'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:57

het is toch te belachelijk voor woorden.. en dan maar zeuren over de sport, dat dat paarden kapot maakt. Zwaarlijvigheid is ook heel slecht voor de gewrichten en gewoon voor de gehele toestand van het paard!!!
In Nl zie je ook veeel te veel dikke paarden naar mijn mening..
En dan maar beweren dat het bij het ras hoort! Of het nou een fjotrd, shetlander of haflinger is, paarden horen niet vet te zijn.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:59

Vaak wordt ook een gebrek aan spieren gezien als te mager. Je moet op de ribben van een paard voelen of hij te dik of te mager is. Die moet je nl nèt kunnen voelen zonder eerst door een speklaag heen te moeten duwen. Als het op die plaats in orde is en het paard toont toch mager, dan moet er anders met het paard gewerkt worden, zodat zijn spieren in de achterhand en rug beter getraind worden.
Mijn merrie was daar een heel goed voorbeeld van, na bijna een jaar rust en het krijgen van een veulen. Met training begint ze er nu weer wat beter uit te zien. (En ze was niet te mager.)
Het zal met koudbloed ponies nog veel moeilijker zijn om ze op gewicht te houden omdat het zulke sobere (weinig voer nodig hebben) dieren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:00

Je moet de ribben kunnen voelen bij een paard, zonder dat je al te hard hoeft te drukken, maar je mag ze niet zien in stilstand. Zo heb ik het geleerd... Nou ik ken dr zat waarbij je met al je kracht nog steeds alleen maar spek zou voelen. En dan maar roepen dat het spieren zijn _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:01

Merlijn schreef:
Vaak wordt ook een gebrek aan spieren gezien als te mager. Je moet op de ribben van een paard voelen of hij te dik of te mager is. Die moet je nl nèt kunnen voelen zonder eerst door een speklaag heen te moeten duwen. Als het op die plaats in orde is en het paard toont toch mager, dan moet er anders met het paard gewerkt worden, zodat zijn spieren in de achterhand en rug beter getraind worden.
Mijn merrie was daar een heel goed voorbeeld van, na bijna een jaar rust en het krijgen van een veulen. Met training begint ze er nu weer wat beter uit te zien. (En ze was niet te mager.)
Het zal met koudbloed ponies nog veel moeilijker zijn om ze op gewicht te houden omdat het zulke sobere (weinig voer nodig hebben) dieren zijn.

Jouw reactie kwam tussendoor maar je zegt het zelfde als ik :D

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:02

ik had het overlaatst ook allebei mijn pony's een beetje te dik en de een is al eens erg hoefbevangen geweest dus ook flink op dieet en nu is ze dik omdat ze drachtig is :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:14

volgens mij hoeven paarden niet eens te dik te zijn voor hoefbevangen te raken ???

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:17

VivaLaVida schreef:
Jouw reactie kwam tussendoor maar je zegt het zelfde als ik :D

Heb even op je profiel gespiekt :D , jouw ponies zien er geweldig uit!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:27

Mijn nicht heeft een pony'tje gekoccht die oook veeeeeeeel te zwaar was omdat die op een veel te groot stuk grond stond.Ze was ook hoefbevangen en haar hoeven waren in 3 stukken recht bekapt, echt erg.
Ze had de kans en ze greep hem omdat het vroeger ook haar verzorgpony'tje was en zij had haar ingereden. MAar nu is ze veel te groot voor die pony. Ze wilde de vader en moeder ook nog kopen.
Nu rijd ik op die pony.Tis een kruising met een een shet en een welsh. echt een schatje...
Ik heb er echt respect voor!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:29

Ik zie ze ook liever te mager dan iets te dik. Helaas denkt mijn merrie daar anders over... Belgisch sportpaard van 1m73, absoluut geen sober type, wordt wel sober gehouden: 24/7 buiten, krijgt 1 kilo krachtvoer bij en momenteel nog niks hooi of voordroog. Nu staat ze redelijk maar de hele zomer tot enkele weken geleden was ze echt te zwaar.... Ik rij er 5 keer per week mee.

Op stal wordt ze erg stressy en ik wil haar dus zéker geen hele nachten op stal houden zonder wat afleiding (in de vorm van eten), dus dat schiet toch ook niet op?

Ik zou het dus heel interessant vinden als hier meer info rond kwam want soms is het gewoon niet eenvoudig!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:32

Die van mij heeft de hele zomer met een graasmasker op buiten gestaan ('s nachts op stal of in de paddock) en nóg moesten we oppassen met hoeveel kuil we erbij gaven. Veel mensen vonden dat zielig, maar paard had er geen moeite mee en die knabbelde toch mooi wat gras mee, alleen een stuk minder dan dat ie zonder zou hebben gedaan.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:33

Die van mij is momenteel ook wel echt te dik, nu weet ik dat het bij haar inderdaad vrij makkelijk op te lossen is door meer te rijden, dus dat probeer ik nu ook meer te doen, heb een periode gehad waarin het niet zo lekker ging (met mij), waardoor ik weinig met haar gedaan heb. In mijn profiel staan een aantal foto's waar ze wel mooi op gewicht is (springfoto's en in het water, trailerfilmpje), daar had ze echt een superconditie :j. Ze is sowieso wat grof, maar zoals ze nu is, is echt te. Ze heeft vooral een dikke grasbuik, dus daar is gelukkig wel wat mee te doen, ze heeft geen vetophopingen.

Ik heb haar trouwens ook liever iets aan de dikke kant dan te dun, 's winters dan, ze heeft al eens een keer in 2 weken tijd flink wat gewicht verloren (zo'n 5 cm omvang), dus toen was ik heeeeeel blij dat ze wat kon hebben. Ze ging toen van net aan ribben kunnen voelen, tot duidelijk kunnen zien door de wintervacht heen, in 2 weken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:36

@ poes, dan zou ik eerder stoppen met het krachtvoer en juist wel ruwvoer gaan geven, dat is toch echt belangrijker, bovendien komen ze van krachtvoer juist aan.

Wat ik trouwens wel nog even kwijtwil, er zijn ook heel veel mensen die een grasbuik niet kunnen onderscheiden van vet. Grasbuik is puur alleen maar vulling en heeft niets te maken met te dik zijn, maar enkel met het feit dat het langer duurt om de boel te verwerken.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:38

precies! Als je onze jaarling kijkt (avatar) die heeft echt wel een behoorlijke grasbuik, maar verder alleen maar spieren en geen grammetje vet op haar lijf, precies zoals ik haar graag zie vlak voor de winter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:40

Dat mensen toch niet snappen hoe belangrijk het is je paard op gewicht te houden :n Ik heb daar echt geen problemen mee en ze staan niet op dieet ofzo , goed mn wedstrijdpony is wel flink dik maar dat mag ook als je 7 maanden drachtig bent :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:41

Hoe zie ik dan dat ze een grasbuik heeft of vet?

Hyppolyte: ze krijgt 1 kilo basisbrok per dag, maar ze werkt wel 5 keer per week, ik vind géén krachtvoer dan echt wel héél sober!
Ik zie niet in waarom ik ruwvoer zou bijvoeren als ze al zo gevuld blijft van het gras? (uiteraard zal er deze winter wel bijgevoerd worden, maar de weides staan na het uitzonderlijke goede weer gewoon nog heel goed).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:42

Goed dat er aandacht aan wordt besteed! Ik moet zelf ook bekennen dat ik het lastig vind te bepalen of een paard te dik is.
Zelf heb ik een quarter staan die al dik kan worden als ze denkt aan eten. Ze loopt nu minstens 4 dagen per week en krijgt 1kg brok per dag, maar als je iets minder gaat doen, moet ze naar een halfje per dag anders komt ze gerust 50kg aan...

Het enige waar ik het aan voel, is dus als je je hand over de ribben haalt. Ze moeten met normaal 'aaien' net te voelen zijn, als ze aangekomen is, moet je iets harder duwen om ze te voelen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:46

Urko schreef:
volgens mij hoeven paarden niet eens te dik te zijn voor hoefbevangen te raken ???

klopt. ik heb hier een kwpn merrie staan die heeft helemaal geen spek of wat dan ook is precies goed.
die was 4 maanden terug ook hoefbevangen vanuit het niets.
die stond op het land en ik kwam savonds aan en liep kreupel en vanuit het niets hoefbevangen.

mar even ontopic:
ik heb een haflinger staan die ook heel moeilijk op gewichht is te houden.
hij is nu 3,5 maar als je ze ribben wil voelen moet je wel even wat duwen met je hand.
ik heb het geprobeert er af te krijgen maar het is moeilijk.
hij loopt ongeveer 3-4x per week afhankelijk van wat voor training we doen, en als hij niet bereden word een half uur in de stapmolen.
en hij staat op een halve shep natures best gemengt met daily plus en dan wortels er bij, en tussen de middag omdat ze 3x per dag krachtvoer krijgen een paar wortels.
en wat hooi ik denk ongeveer een halve baal per dag.
en het is gewoon moeilijk hij word niet dikker en niet dunner.
als hij zo blijft vind ik het wel goed.

maar zo kon ik ook weer een haflingertje die was 130 kg te zwaar.(zei de veearts)
en ze was nog maar 4, de eigenaaren propten haar gewoon vol.
zo werd ze 2-3x per week een half uurtje gestapt en stond op smorgens 1 volle schep met natte zemelen en wortels en savonds 1 kg bix met wortels en als ze gelopen had nog een kilo extra.
en als ze wat gezonds kreeg gewoon alles met schil zoals bananen en sinasappels.
en als je er wat van zei werden de eigenaaren boos.
maar ja dat hebben ze geweten wand het arme beest is uiteindelijk dood gegaan aan een maagbloeding.

maar ik vind zoiezo dat een veearts er ook hoort op te letten.
iedereen haalt minstens 1x per jaar een veearts erbij dus daar moet meer op gelet worden.
en het probleem is niet alleen in engeland maar ook hier in nederland.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:46

Arabesk schreef:
In de VS kunnen ze er ook wat van, zowel mensen, honden als paarden. Ik zat een parelli dvd te kijken en daarin kwam een andalusier voor, die ze net zo vet gemest hadden als een quarter :? Géén gezicht :n

vet gemest als een quarter? >;)

het komt helaas voor dat er te dikke paarden zijn, maar ook het tegenovergestelde....zijn net mensen ;)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:08

poes schreef:
Hoe zie ik dan dat ze een grasbuik heeft of vet?

Hyppolyte: ze krijgt 1 kilo basisbrok per dag, maar ze werkt wel 5 keer per week, ik vind géén krachtvoer dan echt wel héél sober!
Ik zie niet in waarom ik ruwvoer zou bijvoeren als ze al zo gevuld blijft van het gras? (uiteraard zal er deze winter wel bijgevoerd worden, maar de weides staan na het uitzonderlijke goede weer gewoon nog heel goed).

Sorry, ik dacht dat ze helemaal geen ruwvoer kreeg, die van ons krijgen sinds een paar weken hooi bijgevoerd omdat het gras toch echt wel op is, maar bij jullie staat er blijkbaar nog wel aardig wat gras? Bedenk wel dat er nu toch weinig voedingsstoffen in het gras zitten, dus misschien is het wel vulling, maar haalt ze er geen voedingswaarde uit. Ik zou i.p.v. brok eerder kiezen voor een lucerne met evt. wat muesli. Lucerne is toch een ruwvoer, maar met wat extra's, dus niet zo dikmakend als brok.

Een grasbuik is een nogal bolle en soms wat harde buik, die zich voornamelijk concentreert daar waar de dikke darm zit (opslag), de buik zit dus wat meer naar de achterkant toe als het ware.

Afbeelding
Beetje klein plaatje, maar het geeft wel een beetje een idee.

Slanke Jamie (2 jaar geleden):
Afbeelding

Ik ben nog even een paar plaatjes aan het uploaden om een beetje een idee te geven van die grasbuik.

*edit* ok daar komen ze dan, ik doe ze even in linkjes, anders wordt het zoveel:

Grasbuik van voren:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CLV4LIBW.jpg

Zelfde grasbuik van opzij:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z4OIQP6B.jpg

Met rijden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IGNWUEVQ.jpg

Vorige winter, voornamelijk vet/ beetje grasbuik combi:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SF38NL6T.jpg

Nu even de fjord en fries, de fjord heeft dus een dikke grasbuik en heeft gauw last van overgewicht (die is moeilijk slank te houden, als je niet minimaal 3/4 keer per week rijdt, dan wordt ze vet, krijgt niets bijgevoerd verder), de fries heeft daarentegen weinig grasbuik, maar is uiteindelijk veel vetter dan de fjord:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MGOOMSH8.jpg
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 12-11-09 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:18

mijn pony is té dik. hij heeft jaren lang hoog in de sport gelopen, en afgelopen zomer is hij veel in het land geweest. met als gevolg een te dikke pony. we zijn nu bezig hem weer op normaal gewicht te brengen. (momenteel even niet want hij is kreupel)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:27

Ik kan het idd wel bekijken met die luzerne... verder heeft ze vooral grasbuik als ik het zo bekijk, op hals en verder heeft ze toch echt geen vet te veel...

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:29

Ja dit is wel iets waar meer aandacht aan besteed moet worden inderdaad. Ik denk dat er veel mensen zijn die niet zullen herkennen. Wat me wel opvalt aan Dale de shetlander dat ik hem er heel herkenbaar uit vind zien. Ik zie regelmatig shetjes van dit formaat voorbij komen (vooral op bokt). Geen idee, of jullie dat ook hebben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:35

@ poes, bedoel je nu die van mij, of je eigen paard?
Die van mij heeft nu wel een erg dikke pens (foto's zijn een maand of 2/3 oud), maar dat komt dus door het weinige rijden, als ik 3 weken weer minimaal 2 keer per week rijd, is het weer over gelukkig.

Nonactive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:56

Maar, wanner is je paard nou 'te' dun? Als je z'n ribben ziet?
Want als ie te dik is zie je dat ook wel duidelijk.
En meer rijden is wel een optie. Je kunt hem ofcourse niet 2x op een dag rijden maar wel 4x in de week. Daar valt je paard ook reuze mee af hoor.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:02

Hier is geen gras, dikke paarden hebben we dus geen last van.. Nu zijn berbers en arabieren toch al sobere paardjes.
In NL schrik ik er wel elke keer weer van hoe gigantisch de paarden daar zijn! Hier vinden ze mijn paarden al aan de dikke kant (zie profiel)..