Wilgje2003 schreef:nou ik wil dolgraag in de paarden werken heb dr nie voor nix voor op school gezeten
maja daar kan k echt me huisje nie van betalen hoor
Ik weet niet op welke school je hebt gezeten, maar Nederlandse taal gaven ze daar zeker niet
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kostolany schreef:Zeg we praten hier over papiertjes enz. Maar zoals ik in de paarden heb gewerkt puur zonder papiertjes maar wel met een bak echte ervaring van jongs af aan is ook wat waard. Je leert een hoop zien en kan een hoop.
Denk dat er niet altijd zwaar aan papieren gehangen moet worden maar ook heel erg goed naar de mentaliteit van mensen. Je hebt er goede en slechte tussen en zeker niet allemaal met een papiertje. Ik zelf zat ongeschoold in de paarden. Het enige waarom ik afhaak is het lage loon zodat je wel op je werk moet wonen om te blijven staan. En als je dat doet.....weten ze ook 7 dagen per week te vinden om eht werk te doen. Daarom zie je er ook een hoop stoppen. Wees eerlijk waaarom 6/7 dagen per week als je ook wisseldienst kunt laten draaien net als in de zorg? Dan is het veel rustiger en houdt je je mensen langer als je ze dan ook inderdaad fatsoenlijk betaald.
en als ik nu mensen aanneem kijk ik eerder naar de mentaliteit van die persoon dan naar zijn papiertjes. Waarom>...omdat je hele goede hard werkende eerlijke mensen heb die soms zelfs meer kunde en kennis hebben dan mensen met papiertjes. En ja het is goed zoeken..maar datzelfde heb ik ook met de mensen die wel die papieren hebben en nog meer eisen hebben..enz..dus het werkt een beetje alle kanten op...kijk per persoon...en paardenwereld wees eerlijk ga goed met mensen om en ze blijven langer zijn minder snel afgebrand en zijn royaler omdat ze het goed hebben. Met of zonder papieren dat onderscheid zal ik niet maken..kijk naar de persoon
Kostolany schreef:En wat je zegt...als je een partner wil houden als je die hebt en niet in de paarden zit. Dan gaan ze niet snappen waarom je 60 uur voro een rotloon werkt en geen tijd hebt om verder nog andere leuke dingen te doen. Dus als ze net als ieder ander groot bedrijf gaan werken bijvoorbeeld als in de zorg in wissel diensten en gewoon 5 dagen per week of iets en een normaal salaris met een pensioen ongevallen enz...dan is het veel rustiger. En dan hoor ik de staleigenaren al roepen ja maar dan bestaan we niet meer..tja maar ik zie ze zelf toch wel erg vaak mooi wonen, grote auto...meerdere paarden. Verkoop er een veel geld, prijzengeld met name in de rensport..absuurt goed in het buitenland en dan maar klagen. Ja de kosten zijn er ook weet ik wel....maar ja dan moet je het allemaal zelf doen want zij begonnen de droom van een eigen stal niet wij.
!!! 
) lindalieneke schreef:Ik ben ook op zoek naar een leuke baan in de paarden in t oosten van t land. Niet te vinden, tenminste niet wat ik wil.
Ben 25 en ken de klappen van de zweep in t paardenwereldje wel zo'n beetje denk ik.
(38/40 uur miniumloon uit betalen maar verwachten dat je zes dagen maakt van zeg half acht tot t werk klaar is (half zeven als je geluk hebt, met hooguit uurtje pauze per dag(!) is dus uurtje of 60 werken)
Als je geluk hebt, krijg je je geld op tijd, maar als t er niet is gewoon drie maand later...
Ben op t moment aan t werk als huishoudelijk hulp, werk is drie keer lichter en verdien zo'n beetje het dubbele...
Veel verstandiger...neem dat maar aan van iemand met ervaring! CM_ schreef:Idd showjumper, dergelijke grooms worden overal gevraagd.
Ik heb ervaring,veel ervaring, met het veevervoer .
Maar heb genoeg als groom gewerkt, en vind dr geen bal aan
Vandaar dat ik op dergelijke baantjes nooit in ben gegaan.
Heb wel zo nu en dan wat paarden moeten vervoeren in de benelux per vrachtwagen.
Maar mij heeft het groomwerk nooit zo aangetrokken. Misschien ook de verkeerde wedstrijdruiters meegemaakt vroeger..![]()
Ik werk nu op een manege, en ja heb zeker doorgroeimogelijkheden.
Al die jaren ervaring dus niet voor niets geweest.
Plus ik heb zelf geen fanatieke sportambities, ik rijd wedstrijden en heb natuurlijk doelen. Maar heb nooit de ambitie gehad om in de subtop of top te komen, vind landelijk niveau veel leuker .
Manegehouders zijn vaak te weinig zakenman,
ze kijken te weinig naar de zakelijke kant.
Hoewel ik dus ook wel manege's ken die dit wel goed doen.
Veel jong personeel zelf opleiden, en zelf meehelpen in de stallen, en goedkoop personeel voor in de stallen.
Personeel met diploma dat lesgeeft mag meer verdienen, die uren leveren immers geld op. Uitmesten levert niet direct geld op.
Als je zo beredeneerd, dan zet je dus de juiste kosten op de juiste plek.
En bespaar je op de niet winstgevende aspecten.
De meeste maneges besparen voornamelijk op hun personeel (en helaas ook vaak op de gezondheid van hun paarden)
Daarom is er zovaak een lage kwaliteit bij het lesgeven, mensen met hun diploma willen wel wat meer verdienen dan dat hongerloon.
En zo hou je dus en laag niveau en veel omloop in personeel, beiden kost uiteindelijk klanten en dus geld.
daniella74 schreef:Wafel schreef:Een stal moet een goed salaris wel KUNNEN betalen. Ik denk dat daar ook wek een probleem zit.
De meeste stallen die dat niet "kunnen", kunnen wel gek genoeg een dikke BMW/Audi/Mercedes voor zichzelf betalen
cathyvans schreef:Hier iemand die de vroegere "Deurne" opleiding heeft gedaan. Heel erg duur, heel erg subjectief en heel erg streng. Daar zijn de huidige opleidingen supersoft bij. En wat leerde je dan op Deurne? Vooral hoe je je moest gedragen als iemand je weer eens uitschold, hoe je grondig moest vegen en schoonmaken...! Vervolgens jaren in de paarden gewerkt. En ja, als je niet een beetje handig weet te onderhandelen ben je de klos: veel uren; weinig loon. Mijn leerlingen die " in de paarden willen" raad ik het ernstig af. Doe een fatsoenlijke studie, leer een goed vak en doe in je vrije tijd de ORUN of zoiets. Kun je normaal verdienen, kun je een centje extra pakken met lesgeven ernáást, je eigen paard onderhouden en je blijft baas over je eigen uren.Veel verstandiger...neem dat maar aan van iemand met ervaring!
daniella74 schreef:Wafel schreef:Een stal moet een goed salaris wel KUNNEN betalen. Ik denk dat daar ook wek een probleem zit.
De meeste stallen die dat niet "kunnen", kunnen wel gek genoeg een dikke BMW/Audi/Mercedes voor zichzelf betalen
inderdaad, de meesten hielden het lang niet vol! Aan de arbeidsomstandigheden in het vak is dus weinig veranderd als ik de jongere Bokkers zo lees. Wees wijs jonge Bokkers, en zorg dat je de paarden ernaast doet. Als je uitblinkt in wedstrijden krijg je vanzelf lesklanten, heb je mooi extraatje naast je salaris wat maandelijks keurig op tijd op je rekening staat...!
Showjumper schreef:Het personeel waar momenteel veel vraag naar is zijn zeer ervaren wedstrijd grooms die een vrachtwagenrijbewijs hebben en die je zelfstandig door heel Europa (of daarbuiten) met de paarden op reis kan sturen, zo dat de ruiter vlak voor de wedstrijd het vliegtuig kan nemen en er zeker van kan zijn dat alles netjes geregeld is en de paarden er perfect bij staan.
Deze mensen zijn moeilijk te krijgen. Waarom? Ze moeten enorm veel en verantwoordelijk werk verrichten, krijgen nooit de waardering die ze verdienen en dat alles ook nog eens voor een minimum loon. De meeste hebben daar zo langzamerhand genoeg van.