Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:44

Nicole, ik ga helemaal hierin met je mee!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:46

Of mijn paard dit doet is niet aan de orde en ook niet relevant. Het gaat hier om beschuldigingen aan het adres van Patrik die onderbouwt zijn d.m.v. filmmateriaal. Als he tpaard van Patrik dit vaker doet, zonder negatieve reden is er voor hem toch niets aan de hand? Dan kan hij het tegendeel zondermeer makkelijk bewijzen. Dat het zo moet is heel naar voor alle ruiters die rijden met het paardwelzijn voorop maar er moet ook scherp gelet worden, op alle niveau's naar ruiters die dit minder hoog in het vaandel hebben staan (bedoeld of onbedoeld) dat er onderzoek plaats vind heeft twee kanten. Aan de ene kant is het een middel waarmee kan worden aangetoond dat Patrik geen blaam treft en aan de andere kant wordt er een signaal afgegeven aan die ruiters die wel goed onderbouwd aangesproken kunnen worden door het instituut de FEI. In de toekomst zullen we dit soort zaken meer gaan zien. Of dat goed is kun je over discussieren...tegengaan kun je het toch niet. Dat zie je hier op Bokt ook bv.. mensen die ongezouten hun mening geven...afgaan op foto's of filmmateriaal etc... Dus in de wereld van het World Wide Web is zal dat op nog grotere schaal worden toegepast. NIets aan te doen...maar gebruik het dan wel om wel de rotte appels er tussenuit te halen.... Anky begrijp ik heel goed. Zij heeft dit zelf aan den lijve ondervonden maar is hierdoor niet meer objectief. Dat ze voor collega ruiters opkomt is alleen maar haar goedrecht! Begrijp me niet verkeerd.. ik heb Anky hoog zitten en heb respect voor haar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:53

Anky is zeker niet objectief, maar ik ben het wel met haar eens.
Aan de andere kant: een onderzoek heeft weinig zin, mensen kletsen zich er toch wel uit. Hier was de P&P-casus maar een al te groot voorbeeld van.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:56

Sommige mensen denken niet na voor ze hun mening geven.....

Ik hoop voor Patrik dat het allemaal met een sisser afloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:58

Wanneer Patrick door heeft dat paard met tong buitenboord loopt, corrigeert hij dit toch? Dat vind ik het probleem helemaal niet. Ik heb meer moeite met dat het paard met de snuit op de borst loopt te galloperen. Ik krijg er spontaan nekpijn van en dat gaat echt niet om een halve grote volte. Het filmpje is toch ook niet de hele tijd vertraagd? De mensen die naast de paarden lopen, lopen dacht ik in normaal tempo.
Er is altijd ophef over het laag en rond trainen, op de methode van Sjef en Anky zeg maar. Dit is al de zoveelste keer. Ik vind het er ook vreselijk uit zien om eerlijk te zijn. Ik snap best dat mensen daar op reageren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-09 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:59

Mooie reactie van Anky :)

En mensen die zeggen verre van objectief is, omdat het een leerling is en zij zelf in een vergelijkbare situatie heeft gezeten.

Kijk dan ook naar o.a. haar reactie betreft de kwestie van Isabelle Werth :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:59

Ik snap haar reactie wel en ik vind ook dat het wel ERG ver gaat!
Maar die manier van trainen? Nee, ik vind het nog steeds niet kunnen! Train gewoon niet op deze manier dan worden er ook niet zulke filmpjes van gemaakt!

(Maar nu zal iedereen het wel niet met me eens zijn! :+ )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:00

Michael1104 schreef:
heel goed dat ze het opneemt voor alle ruiters in het algemeen.

Bepaald niet.

Zíj vertegenwoordigt de ´Hollandse School´ en de mentaliteit van omgang met dieren waar deze op staat, dát is de bedreiging.
´Men´ is dat zat.

Zie ook het ronduit schandálige filmpje op youtube waarin zij zich over doping uitlaat.

Als het niet zo stupide zou zijn was het hilarisch dat zij vlaggezwaaier van de DB is.
Deze autoriseert hierdoor defacto de methode en mentaliteit waar de BHS nu juist tegen protesteert en waar de toekomst van de normale ruiterij door bedreigd wordt.
De FEI dressuur is bepaald niet dé ruiterij. Veel ruiters distanciëren zich hier juist van +:)+
Het letterlijk en figuurlijk afstand nemen van de hele structuur die het in stand houdt kan voorkomen dat de hele ruiterij met de kwade roep ervan besmet raakt.

Paardrijden is heel wat meer dan FEI dressuur en de Hollandse School. Dat paardrijden beschermen doe je niet door het beschermen van waar de polemiek over is; een achterhaalde manier om met dieren om te gaan.

radical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:01

Ik vind het een verschrikkelijk misselijk makend filmpje. Niet vanwege die tong, maar het feit dat het normaal is om je paard met zo'n aanleuning te rijden dat het met de kin op de borst loopt.
Ik vind het dieren mishandeling en begrijp dan ook wel dat het paard met de tong over het bit loopt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:03

Ben het helemaal met haar eens.

Als ik zie hoeveel mensen commentaar leveren op het filmpje dan denk wat hebben we toch een hoop topruiters in Nederland............. :+ Dan denk ik lever eerst zelf maar eens die prestatie's. Heb Patrick Kittel zelf meerdere malen zien rijden ook in de training en losrijden en ik kan niet meer zeggen dan petje af. :P

radical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:06

Volgens mij is het de bedoeling dat je een paard van achteren naar voren rijdt en niet op deze wijze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:07

Wat heeft het met de prestaties van betreffende ruiters te maken. Het behaalde doel heiligt niet de middelen hoor. Ik zou het zo niet eens willen, ook al kon ik het.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:07

Cayenne schreef:
Het valt me tegen dat de FEI nu zo achter alle ophef aanrent. Ik vind dat zij zich aan hun stelling moeten houden. Zij moeten staan voor dierenwelzijn. Maar dat betekent niet dat zij bij zo'n uit alle proporties getrokken kwestie zo hoog van de toren moeten blazen. Het is hun taak om eerst achter de paarden, maar dan ook zeker achter de ruiters te gaan staan.

Anky van Grunsven.

Ze heeft nog steeds niet in de gaten dat zij NIET voor dierenwelzijn staat, en dat ook nooit zal gebeuren tenzij ze plots een bocht van 180° neemt op vlak van trainen en rijden. Anky is het brandpunt van een sport die zoals ze nu bestaat niet te rijmen is met paardewelzijn. Niet in rijden, niet in trainen, niet in paardenhouderij, niet in fokkerij, niet in gesleep met paarden over de hele bol en niet in ideeëngoed algemeen.
Ik vind dit het zoveelste staaltje kop in het zand, en mooipraterij. Of ze heeft het filmpje niet goed bekeken, of ze is vanuit haar kader niet in staat te zien wat daar mis mee is (en ik gok op het tweede).

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:10

Ik deel haar zorgen en ben het met haar eens.
Het is toch van de zotte dat men iemand op zoiets volledig afgebrand word en dan zullen we het inderdaad maar niet hebben over de heksenjacht en bedreigingen die daarop volgden.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:12

Goed van Anky dat ze er wat over zegt.
Bij heel veel paardenfilmpjes op youtube wordt veel en hard negatief commentaar gegeven. Ik heb dit zelf ook ervaren. Zelf weet je dat het allemaal best meevalt, maar het eerste schaap trekt de anderen mee.

Wat ze zegt:"99 Van de 100 paardenmensen heeft paardenwelzijn voorop staan" is misschien waar, maar hoeveel van die 99% weet daadwerkelijk wat paardenwelzijn is?

Cerder zie je in het filmpje een ruiter die niet zit te prikken of te rukken of te meppen.
Anky heeft natuurlijk wel zelf ook een subjectieve mening na dat gedoe met "rolkur" enzo.

Maar ik vind dit een heel goed bericht!

Anoniem

Re: Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:16

Paardenwelzijn voorop hebben staan is een, het uitvoeren is een tweede.

corbosman

Die tong is ook helemaal niet zo blauw. Als je naar de onderkant kijkt, wat in sommige stukken goed te zien is, dan is ie gewoon roze. Volgens mij is die camera slecht afgesteld qua witbalans zoals de meeste videocameras.

Die tong is echt een non-issue, en ik snap heel goed dat Anky en Patrick daar helemaal ziek van worden. Mijn paard gooit ook regelmatig z'n tong eruit. Is aangeleerd gedrag, en ik krijg het er niet uit en ben gestopt me er druk om te maken. Maar dat weerhoudt de pennies aan de kant niet om te denken dat je afschuwelijke dingen doet omdat die tong eruit hangt.

Over de rollkur methode kan je best discusseren, maar dan is zo'n overduidelijk propaganda filmpje niet de beste insteek.

chevax

Dit zal wel weer vervallen tot hetzelfde niveau van de andere topics die hier over lopen.
Wat ik niet snap, is dat "we" hier allemaal als moraalridders lopen roepen wat er allemaal verkeerd is/gaat, ondanks dat er volgens mij toch weinig mensen hier op Bokt zijn die op een dergelijk niveau rondrijden. Nu kun je zeggen "dat is niet relevant, want je mag ook je mening geven als je niet op dat niveau rijdt". Helemaal mee eens, maar het verhaal wordt imo heel anders als de betreffende ruiters proberen uit te leggen hoe en waarom, maar er door dezelfde groep (recreatie-)ruiters niet wil worden geluisterd en er een hetze wordt gestart. Je hóéft geen wedstrijden te rijden, je hóéft niet op grand-prixniveau te rijden, je mág op je paard door het bos hobbelen, je mág als Bokker hier foto's van jezelf plaatsen waarbij onder vrijwel iedere foto staat "te diep, wordt aan gewerkt", "mijn houding is bagger", "wat doe ik in godsnaam met mijn tenen", "ik weet het, mijn binnenhand is te streng",... En daar wordt veelal door Bokkers vergoelijkend op gereageerd. Maar owee als het een internationale ruiter betreft, die ook nog probeert uit te leggen hoe en wat én de fout terplekke herstelt... Nee, dáár springen we massaal en vaak niet gehinderd door enige kennis van zaken bovenop en dringen ónze zienswijze op alszijnde de enige ware (zonder enig wetenschappelijke onderbouwing).

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:18

Eigenlijk bewijst het feit dat er niet wekelijks dit soort filmpjes naar voren komen dat die kwaadwillenden die met videocamera naast de ring staan maar bar weinig materiaal kunnen vinden. :D

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:19

dit moet niet weer het zelfde als die andere topic worden. de paarden die op dat niveau lopen, zijn naar dit punt toe getraind en niet op een of andere dag zo ingesteld.

er zijn op bokt veel verschillende meningen. vooral de bitloze bokkers (heb geen zin om heel bokt over me heen te krijgen) hebben de mening klaar staan als het over de dressuur optomingen etc gaat. hoe kunen wij met zijn allen vertellen hoe het moet terwijl veel pas net L rijden?

ik heb patrik ook regelmatig thuis zien trainen. hij is heel eerlijk tegen over ze paarden. ik zie 1000x liever het filmpje van scandic dan dat ik veel foto's op HAW. die paarden en pony's lopen zonder ruggebruik etc en dan zijn de eigenaren trots. wat is dan beter???

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:20

Amen.

Vind het een goede reactie van dr. :)

Fitzroy

Marliesje schreef:
Eigenlijk bewijst het feit dat er niet wekelijks dit soort filmpjes naar voren komen dat die kwaadwillenden die met videocamera naast de ring staan maar bar weinig materiaal kunnen vinden. :D

_O- _O- +:)+ , zo is het maar net ....

Captain

chevax schreef:
Dit zal wel weer vervallen tot hetzelfde niveau van de andere topics die hier over lopen.
Wat ik niet snap, is dat "we" hier allemaal als moraalridders lopen roepen wat er allemaal verkeerd is/gaat, ondanks dat er volgens mij toch weinig mensen hier op Bokt zijn die op een dergelijk niveau rondrijden.

Ik WIL niet eens op dat niveau rijden ook al zou ik het kunnen.. :n

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:21

Amen.....

Duidelijke reactie van haar..........

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:22

corbosman schreef:
Over de rollkur methode kan je best discusseren, maar dan is zo'n overduidelijk propaganda filmpje niet de beste insteek.

Had je al eens rollkur in You Tube getikt? Ken je één andere trainingsmethode die een zodanige selectie van het allerslechtste wat je op rijtechnisch vlak kan laten zien verzamelt in één zoekterm?
ps: afgezien van 'Tennessee walking horse' dan.. overigens ook een sport waar de hoogste knieetjes de meeste punten krijgen