Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:51

Wilgje2003 schreef:
nou ik wil dolgraag in de paarden werken heb dr nie voor nix voor op school gezeten
maja daar kan k echt me huisje nie van betalen hoor

Ik weet niet op welke school je hebt gezeten, maar Nederlandse taal gaven ze daar zeker niet ;)

cheneda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:27

Ik kan me voorstellen als stalhouder dat je kiest voor iemand met ervaring boven iemand met een opleiding.
Als je leert op school wat je met bepaalde situatie's moet doen bv. presteren onder druk, paard ziek, klanten, enz..
En het moment is daar... Zou ik liever hebben iemand met ervaring die gelijk juist handeld dan iemand die eerst een boek voor de dag moet halen om zijn geest te helderen over wat hij/zij ook al weer doen moet....
En geloof mij... Ik heb een stagaires gehad (22 jaar) die volledig in de stress schoot bij dit soort handelingen en een grietje (van 15!!!) die thuis alles een beetje heeft meegemaakt het voortouw neem... PETJE AF!!!

Malenka

Re: Personeel in paardenwereld is schaars maar wel vindbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:51

Ik heb mijn droom ook weg zien glippen toen ik zo van mijn paard af donderde dat ik daarna het fysiek zware werk niet meer aan kon. Helaas wil mijn partner ook niet dat ik een managementfunctie op me neem in de paardenhouderij... ik heb geen sportmentaliteit en dus zit een baan in de paarden er niet meer in. Helaas. Ik denk dat het bij veel meiden ongeveer zo gaat als dat het bij mij is gegaan. Vooral de partner moet niet buiten het plaatje gehouden worden. Die is echt van grote invloed. Ik kan me goed voor stellen dat die het niet ziet zitten om op het bedrijf te wonen en zijn/haar partner 60 uur in de week aan het werk te zien. Tijd samen wordt wel heel erg schaars.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:56

Zeg we praten hier over papiertjes enz. Maar zoals ik in de paarden heb gewerkt puur zonder papiertjes maar wel met een bak echte ervaring van jongs af aan is ook wat waard. Je leert een hoop zien en kan een hoop.

Denk dat er niet altijd zwaar aan papieren gehangen moet worden maar ook heel erg goed naar de mentaliteit van mensen. Je hebt er goede en slechte tussen en zeker niet allemaal met een papiertje. Ik zelf zat ongeschoold in de paarden. Het enige waarom ik afhaak is het lage loon zodat je wel op je werk moet wonen om te blijven staan. En als je dat doet.....weten ze ook 7 dagen per week te vinden om eht werk te doen. Daarom zie je er ook een hoop stoppen. Wees eerlijk waaarom 6/7 dagen per week als je ook wisseldienst kunt laten draaien net als in de zorg? Dan is het veel rustiger en houdt je je mensen langer als je ze dan ook inderdaad fatsoenlijk betaald.

en als ik nu mensen aanneem kijk ik eerder naar de mentaliteit van die persoon dan naar zijn papiertjes. Waarom>...omdat je hele goede hard werkende eerlijke mensen heb die soms zelfs meer kunde en kennis hebben dan mensen met papiertjes. En ja het is goed zoeken..maar datzelfde heb ik ook met de mensen die wel die papieren hebben en nog meer eisen hebben..enz..dus het werkt een beetje alle kanten op...kijk per persoon...en paardenwereld wees eerlijk ga goed met mensen om en ze blijven langer zijn minder snel afgebrand en zijn royaler omdat ze het goed hebben. Met of zonder papieren dat onderscheid zal ik niet maken..kijk naar de persoon

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:57

Volgens mij hebben alle sectoren die "zwaar" zijn, problemen met het vinden van geschikte krachten. Op een manege, of handelsstal heb je niet echt promotiekansen, dus doe je voornamelijk langdurig hetzelfde werk. En lopen er voldoende jonge mensen rond die zich ook aanbieden dat werk te doen. Lastig dus.
Een echt goede stalkracht, is goud waard. En moet ook zijn/haar eigen ambities op dat niveau hebben liggen. En uiteraard het werk met veel plezier doen.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:00

En wat je zegt...als je een partner wil houden als je die hebt en niet in de paarden zit. Dan gaan ze niet snappen waarom je 60 uur voro een rotloon werkt en geen tijd hebt om verder nog andere leuke dingen te doen. Dus als ze net als ieder ander groot bedrijf gaan werken bijvoorbeeld als in de zorg in wissel diensten en gewoon 5 dagen per week of iets en een normaal salaris met een pensioen ongevallen enz...dan is het veel rustiger. En dan hoor ik de staleigenaren al roepen ja maar dan bestaan we niet meer..tja maar ik zie ze zelf toch wel erg vaak mooi wonen, grote auto...meerdere paarden. Verkoop er een veel geld, prijzengeld met name in de rensport..absuurt goed in het buitenland en dan maar klagen. Ja de kosten zijn er ook weet ik wel....maar ja dan moet je het allemaal zelf doen want zij begonnen de droom van een eigen stal niet wij.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:02

Het is niet altijd erg om langdurig hetzelfde werk te doen..dat is als het goed is juist in de paardensport je passie. maar moet dat altijd 80 uur in de week zijn tegen een rot salaris..nee...kan je veel groeien op een stal..ja tot een bepaalde hoogte je kan geen directeur worden of je moet je eigen stal beginnen. Paarden is ook passie vaak..maar blijf wel normaal..niet de andere uiterste....en kan je het zware werk niet...ga dan les geven op een stoel..maar wel normaal uren per week..geen mens houdt het lang vol als je zoveel uren maakt.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:31

Stel je bent werkgever, en je kan kiezen. Of 1 dure werknemer met een HBO opleiding, die stallen uitmest, of 1 werknemer voor minimumloon die stallen uitmest. Kan je zo de helft schelen aan kosten, en voor uitmesten is een instructeursdiploma op HBO niveau niet nodig...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:14

Tsjah een opleiding in de paarden is erg leuk, althans zo klinkt dat in iedergeval.
De paarden en het werk er omheen en het werk als stalruiter vind ik echt super.

Maar helaas, ik heb twee tot drie maanden op een paardenhouderij opleiding gezeten waar ik totaal niks van leerde, omdat ik mijn hele leven al in de paarden zit. Dus was voor mij de keus al snel gemaakt, gewoon lekker aan het werk. Weg met de opleiding want dat is totaal zonde geld. Ik ben van mening dat je als je in de paarden werkt gewoon genoeg ervaring moet hebben, met alles. Met theorie, dan weet je het wel. Maar om dat in de praktijk uit te voeren is heel anders, vaak in stres situaties en dan moet je ook direct op de juiste wijze kunnen herkennen en handelen.

Ik ben gewoon wat dat betreft van de oude stempel. Heb veel ervaring, erg veel. Onderandere ook met het volledig assisteren van een dierenarts, wat ook erg belangrijk is. En waar je ook tegen moet kunnen.

Wel ben ik van mening dat je kansen moet hebben voor bijscholing, daarmee doel ik op gewoon een losse curses hoe de spieren in elkaar zitten en waar wat zit, en hoe bijvoorbeeld los te werken.

En je hoort meerdere mensen zeggen van er is geen werk te vinden in de paarden, maar geloof mij er is altijd overal wel wat te doen, als de wil er maar volledig is, en als je maar weet wat je doet en waar je mee bezig bent.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:16

Het personeel waar momenteel veel vraag naar is zijn zeer ervaren wedstrijd grooms die een vrachtwagenrijbewijs hebben en die je zelfstandig door heel Europa (of daarbuiten) met de paarden op reis kan sturen, zo dat de ruiter vlak voor de wedstrijd het vliegtuig kan nemen en er zeker van kan zijn dat alles netjes geregeld is en de paarden er perfect bij staan.
Deze mensen zijn moeilijk te krijgen. Waarom? Ze moeten enorm veel en verantwoordelijk werk verrichten, krijgen nooit de waardering die ze verdienen en dat alles ook nog eens voor een minimum loon. De meeste hebben daar zo langzamerhand genoeg van.
Als je in de paarden werkt krijg je meestal 40 uur op papier (en dus betaald), terwijl je minstens 60 uur in de week werkt. Ik heb ook vaak dagen gehad dat ik ruim 12 uur lang aan het werk was. Op de internationale concoursen zijn die dagen vaak nog langer (met name de indoor concoursen) dagen van 5:30 t/m 23:30 zijn geen uitzondering.

Tuurlijk zijn er ook stallen waar alles goed geregeld is, maar dit zijn ook de stallen die nooit nieuw personeel hoeven zoeken.
Bedrijven waar ze personeel zwart laten werken zijn ook zéker geen uitzondering. Ze moeten anders sociale lasten betalen en dat vinden ze maar onzin en dat kost allemaal veel te veel geld.. Als iemand van het personeel iets breekt en dus niet kan werken.. dan zoeken ze toch gewoon een nieuwe!

Werken met paarden is het leukste wat er is. Het is alleen jammer dat het zo weinig gewaardeerd wordt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:24

Kostolany schreef:
Zeg we praten hier over papiertjes enz. Maar zoals ik in de paarden heb gewerkt puur zonder papiertjes maar wel met een bak echte ervaring van jongs af aan is ook wat waard. Je leert een hoop zien en kan een hoop.

Denk dat er niet altijd zwaar aan papieren gehangen moet worden maar ook heel erg goed naar de mentaliteit van mensen. Je hebt er goede en slechte tussen en zeker niet allemaal met een papiertje. Ik zelf zat ongeschoold in de paarden. Het enige waarom ik afhaak is het lage loon zodat je wel op je werk moet wonen om te blijven staan. En als je dat doet.....weten ze ook 7 dagen per week te vinden om eht werk te doen. Daarom zie je er ook een hoop stoppen. Wees eerlijk waaarom 6/7 dagen per week als je ook wisseldienst kunt laten draaien net als in de zorg? Dan is het veel rustiger en houdt je je mensen langer als je ze dan ook inderdaad fatsoenlijk betaald.

en als ik nu mensen aanneem kijk ik eerder naar de mentaliteit van die persoon dan naar zijn papiertjes. Waarom>...omdat je hele goede hard werkende eerlijke mensen heb die soms zelfs meer kunde en kennis hebben dan mensen met papiertjes. En ja het is goed zoeken..maar datzelfde heb ik ook met de mensen die wel die papieren hebben en nog meer eisen hebben..enz..dus het werkt een beetje alle kanten op...kijk per persoon...en paardenwereld wees eerlijk ga goed met mensen om en ze blijven langer zijn minder snel afgebrand en zijn royaler omdat ze het goed hebben. Met of zonder papieren dat onderscheid zal ik niet maken..kijk naar de persoon

Kostolany schreef:
En wat je zegt...als je een partner wil houden als je die hebt en niet in de paarden zit. Dan gaan ze niet snappen waarom je 60 uur voro een rotloon werkt en geen tijd hebt om verder nog andere leuke dingen te doen. Dus als ze net als ieder ander groot bedrijf gaan werken bijvoorbeeld als in de zorg in wissel diensten en gewoon 5 dagen per week of iets en een normaal salaris met een pensioen ongevallen enz...dan is het veel rustiger. En dan hoor ik de staleigenaren al roepen ja maar dan bestaan we niet meer..tja maar ik zie ze zelf toch wel erg vaak mooi wonen, grote auto...meerdere paarden. Verkoop er een veel geld, prijzengeld met name in de rensport..absuurt goed in het buitenland en dan maar klagen. Ja de kosten zijn er ook weet ik wel....maar ja dan moet je het allemaal zelf doen want zij begonnen de droom van een eigen stal niet wij.

Amen _/-\o_ _/-\o_ !!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:19

Idd showjumper, dergelijke grooms worden overal gevraagd.

Ik heb ervaring,veel ervaring, met het veevervoer .
Maar heb genoeg als groom gewerkt, en vind dr geen bal aan :+

Vandaar dat ik op dergelijke baantjes nooit in ben gegaan.
Heb wel zo nu en dan wat paarden moeten vervoeren in de benelux per vrachtwagen.
Maar mij heeft het groomwerk nooit zo aangetrokken. Misschien ook de verkeerde wedstrijdruiters meegemaakt vroeger.. :=

Ik werk nu op een manege, en ja heb zeker doorgroeimogelijkheden.
Al die jaren ervaring dus niet voor niets geweest.
Plus ik heb zelf geen fanatieke sportambities, ik rijd wedstrijden en heb natuurlijk doelen. Maar heb nooit de ambitie gehad om in de subtop of top te komen, vind landelijk niveau veel leuker .

Manegehouders zijn vaak te weinig zakenman,
ze kijken te weinig naar de zakelijke kant.

Hoewel ik dus ook wel manege's ken die dit wel goed doen.
Veel jong personeel zelf opleiden, en zelf meehelpen in de stallen, en goedkoop personeel voor in de stallen.
Personeel met diploma dat lesgeeft mag meer verdienen, die uren leveren immers geld op. Uitmesten levert niet direct geld op.

Als je zo beredeneerd, dan zet je dus de juiste kosten op de juiste plek.
En bespaar je op de niet winstgevende aspecten.

De meeste maneges besparen voornamelijk op hun personeel (en helaas ook vaak op de gezondheid van hun paarden :x )
Daarom is er zovaak een lage kwaliteit bij het lesgeven, mensen met hun diploma willen wel wat meer verdienen dan dat hongerloon.
En zo hou je dus en laag niveau en veel omloop in personeel, beiden kost uiteindelijk klanten en dus geld.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:37

lindalieneke schreef:
Ik ben ook op zoek naar een leuke baan in de paarden in t oosten van t land. Niet te vinden, tenminste niet wat ik wil.
Ben 25 en ken de klappen van de zweep in t paardenwereldje wel zo'n beetje denk ik.
(38/40 uur miniumloon uit betalen maar verwachten dat je zes dagen maakt van zeg half acht tot t werk klaar is (half zeven als je geluk hebt, met hooguit uurtje pauze per dag(!) is dus uurtje of 60 werken)
Als je geluk hebt, krijg je je geld op tijd, maar als t er niet is gewoon drie maand later...

Ben op t moment aan t werk als huishoudelijk hulp, werk is drie keer lichter en verdien zo'n beetje het dubbele...

Dit klinkt redelijk bekend. Ik heb ook jaren op allerlei stallen gewerkt, ook de paardenhouderijopleiding afgerond. Maar ik ik kreeg steeds meer last van mijn rug en knieen. Dus nu werk in de zorg en doe daarnaast spw-4. "maar dat is toch ook hardstikke zwaar'' Zeggen mensen dan...

Dus niet, 100x lichter als werk in de paarden, én véél beter betaald! Dus dat houd ik liever een paardje hobbymatig en spaar mijn lichaam, dan dat ik kapot ben na 30 jaar en dan niks anders kan doen omdat ik geen papieren en ervaring heb in de zorg :)

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 09:50

Hier iemand die de vroegere "Deurne" opleiding heeft gedaan. Heel erg duur, heel erg subjectief en heel erg streng. Daar zijn de huidige opleidingen supersoft bij. En wat leerde je dan op Deurne? Vooral hoe je je moest gedragen als iemand je weer eens uitschold, hoe je grondig moest vegen en schoonmaken...! Vervolgens jaren in de paarden gewerkt. En ja, als je niet een beetje handig weet te onderhandelen ben je de klos: veel uren; weinig loon. Mijn leerlingen die " in de paarden willen" raad ik het ernstig af. Doe een fatsoenlijke studie, leer een goed vak en doe in je vrije tijd de ORUN of zoiets. Kun je normaal verdienen, kun je een centje extra pakken met lesgeven ernáást, je eigen paard onderhouden en je blijft baas over je eigen uren. :D Veel verstandiger...neem dat maar aan van iemand met ervaring!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:09

Een stal moet een goed salaris wel KUNNEN betalen. Ik denk dat daar ook wek een probleem zit.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:14

CM_ schreef:
Idd showjumper, dergelijke grooms worden overal gevraagd.

Ik heb ervaring,veel ervaring, met het veevervoer .
Maar heb genoeg als groom gewerkt, en vind dr geen bal aan :+

Vandaar dat ik op dergelijke baantjes nooit in ben gegaan.
Heb wel zo nu en dan wat paarden moeten vervoeren in de benelux per vrachtwagen.
Maar mij heeft het groomwerk nooit zo aangetrokken. Misschien ook de verkeerde wedstrijdruiters meegemaakt vroeger.. :=

Ik werk nu op een manege, en ja heb zeker doorgroeimogelijkheden.
Al die jaren ervaring dus niet voor niets geweest.
Plus ik heb zelf geen fanatieke sportambities, ik rijd wedstrijden en heb natuurlijk doelen. Maar heb nooit de ambitie gehad om in de subtop of top te komen, vind landelijk niveau veel leuker .

Manegehouders zijn vaak te weinig zakenman,
ze kijken te weinig naar de zakelijke kant.

Hoewel ik dus ook wel manege's ken die dit wel goed doen.
Veel jong personeel zelf opleiden, en zelf meehelpen in de stallen, en goedkoop personeel voor in de stallen.
Personeel met diploma dat lesgeeft mag meer verdienen, die uren leveren immers geld op. Uitmesten levert niet direct geld op.

Als je zo beredeneerd, dan zet je dus de juiste kosten op de juiste plek.
En bespaar je op de niet winstgevende aspecten.

De meeste maneges besparen voornamelijk op hun personeel (en helaas ook vaak op de gezondheid van hun paarden :x )
Daarom is er zovaak een lage kwaliteit bij het lesgeven, mensen met hun diploma willen wel wat meer verdienen dan dat hongerloon.
En zo hou je dus en laag niveau en veel omloop in personeel, beiden kost uiteindelijk klanten en dus geld.

Ik rijd zelf ook op zo'n manege, hij is alleen een paar centen per les duurder dan de gemiddelde manege. Alleen ik zie nooit een ziek paard waar geen DA bij komt als dat nodig is, vieze stal, onverzorgde hoeven of slecht harnachement en het personeel heeft ook gewoon elke maand netjes op tijd geld om de huur en eten te betalen (dus gewoon een net salaris en normale werktijden = vrijwel nooit pesoneelswissel). Alleen het gekke is als mensen mij vragen wat een goede manege is die veilig is en waar de paarden het goed hebben en ik raad deze manege aan beginnen ze wel over dat minimale prijsverschilletje. Deze eigenaar houdt gelukkig vast aan zijn eigen normen en waarden maar er zijn er idd genoeg die het anders oplossen.

Ik kon destijds ook genoeg werk krijgen, gek genoeg hoorde ik er niemand over dat ik geen diploma had. Handige "manegemeisjes" werden toen al veel meer gewaardeerd dan meisjes met 2 jaar rijervaring en een 2-jarige opleiding in Deurne met een grote bek. De echt goede mensen in Deurne krijgen vaak een aanbod bij een stagebedrijf of worden ergens anders aangeraden en dat geldt ook voor niet opgeleide goede mensen. Voor mij was het werk echt te zwaar en ik kon gelukkig op mijn opleiding terugvallen maar ik vraag mij vaak af over zo'n stagiare wat moet er van jou terecht komen?

Wat ongeschoold werk betreft, bijna elke baan heeft een bepaalde mate van ongeschoold werk. Ik ben zelf administrateur en heb bij de meeste van mijn taken echt mijn kop erbij nodig maar fakturen verzenden of archiveren hoort er ook bij en is niet bepaald een academische uitdaging. Jammer maar het hoort erbij en dat geldt ook eigenlijk voor vegen of de bak slepen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:15

Wafel schreef:
Een stal moet een goed salaris wel KUNNEN betalen. Ik denk dat daar ook wek een probleem zit.

De meeste stallen die dat niet "kunnen", kunnen wel gek genoeg een dikke BMW/Audi/Mercedes voor zichzelf betalen :x

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:17

daniella74 schreef:
Wafel schreef:

De meeste stallen die dat niet "kunnen", kunnen wel gek genoeg een dikke BMW/Audi/Mercedes voor zichzelf betalen :x

Dat is absoluut niet waar ! ER zijn ook zat stallen maneges die het niet zo ruim hebben.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:39

cathyvans schreef:
Hier iemand die de vroegere "Deurne" opleiding heeft gedaan. Heel erg duur, heel erg subjectief en heel erg streng. Daar zijn de huidige opleidingen supersoft bij. En wat leerde je dan op Deurne? Vooral hoe je je moest gedragen als iemand je weer eens uitschold, hoe je grondig moest vegen en schoonmaken...! Vervolgens jaren in de paarden gewerkt. En ja, als je niet een beetje handig weet te onderhandelen ben je de klos: veel uren; weinig loon. Mijn leerlingen die " in de paarden willen" raad ik het ernstig af. Doe een fatsoenlijke studie, leer een goed vak en doe in je vrije tijd de ORUN of zoiets. Kun je normaal verdienen, kun je een centje extra pakken met lesgeven ernáást, je eigen paard onderhouden en je blijft baas over je eigen uren. :D Veel verstandiger...neem dat maar aan van iemand met ervaring!

Aan je leeftijd te zien , hebben wij beide rond de zelfde tijd het ''oude Deurne '' gedaan .

Ik herinner mij Deurne als een soort koninklijke landmacht , maar dan met paarden ..''drillen''was aan de order.
Het was een zware opleiding ,maar dan vooral ''psychisch'', alleen daardoor viel de helft al snel af .
Wat ik me herinner van na de opleiding ...kon aan het werk gaan bij een redelijk bekende ruiter , en na een lood zware opleiding met stage van c.a. 4/5 jaar werd je alweer als voetveeg neer gezet die niets kon .Hier had ik het na 3 weken wel gezien .
Daarna heb ik c.a 13 jaar in Duitsland gewerkt met paarden , en ook daar is het niet veel beter .

Nu werk is sinds 2,5 jaar bij een grote gezonde Firma [logistiek], met c.a.o , vakantie geld , goede over uren regeling etc .Kan hier binnen het bedrijf ook nog groeien , beter kan het niet .

Als ik nu nog eens de keus had , zou ik het zo doen als Cathyvans hier boven beschreven heeft , een goede studie doen , en de paarden als hobby er bij .

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:59

daniella74 schreef:
Wafel schreef:

Ja, klagen maar wel 3 keer per week uit eten gaan.
Ondertussen word je financieel belazerd waar je bijstaat en als je dan eens in het weekend een trailer wilt lenen of hulp op concours nodig hebt is dat ontzettend moeilijk.

Ik heb echt een hele gave tijd gehad, heel veel geleerd en ik zou het zo weer over doen maar het is niet wat ik de rest van mijn leven wil.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:47

Ik heb zelf 3 jaar in de paarden en 6 jaar in dierverzorging (honden-katten) gewerkt. Fulltime. Ik was erg gemotiveerd en het kon me niets schelen dat alle 20 overuren elke week niet betaald werden. Ik heb indertijd ook veel stagaires en andere medewerkers begeleid. Slechts een enkele is geschikt voor dit werk en houdt er plezier in. Het is schoonmaakwerk -stallen, kantine, parkeerplaats, wc's - en poetsen en opruimen en bij de paarden dan ook lesjes draaien.. dat gaf wat afwisseling gelukkig.

Een HBO-opleiding in de paarden, dat klinkt geweldig maar ik denk dat er nu nog meer stagiaires op de bedrijven losgelaten worden die het 'mindere' werk niet willen doen. En hoeveel HBO-werk is er nu eenmaal in de paardenwereld ? Jaarlijks een handjevol banen in heel Nederland? Dan moet je wel heel goed zijn of een goede kruiwagen hebben, om daar tussen te komen.

Nee hoor. Wil je in de paarden werken, bereid je dan voor op het zware stalwerk, werken tijdens weekenden en feestdagen en een vrij laag salaris. Alle prachtige opleidingen ten spijt, deze mensen zijn nog steed overal hard nodig! Zelfs deurne-cursisten voelen zich al snel te goed voor stalwerk !!! Het verschil maakt hem jou mentaliteit. Heb je voldoende paardenervaring, stap op stallen af, solliciteer en léér daar. Wees uiteindelijk wel mondig genoeg en kom op voor je eigen rechten, binnen de mogelijkheden. Dan hou je het het langste vol.

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:48

Hee Ditano, ik was rond 1986 klaar met de I3 in Deurne. Inderdaad een soort strafkamp, dat zou nu niemand meer pikken!
En de docenten tegenwoordig hebben tegenwoordig keurige functies binnen het KWPN en zo, en praten erg beleefd. Maar ik weet nog precies wat een scheldende horken het toén waren, :( inderdaad, de meesten hielden het lang niet vol! Aan de arbeidsomstandigheden in het vak is dus weinig veranderd als ik de jongere Bokkers zo lees. Wees wijs jonge Bokkers, en zorg dat je de paarden ernaast doet. Als je uitblinkt in wedstrijden krijg je vanzelf lesklanten, heb je mooi extraatje naast je salaris wat maandelijks keurig op tijd op je rekening staat...! *D

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:22

daniella74 schreef:
Wafel schreef:

Die is denk ik van de bank ;)

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:35

Heb ongeveer 12/13 jaar geleden Deurne gedaan. Toen was het het ook nog dat je huid volgescholden kreeg. Kan me nog goed herinneren een meisje dat gevraagd werd door een bepaalde docent om het licht in de bak aan te doen en vervolgens helemaal in de stress en huilen omdat ze het lichtknopje niet direct kon vinden en dat niet durfde te zeggen tegen deze docent. Dit was Deurne. daar kon je mee omgaan of niet.
Ik heb in al mijn drie jaar in Deurne een ding geleerd. En dat is voor jezelf opkomen en nee durven zeggen. Al het andere van kennis over paarden, theoretisch en praktisch heb ik op stages en werkplekken geleerd. Niet op Deurne. Niet helemaal waar herinner ik me nu er was een les die ik helemaal geweldig vond en die kregen we van een dierenarts. Daar heb ik wat van opgestoken.

Ik wilde ook dolgraag werken in de paarden, maar heb ook geleerd dat je lichamelijk kapotwerken niet verstandig is. Daarnaast had ik zelf al paarden en die wilde ik niet wegdoen, dus wat doe je dan? Je leert een vak waar je iets aan hebt, zodat je geld kunt verdienen en genoeg geld om jezelf en je paarden te onderhouden. In de tussentijd heb ik een leuk salaris, ben universitair opgeleid en heb een geweldige hobby in de paarden. Natuurlijk zou ik dolgraag willen werken in de paarden, heb ik altijd gedaan met heel veel liefde en passie, maar er niets voor terugkrijgen in de zin van waardering, salaris, een dagje rust!. Dat doe ik niet meer. Daar vind ik mijzelf te oud voor en ik weet wel beter nu. Ik moet nog hopelijk 50 jaar vooruit en dat wil ik wel met veel plezier doen en niet met bijvoorbeeld een kapotte rug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 16:10

Showjumper schreef:
Het personeel waar momenteel veel vraag naar is zijn zeer ervaren wedstrijd grooms die een vrachtwagenrijbewijs hebben en die je zelfstandig door heel Europa (of daarbuiten) met de paarden op reis kan sturen, zo dat de ruiter vlak voor de wedstrijd het vliegtuig kan nemen en er zeker van kan zijn dat alles netjes geregeld is en de paarden er perfect bij staan.
Deze mensen zijn moeilijk te krijgen. Waarom? Ze moeten enorm veel en verantwoordelijk werk verrichten, krijgen nooit de waardering die ze verdienen en dat alles ook nog eens voor een minimum loon. De meeste hebben daar zo langzamerhand genoeg van.

Goed voorbeeld.
Die zouden betaald moeten worden als internationaal vrachtwagenchaufeur levende haven met een éxtra voor hun éxtra kennis/ervaring/inzetbaarheid als groom.
Talenkennis is heel welkom. Uiteraard zonder functiewaardering ....