Studie naar medische problemen bij endurance paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:37

KiWiKo schreef:
Symbeami schreef:
Dit is een onderzoek in Californie denk ik? Dus sowieso niet representatief voor Nederland.
.

maar wel representatief voor de sport toch? althans zo word het wel in elk onderzoek waar dan ook door wie dan ook uitgevoerd gezien met betrekking tot bitten en dressuur :)

Bitten en dressuur zijn niet gebieds en klimaatafhankelijk. Endurance wel. Dus elk gebied/land heeft zo zijn eigen problemen. Hoge luchtvochtigheid of erg droog, ongelijke harde ondergrond of juist mulle zandpaden. Dit alles speelt een rol bij het soort problemen dat je onderweg kunt krijgen. Een goede ruiter leert daarop inspelen, maar 'fouten' maken is een onderdeel van je paard leren kennen. De keer erop weet je dat dan en zorg je voor ander beslag (zooltjes oid) of zorg je dat je vaker op dat type ondergond gaat trainen. Je leert je paard beter eletrolyt opnemen of zelfs eten. In iedere disipline zijn er problemen, kunst is ervan te leren zodat het zich niet herhaalt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:40

getrut :D alsof paarden in Nederland gehouden worden geen last hebben van een tropisch klimaat als ze hun volgende wedstrijd daar moeten lopen :D :D

wat een onzin :)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:49

Ja erg zonde van de mensen die aanvallend reageren op de foto vind ik, inderdaad het is een momentopname en misschien niet geheel gunstig maar zal heel eerlijk zeggen dat ik in mijn eerste kennismakingsrit een maand geleden ook genoeg van deze momenten heb gehad hoor, maar ook genoeg ontspannen :)

Daarnaast vind ik niet dat je dit een onderzoek kan noemen, vind niet dat er een duidelijke uitslag komt en persoonlijk zou ik liever meer over de kreupelheden horen en over ruggen door gebruik van bepaalde zadels i.p.v. dit en anders wat uitgebreider!

Tegenover Kiwiko wil ik even zeggen dat ik je laatste opmerking echt not done vind, omdat jij geen ervaring met endurance hebt en het jou niks lijkt betekend het niet meteen dat je er zo "apart" op kunt reageren. Rijd voor de gein zelf eens een klasse I ritje, zal je merken dat het zwaarder is dan je denkt ;) Wens je bij deze alvast veel succes

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:55

KiWiKo schreef:
getrut :D alsof paarden in Nederland gehouden worden geen last hebben van een tropisch klimaat als ze hun volgende wedstrijd daar moeten lopen :D :D

wat een onzin :)

Ik denk dat je het nu over jezelf hebt..

Je denkt ernstig kort door de bocht, jammer.
Tuurlijk heeft een NL paard last van een tropisch klimaat als je daar een wedstrijd rijdt. Maar de problemen die uit een onderzoek komen in een ander gebied dan hier hebben niet direct nut voor onze paarden hier op lokale wedstrijden. Wèl als je daar of in een soortgelijk terrein + klimaat gaat rijden. Dan kun je je paard daarop voorbereiden en/of rekening houden met de problemen die je daar zou kunnen krijgen.

KiWiKo

Re: Studie naar medische problemen bij endurance paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:10

net zoals een wild paard uit amerika niet vergeleken kan worden met een in nederland gefokt paard?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:41

Nee dat is meer zoiets als.. Dat je dressuurruiters niet kunt vergelijken met endurance ruiters, blij toe dat het endurance forum een geheel andere sfeer beheerst :)

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:44

Goed dat er onderzoek wordt gedaan.

Fijn dat de mensen hier op BOKT weer laten zien dat ze oordelen over dingen waar ze niet bij geweest zijn.
Zeg heel veel over deze mensen.

Haflinger op de foto reed op moment van de foto's in de L1 dressuur met uit 6 proeven 5 wp.
Verder is het dier op die foto 7 jaar en ondertussen nu 10 en loopt nog super zonder problemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:48

natural_ schreef:
Nee dat is meer zoiets als.. Dat je dressuurruiters niet kunt vergelijken met endurance ruiters, blij toe dat het endurance forum een geheel andere sfeer beheerst :)

maakt niet uit of het wel of niet goed is voor het paard?

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:54

Bekijk eerst eens de foto's van Woestein dan zie je in ieder geval dat je daarnet fout oordeelde over de Haflinger in crime..

Tuurlijk maakt dat wel uit, maar ik zie liever een paardje als deze even met zijn hoofd omhoog lopen aan een lange teugels met stang als een paard dat lekker diep in de krul getrokken wordt met stang en trens (tis hoe je ermee omgaat) en daarnaast kun je zonder enig verstand van wat dan ook beter vragen en anders je mening voor je houden :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:58

Woestein schreef:
Haflinger op de foto reed op moment van de foto's in de L1 dressuur met uit 6 proeven 5 wp.

Niet erg representatief dus als afbeelding voor 'endurance paarden' in de titel, dat is het enige wat ik er mee wilde zeggen. Verder niks, het valt me wel meer op dat ze bij het nieuws snel even een plaatje plakken wat een beetje vreemd is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:59

hee, ik zie een foto en ik oordeel daarover.......... net zoals jij doet als je een paard met bit met een open mond ziet :)

als dit het paard van woestijn is, dan durf ik met enige zekerheid te zeggen dat het dier heel goed gereden word buiten deze foto om :0

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:06

Je had het alleen even anders kunnen brengen net als dat je doet overkomen dat je anti-endurance bent vind ik! En ik moet zeggen dat ik eigen gewoon veel dingen denk en niet zeggen of in ieder geval let op de manier hoe ik het zeg.. best een aanrader ;) Tenzij het te ver gaat met rijden, dan oordeel ik niet bijdehand maar dan grijp je in! Onzinnig dus..

Bij deze eindig ik in de discussie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:11

ik ben niks anti endurance :) net zo min als jij antidressuur bent :)

en het is wel zo makkelijk........... als je wegloopt van de discussie, ik persoonlijk zal dat nooit doen.......... gewoonweg omdat ik wil leren

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:38

Jammer dat er op een willekeurige foto gereageerd wordt alsof er paardenmishandeling aan de gang is.
Paardje heeft zijn hoofd gewoon opgeheven om naar iets te kijken, rug is niet weggedrukt, bitje wordt niet gebruikt...Typisch gevalletje momentopname... (zo zou je bv uit willekuring profiel ook foto's kunnen halen met daarbij de opmerking dat dat paard over 3 jaar naar de knoppen is....)

Wn wvt bit: tja, als je met zo'n bitje kan zorgen dat je paard niet door bepaalde grensen loopt lijkt me dat beter dan een paard dat zich over de rooie loopt met minder...
Kan je uiteraard vinden dat het paard dan maar moet luisteren of wat dan ook, maar ook daar zal een traject in doorlopen worden. Wat de een goed vind zal de ander niets vinden, prima maar laten we wat genuanceerder reageren....

Onderzoek is altijd goed, of het relevant voor de sport in NL is is volgende vraag...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:45

Aan de oren te zien ziet het paard iets en heft daarom zijn hoofd op, wat een mierengen*euk om 1(!) foto.

Ik vind het een goede zaak dat dit onderzocht wordt, maar ik zou ook willen weten of de meeste medische problemen dan voortkomen uit een slechte voorbereiding.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:33

Dat er onderzoek gedaan wordt vind ik best. Maar het grootste probleem van de endurancesport is de onwetendheid. Bij de meesten die beginnen met deze sport gaat het al enorm fout in de voorbereidingen. Het is een vrij ingewikkelde sport die veel van de ruiter vraagt. En dan heb ik het nog helemaal niet over de zit en houding. Het gaat erom om je paard door en door te kennen wat is zijn de hartslagwaarden in stap, draf en galop? Wanneer eet en drinkt je paard? Hoe snel hersteld je paard na 2 km galop? En zo kan ik nog veel meer opnoemen. De meeste beginnende ruiters rijden weleens een tochtje van 25 km en dat houd hij makkelijk vol ze hebben niet eens in de gaten wat een wedstrijd doet met hun paard.
Deze houding van de ruiters maken paarden gewoon kapot en schaat deze geweldige sport.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:47

onderzoeken vind ik ook best...maar ben ik nu de enige die echt nog nooit een endurancepaard met goed ruggebruik heb zien lopen?
Ik heb ze nog nooit anders zien lopen dan op deze foto....hoofd omhoog met weggedrukte rug.
Volgens mij is het ook onmogelijk om 60 km aan de teugel te lopen....maar goed,ik heb geen verstand van die sport.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:52

Ik denk dat het beeld van enduranceop foto's vertekent...
Opeens staat er een vent in de bosjes dus die paarden kijken op... Daarnaast zie ik heel wat meer drama's op de gemiddelde stal...

Ik ben bijzonder fanatiek over ruggebruik bij (endurance) paarden, en het zou inderdaad soms heel wat meer kunnen.
Om de rug te gebruiken hoeven paarden echter niet in de krul te lopen hoor...
Met een lange teugel kunnen ze ook prima hun rug gebruiken...

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:58

Geerke, ik weet niet in welke klasse jij kijkt maar inderdaad in de lagere klasse zie je hier en daar verkeerd ruggebruik. De reden kan zijn het veel eenzijdig op en afstappen (doe ik ook nog steeds niet goed). Ook zie je veel paarden rondlopen met de natuurlijke scheefheid niet gecorrigeerd. Thuis is het toch echt een kwestie van je paard soepel houden en m.n. veel oefeningen die hiermee je paard versterken. En de paarden met rugklachten en spierproblemen waarbij de zadels te ver naar voren liggen en het paard te veel op de voorhand loopt i.p.v. op de achterhand.

Ik zie ook wel paarden aangeboden waarbij gezegd wordt "geschikt voor recreatie/endurance". Begrijp niet dat dit in 1 lijn samen wordt getrokken. Ook inderdaad zoals KiWiKo zegt "dressuur vind ik niet leuk, ga ik maar endurance rijden". Met als gevolg onvoorbereid een wedstrijd in gaan.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:14

Cayenne schreef:
De eigenaresse van deze haflinger zit op bokt, dus het lijkt me netter om dit rechtstreeks tegen haar te zeggen ipv in een topic..

Gatverdamme want een kinderachtige mensen weer allemaal hier. Het gaat toch om het artikel en niet om de foto die als erbij geplaatst is. Altijd dat gezeur hierzo van die uit de kluiten gegroeide pennies die in elke foto wel een vorm van dierenmishandeling zien. Gatver.

Overigens reageert niemand op bericht die ik hier al quote plaats, beetje vaag.

Maar ja het artikel, ik weet niet precies hoe het gaat in de endurance. Ik dacht eigenlijk altijd dat er contine veearts controle was. Ben benieuwd op welke punten het dan precies mis zou gaan volgend die meneer Langdon (moest even aan de boeken van Dan Brown denken overigens)

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:08

Toch jammer dat mensen maar moeilijk van het dressuurplaatje af kunnen stappen en het verschil tussen aan de teugel, ruggebruik of weggedrukte rug moeilijk kunnen zien.

Zoals Esther al zegt, en paard hoeft niet aan de teugel te lopen om toch zijn rug te gebruiken en recht te lopen.
Het is zelfs zo dat de meeste enduranceruiters dressuur trainen (inclusief aan de teugel lopend paard) zodat rugspieren sterk en soepel blijven.

Nu over het onderzoek. Het klinkt nog wat vaag voor mij. Op basis waarvan zijn de onderzochte paarden nou afgekeurd, na hoeveel kilometer, in welke klasse, wat voor leeftijd en wat was de hersteltijd, de omstandigheden ed. Vraag me af of er in NL dezelfde resultaten uit zouden komen.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:23

geerke schreef:
onderzoeken vind ik ook best...maar ben ik nu de enige die echt nog nooit een endurancepaard met goed ruggebruik heb zien lopen?
Ik heb ze nog nooit anders zien lopen dan op deze foto....hoofd omhoog met weggedrukte rug.
Volgens mij is het ook onmogelijk om 60 km aan de teugel te lopen....maar goed,ik heb geen verstand van die sport.

Onmogelijk is het niet, ik rij eens per jaar een rit mee die ruim 45 km is, en mijn paard loopt dan 5 uur lang aan de teugel hoor, en daar hoef ik niks voor te doen. Teugels aanpakken en meneer loop vanzelf daar.

Verder vind ik het goed dat ze ook hier onderzoek gaan doen, ben nbenieuwd wat ze gaan vinden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:58

Zeer aparte conclusies worden er weer getrokken door een aantal bokkers.
Endurance (op enig niveau, in de meeste landen mag je het pas endurance noemen vanaf 80 km) is niet zomaar iets voor mensen die niets anders kunnen. Het vraagt wat van paard en ruiter en het is niet zomaar even een bosritje.

Voor de mensen die wel denken dat endurance een leuke buitenrit is, kom eens kijken op de Fasna Trail. Daar zie je hoeveel er nodig is om een 160 km goed te kunnen volbrengen.

Dat er in klasse 1 veel mis gaat zal ik niet ontkennen, maar op een gemiddelde dressuurwedstrijd in de klasse B zie ik wel ergere dingen.

Wat betreft het onderzoek, ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten. Ik hoop dat we dat ergens kunnen lezen. Want het is zeker waar dat sommige problemen veelal rond een aantal kilometers ontstaan (al vind ik 30 mijl wel heel vroeg in de wedstrijd, mentaal zit het moeilijkste punt rond de 100 km)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:26

geerke schreef:

Vraagje; weet menig mens hier op bokt wel wat de definitie is van aan de teugel en nageeflijkheid? Anders even opzoeken op via internet (Skala der Ausbildung) misschien wordt het dan begrepen :)
& inderdaad, wanneer is een paard geschikt als endurance paard? En dan bedoel ik niet de klasse I, maar tot minimaal klasse III?

Wil in het onderzoek wat meer weten over kreupelheden enz, lijkt me toch ook interessant!