Deadline voor identificatie paardachtigen in Vlaanderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Deadline voor identificatie paardachtigen in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:55

Ik heb hier al een mailtje naar het kwpn gestuurd, om een paspoort aan te vragen en te vragen of chip noodzakelijk is met 24 jarige leeftijd.
Moet ik zelf eigenlijk aftekeningen gaan beschrijven?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:34

Nee, dat moet een dierenarts doen of iemand van het stamboek.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:38

Adri schreef:
horseyfries schreef:
Dat geldt alleen voor handelaren, niet voor particulieren die één keer een paardje verkopen, maar straks kunnen we gewoon lekker met zijn allen paardenbelasting gaan betalen, kan er ook nog wel bij.

Kan U mij vertellen wanneer bent U paardenhandelaar? Geen enkel persoon of instantie kan een antwoord geven op deze vraag in Belgie.
Er zijn zoveel personen die paarden kopen en verkopen, geen bewijs van betaling, geen belasting, geen BTW. Tevens worden verschillende paarden gechipt, maar nergens een registratie van het chipnummer.
Tevens is er een andere wetgeving voor de paardenhandelaren ivm registratie.
Er mag eigenlijk wel eens een einde komen aan al dat gesjoemel met de paarden in Belgie, zogezegde paarden die ze laten verdikken voor de slacht, maar die dan drachtig nog verkocht worden, breek mijn mond niet open.
Personen die paarden kopen voor een appel en een ei, zogezegd een goede thuis aanbieden, maar gewoon verder verkopen (daar kan niets aan gedaan worden) paarden zijn verkocht, chipnummers, paspoort, mutatiedocument blijft op de oude eigenaar staan, en waar is het paardje???? niet te vinden, handelaar weet zogezegd niet wat hij over twee weken gekocht heeft en al van die zotte uitspraken.
Het wordt tijd dat de politie, gevonden, loslopende paarden, controleren op de chipnummer en naar de registratie, niet in orde een dikke boete, het zal vlug gedaan zijn met de uiitspraak, O dat wist ik niet, ik kom uit Nederland woon wel in Belgie, maar die paarden zijn niet veel waard.
Op jumpings zou vanaf volgend jaar ook controle gedaan worden op de chipnummers, want een bruin paard met een wit kolletje, zo lopen er veel, en pas dan kan men kijken of het werkelijk het paard dat ingeschreven is, ook het paard op de wedstrijd is

Rustig Adri, ik weet dat je veel toestanden tegenkomt door de materie waar je je mee bezighoudt, maar vergeet niet dat er ook nog een heleboel mensen zijn die gewoon voor het plezier paarden houden. Moeten die dan lijden onder de slechte?
Ik meen dat er voor de belastingen gewoon een grens is voor privépersonen van één paard per jaar, als je meer verkoopt is het handel, anders niet. Dat is tenminste wat ik gehoord heb van een bevriende hengstenhouder.
Het controleren van chip vind ik geen enkel probleem, maar de registratie in de databank is bijna niet te doen voor mensen die vaak andere paarden op stal hebben staan, en dat hoeft lang niet altijd handel te zijn. Denk bijv. ook maar aan mensen die paarden uitbrengen op wedstrijden voor een periode, zadelmak maken, corrigeren, noem maar op.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:28

deze mensen hebben 90 dagen eer ze alles in orde moeten zetten als verantwoordelijke.

De wet zegt dat er gemald moet worden bij verkoop en wanneer het paard langer dan 90 dagen op belgisch grondgebied verblijft en aan een andere verandwoordelijke gegeven wordt!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:39

Klopt, dus veel paarden die zadelmak gemaakt worden, keuringsklaar gemaakt worden, een zomer uitgebracht worden in de sport gaan net voorbij die grens en dat geeft een ongelooflijke rompslomp van papierwerk. Eerst aanmelden, vervolgens een poosje later weer afmelden, het is gewoon heel omslachtig. Ik denk dat veel mensen dus voor zo'n kortere periode (90-150 dagen) dat er maar bij gaan laten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:10

Idd, ik krijg echt de sch**t van die regeling.
Ten eerste krijg ik net als HF best wel eens Nederlandse paarden binnen voor een maandje of een paar maandjes om zadelmak te maken of er een basis op te zetten en ik begin gewoon niet aan al die rompslomp voor dat eventjes.
Ten tweede is het echt een drama om paarden uit een buitenlands stamboek in de databank te krijgen, mijn eigen paard probeer ik ook al sinds hij een jaar of drie a vier was in de databank te krijgen, het beest wordt in januari alweer zeven en staat er nog steeds niet in. Na zes pogingen kunnen ze van mij het dak af, echt waar. Hij is gechipt, paspoort, stamboekpapieren op mijn naam, correct gevaccineerd etc. maar die databank doe ik nu echt geen moeite meer voor. De BWP-merrie is de snelste tot dusver: binnen twee weken volkomen administratief in orde. Dus het kan allemaal wel!

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:24

Ik weet ff niet hoe ik die deadline dan ga halen.
Heb een nieuwe pony en die is nog niet gechipt.
Maar volgens mijn veearts moet ik eerst het identificatie formulier invullen, dat naar versturen, dan sturen zij een dossier terug en dan kan ik laten chippen :?
Op het vorige paspoort heb ik een jaar moeten wachten dus weet iemand hoe dit dan zit? als je de formulieren hebt verstuurt maar voor 31 december nog geen respons heb terug gekregen

Vind het ook allemaal hapklare onzin, en gelijk iemand hier al zei, je stopt iets onnatuurlijks in het paardenlijf. Moet er niet aandenken dat het gaan rond zwerven in het lichaam of gaat ontsteken :n

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:02

nieky1993 schreef:
Maar volgens mijn veearts moet ik eerst het identificatie formulier invullen, dat naar versturen, dan sturen zij een dossier terug en dan kan ik laten chippen :?

Zo heb ik het ook moeten doen. En ik heb zo'n anderhalfjaar moeten wachten voordat ik eindelijk antwoord had, lang nà de zogenaamde verplichting. Mijn da zei dat ik me daar niet druk om moest maken als ik aanvraag had ingediend. Hij had zelfs nog niet eens de tijd gehad om zijn eigen paarden te chippen, zo hard konden ze niet meer volgen op de administratie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:54

Urielle schreef:
Idd, ik krijg echt de sch**t van die regeling.
Ten eerste krijg ik net als HF best wel eens Nederlandse paarden binnen voor een maandje of een paar maandjes om zadelmak te maken of er een basis op te zetten en ik begin gewoon niet aan al die rompslomp voor dat eventjes.
Ten tweede is het echt een drama om paarden uit een buitenlands stamboek in de databank te krijgen, mijn eigen paard probeer ik ook al sinds hij een jaar of drie a vier was in de databank te krijgen, het beest wordt in januari alweer zeven en staat er nog steeds niet in. Na zes pogingen kunnen ze van mij het dak af, echt waar. Hij is gechipt, paspoort, stamboekpapieren op mijn naam, correct gevaccineerd etc. maar die databank doe ik nu echt geen moeite meer voor. De BWP-merrie is de snelste tot dusver: binnen twee weken volkomen administratief in orde. Dus het kan allemaal wel!

Ja, als je een BWP-er hebt is het allemaal heel simpel. Daarvoor lijkt deze regeling gemaakt: LRVruiters die met hun BWP ers jarenlang op dezelfde stal staan. Dat er ook nog andere mogelijkheden zijn hadden ze blijkbaar even niet aan gedacht, en maakt de administratie een stuk moeilijker dan ze in eerste instantie voorzien hadden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:41

nieky1993 schreef:
Op het vorige paspoort heb ik een jaar moeten wachten dus weet iemand hoe dit dan zit? als je de formulieren hebt verstuurt maar voor 31 december nog geen respons heb terug gekregen

Al sla je me dood.
Ik heb hier dus paarden met chip en paspoort staan, stuur netjes het formulier op en hoor nooit meer iets terug. Aangetekend verzenden of niet maakt niet uit, ik hoor niks terug en mijn veearts ook niet.
En MIJ dan aan de deadline willen houden :?

HF: inderdaad. De BWP ging vlot, de Welsh (via Welsh Belgium) was ook binnen afzienbare tijd maar alles met buitenlandse papieren levert gelijk problemen op.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:39

Je moet eerst een aanvraag indienen voor het chippen door een erkende dierenarts, dat is denk ik wat ze bedoelt.

Had het er vanavond nog met iemand over, die had twee paarden laten chippen en kreeg vandaag zijn paspoorten terug: het ene paspoort stond geen chipnummer in, het andere paspoort stond een verkeerd chipnummer op het ene blad en op het blad met de aftekeningen het juiste chipnummer..... Die kunnen dus ook weer overnieuw. Ongelooflijk wat een zooi!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 07:41

Raar, Ik heb hier 13 paarden staan en allen zijn ze binnen max twee maanden behandeld geweest ,meestal veel sneller.
Heb twee ics van nederland,had kwpn,de rest zijn welsh en baps,die hier het langst gedurd heeft is de bwp (veulen hier geboren,die was dankzij bwp een jaar in behandeling.)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:05

Wat je zegt is dus al niet zo "allen zijn binnen max. twee maanden behandeld geweest", terwijl het veulen al meer dan een jaar geduurd heeft.
Er zullen best voorbeelden zijn van mensen waarbij wél alles in één keer gelukt is, maar het jouwe is dus ook niet goed gegaan in één geval. (Heb je trouwens ALLE gegevens van de paarden op de verschillende pagina's goed gecontroleerd?)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:56

nieky1993 schreef:

Een kennis van mij had eerst laten chippen en dan het identificatieformulier ingevult en opgestuurd. Ze moest dan enkel de chipnr bij op dat formulier schrijven.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:00

hoe moet ikdit dan doen met een pony van 33 jaar? Ze heeft geen papier en is ook niet geschipt. Ik weet niet of ik dat nog wel wil op haar leeftijd. En waar moet ik haar dan inschrijven dan. Ik zou niet weten bij welk stamboek ze hoort.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:04

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:40

Tempus schreef:
nieky1993 schreef:

Een kennis van mij had eerst laten chippen en dan het identificatieformulier ingevult en opgestuurd. Ze moest dan enkel de chipnr bij op dat formulier schrijven.

Ik heb helemaal geen idee meer hoe en wat welk papier heet, maar ik moest eerst een formulier opsturen waarop allerlei info en mijn DA stond, dan werd er contact opgenomen met mijn DA en die zou contact opnemen met mij om te chippen. Na dat chippen heb ik nog extra papieren gekregen om op te sturen en nu heb ik een soort van paspoortje ofzo erbij gekregen.

Waar dan wel instaat dat mijn paard geen papieren heeft, terwijl ik die toch zeker weten in de kast heb liggen. Maar het heeft dus een dikke anderhalf jaar geduurd (ja, ook een KWPNer geboren in Nederland en geen BWP paard vastgeroest aan de stal :D ) voordat dit in orde was, heb niet echt zin om weer in de rompslomp te komen := .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:42

Ik zou het toch echt wel terugsturen zodat de juiste papieren ook in het paspoort vermeldt worden, anders klopt er immers niets van?

Wipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:45

En als je dan alles wel netjes in orde hebt, sterft er hier 3 weken geleden een paard, wordt opgehaald
door rendac, maar geen mens die gevraagd heeft naar chip, of gecontroleerd heeft of het paard
een chip had...Gewoon opgeladen en wegwezen....

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:38

Mijn paardjes ( allen KWPN ) hebben stamboekpapier, paspoort en chip maar dit is blijkbaar niet voldoende ?
Moet ik dan zo een "AANVRAAGFORMULIER IDENTIFICATIE PAARDACHTIGEN" opsturen zodat de paarden in de databank worden opgenomen ?

En dan moet ik ook nog het "statuut" aankruisen, wat voor gevolgen heeft dit :
STATUUT: De paardachtige wordt bij de geboorte automatisch beschouwd als voedselproducerend dier. Ik wens dat de paardachtige:
O Behouden blijft in de voedselketen voor menselijke consumptie. Het kan geslacht worden.
O Uitgesloten wordt uit de voedselketen voor menselijke consumptie. Het kan niet geslacht worden. De keuze het paard uit te sluiten is definitief en onomkeerbaar, ook niet na wijziging van eigenaar.

Wat moet ik hiermee ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:29

Als jij in België woont dan moet je je paarden idd aangeven bij de databank. Als je aankruist dat je paard niet voor slacht kan dienen, dan geldt dat levenslang. Als je aankruist dat het wel voor slacht kan dienen, dan kun je dat nog veranderen. Het verschil zit hem verder in het medicijngebruik, voor paarden bestemd voor de slacht is er een beperking op de medicijnen die ze mogen hebben.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:39

Bedankt voor je snelle antwoord !
Ik woon in België dus ik zal me maar aan de regeltjes houden he ;)

Nu kan ik best voor elk paard zo een formulier opsturen,
en wat kruis je best aan, voor de slacht of niet ?
Zijn er dan veel medicijnen die je niet kan gebruiken ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:12

Die beslissing moet je zelf maken, evt. in overleg met je dierenarts. Ben je van plan ze uiteindelijk naar de slacht te doen of te laten inslapen, wil je ze nog verkopen of blijven ze de rest van hun leven bij je, allemaal dingen waar je over na moet denken voor je zoiets invult.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:34

Wanneer er ooit een medicijn gegeven moet worden die het slachten verhinderd,zal je da je er op attent maken en dan kan je kiezen,dat wel of niet te gebruiken en de stus van slacht veranderen.
Let wel,wanneer je je paard non slachtdier maakt is het in princiepe de slachtprijs minder waard.
niet dat er veel naar gekeken wordt,heb hier zelf een aantal niet slachtdieren staan,en wel slachtdieren.
Wel men heeft me gezegt dat als ze dan naar italie of een ander land als Belgie gaan om geslacht te worden het belgische databank papier niet van tel is.
dus zouden deze wel geslacht kunnen worden,en zowizo kunnen alle paarden in belgie in het slachthuis afgemaakt worden ,enkel is hun vlees dan niet meer bestemd voor menselijke cosumptie.
Dus je paard kan altijd op het slachthuis belanden ,het is alleen minder waard als je hem zou verkopen en in de slacht terecht komt.
Verschil 500 euro of 0 euro.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:09

Dit kun je alleen als je je paard in eerste instantie aangeeft als slachtdier hé, andersom kun je het niet ongedaan maken.