FEI discussieert over de hyperflexie methode in Kopenhagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:47

piezze schreef:
Bulck, verschil van mening zal je altijd houden. Wij mensen weten niet wat een dier het liefst zou kiezen. Het ideale routineplaatje dat jij schetst, of zo natuurlijk mogelijk zoveel mogelijk op een ruime weide met volop contact (soms in de modder, soms in de hitte met vliegen etc.
De vraag is echter in dit topic of die Hyperflexie en LDR bijdraagt aan gezond leven voor een paard. Het antwoord daarop zal alleen een paard je kunnen vertellen. Mijn mening is dat het voor een dier niet prettig is om zich zo te moeten overgeven, langere tijd in een ongemakkelijke houding te (moeten) lopen, niet goed om zich heen te kunnen kijken. Ik denk dat de lichamelijk schade wel beperkt is. Geen topruiter zal een toppaard lichamelijk willen schaden. Ik denk dat de schade meer mentaal zal liggen en dat is bar moeilijk aan te tonen. Elke vorm van dwang geeft stress en frustratie. De vraag is hoever mag je daarin gaan. Redelijkerwijs hebben wij mensen ook te maken met dwang in het werk (iedereen moet wel eens wat vervelends doen). De vraag is in hoeverre je dit voor eigen gewin van een dier mag verlangen. Ik denk een discussie waar je nooit uit komt.

Daarin kan ik je volgen, maar wederom ruimer dan enkel deze trainingsmethode dan weer en noch enkel deze discipline alleen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:56

Precies, heel goed verwoord, Piezze, helemaal mee eens.
Iedereen moet in deze discussie voor zichzelf een standpunt kiezen dat hij/zij voor zichzelf moreel kan verantwoorden. Probleem is dat iedereen zijn eigen maatstaven heeft inzake paardenwelzijn. Daarbij ga je als individuele paardenhouder/ruiter af op je eigen ervaringen en observaties, en die verschillen sterk per situatie. Ik ben er stellig van overtuigd dat mijn buitenpaarden gelukkig zijn met hun bestaan, een ander zal er stellig van overtuigd zijn dat zijn paarden volkomen tevreden functioneren bij een indoorbestaan. Alleen grondig wetenschappelijk onderzoek (bijv. op basis van stressmetingen) kan enigszins objectieve maatstaven voor paardenwelzijn opleveren, maar dan nog blijft het vervolgens een kwestie van interpretatie van de uitkomsten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:56

piezze: Je hebt helemaal gelijk dat deze discussie dus echt oneindig zal blijven!

Overgave vind ik in twijfel te trekken, een paard dat op een andere manier wordt getraind en volledig correct aan de hulpen staat, geeft zich in principe ook over aan de ruiter, weliswaar in een andere houding. Zo'n paard kan gigantisch schrikken van iets dat in zijn ooghoek ineens verschijnt, niettemin kan een paard dat LDR/HF wordt getraind kan evengoed schrikken, je ontneemt ze voor enkele minuten misschien het normale zicht, maar dat betekend niet dat ze helemaal niets zien.

Als dit stress en frustratie oplevert, zou dat te zien moeten zijn in het rijden, dus ook in de ring. Stress is immers niet iets dat slechts incidenteel voorkomt. Of het ook daadwerkelijk dwang is, vraag ik me af.
Een ballerina wurmt zich ook in de meest (voor ons) onmogelijke posities, enkel al om zich op te warmen. Zo zie ik het, en mits je spieren goed zijn onderhouden is het voor een mens ook mogelijk om deze posities aan te nemen.
Zo hoef je het paard niet per se te dwingen, maar vraag je het elke keer dat je dit oefent, een beetje meer. Totdat je het gewenste resultaat hebt.
Zo zie ik het LDR en HF namelijk voor me, in de opleiding van het paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:57

Askja schreef:
Precies, heel goed verwoord, Piezze, helemaal mee eens.
Iedereen moet in deze discussie voor zichzelf een standpunt kiezen dat hij/zij voor zichzelf moreel kan verantwoorden. Probleem is dat iedereen zijn eigen maatstaven heeft inzake paardenwelzijn. Daarbij ga je als individuele paardenhouder/ruiter af op je eigen ervaringen en observaties, en die verschillen sterk per situatie. Ik ben er stellig van overtuigd dat mijn buitenpaarden gelukkig zijn met hun bestaan, een ander zal er stellig van overtuigd zijn dat zijn paarden volkomen tevreden functioneren bij een indoorbestaan. Alleen grondig wetenschappelijk onderzoek (bijv. op basis van stressmetingen) kan enigszins objectieve maatstaven voor paardenwelzijn opleveren, maar dan nog blijft het vervolgens een kwestie van interpretatie van de uitkomsten.

Mooi gesproken!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:16

Maar elke vorm van dierenhouderij is uiteindelijk een meer of mindere mate van dwang. De mens bepaalt tenslotte de spelregels, bespeelt het dier op talloze wijzen om het zover te krijgen ons te dienen. Ik zeg niet dat de intenties van alle mensen daarbij zo verkeerd zijn maar ze zijn, uitzonderingen daar altijd in mensenbelang en niet in dierenbelang.
Ik moet zeggen dat ik daarmee soms worstel, ik ben nu 39 ben talloze malen gestopt met paarden houden, paardrijden en net zo vaak weer begonnen. Ik heb talloze instructeurs geprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik graag vriendjes wil zijn met mijn paard en het spel eerlijk wil spelen. Ik wil het paard niet als inferieur of minderwaardig aan de mens beschouwen en ik vraag me ernstig af of je het recht heb dieren zo hun vrijheid te ontnemen voor je plezier dat dressuur heet. Maar evenzeer vind ik dressuur prachtig om te zien, dat samenspel de schoonheid van een getraind glanzend paardenlijf. Maar ik ben bij outdoor Gelderland geweest bij het dressuuronderdeel en heb gekeken bij de losrijdring. En ow, ik begrijp de ruiters wel, die willen daar presteren maar ik zag hoe ze daar "aangetikt" werden en dat was wel degelijk dwang en ik zag wel degelijk de mentale "pijn" en stress bij de paarden en dan is de vraag of dat humaan is en wie dat uiteindelijk mag bepalen of je zo met een dier mag omgaan. Maar wellicht ben ik knettergek en is het allemaal heel erg normaal juist?