Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:38

kamsel schreef:
Kan iemand mij vertellen waar gezegd wordt dat de Amerikaanse federatie hyperflexie niet goedkeurd?

Jawel, kijk maar: http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=15333

Citaat:
The USDF does not approve of training techniques such as hyperflexion especially when taken to an extreme. While we recognize that we can not control how riders train at home, excessive techniques should not be tolerated at competitions. The USDF feels that it is very important that as a sport we police ourselves and encourage the USEF and FEI to call upon their licensed officials to ensure that cruel and abusive riding does not happen at our competitions.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:44

goeroe schreef:
kamsel schreef:
Kan iemand mij vertellen waar gezegd wordt dat de Amerikaanse federatie hyperflexie niet goedkeurd?

Jawel, kijk maar: http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=15333

Citaat:
The USDF does not approve of training techniques such as hyperflexion especially when taken to an extreme. While we recognize that we can not control how riders train at home, excessive techniques should not be tolerated at competitions. The USDF feels that it is very important that as a sport we police ourselves and encourage the USEF and FEI to call upon their licensed officials to ensure that cruel and abusive riding does not happen at our competitions.

Sommige mensen zijn naast cynisch, vooral heel erg kippig! Hihihi!

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:49

De gemiddelde USDF rijder :

Afbeelding

Michael1104

Re: Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:55

heeft niks met kippig te maken, in de officiele verklaring staat niks over hyperflexie in...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:10

Die quote van net IS (onderdeel van) de officiële verklaring. :?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:16

goeroe schreef:
Die quote van net IS (onderdeel van) de officiële verklaring. :?

dit is de officiele verklaring volgens het nieuwsbericht: http://www.usdf.org/docs/competitions/h ... elfare.pdf

hier staat niks over in, thehorse.com heeft er zelf tekst aan toegevoegd of er bestaan meerdere versies van de verklaring.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:24

Nee, ook op hun eigen website staat de eerder genoemde quote genoemd als officiële verklaring, naast het document waar jij een link van geeft.

Edit: Overigens wil ik niet de indruk wekken dat dit me genoeg interesseert om er een mening over te hebben. Ik gaf gewoon antwoord op een vraag. :))
Laatst bijgewerkt door goeroe op 24-11-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:25

excuses, dan was het bericht niet compleet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:28

gutgutgut :D :D

Van Hyperflexie is het nog steeds niet bewezen dat dit slecht is voor een paard, of dat het dierenmishandeling is........ het is nog steeds niet bewezen dat dit schade aanricht zowel mentaal als fysiek...

Typisch Amerikaans dit weer :) Gut laten we ook eens net doen alsof we belangrijk zijn :D :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:33

HC, het is toch om te huilen. Nou ja. Het is iig een begin, misschien dat de rest van de schaapjes nu wel zullen volgen.
En dan wordt er nog gezegd dat er Niet Bewezen is dat het schadelijk is voor het lichaam. Wie heeft ooit een paard uit zichzelf zo zien lopen? En waarom wordt het psychische aspect niet in beschouwing genomen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:41

het is ook niet bewezen lakshmi :D er worden alleen maar aannames gedaan.......... het enige wat echt bewezen is dat er op de foto geen schade te zien valt.......

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:45

Huertecilla schreef:
lakshmi schreef:
Hmm ik snap ook niet zo goed wat bovenstaande cynici nu precies bedoelen. Zouden ze liever willen dat het niet wordt verboden? De hedendaagse paarden 'sport' is toch al te gek voor worden, hiermee wordt in ieder geval ergens een grens getrokken, hopelijk zullen meer volgen.

Het is alibi-gedrag.

Dat in Nigeria vrouwen massaal misbruikt worden is toch ook geen reden voor niet verbieden van aanrandingen in NL?!
Dat verkrachten erger is, maakt onzedelijk betasten nog niet goéd.
Helaas kunnen de meeste ruiters dit niet op hun eigen gedrag projecteren. De ruiterij heeft echt een blinde vlek voor de spiegel.

Helemaal mee eens en zo irritant. Dat kom je zo vaak tegen op Bokt. "We mogen niks zeggen over dressuur want in de springsport komen ook misstanden voor."
Het zogenaamde Tu Quoque argument. http://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

Is natuurlijk flauwekul. Je moet toch ergens beginnen? En dat je het een niet op kan lossen wil toch niet zeggen dat je dan alles maar de boel moet laten?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:49

KiWiKo schreef:
het is ook niet bewezen lakshmi :D er worden alleen maar aannames gedaan.......... het enige wat echt bewezen is dat er op de foto geen schade te zien valt.......

2 paarden zijn er op de foto gezet, dat zijn geen bewijzen.
Er is ook een proef gedaan op mentaal vlak en daar kwam uit dat paarden er wel mentaal onder leden, alleen dat was ook op zo'n kleine schaal dat het niets bewijst.

Er is nog helemaal niets bewezen, geen enkele kant op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:51

foto's zijn meetbaar :) mentaal is niet meetbaar, kan je slechts aannames doen :)

de twee paarden die op de foto gezet zijn zijn toch echt de paarden die al langere tijd zo getraind worden/werden....... en die toonde geen schade.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:52

Ik weet dat het niet bewezen is... Maar zeg nou zelf, ziet het er natuurlijk uit? En zien de paarden er gelukkig uit? Volgens mij absoluut niet. Maar ja, 'er worden wel meer onnatuurlijke dingen met paarden gedaan, het kan wel steeds een stapje verder'??

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:53

Het is de Amerikaanse Dressuur Federatie (USDF) die dit niet goedkeurt. De Amerikaanse Equestrian Federatie (USEF) opereert geloof ik als overkoepelend orgaan, maar heeft helemaal geen uitspraken gedaan. Dus om nu te klagen over het barreren van springpaarden is een dooddoener. Daar gaat namelijk de Amerikaanse Spring Federatie (USHJF) over. Het is trouwens niet toegestaan om paarden te barreren op Amerikaanse concoursen.
Amerika is een heel groot land en in tegenstelling tot Nederland is de macht niet gecentraliseerd. Natuurlijk, als de USEF zegt dat iets niet mag dan moeten de USDF en USJHF zich daar aan houden (ten minste, dat denk ik).

Een ander voorbeeld is: Van de FEI mocht je geen BUTE geven, van de USEF wel. Bepaalde bitten die wel toegestaan zijn door de FEI zijn niet toegestaan door de USEF en vice versa. Hopelijk verduidelijkt dat de zaken iets.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:54

KiWiKo schreef:
foto's zijn meetbaar :) mentaal is niet meetbaar, kan je slechts aannames doen :)

de twee paarden die op de foto gezet zijn zijn toch echt de paarden die al langere tijd zo getraind worden/werden....... en die toonde geen schade.

2 paarden bewijst helemaal niets. 1 daarvan is niet zijn hele leven op deze manier getraind.
Het was interessanter geweest als ze ook de paarden die door de achterdeur zijn verdwenen op de foto hadden gezet.

Maar hoe dan ook is een onderzoek op 2 paarden geen wetenschappelijk bewijs dat deze trainingsmethode geen schade toebrengt, het toont alleen aan dat het tot nu toe op deze 2 paarden geen schade heeft toegebracht.

Ik rook zelf stevig en kreeg een complimentje over mijn longen bij de laatste foto's die gemaakt zijn. Zo ken ik nog 3 mensen persoonlijk. Heb ik nu aangetoond dat roken niet schadelijk is?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:56

lakshmi schreef:
Wie heeft ooit een paard uit zichzelf zo zien lopen?

Zo bedoel je?

Afbeelding

:D

Naar mijn idee is het onmogelijk om een dier (of mens) onnatuurlijke bewegingen te laten maken. Dat laat de anatomie niet toe. Ik denk dat hyperflexie, met mate, niet echt schadelijk is. En dan bedoel ik een weloverwogen training, niet het 'geen gel*l in de krul'-principe. Menselijke sporters 'flexen' toch ook voor ze aan een wedstrijd beginnen? Spieren opwarmen? Dan overstrek je ook bepaalde spieren een beetje. Hoor je verder niemand over zeuren. Het is alleen zo jammer dat door een paar extreme gevallen en selectief gemaakte filmpjes alles nu weer ineens over één kam wordt geschoren...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:56

ThePast03 schreef:
KiWiKo schreef:

2 paarden bewijst helemaal niets. 1 daarvan is niet zijn hele leven op deze manier getraind.
Het was interessanter geweest als ze ook de paarden die door de achterdeur zijn verdwenen op de foto hadden gezet.

Maar hoe dan ook is een onderzoek op 2 paarden geen wetenschappelijk bewijs dat deze trainingsmethode geen schade toebrengt, het toont alleen aan dat het tot nu toe op deze 2 paarden geen schade heeft toegebracht.

Ik rook zelf stevig en kreeg een complimentje over mijn longen bij de laatste foto's die gemaakt zijn. Zo ken ik nog 3 mensen persoonlijk. Heb ik nu aangetoond dat roken niet schadelijk is?

Precies ThePast03.......... Precies wat ik eigenlijk wil zeggen......... er is nog NIETS aangetoond, dus alle pro's en con's uiten hun mening puur gebaseerd op gevoel, en op niks anders........ Puur op aannames, speculaties en gevoel....... :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:58

(het paard loopt niet zo maar speelt neem ik aan, hihi, je zou maar een paard in rollkur door de prairie zijn paraderen! _O- )

Ik vind het helemaal goed van Amerika, stappie in de goede richting :D

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:00

lakshmi schreef:
Ik weet dat het niet bewezen is... Maar zeg nou zelf, ziet het er natuurlijk uit? En zien de paarden er gelukkig uit? Volgens mij absoluut niet. Maar ja, 'er worden wel meer onnatuurlijke dingen met paarden gedaan, het kan wel steeds een stapje verder'??

ruiter op een paard is sowieso niet natuurlijk, maar alleen maar voor het gemak en plezier van de mens....

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:03

Dat bedoelde ik dus, laten we het dan iig voor het paard niet al te vervelend maken.....

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:04

lakshmi schreef:
Redneck: en hoe lang houdt hij dit uit zichzelf vol denk je?

Het is een plaatje van een opgewonden hengst, die een rivaal uitdaagt. Zo lang als nodig is, dus. En dat kan ff duren... 8-)
Ik wil alleen maar aantonen dat het geen onnatuurlijke houding is voor een paard. Mits met beleid uitgevoerd, kan ik me dus ook niet voorstellen dat het zo verschrikkelijk slecht is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:06

lakshmi schreef:
Dat bedoelde ik dus, laten we het dan iig voor het paard niet al te vervelend maken.....

maar wie zegt dat het voor het paard vervelend is, althans waar is de wetenschappelijke onderbouwing hiervan?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:07

lakshmi schreef:

vervelend is voor iedereen anders, lastig te beoordelen maar dan gaan we weer een discussie beginnen waar we toch niet uitkomen.