Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Adri schreef:horseyfries schreef:Dat geldt alleen voor handelaren, niet voor particulieren die één keer een paardje verkopen, maar straks kunnen we gewoon lekker met zijn allen paardenbelasting gaan betalen, kan er ook nog wel bij.
Kan U mij vertellen wanneer bent U paardenhandelaar? Geen enkel persoon of instantie kan een antwoord geven op deze vraag in Belgie.
Er zijn zoveel personen die paarden kopen en verkopen, geen bewijs van betaling, geen belasting, geen BTW. Tevens worden verschillende paarden gechipt, maar nergens een registratie van het chipnummer.
Tevens is er een andere wetgeving voor de paardenhandelaren ivm registratie.
Er mag eigenlijk wel eens een einde komen aan al dat gesjoemel met de paarden in Belgie, zogezegde paarden die ze laten verdikken voor de slacht, maar die dan drachtig nog verkocht worden, breek mijn mond niet open.
Personen die paarden kopen voor een appel en een ei, zogezegd een goede thuis aanbieden, maar gewoon verder verkopen (daar kan niets aan gedaan worden) paarden zijn verkocht, chipnummers, paspoort, mutatiedocument blijft op de oude eigenaar staan, en waar is het paardje???? niet te vinden, handelaar weet zogezegd niet wat hij over twee weken gekocht heeft en al van die zotte uitspraken.
Het wordt tijd dat de politie, gevonden, loslopende paarden, controleren op de chipnummer en naar de registratie, niet in orde een dikke boete, het zal vlug gedaan zijn met de uiitspraak, O dat wist ik niet, ik kom uit Nederland woon wel in Belgie, maar die paarden zijn niet veel waard.
Op jumpings zou vanaf volgend jaar ook controle gedaan worden op de chipnummers, want een bruin paard met een wit kolletje, zo lopen er veel, en pas dan kan men kijken of het werkelijk het paard dat ingeschreven is, ook het paard op de wedstrijd is
nieky1993 schreef:Maar volgens mijn veearts moet ik eerst het identificatie formulier invullen, dat naar versturen, dan sturen zij een dossier terug en dan kan ik laten chippen
Urielle schreef:Idd, ik krijg echt de sch**t van die regeling.
Ten eerste krijg ik net als HF best wel eens Nederlandse paarden binnen voor een maandje of een paar maandjes om zadelmak te maken of er een basis op te zetten en ik begin gewoon niet aan al die rompslomp voor dat eventjes.
Ten tweede is het echt een drama om paarden uit een buitenlands stamboek in de databank te krijgen, mijn eigen paard probeer ik ook al sinds hij een jaar of drie a vier was in de databank te krijgen, het beest wordt in januari alweer zeven en staat er nog steeds niet in. Na zes pogingen kunnen ze van mij het dak af, echt waar. Hij is gechipt, paspoort, stamboekpapieren op mijn naam, correct gevaccineerd etc. maar die databank doe ik nu echt geen moeite meer voor. De BWP-merrie is de snelste tot dusver: binnen twee weken volkomen administratief in orde. Dus het kan allemaal wel!
nieky1993 schreef:Maar volgens mijn veearts moet ik eerst het identificatie formulier invullen, dat naar versturen, dan sturen zij een dossier terug en dan kan ik laten chippen![]()
Op het vorige paspoort heb ik een jaar moeten wachten dus weet iemand hoe dit dan zit? als je de formulieren hebt verstuurt maar voor 31 december nog geen respons heb terug gekregen

nieky1993 schreef:Maar volgens mijn veearts moet ik eerst het identificatie formulier invullen, dat naar versturen, dan sturen zij een dossier terug en dan kan ik laten chippen
Tempus schreef:nieky1993 schreef:Maar volgens mijn veearts moet ik eerst het identificatie formulier invullen, dat naar versturen, dan sturen zij een dossier terug en dan kan ik laten chippen
Een kennis van mij had eerst laten chippen en dan het identificatieformulier ingevult en opgestuurd. Ze moest dan enkel de chipnr bij op dat formulier schrijven.
) voordat dit in orde was, heb niet echt zin om weer in de rompslomp te komen
.