Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:32

Heb er serieus noooooooit aangedacht om de manege waar ik reed aan te klagen toen ik viel....
Ik wilde rijden, ik reed, ik bleef niet zitten.
Dat dat paard wegsprong en mij eraf lanceerde hoorde bij de risico's. Daarom droeg ik een cap om de risico's zo klein mogelijk te houden. Dat dat geen enkel effect heeft gehad (die cap) is toch echt mijn probleem en niet van de manege.
Belachelijk van die ouders om de manege aan te klagen. Had je kind dan op ballet gedaan had het minder kans op vallen gehad.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:32

beantsje schreef:
Remember schreef:
Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).

Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?

Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af :D

O, schade genoeg hoor; laat ik eens wat voorbeelden noemen; meisje breekt haar been.
- de cap moet altijd vervangen na een val
- eigen risico ziektekosten
- de rijlaars en rijbroek is kapotgeknipt door ambupersoneel
- moeder moet halsoverkop met meisje naar ziekenhuis (verzuim werk)
- meisje moet 2 maanden lang door haar vader/moeder met de auto overal heengebracht worden
- meisje heeft krantenwijkje en kan dat nu 2 maand niet doen; gemis aan inkomen.

Dit valt nog wel mee, maar stel dat het kind hard op het hoofd valt ;
- het overigens intelligente kind heeft nu hersenletsel en zal nooit een inkomen hebben
- het huis moet worden aangepast op rolstoel, tilliften enz. Misschien moet het gezin wel verhuizen
- Omdat het kind nu veel zorg nodig heeft, moet 1 van de ouders zijn/haar baan opgeven

Dat kan dus aardig uit de klauwen lopen!

Gut ja zeg, zo ver heb ik er niet over nagedacht :Y)

Maar is het niet zo dat je dit gewoon op de verzekering van de manege kunt verhalen, waarom is dit voor de rechter gekomen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:34

Papa is zeker letselschade expert? :Y)
het gaat steeds meer op amerika lijken hier.
straks moet je voor alles wat je doet tekenen dat eventuele opgelopen schade niet te claimen is maar voor eigen risico

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:35

Niets nieuws onder de zon toch? Hoogstens is het nieuw dat het meisje deels aansprakelijk wordt gesteld.

Belabberde website trouwens, dat judex, staat geen bronvermelding bij.

Edit: originele uitspraak gevonden: http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx

Meisje heeft zwaar hersenletsel overgehouden aan val en instructrice was niet gediplomeerd.

Edit deel 2: ik kan niet linken naar de uitspraak. Je kunt op de website zoeken op BH5636 (in te vullen in vakje LJN)
Laatst bijgewerkt door Kaka op 13-11-09 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Remember, en dan nog steeds vind ik dat de manege NIET aansprakelijk mag worden gesteld. Het kind had ook uit een boom kunnen vallen ofzo bij wijze van spreken, je moet als ouder altijd weten dat aan elke sport risico's verbonden zijn! Ik vind het gewoon niet kunnen de stal aansprakelijk te stellen...

knollentuin

En daaraan toegevoegd,hoe straks alles te verzekeren? reken maar uit hoe duur de premie straks wordt,en dat doorgerekend in je lesjes?

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:36

Daarom laat ik ook altijd en contract tekenen dat wij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor letsel en dat paardrijden en alles wat op ons bedrijf gebeurd geheel op eigen risico is..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:36

Kaka dat maakt het verhaal anders! Dat de instructrice niet egdiplomeerd was! Maar lag de fout van het vallen bij de instructrice, het paard of het meisje?

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:37

beantsje schreef:
Remember schreef:
Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).

Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?

Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af :D

O, schade genoeg hoor; laat ik eens wat voorbeelden noemen; meisje breekt haar been.
- de cap moet altijd vervangen na een val
- eigen risico ziektekosten
- de rijlaars en rijbroek is kapotgeknipt door ambupersoneel
- moeder moet halsoverkop met meisje naar ziekenhuis (verzuim werk)
- meisje moet 2 maanden lang door haar vader/moeder met de auto overal heengebracht worden
- meisje heeft krantenwijkje en kan dat nu 2 maand niet doen; gemis aan inkomen.

Dit valt nog wel mee, maar stel dat het kind hard op het hoofd valt ;
- het overigens intelligente kind heeft nu hersenletsel en zal nooit een inkomen hebben
- het huis moet worden aangepast op rolstoel, tilliften enz. Misschien moet het gezin wel verhuizen
- Omdat het kind nu veel zorg nodig heeft, moet 1 van de ouders zijn/haar baan opgeven

Dat kan dus aardig uit de klauwen lopen!

Dit is een goed beeld van wat er allemaal bij komt kijken. Mensen staan er vaak niet echt bij stil van wat de lange nasleep ervan is. Maar laat dit dan ook maar een goede les zijn voor andere (nieuw) manege eigenaren om nieuwe regels in te zetten en mensen te laten tekenen voor hun eigen risico :list:

ArabicQueen

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:38

En stel er is blijvende letsel elke maand naar de fysio etc etc etc

Britty

Eigenlijk vind ik dit gewoon een belachelijke uitspraak! Ten eerste is dat meisje gewoon verzekerd via haar ouders, ze is minderjarig. Daarbij hangt het bordje "betreden op eigen risico"(wat bij nagenoeg alle stallen bij de ingang hangt) er ook niet voor niets! Als de manege alle voorzorgsmaatregelen in acht heeft genomen, lijkt mij niet dat de manege nog aansprakelijk kan worden gesteld. Ik denk dat dit een ander verhaal zou zijn als de instructeur/trice het kind zou laten rijden zonder cap, met ondeugdelijk tuig of op een pony waarvan bekend is dat hij alle kinderen eraf gooit of misschien zelfs als er sprake is van een ongediplomeerde instructeur/trice. Maar dat blijk niet uit dit verhaal en ik denk dat dit ook niet aan de orde is, anders was de uitspraak wel anders geweest (100% schuld manege).

Als ik een mange zou hebben, en dit soort (bijna amerikaanse) praktijken vaker voor gaan komen, zou ik mijn klanten en/of ouders/verzorgers allemaal een verklaring laten ondertekenen dat ze de lesen volgen op eigen risico.

edit: post van kaka nog niet gelezen....zit dus toch allemaal wat anders in elkaar.
Laatst bijgewerkt door Britty op 13-11-09 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Kaka schreef:
Edit: originele uitspraak gevonden: http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx
Meisje heeft zwaar hersenletsel overgehouden aan val en instructrice was niet gediplomeerd.
Kijk en daar wringt de schoen. Ik verwonderde me ook al over de 70/30% verhouding, maar nu snap ik het.
IMO goede uitspraak dus !!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:39

Remember schreef:
Gut ja zeg, zo ver heb ik er niet over nagedacht :Y)

Maar is het niet zo dat je dit gewoon op de verzekering van de manege kunt verhalen, waarom is dit voor de rechter gekomen?

Nou, allereerst verhaal jij het op de manegeeigenaar en niet op zijn verzekering.
Dat de manegeeigenaar claimt het vervolgens bij zijn verzekering.
En zo'n verzekering zegt - zeker igv invaliditeit,waar de schade enorm is - niet meteen 'alsjeblieft, hier is je geld' maar zal daar nog wel een robbertje over willen vechten voor de rechter.
In dit geval heeft het al 3(!) jaar geduurd.

En dan is het helaas nog niet klaar.... de schade moet nog worden vastgesteld en dat duurt wel even, voordat iemands lichamelijke situatie weer stabiel is en je de mate van invaliditeit kunt bepalen. Verzekeraars zijn daar ronduit schofterig in en letselschadegevallen kunnen in Nederland gemakkelijk 10 jaar duren. Veel slachtoffers haken af omdat ze én het psychisch niet meer aankunnen om te knokken voor hun recht én omdat ze de kosten om hun recht te halen (advokaten enz) niet meer kunnen opbrengen en nemen dan genoegen met een veel te laag schikkingsvoorstel...
Laatst bijgewerkt door beantsje op 13-11-09 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:41

Vriendin van mijn zus wilde leren paardrijden en is bij haar allereerste les zodanig gevallen dat zij 3 ruggewervels brak. Zij heeft een eigen zaak en heeft destijds de manege ook aansprakeljik gesteld. Maar er zit wel meer achter en dat blijkt ook bij dit bericht. Ook hier gold dat de instructie niet gediplomeerd was (hoewel daar toen nog veel makkelijker mee omgegaan was) en was er bewijs dat dit paard niet geschikt zou zijn als beginnerspaard. Zij heeft de zaak ook gewonnen destijds.

Wel zou ik het raar vinden als er sprake van een manege waar de zaken goed geregeld zijn (instructie, onderhoud, lesdieren) en er gaat door overmacht iets fout, om dan de manege maar aansprakelijk te stellen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 11:42

Als het meisje hier inderdaad zwaar hersenletsel aan overgehouden heeft, dan kan ik het me wel redelijk voorstellen ja.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:42

persoonlijk denk ik al wanneer het je eige kind betreft dat je dan anders gaat denken. Stel mijn kind valt van paard, breekt been, dan denk ik idd, shit, jammer, komt wel goed. Maar wanneer mijn kind een blijvend letsel aan zo,n val overhou en ik diep in de kosten moet gaan duiken.Me gezinslevens om moet gaan gooie ect.. Tja dan zal ik waarschijndelijk ook wel de manege aansprakelijk stellen.
Misschien moet je het vanuit dit oogpunt bekijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:43

lifaya schreef:
Kaka dat maakt het verhaal anders! Dat de instructrice niet egdiplomeerd was! Maar lag de fout van het vallen bij de instructrice, het paard of het meisje?

Dat doet er niet toe.. Een instructrice moet gediplomeerd om les te mogen geven op een manege, zo niet, dan vervalt op dat moment de verzekering van de manege..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:44

daffodil schreef:
Wel zou ik het raar vinden als er sprake van een manege waar de zaken goed geregeld zijn (instructie, onderhoud, lesdieren) en er gaat door overmacht iets fout, om dan de manege maar aansprakelijk te stellen!
Dan zal de verdeling misschien ook anders uitpakken (50/50). Wettelijk blijft een eigenaar altijd aansprakelijk en zal degene die les neemt het risiko zelf aanvaarden.
Dáárom hoort een bedrijf ook een goede verzekering te hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:44

Cayenne schreef:
Als het meisje hier inderdaad zwaar hersenletsel aan overgehouden heeft, dan kan ik het me wel redelijk voorstellen ja.

ik niet ;) die risico's zijn er. Wij hebben het ziekenhuis toch ook neit aangeklaagd omdat zij NIET luisterde naar mijn moeder die een keizersnee wou omdat ze merkte dat et niet goed ging? Mijn broertje is meervoudig gehandicapt, geestelijk, lichamelijk, visueel, motorisch en heeft epeleptie ;) Het is dat ze alle dosiers van mijn broertje "kwijt" waren.... Door aanklagen krijg je geen gezond kind meer terug en je bezighouden met een rechtzaak is het laatste waar je op zon moment mee bezig wil houden... je hebt al ellende genoeg ;)

Relaxed, ik keur toch ook niet goed dat ze een ongediplomeerde instructrise hebben? ik wil gewoon weten wat voor situatie dit veroorzaakt heeft
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 13-11-09 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:45

Overigens acht de rechter de omstandigheden dat een ongediplomeerd instructrice les kreeg en het op een te groot paard reed als minder van belang. Hij legt meer nadruk op het feit dat ondanks dat het meisje een ' paardrijovereenkomst' (kan er ook niets aan, staat zo in de uitspraak) heeft met de manege, de manege niet geheel van zijn aansprakelijkheid ontheft.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:45

Ik denk wel dat dit een waarschuwing is voor vele paarden eigenaren.

hoeveel van jullie hebben een verzorgster?
Als er iemand van jouw paard valt met alle ernstige gevolgen, ben jij altijd verantwoordelijk.
En dat kan enorme bedragen kosten.

Dat houdt mij tegen om iemand anders op mijn paarden te laten rijden/verzorgen oid.

Heel triest dat dit is gebeurt, zowel voor het meisje als voor de manege eigenaar.
Ook erg dom om iemand te laten lesgeven die geen diploma heeft en dus niet is verzekerd tegen dit soort ongevallen.

sterkte voor beide partijen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:46

lifaya schreef:
Cayenne schreef:

ik niet ;) die risico's zijn er. Wij hebben het ziekenhuis toch ook neit aangeklaagd omdat zij NIET luisterde naar mijn moeder die een keizersnee wou omdat ze merkte dat et niet goed ging? Mijn broertje is meervoudig gehandicapt, geestelijk, lichamelijk, visueel, motorisch en heeft epeleptie ;) Het is dat ze alle dosiers van mijn broertje "kwijt" waren.... Door aanklagen krijg je geen gezond kind meer terug en je bezighouden met een rechtzaak is het laatste waar je op zon moment mee bezig wil houden... je hebt al ellende genoeg ;)

Relaxed, ik keur toch ook niet goed dat ze een ongediplomeerde instructrise hebben? ik wil gewoon weten wat voor situatie dit veroorzaakt heeft

Ik zeg toch ook niet dat je het goed keurt :+ Je vraag is alleen overbodig omdat dat er in deze situatie niet meer toe doet..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:47

kainda schreef:
hoeveel van jullie hebben een verzorgster?
Als er iemand van jouw paard valt met alle ernstige gevolgen, ben jij altijd verantwoordelijk.
En dat kan enorme bedragen kosten.

Dat houdt mij tegen om iemand anders op mijn paarden te laten rijden/verzorgen oid.)
Iedereen hoort ook een AVP te hebben. Een miljoen is tegenwoordig een normaal bedrag om voor verzekerd te zijn.
Ik heb geen idee hoe hoog de toegekende bedragen tegenwoordig zijn, maar wat dat betreft hebben we nog geen 'amerikaanse' toestanden'.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:48

Ja met hersenletsel en de ongediplomeerde instructrice wordt het verhaal wel even wat anders. Toch kan ik me voorstellen dat als zoiets zou gebeuren op een manege die alles spik en span heeft, alles volgens de regeltjes, dat een rechter dan heel anders zou beslissen. Het blijft altijd de eigen keuze van een ouder om een kind op een bepaalde sport te laten gaan, en als ouder kan je hiervan de risico's overzien.

Dat de rechter niet zozeer de ongediplomeerde instructrice en het te grote paard mee laat wegen in zijn straf vind ik toch wel opmerkelijk. Zeker na alle ophef, tijdje geleden, over de diploma's en verzekeringen, vind ik dat de manege eigenaar redelijkerwijs had kunnen weten dat hij niet goed bezig was.

Ik ga nog eens proberen om de uitspraak door te lezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:49

lifaya schreef:
Saskia505 schreef:
Belachelijk dat de manege hier de schuld van krijgt. Paardrijden is nu eenmaal een risicovolle sport, dat weet iedereen. Dat het meisje ervoor heeft gekozen om te gaan rijden en haar ouders daar toestemming heeft gegeven, betekend dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn. Zeg je A, dan moet je ook B zeggen.

helemaal correct :j
ik vind het erg hypocriet om dat de manege aansprakelijk te stellen hiervoor. Je weet dat er met elke sport ongelukken kunnen gebeuren... Als bijv een hond van een vreemde een meisje bijt en schade aanbrengt snap ik dat de eigenaar alles moet vergoeden, maar in feite "huur" je een manege paard een uur en kan je hem als je "eigen" verantwoordelijkheid zien

Opzich mee eens, maar het lastige is dat je met zulke berichten nooit het hele verhaal hoort.
Misschien is het meisje door de instructie op een net zadelmak paard gezet, terwijl ze haar 5e les reed. Misschien was de omheining van de bak niet veilig waardoor het letsel van het meisje erger is dan met een veilige omheining.
Dat zijn situaties waarin ik weldegelijk vind dat de manege ook voor een deel aansprakelijk is, alleen het lastige is dat je dus niet de hele situatie uit zo'n bericht kan halen, dus je kan ook niet exact inschatten of het terecht is of niet.