‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:17

manic schreef:
Opvallend is dat in Nederland phenylbutazone niet toegediend mag worden. Dit staat los van de eisen van de FEI, het is dierenartsen wettelijk niet toegestaan deze bekende pijnstiller voor te schrijven.

Veelzeggend over het eiland ´paardenwereld.´

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:18

manic schreef:
Opvallend is dat in Nederland phenylbutazone niet toegediend mag worden. Dit staat los van de eisen van de FEI, het is dierenartsen wettelijk niet toegestaan deze bekende pijnstiller voor te schrijven.

Is dat recent dan? Toen ik in de drafsport zat, kreeg mijn paardje (Bobo Buitenzorg) vanaf 2 dagen voor een wedstrijd een beetje buut door zn eten. Vooral om zn wat stramme spiertjes wat los te maken. Officieel mocht dat toen niet, maar ik kreeg het gewoon van een Nederlandse DA.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:37

Ik heb ook geen problemen om aan Buut te komen. Gewoon bij de dierenartsen en het komt ook gewoon op de rekening.

Van een stalgenoot begreep ik dat een dierenarts het in NL wel mag voorschrijven, maar dan alleen als de andere medicijnen niet aanslaan.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:43

Dat dierenartsen in Nederland het niet mogen voorschrijven wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk niet gebeurd..
Als we het op stal nodig hadden werd er zonder probleem een doosje geleverd.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:47

Wat die wachttijd betreft, ik heb het net ff gecheckt op het flesje ( gaat om een 20% oplossing die ook IV kan gegeven worden.)
Staat op dat wachttijd niet van toepassing is?
Nu spuiten, morgen slachten?? :o?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:57

Sammie schreef:
Dat is het hier in Nederland dus wel Lucky. Want een paard dat buut heeft gehad, mag wel geslacht worden maar niet voor de menselijke consumptie. En dat is toch de hoofdreden om een paard te slachten.

Ook niet helemaal waar..er verdwijnen er legio in het dierenvoedsel.
Ik ben er in elk geval wel blij mee, het is stukken goedkoper dan de metacam.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:40

Citaat:
tegen het toestand van NSAIDs op wedstrijden

moet toch tegen de toestand zijn?

Lielle

Re: ‘Buut’ toegestaan in de paardensport vanaf 1 januari 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:42

het moet zijn het toestaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:42

FEI is toch internationaal en niet enkel voor Nederland, als het in België al wel mag waarom is het dan zo "vreemd"?

Niet dat ik het er mee eens ben overigens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:44

De meeste paarden worden geslacht voor consumptie. Een klein gedeelte wordt enkel geslacht en vervolgens niks mee gedaan bij de slacht. Dát bedoelde ik met mijn laatste opmerking

Voorts kun je je ook afvragen in hoeverre die regel zin heeft, als 'buut' paarden (als het netjes volgens de regels gaat) bij het destructiebedrijf vervolgens verwerkt wordt voor gelatine, glycerine en andere stoffen.

Welke dus wél geconsumeerd wordt

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:18

Zonde dat het toegestaan wordt, heb hele slechte ervaringen met Phenylbutazone/Equipalazone, juist omdat het zo gevaarlijk is gezien de juiste dosis (2 pony's die ik ken zijn overleden aan buut) Dierenarts had verkeerde dosis voorgeschreven :( zie stuk onderaan mijn profiel ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:23

Mijn paard heeft in het verleden ook bute gehad voordat die regel kwam van het invullen al dan niet slacht en het medisch inlegvel. Mijn DA geeft me ook als ik wil nog steeds bute en dat komt niet in mn paspoort. Hij zegt zelf ook dat het beter werkt dan andere pijnstillers zoals Quadrisol en daarom geeft ie het.
In theorie zou mijn paard dus niet meer geslacht mogen worden voor menselijke consumptie maar dat staat nergens genoteerd. Ik vraag me ook af of ze iets in het bloed zouden terugvinden ervan... wachttijd is er toch niet voor niks?

Mainat, in jouw geval ging het om mini's die een veel te hoge dosering hebben gehad, dat geldt niet voor alle paarden... dus het is niet de bute die daar persé schuldig aan is, als jij je eigen medicijnen (slaapmiddelen bijv) in veel te hoge doseringen neemt gaat het ook fout, daarmee zijn die medicijnen niet per defenitie fout. Ik vind dit persoonlijk geen reden om geen bute meer te gebruiken als het nodig zou zijn.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:39

Ik heb zelf gelukkig nog nooit een "buut" paard gehad maar ik vraag me wel af (als het toegestaan wordt) in hoeverre dat doorgaat?
Paard heeft pijn, toont het, paard wordt ervoor behandeld en wordt beter.
Paard heeft pijn, toont het , paard krijgt buut en loopt weer meteen op wedstrijden?
is dit nu paardvriendelijk? Maar ik zal het wel te zwart - wit zien; heb er geen ervaring mee...

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:53

Mijn DA (in België) geeft ook altijd Equipalazone als standaard pijnstiller. Ik heb hier een hele vooraad liggen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:08

Bij ons in Wallonie (óók Belgie :D ) is Bute ten strengste verboden. Onze veearts geeft het wel met de opmerking dat we het zeer goed moeten opbergen. Als we controle krijgen en ze vinden het dan gaat hij de bak in en wij krijgen ook een giga boete.

Belgie ..... 8-)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:14

Luckystory schreef:
Hebben jullie trouwens al eens met een paard gereden dat onder de bute zat?
(ikke wel) Daar win je heus niks mee hoor. T'beest voelde erg vreemd aan. ;)

Ik wel, gewonnen :Y) (springen).

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:38

Ik heb hier ook nog een gigantische hoeveelheid buut. Heb mijn merrie de laatste weken dat ze leefde er dagelijks een hoeveelheid van gegeven. Kreeg het gewoon mee bij een zeer goede paardenkliniek, was geen enkel probleem. Dus verboden? Ik merk er niks van (woon ook in Nederland). Vind het wel een goede ontwikkeling verder, dat er eindelijk van die 0- afgegaan word..

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:41

equipalazone is niks mis mee indien goed gebruikt, dus na een lang transport, om de stramheid weg te werken ideaal, bij ons kan je het zelfs bij de apotheker vrij gaan halen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:48

Dat de 0-optie wordt aangepast, ben ik het helemaal mee eens! Het is anders gewoon niet eens mogelijk je paard ergens voor te behandelen (dik been door wondje, mag je dus al geen AB spuiten)
Bute wordt in veel gevallen niet alleen gebruikt als pijnstiller, maar ook als ontstekingsremmer!

En ik neem niet aan dat als jouw paard op 3 benen zn boks uit komt en je pompt er een hoeveelheid bute in, dat je dan wel ff op wedstrijd gaat :?

En zoals ik begrijp uit het stuk, gaat het hier om kleine hoeveelheden, die een kreupeheid niet kunnen verhullen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:24

Waarom is het eigenlijk verboden? (ken het middel niet dus sorry als dit een domme vraag is :o )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-11-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:28

Ik zou eigenlijk niet weten waarom het in Nl verboden is.
het enige wat ik weet is at het de organen (en dan vooral lever en nieren) ernstig kan aantasten bij langdurig gebruik..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:37

Ook hier wordt buut als standaart pijnstiller en ontstekingsremmer voorgeschreven.
Langdurig gebruik is idd slecht.
Hier zit het in kleine zakjes, en is overdoseren dus ook niet erg gemakkelijk..

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:43

in kleine hoeveelheden is bute ook toegestaan in amerika... ze hebben t daar gewoon in een soort spuit (zoals een wormkuurspuit) en je mag dan 1 streepje geven... tenminste dat is mij verteld ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:45

Buut mag in Belgie ook niet, ik kom er wel aan maar dat gaat via Frankrijk :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:01

ik krijg van mijn belgische veearts ook gewoon nog steeds buut.
zie nu pas dat dit zakje de bute is :+
paard heeft er in elk geval plezier van, vind het een uitstekende pijnstiller.