piezze schreef:Bulck, verschil van mening zal je altijd houden. Wij mensen weten niet wat een dier het liefst zou kiezen. Het ideale routineplaatje dat jij schetst, of zo natuurlijk mogelijk zoveel mogelijk op een ruime weide met volop contact (soms in de modder, soms in de hitte met vliegen etc.
De vraag is echter in dit topic of die Hyperflexie en LDR bijdraagt aan gezond leven voor een paard. Het antwoord daarop zal alleen een paard je kunnen vertellen. Mijn mening is dat het voor een dier niet prettig is om zich zo te moeten overgeven, langere tijd in een ongemakkelijke houding te (moeten) lopen, niet goed om zich heen te kunnen kijken. Ik denk dat de lichamelijk schade wel beperkt is. Geen topruiter zal een toppaard lichamelijk willen schaden. Ik denk dat de schade meer mentaal zal liggen en dat is bar moeilijk aan te tonen. Elke vorm van dwang geeft stress en frustratie. De vraag is hoever mag je daarin gaan. Redelijkerwijs hebben wij mensen ook te maken met dwang in het werk (iedereen moet wel eens wat vervelends doen). De vraag is in hoeverre je dit voor eigen gewin van een dier mag verlangen. Ik denk een discussie waar je nooit uit komt.
Daarin kan ik je volgen, maar wederom ruimer dan enkel deze trainingsmethode dan weer en noch enkel deze discipline alleen