderzoek. Ik heb een merrie en een ruin. Maar ik kan je verzekeren dat ik wat hengstenhouders ken die dit soort dingen wél met hun veulens doen. Bijvoorbeeld omdat het paarden zijn die voor de westernsport bedoeld zijn. En om die reden heb ik mijn KWPN-veulen dat soort zaken ook geleerd. Ik rij western en ik vind dat dat bij de opvoeding hoort. Bovendien heb je een aantal onderdelen waarbij dat belangrijk is. Showmanship @ halter bijvoorbeeld. Of inhand trail.

Dat wil niet zeggen dat ik vind dat je maar iedere dag met je veulen moet lopen trekken. Maar af en toe een kwartiertje worden ze niet anders van. En het voordeel is: je paard schrikt niet meer, is al gewend om in stap en draf mee te lopen, achterwaarts te gaan en de kont bij te zetten.

Maakt dat mij of die hengstenhouders met quarters, paints of appaloosa's pennies? Interessante gedachte :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:11

Anya schreef:
ik kan je verzekeren dat ik wat hengstenhouders ken die dit soort dingen wél met hun veulens doen. Bijvoorbeeld omdat het paarden zijn die voor de westernsport bedoeld zijn. Maakt dat mij of die hengstenhouders met quarters, paints of appaloosa's pennies? Interessante gedachte :j

KWPN hengstenhouders doen dit gewoon niet met hun veulens/jaarlingen.
Ander slag volk denk ik dan western-paardenhouders.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:16

0ojannekeo0 schreef:
Slechte test, thans, hij voegd niets toe. Thuis lekker van te voren oefenen en de test heeft geen meerwaarde...Zonde van de tijd!

wellicht een aantal berichten naar boven bladeren en mijn toevoeging even lezen, dan weet je ook dat oefenen eigenlijk geen zin heeft...