Hippisch Platform Epe: Hoe past paard in landschap?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:27

Ik woon, Nederbelg, net over de grens in Belgie. Wat je steeds hier vaker ziet is een groene omheining van harmonica gaas met palen, 1.80 hoog. Uit de verte zie je het amper. De omheining is sterk en houd je paard echt wel binnen.
De vorige bewoners hadden het land geheel omheint, omdat ze herten wilde gaan houden. Dat is er nooit van gekomen. Wij hebben een geheel omeheind land van 1.3 HA. Het staat netjes, gaat heeeel lang mee, onderhouds vriendelijk en uit de verte niet zichtbaar en dat willen ze.

Afbeelding

Een schuilstal hebben we voor de 2 Welsh atjes en de 3 schaapjes in de vorm van 2 krakkemikige schuurtjes, die geheel bij het landschap passen. Hout met rode dakpannetjes.

MirjamN

Re: Hippisch Platform Epe: Hoe past paard in landschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 07:23

Ik woon ook in een open gebied, polderlanschap dus. Wij hebben bruine palen (elke 7 a 8 meter) met daartussen staaldraad (doorsnede 2mm ofzo) op 70 en 140cm. Op de hoeken bielzen. Vanaf 100-150 meter zie je de omheining niet eens, alleen de bielzen op de hoeken. In ons landschap zouden heggen vreemd en opvallend zijn...

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:55

Het is inderdaad denk ik zaak om te kijken wat binnen de gemeente past. Zoals MirjamN al aangeeft, in sommige omgevingen past een heg wel, in andere niet.
Het voordeel van een heg is wel dat je er subsidie voor kan krijgen, eventuele meerkosten kan je dus zo ' terugverdienen' .
Wellicht houten palen (van goed gekeurd hout natuurlijk :P) en groen licht? breek ook niet af aan het totaal beeld van de gemeente.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:59

Maar een heg om een wei van zeg 2 hectaren, zo'n heg moet toch af en toe gesnoeid worden...........................

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:02

mysa schreef:
Maar een heg om een wei van zeg 2 hectaren, zo'n heg moet toch af en toe gesnoeid worden...........................

je liefst twee keer per jaar, maar met twee man en goed materiaal heb je dat snel gedaan hoor (iemand snoeit en ander raapt op of verhakselt. Bij ons thuis hebben ze 5 hectare weide met haag rond,(exclusief de hagen rond het huis)
en ik heb 2 hectare wei met net aangeplante hagen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:52

mysa schreef:

Motor heggenschaar te paard, en daar achter iemand met een koets met bezemfunctie :P

Ik doe niet me de heggen mee, die van mij is getraind om die te springen :P

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:54

Ruud_O schreef:
mysa schreef:

Motor heggenschaar te paard, en daar achter iemand met een koets met bezemfunctie :P

Waar slaat dan nu op. Dus kunnen springpaarden en eventers niet buiten ofzo?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:04

Jawel, maar dan moet er alsnog een stroomdraad met hek bij.
Alleen een heg werkt niet, of hij moet een meter of 2 hoog zijn.

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:26

Een heg rond mijn 3Ha, ik moet er niet aan denken. Uitzicht weg, veel extra onderhoud en afval. Toename van Dazen en blad en schimmels in mijn weilanden....Nee dank je wel. Sta de mensen toe om een schuilhut te plaatsen. Dat de overheid zich druk maakt over met wat voor materiaal ik mijn weilandje afzet is helemaal diep triest. Onze mooie buitengebied [Halderbergen] wordt opgeofferd aan industrie terreinen,rondwegen en kassebouw en reclame zuilen en horizon vervuilende windmolens. En dan zou ik geen wit koordje mogen trekken rond mijn weide......

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:32

furora schreef:
Een heg rond mijn 3Ha, ik moet er niet aan denken. Uitzicht weg, veel extra onderhoud en afval. Toename van Dazen en blad en schimmels in mijn weilanden....Nee dank je wel. Sta de mensen toe om een schuilhut te plaatsen. Dat de overheid zich druk maakt over met wat voor materiaal ik mijn weilandje afzet is helemaal diep triest. Onze mooie buitengebied [Halderbergen] wordt opgeofferd aan industrie terreinen,rondwegen en kassebouw en reclame zuilen en horizon vervuilende windmolens. En dan zou ik geen wit koordje mogen trekken rond mijn weide......

Tja ze bepalen verder toch ook al hoe onze huizen moeten voldoen aan eisen, de wagens waar we in rondrijden etc.
Vind het een beetje uitvluchten zoeken. Dazen en een haag?? schimmels door bladeren???
En kennelijk zou ik dan bij jouw blij zijn dat ik zou kijken op een haag ipv een of ander industriegebouw of wat dan ook

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:48

...Edit

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:37

Hoe zit het dan met paarden die in de opfok staan? Die staan zeker in de zomer meestal 24/7 buiten en vaak zonder schuilstal. Moeten al die bedrijven straks dan ook schuilstallen gaan bouwen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:46

Barbara88 schreef:
Hoe zit het dan met paarden die in de opfok staan? Die staan zeker in de zomer meestal 24/7 buiten en vaak zonder schuilstal. Moeten al die bedrijven straks dan ook schuilstallen gaan bouwen?

Leren lezen e, er staat nergens dat je verplicht bent van een schuilhok op te trekken, wel aan vereisten voor een schuilhok. Maar in onze landschappen vind ik dat wel een vereiste en juist zeker in de zomer. Want dan worden bij ons de schuilstallen juist het meeste gebruikt (tegen de warmte, vliegen etc)
Ik zou mijn jong spul niet zetten op een opfok waar ze in de zomer in de blakke zon staan.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:06

[quote="bulckTja ze bepalen verder toch ook al hoe onze huizen moeten voldoen aan eisen, de wagens waar we in rondrijden etc.
Vind het een beetje uitvluchten zoeken. [/quote]
Dus dan laten we ons hele doen en laten maar over aan de overheid? Nee ik ben bang dat ik me bij furora aansluit. Bij ons geen heg rond de wei. Er komt op termijn een heg rond de gebouwen ( als die er staan) maar daar houd het dan bij op.
De meeste mensen vinden het wel mooi uitzien, maar wat is mooi? Wat de een mooi vindt, vindt de nader lelijk. En waarom moet deze regel dan alleen maar hiervoor gelden? Volgens mij kan nog ieder tuin eigenaar bepalen wat er komt te staan en hier kan ik me ook niet altijd in vinden. Ik weet dat dit mijn probleem is, maar mij hoor je daar ook niet over. Dus niet gaan beginnen dat het mooier is.
Verder ook als een gedacht aan de buren van je wei? Zijn zij wel zo blij met jou heg? Hebben ze hier geen last van? Er zullen er genoeg zijn waar een wei langs ligt ( waar dan koeien in staan en dus geen heg langs) en die zullen er dus niet veel last van hebben. Maar wat te vinden van de tuinders die dus minder opbrengst hebben hierdoor?
Bij ons is het tevens lastig omdat wij aan teeltwisseling doen. Heg een paar jaar laten staan en dan weer verplaatsen 8-) . Mijn man ziet me aankomen.
Persoonlijk vindt ik dat ieder voor zich moet uitmaken of hij dit wil of niet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:35

Funnygirl schreef:

Leren lezen en interpreteren e.
Wat ik wil zeggen is dat wanneer dit richtlijnen zijn met betrekking tot paardenhouden, dan moet je daar aan voldoen.. Tenzij je een anarchist bent uiteraard :-) Jij wilt immers 1, een paard houden en 2, dat dier op een bepaalde plek zetten.
De rest vind ik uitvluchten, vertrekkend vanuit een eigen situatie

Bij mij zouden ze dit landelijk mogen invoeren en zelfs uitbreiden met beschikking van grond.
1 paard per half hectare als minimum bvb( net zoals in de vetmesterij en melkvee sector met hun quotas).

Nu gaat dit artikel over een specifiek gebied, met betrekking tot hoe ze dat daar willen implementeren. Als je een goede afrastering hebt ok, maar een volwassen haag kan altijd dienen als extra buffer, als er toch eens eentje door de palen of draad gaat. Dus eigenlijk nog een extra voorzorg tegen het los op straat lopen, wat we de afgelopen maanden meer en meer te horen kregen.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:43

Lezen en interpreteren is nog steeds geen probleem hoor. Richtlijnen zijn regels waar je mee kan spelen. Dit is niet iets wat moet en niet anders kan. Het gaat inderdaad over een specifiek gebied, en hier woon ik gelukkig ver vandaan. Uitvluchten ???? Volgens mij lopen er erg veel paarden op agrarische bedrijven die een andere broodwinning hebben als paarden. En dan zou het bedrijf zo ingericht moeten worden dat het mogelijk is om een paard te houden? En alleen voor de reden dat het mooi zou zijn. Is misschien de reden dat er zoveel vage dingen staan die niet geheel gedefinieerd voor de paardenhouderij.
Weet trouwens uit eigen ervaring dat iedere gemeente hier anders mee om gaat. Gelukkig.
Een goede afrastering is inderdaad een must, maar ik vindt het nog altijd aan de persoon zelf om te bepalen wat dit is.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:49

Heb ook nog nooit een kant en klare heg ergens "gekocht".
Zo`n ding moet eerst groeien, dus laten we paarden eerst nog een paar jaar binnen?
Ik ben juist blij dat die rot heg hier weg is, en heb mooi groen hekwerk rondom de weilanden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:07

1 paard op halve hectare, dus 2 op ha, dan zijn ze bij mij gauw dood.

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:55

Ruud_O schreef:
mysa schreef:

Leuk idee, ik zie het al voor me... Mijne moet ook heggen springen, maar op commando. Zelf-initiatief wordt niet op prijs gesteld. Vind ik dus geen reden om niet aan een heg te gaan. het gaat tenslotten om wat 'de buitenwereld' er van ziet. Niks mis met een afrastering aan de binnenkant dus...