fromaachen schreef:De door de FEI toegestane hoeveelheid is minder dan de helft van de
toegestane hoeveelheid in menig ander land (waaronder Amerika).
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Guinevere schreef:Bute is hier het meest gebruikte medicijn onder paarden, misschien dat de internationale regels daarom anders zijn?
Het is trouwens niet alleen een pijnstiller, maar ook een ontstekingsremmer. Het komt uit dezelfde klasse als paracetamol en wordt veel gebruikt in paarden met reuma, etc. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar binnen de wedstrijd top veel behoefte aan is?
Huertecilla schreef:Guinevere schreef:Bute is hier het meest gebruikte medicijn onder paarden, misschien dat de internationale regels daarom anders zijn?
Het is trouwens niet alleen een pijnstiller, maar ook een ontstekingsremmer. Het komt uit dezelfde klasse als paracetamol en wordt veel gebruikt in paarden met reuma, etc. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar binnen de wedstrijd top veel behoefte aan is?
Als onstekingsremmer is het ook symtoombestrijder.
Waarom zou je met een reumatisch paard (top)sport willen doen. Zeker als het een laatste redmiddel nodig heeft.
Zou je denken ja.
De regels in de VS zijn geen leidraad voor ethiek.
Zie Guantanamo en nog een armlange lijst.
Zo is Stevia tien jaar tégengehouden als zoetstof om de industrie in kunstmatige zoetstoffen (welke omstreden zijn) te beschermen.
Nee, de VS zijn geen argument. Hooguit als argument voor ´geld spreekt´.
horseyfries schreef:kimmie1 schreef:Toen mijn paard een peesschede bloeding had en zo kreupel was dat ik dacht dat hij zijn been had gebroken, kreeg hij 2 mg bute per dag, en liep ie goed. Dus vind dit idd erg omstreden.
Een zakje bevat 1 GRAM, toegestaan is 8 MG!
Kreeg je paard 2 mg per dag, of twee zakjes, dus 2 GRAM?
Ben het overigens wel eens dat ik niet goed kan begrijpen wat een paard wat buut moet krijgen nog in een wedstrijd te zoeken heeft, maar
als iemand daar een goede uitleg voor heeft hoor ik die graag.
canyonoak schreef:<< FEI will alllow :
phenylbutazone (up to 8 mcg/ml in plasma or serum) >>
MICROGRAM, not grams
Bandida schreef:Alsjeblieft zeg, equine atleten? Paarden zijn geen atleten, die term houdt in dat je aan sport doet. Sport is een concept dat alleen door mensen begrepen wordt. Een paard is hoogstens een sportartikel.
Dat mensen zichzelf pijn bezorgen omdat ze een sportprestatie van hun lichaam eisen, prima, maar met het lichaam van iemand anders gaat dat niet op, ook niet als dat lichaam eentje van een paard is. Ethisch onacceptabel..
De FEI drijft op steeds grotere snelheid weg van wat de samenleving als een wel acceptabele omgang met dieren vindt. Deze beslissing is tekenend, en ik hoop op nog meer en nog extremer uit de hoofdstroom. Hoe sneller paardensport op deze manier over is, hoe beter namelijk.
En met de OS in GB.. waar het debat wat ik hierboven beschrijf toch nog net iets ouder en scherper is als hier op Bokt, hopelijk doen ze op deze manier zichzelf de das om als Olypische sporten.
horseyfries schreef:Dat vind ik weer een veel te snelle conclusie HC, die meer gebaseerd is op een onderbuikgevoel dan op feiten.
Zorg eerst dat je op de hoogte bent van alle feiten voor je (ver)oordeelt, dat is ethisch pas echt verantwoord!
horseyfries schreef:Mogen ze allemaal vinden, de besluiten van een ledenvergadering of General Assembly zijn volgens mij bindend en gaan niet verdwijnen door een handtekeningenlijstje.
Huertecilla schreef:canyonoak schreef:<< FEI will alllow :
phenylbutazone (up to 8 mcg/ml in plasma or serum) >>
MICROGRAM, not grams
Per ml.
Eens kijken hoeveel ml. zit er in een paard....
Geen idee hoeveel wat voor gram je een paard moet geven voor er 8 microgram per ml. in serum komt.
Het punt is dat het een middel is wat alleen gegeven hoort te worden als niets anders helpt en dat rijmt niet met sport op wélk niveau ook.
De opmerking van Clarence over fijne reputatie voor sponsoren is mijns inziens terecht.
Citaat:,,In een poging de situatie te verbeteren is men volledig doorgeslagen'', zegt Kemperman over het besluit van de overkoepelende federatie FEI. ,,Van een bepaald middel zijn nu hoeveelheden toegestaan waarmee je een krom paard recht kunt spuiten. Dat kan nooit de bedoeling zijn.''