Partij voor de Dieren wil spoed achter regelgeving paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: Partij voor de Dieren wil spoed achter regelgeving paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:47

het punt is dat de eigenaresse al jaren letterlijk zo aanmoddert!
Ze weet dus dat het een bende word als het gaat regenen,ook weet ze dat mensen dan gaan klagen.Das toch genoeg reden om dan voor een beter onderkomen te zorgen?
Dit is niet de eeste keer dat het daar zo'n pratschbende is dus had ze alle tijd om iets anders te verzinnen!
En als nu al die mensen die achter haar staan en haar steunen nu eens de handen in elkaar zouden slaan en tot een oplossing zouden komen dan was dit nooit in het nieuws gekomen.
Ik denk dat het een questy van niet willen is ipv niet kunnen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:04

funnyhorses schreef:
het punt is dat de eigenaresse al jaren letterlijk zo aanmoddert!
Ze weet dus dat het een bende word als het gaat regenen,ook weet ze dat mensen dan gaan klagen.Das toch genoeg reden om dan voor een beter onderkomen te zorgen?
Dit is niet de eeste keer dat het daar zo'n pratschbende is dus had ze alle tijd om iets anders te verzinnen!
En als nu al die mensen die achter haar staan en haar steunen nu eens de handen in elkaar zouden slaan en tot een oplossing zouden komen dan was dit nooit in het nieuws gekomen.
Ik denk dat het een questy van niet willen is ipv niet kunnen!

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die het gedrag en handelen van deze vrouw goed zullen keuren. Helaas heb je er wel meer in deze wereld, die genieten van aandacht, negatief of positief.
Helaas ontbreekt het de Nederlandse wet aan middelen om hiertegen te handelen. Een organisatie als de Dierenbescherming (die ik in tegenstelling tot de PvdD wel goedkeur) bijvoorbeeld, zou hiertegen moeten kunnen handelen.
Als we het gerechtelijk dan goed willen hebben, wat dieren betreft, zorg dan dat dat in handen van een dergelijke organisatie komt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:11

daarvoor moeten dus eerst wettelijke minimumeisen worden gemaakt. Dat moet door de politiek geregeld worden, waar de partij van de dieren nu aandacht voor vraagt.

als er politiek aandacht voor is, men de regels op laat stellen op basis van wetenschappelijk (en maatschappelijk) acceptabele normen, en die tot wettelijke minimumeisen verheft, dan kunnen ze het handhaven weer overlaten aan de LID. En 1e controles/screening van de klachten aan de al dan niet vrijwillige inspecteurs.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:44

PhiaBink schreef:
Mee eens. De meeste paarden hebben goed tot heel goed. Enkele paarden hebben het slecht. Ze scheren wel weer alles over 1 kam. De goede moeten onder de kwaden lijden.

Wat maakt het voor de ´goeden´ uit als die al goed bezig zijn?

Met minimumeisen voor leefomstandigheden wórden alleen de ´kwaden´ aangepakt.

Wat is het probleem?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:21

Lovely schreef:
Ze staan buiten en dan is het volgens sommigen al gauw ideaal.

Het ís ook al heel snel beter dan alleen maar binnen. Dat klopt. Het is helaas ook vaak niet ideaal.
Ideaal is echter niet het nagestreefde doel. Het doel is een set mínimum voorwaarden.
Het punt is dat er nu geen enkele richtlijn is en op deze manier iedereen de kop in het zand kan steken en roepen dat het zo slecht niet is of dat zij het echt wel goed doet.

Het is simpelweg hoognodig dat op basis van de ethologie van het páárd de vijf universele vrijheden worden ingevuld.
Dit kan eenvoudig worden vertaald naar een set randvoorwaarden voor paardhouden.
Daar is al decennia verankerde wetenschappelijke informatie over. Daar hoeft níets voor onderzocht of bedacht te worden. Kwestie van regelen. Dat is het enige wachten op. Op de wil het te regelen. Maatschappelijk draagvlak maakt het de politiek mogelijk. De polemiek over verschillende aspecten van de ruiterij draagt daar aan bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:27

Hoewel ik deze modderbende echt een kwalijke zaak vind en niet goed zal praten, wil ik toch hier even op reageren:
knooopje schreef:
als je maar een bak voer en water voor je dier neerzet,maakt het dus niet uit in welke leeftomgeving je je dier houd?
komt het dus wel op neer!

Hetzelfde geldt dus voor paarden die een "winter" (in de praktijk vaak van oktober tot april = al gauw een half jaar of langer) in een hokje opgesloten staan (dat noemen ze een stal of box). Die hebben geen bewegingsvrijheid, geen sociale contacten, geen mogelijkheid tot grazen/scharrelen, spelen, rennen en dollen. Maar ala, ze hebben wèl water en voer dus hebben ze het "goed"?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:14

JoviBan schreef:
Hetzelfde geldt dus voor paarden die een "winter" (in de praktijk vaak van oktober tot april = al gauw een half jaar of langer) in een hokje opgesloten staan (dat noemen ze een stal of box). Die hebben geen bewegingsvrijheid, geen sociale contacten, geen mogelijkheid tot grazen/scharrelen, spelen, rennen en dollen. Maar ala, ze hebben wèl water en voer dus hebben ze het "goed"?

De kern is dat er simpelweg níets gericht op paarden is.
Een set randvoorwaarden voor specifiek paarden bevat: gezelschap en onbeperkte toegang tot buitenruimte en schuilmogelijkheid tegen de elementen (incl. natte voeten).
Sleutel = vrijheid tot het vertonen van natuurlijk gedrag.

Dit ´natuurlijk´ in relatie tot gedomesticeerde paarden. Daar is al decennia een verankerde wetenschappelijk onderbouwde kennisbasis voor.

De enige reden dat het niet ingevoerd is in de dierenwelzijnswet is de onwil van de sector welke het politiek onmogelijk maakt. Ook hier op Bokt blijkt keer op keer op dit soort topics dat veel paareigenaars geen invulling willen; niet onder de kwaden willen lijden. Welnu; als minimimregels hen treffen zíjn zij de kwaden :)*
Maatschappelijk draagvlak biedt de minister ruimte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:20

Ariebren schreef:
Je kan het ook overdrijven.
Tot de knieen in de modder. hahaha
De foto's tonen aan dat het hooguit tot de kroonrand van de hoef is.
Ik ben blij dat de macht van de dierenbescherming hier in Nederland niet zo doorgeslagen is als in Engeland en Amerika.

nou....bekijk het filmpje nu nog eens,en dan goed....de kroonrand zit iets lager hoor...
Er moeten nu eenmaal wetten aangepast worden en verscherpt om dit soort zaken aan te kunnen pakken.
En wat ik ook lees...de goede moeten onder de kwade lijden?
Het lijkt mij meer andersom..
Of is iedereen in ene bang voor zijn eigen situatie?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:28

geerke schreef:

....en zíjn die dan de ´goeden´ of ?????

Zoals het is, houden de ´goeden´ regelgeving tegen :x

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:49

JoviBan schreef:
Hoewel ik deze modderbende echt een kwalijke zaak vind en niet goed zal praten, wil ik toch hier even op reageren:
knooopje schreef:
als je maar een bak voer en water voor je dier neerzet,maakt het dus niet uit in welke leeftomgeving je je dier houd?
komt het dus wel op neer!

Geen van beiden zijn aanvaardbaar, de lat mag echt wel wat hoger. Buiten en beweging zijn echt minimum, maar droge voeten en schuilmogelijkheid (indien gewenst) ook.. dan lijkt me toch dat aan een modderbende of een box op zijn minst een ruime paddock met een stuk droog zand of verharding hoort, met de mogelijkheid ergens onder een dakje/stevige bomenrij te staan. Altijd, naar keuze te betreden, niet voor 3 uurtjes per dag of zo.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:55

Ik hoop dat die regelgeving wel door word gezet, dan zijn echt probleem gevallen ook beter en sneller aan te pakken.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:59

Naja het is typisch nederland,eerst moeten er dooien vallen voordat er iets verandert!!!
Dus laat staan dat er voor de dieren echt een goeie regelgeving komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:42

funnyhorses schreef:
Naja het is typisch nederland,eerst moeten er dooien vallen voordat er iets verandert!!!

Die doden vallen al met kuddes.
Enig idee hoeveel paarden er wegens stereotyp gedrag worden afgemaakt?
Gedrag wat een uiting van geestelijk leed ten gevolge van de leefomstandigheden is.
Vervolgens afgemaakt wegens een ´gebrek´ wat lastig is voor de eigenaar.

Ook vallen er dodelijke slachtoffers onder paarden in het verkeer. Dit is nauwelijks aanleiding tot het kritisch nadenken over de omheining daarvan. Niet in het dierbelang, niet in dat van de samenleving.
In het verkéér moeten inderdaad eerst menselijke slachtoffers vallen voor het risico van loslopende paarden onder ogen wordt gezien. Dat is echter een heel andere onderwerp.

De sector paard heeft door haar historisch krachtige lobby een blinde vlek voor zichzelf gecreëert. Daar zijn veel voorbeelden van te geven; van het ontbreken van vertegenwoordiging van het consumentenbelang tot het ontbreken van ook maar énig betrouwbaar cijfermateriaal over de sector.

Ondertussen leven er zeg 400.000 paarden zonder enige invulling van de minimale randvoorwaarden van omstandigheden en niemand heeft inzicht in hoeveel eigenaars daar wel/niet aan zouden voldoen.
Hoe meer gejoel over modder hoe beter voor álle randvoorwaarden +:)+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:07

Huertecilla schreef:
geerke schreef:

....en zíjn die dan de ´goeden´ of ?????

Zoals het is, houden de ´goeden´ regelgeving tegen :x

Hoe bedoel je?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:09

joyce B schreef:
daarvoor moeten dus eerst wettelijke minimumeisen worden gemaakt. Dat moet door de politiek geregeld worden, waar de partij van de dieren nu aandacht voor vraagt.

als er politiek aandacht voor is, men de regels op laat stellen op basis van wetenschappelijk (en maatschappelijk) acceptabele normen, en die tot wettelijke minimumeisen verheft, dan kunnen ze het handhaven weer overlaten aan de LID. En 1e controles/screening van de klachten aan de al dan niet vrijwillige inspecteurs.

Zeer zeker, maar laat de PvdD dan aandacht vragen op een juiste manier, laat ze zelf onderzoeken instellen (ik mag toch aannemen dat de organisatie van deze partij daar intelligent genoeg voor is, of willen ze geen onderzoeken instellen omdat dat wat zij willen horen niet de uitkomst is van het onderzoek???). Pas als je met FEITEN komt kan je serieus genomen worden. Met halve kreten kom je nergens. Met één voorbeeld ook niet. Ik heb nog nooit iets over de PvdD gelezen waarin ze serieus overkwamen, met feiten en cijfers. Nog nooit!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:18

Janine1990 schreef:
Hoe bedoel je?

Niets anders dan wat ik schríjf.

Mínimum randvoorwaarden voor paardhouden is waar de ´goeden´ allang aan voldoen. Hoogstwaarschijnlijk ruimschoots aan voldoen want het betreft mímimum, niet ´goed´.

Dat houdt in dat degenen die tegen het invoeren van minimum randvoorwaarden voor paardhouden zijn, de ´kwaden´ zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:21

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Hoe bedoel je?

Niets anders dan wat ik schríjf.

Mínimum randvoorwaarden voor paardhouden is waar de ´goeden´ allang aan voldoen. Hoogstwaarschijnlijk ruimschoots aan voldoen want het betreft mímimum, niet ´goed´.

Dat houdt in dat degenen die tegen het invoeren van minimum randvoorwaarden voor paardhouden zijn, de ´kwaden´ zijn.

Okee, maar als ik het nu weer lees. Bedoel je dus eigenlijk dat de kwaden zichzelf goed noemen en het willen tegenhouden. Oke, staat er een beetje raar, maar kan het zo niet anders verwoorden.

Persoonlijk ben ik absoluut niet tegen randvoorwaarden, maar wel tegen de PvdD. En ik denk dat ik daarmee niet de enige ben.
Maarja, je kan net zo goed tegen elke partij hier in NL zijn, want het is toch een grote bende.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:32

Janine1990 schreef:
Persoonlijk ben ik absoluut niet tegen randvoorwaarden, maar wel tegen de PvdD. En ik denk dat ik daarmee niet de enige ben.

Ik ben er voor.
Zij roepen niet dat ze de regels willen bepalen. Ze vragen om invulling van de randvoorwaarden op wetenschappelijke gronden vanuit de ethologie van het paard.
Dat is een fundamenteel goede aanpak.

De minister blijft nu al 10 jaar serieus in gebreke en het is terecht haar daarop te wijzen. Het Min.v.Landbouw heeft zelf vanuit een concrete probleemstelling de noodzaak voor invulling van randvoorwaarden voor paarhouden aangegeven.
Dat de sector balng heeft bij niet invullen is helder. Die heeft een tegengesteld belang.
Ze hóren die randvoorwaarden ook helemaal niet op te tsellen; dat is een fundamenteel gecompromitteerde aanpak.
Gelukkig heeft de sector haar beurt voorbij laten. Het ultimatum van de minister is al weer een paar jaar teurg verlopen.

Tijd voor een wel fundamenteel correcte aanpak.
Dat is een kwestie van doen, want de inhoud van minimum randvoorwaarden kan elke etholoog/bioloog in een koffiepauze uit het hoofd op de achterkant van een papieren servetje schrijven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:35

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Ik ben er voor.
Zij roepen niet dat ze de regels willen bepalen. Ze vragen om invulling van de randvoorwaarden op wetenschappelijke gronden vanuit de ethologie van het paard.
Dat is een fundamenteel goede aanpak.

De minister blijft nu al 10 jaar serieus in gebreke en het is terecht haar daarop te wijzen. Het Min.v.Landbouw heeft zelf vanuit een concrete probleemstelling de noodzaak voor invulling van randvoorwaarden voor paarhouden aangegeven.
Dat de sector balng heeft bij niet invullen is helder. Die heeft een tegengesteld belang.
Ze hóren die randvoorwaarden ook helemaal niet op te tsellen; dat is een fundamenteel gecompromitteerde aanpak.
Gelukkig heeft de sector haar beurt voorbij laten. Het ultimatum van de minister is al weer een paar jaar teurg verlopen.

Tijd voor een wel fundamenteel correcte aanpak.
Dat is een kwestie van doen, want de inhoud van minimum randvoorwaarden kan elke etholoog/bioloog in een koffiepauze uit het hoofd op de achterkant van een papieren servetje schrijven.

Ben het helemaal met je eens, echter gaat het mis bij die fundamentele en correcte aanpak, daarin blinkt de PvdD namelijk niet uit. Als zij vooruitgang willen, moeten ze eens goed kijken naar hoe achterhaald deze partij is, ik geloof niet dat ze erg serieus genomen worden in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:24

Bandida schreef:
Geen van beiden zijn aanvaardbaar

Het gaat mij erom dat mensen meteen schande spreken van paarden in de modder (terwijl verder aan al hun basisbehoeften wordt voldaan) en dat het isoleren en opsluiten van paarden (stal) algemeen geaccepteerd wordt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:46

JoviBan schreef:
Bandida schreef:
Geen van beiden zijn aanvaardbaar

Het gaat mij erom dat mensen meteen schande spreken van paarden in de modder (terwijl verder aan al hun basisbehoeften wordt voldaan) en dat het isoleren en opsluiten van paarden (stal) algemeen geaccepteerd wordt.

Ja weet ik hoor ;) Ik dacht, ik zet er maar even voor de duidelijkheid bij dat geen van beiden genoeg is voor gelukkige paarden + gelukkige mensen.