Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
beantsje schreef:Remember schreef:Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).
Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?
Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af
O, schade genoeg hoor; laat ik eens wat voorbeelden noemen; meisje breekt haar been.
- de cap moet altijd vervangen na een val
- eigen risico ziektekosten
- de rijlaars en rijbroek is kapotgeknipt door ambupersoneel
- moeder moet halsoverkop met meisje naar ziekenhuis (verzuim werk)
- meisje moet 2 maanden lang door haar vader/moeder met de auto overal heengebracht worden
- meisje heeft krantenwijkje en kan dat nu 2 maand niet doen; gemis aan inkomen.
Dit valt nog wel mee, maar stel dat het kind hard op het hoofd valt ;
- het overigens intelligente kind heeft nu hersenletsel en zal nooit een inkomen hebben
- het huis moet worden aangepast op rolstoel, tilliften enz. Misschien moet het gezin wel verhuizen
- Omdat het kind nu veel zorg nodig heeft, moet 1 van de ouders zijn/haar baan opgeven
Dat kan dus aardig uit de klauwen lopen!
beantsje schreef:Remember schreef:Over wat voor schade hebben we het dan? Want stel dat het meisje een been gebroken heeft, dan wordt dit toch zowiezo vergoedt door haar ziektekostenverzekering (die het op hun beurt misschien weer verhalen op de verzekering van de manege?).
Welke kosten komen dan überhaupt voor de eigen portemonnee van het meisje/ouders?? Want waarom zou je anders een procedure starten?
Ik zal wel iets over het hoofd zien hoor, maar dat vraag ik me af
O, schade genoeg hoor; laat ik eens wat voorbeelden noemen; meisje breekt haar been.
- de cap moet altijd vervangen na een val
- eigen risico ziektekosten
- de rijlaars en rijbroek is kapotgeknipt door ambupersoneel
- moeder moet halsoverkop met meisje naar ziekenhuis (verzuim werk)
- meisje moet 2 maanden lang door haar vader/moeder met de auto overal heengebracht worden
- meisje heeft krantenwijkje en kan dat nu 2 maand niet doen; gemis aan inkomen.
Dit valt nog wel mee, maar stel dat het kind hard op het hoofd valt ;
- het overigens intelligente kind heeft nu hersenletsel en zal nooit een inkomen hebben
- het huis moet worden aangepast op rolstoel, tilliften enz. Misschien moet het gezin wel verhuizen
- Omdat het kind nu veel zorg nodig heeft, moet 1 van de ouders zijn/haar baan opgeven
Dat kan dus aardig uit de klauwen lopen!
Kaka schreef:Kijk en daar wringt de schoen. Ik verwonderde me ook al over de 70/30% verhouding, maar nu snap ik het.Edit: originele uitspraak gevonden: http://zoeken.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx
Meisje heeft zwaar hersenletsel overgehouden aan val en instructrice was niet gediplomeerd.
Remember schreef:Gut ja zeg, zo ver heb ik er niet over nagedacht![]()
Maar is het niet zo dat je dit gewoon op de verzekering van de manege kunt verhalen, waarom is dit voor de rechter gekomen?
lifaya schreef:Kaka dat maakt het verhaal anders! Dat de instructrice niet egdiplomeerd was! Maar lag de fout van het vallen bij de instructrice, het paard of het meisje?
daffodil schreef:Dan zal de verdeling misschien ook anders uitpakken (50/50). Wettelijk blijft een eigenaar altijd aansprakelijk en zal degene die les neemt het risiko zelf aanvaarden.Wel zou ik het raar vinden als er sprake van een manege waar de zaken goed geregeld zijn (instructie, onderhoud, lesdieren) en er gaat door overmacht iets fout, om dan de manege maar aansprakelijk te stellen!
Cayenne schreef:Als het meisje hier inderdaad zwaar hersenletsel aan overgehouden heeft, dan kan ik het me wel redelijk voorstellen ja.
lifaya schreef:Cayenne schreef:Als het meisje hier inderdaad zwaar hersenletsel aan overgehouden heeft, dan kan ik het me wel redelijk voorstellen ja.
ik nietdie risico's zijn er. Wij hebben het ziekenhuis toch ook neit aangeklaagd omdat zij NIET luisterde naar mijn moeder die een keizersnee wou omdat ze merkte dat et niet goed ging? Mijn broertje is meervoudig gehandicapt, geestelijk, lichamelijk, visueel, motorisch en heeft epeleptie
Het is dat ze alle dosiers van mijn broertje "kwijt" waren.... Door aanklagen krijg je geen gezond kind meer terug en je bezighouden met een rechtzaak is het laatste waar je op zon moment mee bezig wil houden... je hebt al ellende genoeg
Relaxed, ik keur toch ook niet goed dat ze een ongediplomeerde instructrise hebben? ik wil gewoon weten wat voor situatie dit veroorzaakt heeft
kainda schreef:Iedereen hoort ook een AVP te hebben. Een miljoen is tegenwoordig een normaal bedrag om voor verzekerd te zijn.hoeveel van jullie hebben een verzorgster?
Als er iemand van jouw paard valt met alle ernstige gevolgen, ben jij altijd verantwoordelijk.
En dat kan enorme bedragen kosten.
Dat houdt mij tegen om iemand anders op mijn paarden te laten rijden/verzorgen oid.)
lifaya schreef:Saskia505 schreef:Belachelijk dat de manege hier de schuld van krijgt. Paardrijden is nu eenmaal een risicovolle sport, dat weet iedereen. Dat het meisje ervoor heeft gekozen om te gaan rijden en haar ouders daar toestemming heeft gegeven, betekend dat ze ook zelf verantwoordelijk zijn. Zeg je A, dan moet je ook B zeggen.
helemaal correct
ik vind het erg hypocriet om dat de manege aansprakelijk te stellen hiervoor. Je weet dat er met elke sport ongelukken kunnen gebeuren... Als bijv een hond van een vreemde een meisje bijt en schade aanbrengt snap ik dat de eigenaar alles moet vergoeden, maar in feite "huur" je een manege paard een uur en kan je hem als je "eigen" verantwoordelijkheid zien