FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 02:59

fromaachen schreef:
De door de FEI toegestane hoeveelheid is minder dan de helft van de
toegestane hoeveelheid in menig ander land (waaronder Amerika).

canyonoak

Re: FEI-presidente Haya weigert nieuwe stemronde over 'buut'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 05:43

<< FEI will alllow :

phenylbutazone (up to 8 mcg/ml in plasma or serum) >>

MICROGRAM, not grams

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:47

Guinevere schreef:
Bute is hier het meest gebruikte medicijn onder paarden, misschien dat de internationale regels daarom anders zijn?

Het is trouwens niet alleen een pijnstiller, maar ook een ontstekingsremmer. Het komt uit dezelfde klasse als paracetamol en wordt veel gebruikt in paarden met reuma, etc. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar binnen de wedstrijd top veel behoefte aan is?

Als onstekingsremmer is het ook symtoombestrijder.
Waarom zou je met een reumatisch paard (top)sport willen doen. Zeker als het een laatste redmiddel nodig heeft.
Zou je denken ja.

De regels in de VS zijn geen leidraad voor ethiek.
Zie Guantanamo en nog een armlange lijst.
Zo is Stevia tien jaar tégengehouden als zoetstof om de industrie in kunstmatige zoetstoffen (welke omstreden zijn) te beschermen.
Nee, de VS zijn geen argument. Hooguit als argument voor ´geld spreekt´.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:22

blijf gewoon adviseren als onderhoudsdosis nobute (www.horsehealth.nl) te geven. heb er zulke goede ervaringen mee. En hoor dagelijks goede verhalen van anderen erover. Gewoon natuurlijk product wat je op langer termijn kan blijven geven.
zonder phenylbutazone. Lees maar eens de info over no bute op horsehealth.nl

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:42

Huertecilla schreef:
Guinevere schreef:
Bute is hier het meest gebruikte medicijn onder paarden, misschien dat de internationale regels daarom anders zijn?

Het is trouwens niet alleen een pijnstiller, maar ook een ontstekingsremmer. Het komt uit dezelfde klasse als paracetamol en wordt veel gebruikt in paarden met reuma, etc. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar binnen de wedstrijd top veel behoefte aan is?

Als onstekingsremmer is het ook symtoombestrijder.
Waarom zou je met een reumatisch paard (top)sport willen doen. Zeker als het een laatste redmiddel nodig heeft.
Zou je denken ja.

De regels in de VS zijn geen leidraad voor ethiek.
Zie Guantanamo en nog een armlange lijst.
Zo is Stevia tien jaar tégengehouden als zoetstof om de industrie in kunstmatige zoetstoffen (welke omstreden zijn) te beschermen.
Nee, de VS zijn geen argument. Hooguit als argument voor ´geld spreekt´.

Volgens mij zei ik juist dat je met een reumatisch paard geen topsport zou willen doen?

Maar aangezien ik in de VS woon zal ik wel gewoon mijn mond houden. Wat een idiote manier om iemand de mond te snoeren. -:(-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:11

Guinevere schreef:
Maar aangezien ik in de VS woon zal ik wel gewoon mijn mond houden. Wat een idiote manier om iemand de mond te snoeren. -:(-

´Zou je denken ja´ schrijf ik :)*

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:29

horseyfries schreef:
kimmie1 schreef:
Toen mijn paard een peesschede bloeding had en zo kreupel was dat ik dacht dat hij zijn been had gebroken, kreeg hij 2 mg bute per dag, en liep ie goed. Dus vind dit idd erg omstreden.

Een zakje bevat 1 GRAM, toegestaan is 8 MG!

Kreeg je paard 2 mg per dag, of twee zakjes, dus 2 GRAM?

Ben het overigens wel eens dat ik niet goed kan begrijpen wat een paard wat buut moet krijgen nog in een wedstrijd te zoeken heeft, maar
als iemand daar een goede uitleg voor heeft hoor ik die graag.

Hij kreeg 2 zakjes per dag, neem aan dat dat idd 2 gram was. Na 1 zakje stapte hij goed. Als een stokkreupel paard daar goed mee stapt, wil ik niet weten wat 8 mgram doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:08

canyonoak schreef:
<< FEI will alllow :

MICROGRAM, not grams

Per ml.
Eens kijken hoeveel ml. zit er in een paard....

Geen idee hoeveel wat voor gram je een paard moet geven voor er 8 microgram per ml. in serum komt.

Het punt is dat het een middel is wat alleen gegeven hoort te worden als niets anders helpt en dat rijmt niet met sport op wélk niveau ook.

De opmerking van Clarence over fijne reputatie voor sponsoren is mijns inziens terecht.

canyonoak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:45

Van FEI:

"De verboden stof Lijst FEI goedgekeurd door de Algemene Vergadering op 19 november-de 'progressieve List'-kan de concurrentie beperkt gebruik van een beperkt aantal niet-steroïdale anti-inflammatoire stoffen bij zeer lage niveaus. Het Wereld Anti Doping Agency heeft geen beperking op het gebruik van NSAID's voor de menselijke atleten. We moeten in staat zijn om niet alleen onze menselijke atleten zoals goedgekeurd door het WADA, maar ook-en onder vergelijkbare principes behandeling onze paarden in de buurt van de concurrentie. Deze zeer lage niveaus zijn vastgesteld op basis van wetenschappelijk bewijs specifiek aan het welzijn van het paard de concurrentie te beschermen. De gegevens die gevraagd was om de niveaus die nodig zijn om kleine anti-inflammatoire verlichting alleen voorzien. "

http://www.docstoc.com/docs/15489838/Enclosure-3-% E2% 80% 93-Banned-Stoffen-Form

Olympische atleten mogen menselijk gebruik:

Motrin, Advil, Tylenol, aleve, Celebrex, Vioxx, Naprosyn, Daypro. Onder andere medicijnen / drugs.

Kunnen we echt blijven ontkennen EQUINE ATLETEN gelijke zorg?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:30

Alsjeblieft zeg, equine atleten? Paarden zijn geen atleten, die term houdt in dat je aan sport doet. Sport is een concept dat alleen door mensen begrepen wordt. Een paard is hoogstens een sportartikel.
Dat mensen zichzelf pijn bezorgen omdat ze een sportprestatie van hun lichaam eisen, prima, maar met het lichaam van iemand anders gaat dat niet op, ook niet als dat lichaam eentje van een paard is. Ethisch onacceptabel..

De FEI drijft op steeds grotere snelheid weg van wat de samenleving als een wel acceptabele omgang met dieren vindt. Deze beslissing is tekenend, en ik hoop op nog meer en nog extremer uit de hoofdstroom. Hoe sneller paardensport op deze manier over is, hoe beter namelijk.
En met de OS in GB.. waar het debat wat ik hierboven beschrijf toch nog net iets ouder en scherper is als hier op Bokt, hopelijk doen ze op deze manier zichzelf de das om als Olypische sporten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:30

kimmie1 schreef:
Hij kreeg 2 zakjes per dag, neem aan dat dat idd 2 gram was. Na 1 zakje stapte hij goed. Als een stokkreupel paard daar goed mee stapt, wil ik niet weten wat 8 mgram doet.

Ik begrijp niet goed hoe je dit bedoelt. 8 milligram zal toch een stuk MINDER doen dan 2 gram?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:33

Stokkreupel paard liep na 1 gram al weer goed, dus paarden die niet helemaal rad zijn lopen vast met 0.8 gram ook weer goed.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:51

kimmie1 schreef:
Stokkreupel paard liep na 1 gram al weer goed, dus paarden die niet helemaal rad zijn lopen vast met 0.8 gram ook weer goed.

Volgens mij ben jij naar een andere school geweest.... :D

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:54

Het is 8 microgram en geen milligram ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:01

In één van de eerste posts werd gesproken over 8 mg, maar dit klopt dus niet?
Waar zijn de juiste hoeveelheden te vinden, en liefst ook hoeveel een paard dan moet hebben ingenomen om die hoeveelheid te detecteren?
Want 8 mcg/ml in plasma/serum zegt me ook heel weinig.

Even voor de duidelijkheid:
1 gram = 1000 mg
1 mg = 1000 mcg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:18

horseyfries schreef:
Want 8 mcg/ml in plasma/serum zegt me ook heel weinig.

Even voor de duidelijkheid:
1 gram = 1000 mg
1 mg = 1000 mcg

....en gelukkig hoeven we ons daar niet druk over te maken want het is heel eenvoudig onethisch.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:37

Dat vind ik weer een veel te snelle conclusie HC, die meer gebaseerd is op een onderbuikgevoel dan op feiten.
Zorg eerst dat je op de hoogte bent van alle feiten voor je (ver)oordeelt, dat is ethisch pas echt verantwoord!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:42

Bandida schreef:
Alsjeblieft zeg, equine atleten? Paarden zijn geen atleten, die term houdt in dat je aan sport doet. Sport is een concept dat alleen door mensen begrepen wordt. Een paard is hoogstens een sportartikel.
Dat mensen zichzelf pijn bezorgen omdat ze een sportprestatie van hun lichaam eisen, prima, maar met het lichaam van iemand anders gaat dat niet op, ook niet als dat lichaam eentje van een paard is. Ethisch onacceptabel..

De FEI drijft op steeds grotere snelheid weg van wat de samenleving als een wel acceptabele omgang met dieren vindt. Deze beslissing is tekenend, en ik hoop op nog meer en nog extremer uit de hoofdstroom. Hoe sneller paardensport op deze manier over is, hoe beter namelijk.
En met de OS in GB.. waar het debat wat ik hierboven beschrijf toch nog net iets ouder en scherper is als hier op Bokt, hopelijk doen ze op deze manier zichzelf de das om als Olypische sporten.

Des te meer reden om dit soort dingen we toe te staan hebben de paarden ook geen pijn meer. :Y)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:50

sporter schreef:
Des te meer reden om dit soort dingen we toe te staan hebben de paarden ook geen pijn meer. :Y)

Dat lijkt me eenvoudiger op te lossen door al die ruiters op een fiets te zetten :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:06

horseyfries schreef:
Dat vind ik weer een veel te snelle conclusie HC, die meer gebaseerd is op een onderbuikgevoel dan op feiten.
Zorg eerst dat je op de hoogte bent van alle feiten voor je (ver)oordeelt, dat is ethisch pas echt verantwoord!

Feit is dat het een middel is wat pas gebruikt dient te worden als niets meer helpt en dat IS totaal onacceptabel bij dit dier voor sport inzetten.
In welke dosis ook :)*

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:08

Bandida schreef:
sporter schreef:

Dat lijkt me eenvoudiger op te lossen door al die ruiters op een fiets te zetten :Y)

Tuurlijk niet die kunnen toch niet springen }:0 Dat ze dat bij dressuur doen is een prima idee :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:45

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:27

Mogen ze allemaal vinden, de besluiten van een ledenvergadering of General Assembly zijn volgens mij bindend en gaan niet verdwijnen door een handtekeningenlijstje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:35

horseyfries schreef:
Mogen ze allemaal vinden, de besluiten van een ledenvergadering of General Assembly zijn volgens mij bindend en gaan niet verdwijnen door een handtekeningenlijstje.

Dat is helder. Dat is ook een helder signaal.
Beiden, zowel het standpunt van de FEI als het standpunt van de verschillende protestinitiatieven.

Zoals Bandida al opmerkte; hoe meer van dit soort signalen door de FEI hoe beter; hoe beter en breder het probleempunt geïllustreerd en geëtaleerd wordt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 00:58

Huertecilla schreef:
canyonoak schreef:
<< FEI will alllow :

MICROGRAM, not grams

Per ml.
Eens kijken hoeveel ml. zit er in een paard....

Geen idee hoeveel wat voor gram je een paard moet geven voor er 8 microgram per ml. in serum komt.

Het punt is dat het een middel is wat alleen gegeven hoort te worden als niets anders helpt en dat rijmt niet met sport op wélk niveau ook.

De opmerking van Clarence over fijne reputatie voor sponsoren is mijns inziens terecht.

Ik dacht ruim 50 liter blood in een paard, dus even uitrekenen......

Frank Kemperman voorzitter dressuurcommissie noemt het absurd.
Citaat:
,,In een poging de situatie te verbeteren is men volledig doorgeslagen'', zegt Kemperman over het besluit van de overkoepelende federatie FEI. ,,Van een bepaald middel zijn nu hoeveelheden toegestaan waarmee je een krom paard recht kunt spuiten. Dat kan nooit de bedoeling zijn.''

Goed dat hij dit standpunt inneemt. Vergadering even overdoen denk ik.