Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Kansen en bedreigingen voor Gelderse en Groningse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:53

Even voor de volledigheid...
Op de foto die ik geplaatst heb is Odin 2,5, op de foto's dat Lia hem rijdt 3,5....

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:59

Onze groninger merrie (V. Onno S) is inmiddels drachtig van de KWPN hengst Sandreo.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:02

Als ik de foto's zo zie is dit echt geen verbetering zelf grootvader Loek lijkt beter dat is toch niet de weg die je wilt gaan met de fokkerij

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:05

rejov schreef:
Onze groninger merrie (V. Onno S) is inmiddels drachtig van de KWPN hengst Sandreo.

kan een goed gebruikspaard opleveren

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:11

stoffel schreef:
Als ik de foto's zo zie is dit echt geen verbetering zelf grootvader Loek lijkt beter dat is toch niet de weg die je wilt gaan met de fokkerij

Inderdaad is dit de weg die ik in wil gaan. Jij vind het misschien geen verbetering maar ik zeer zeker wel.
Het is maar net wat je zelf wilt.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:13

stoffel schreef:
rejov schreef:

Ja dat denken wij dus ook. Tuurlijk is het afwachten maar dat is het altijd in de fokkerij.
Wij wilden graag een wat luxer type maar wel met karakter, front en de kracht in de bewegingen van onze groninger merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:29

stoffel schreef:
dat is toch niet de weg die je wilt gaan met de fokkerij

...en dat is dus iets wat iedere fokker voor zich bepaald ;)
Wat jij mooi vind hoef ik dus niet mooi te vinden.
Ik zie in Odin een mooi sterk en veelzijdig paard met een zeer goede achterhand en met een fijn karakter.
Het is dan wel geen superdeluxe hoogbenige rilbil maar wel een zeer fijn gebruikspaard en dat is wat ik wil fokken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:50

Lia_ schreef:
Het is dan wel geen superdeluxe hoogbenige rilbil maar wel een zeer fijn gebruikspaard en dat is wat ik wil fokken.

Ja maar je hoeft toch ook geen rilbil te fokken :D :D

O...sorry maar ik vind het een hele leuke uitdrukking...hihi

Rilbil..hey...rilbil...sta eens even stil.. :') :')

Ooo...ik ga stoppen voor vanavond... ik heb weer zout nodig. :D

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:59

sommige mensen willen vooruit andere denken alleen vroeger was alles beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:03

en sommige blijven voor zich zelf denken en andere huppelen vrolijk achter de massa aan :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:28

stoffel schreef:
rejov schreef:

Ik vraag me af waarom een groningse merrie gedekt door een KWPN hengst een goed gebruikspaard op kan leveren en een ruin uit een gelderse (KWPN)merrie gedekt door een groningse hengst slechter is dan een voorvader.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 08:19

Billy schreef:
Ik vraag me af waarom een groningse merrie gedekt door een KWPN hengst een goed gebruikspaard op kan leveren en een ruin uit een gelderse (KWPN)merrie gedekt door een groningse hengst slechter is dan een voorvader.

Omdat Sandreo een beter front en langer voorbeen kan(hoeft niet) toevoegen. Bovendien een rijtypischer model. Uiteraard zeg ik dit zonder de merrie te zien.

Een groninger hengst op een Gelderse merrie zal eerder een ouderwetser model doorgeven. Bij de groningers hebben ze niet geselecteerd op een langer voorbeen, moderner model en erg belangrijk..gezondheid. De groningers willen ze graag het zwaardere type hebben. Dat mag...dat is een kwestie van smaak.
Bij de Gelderse is er voor gekozen om voor een modernere versie te gaan waarbij je duidelijk kan zien dat het een Gelders Paard is.

Naar mijn mening heeft de merrie Lisavevera heeft een mooiere halsvorm, betere nek en een moderner model. Het Zethar merrieveulen vind ik ook mooier. Het front is iets waar je niet op moet toegeven vind ik...het is een van DE kenmerken van het Gelderse paard.

Uiteraard is dat slechts

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:08

Als je het over kansen en bedreigingen hebt zitten er bij de Groninger stamboeken zeker kansen en is tè veel luxe fokken een van de bedreigingen voor het Gelderse type. Want, front maken is mooi, maar front hebben is veel mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:39

Odin ziet er leuk uit :P .

Stoffel ik vraag me af hoeveel combi's jij hebt gezien van Gronings x Gelders?
Als je Gronings x Gronings fokt heb je al een heel ander fokdoel dan wanneer je Gelders x Gronings fokt.
Wij persoonlijk vinden de huidige Gelderse wat te modern (fijn) worden en dat is een reden waarom wij nu op onze Gelderse merrie's een groninger hengst gebruiken.
[paard] heeft met een Groninger vader enorm front, dat wat de Gelderse zo typeert.
Orbaldo heeft hem veel ruimte gegeven in de beweging dat wat zijn moeder niet had.
Maar ik houdt nu ook niet bepaald van de mega zware Groningers maar meer een tussen weg.
Een paard met massa maar wel die leuk kan bewegen met front.

Ik krijg het idee dat sommige fokkers allergies zijn voor wat massa omdat ze bang zijn dat het paard dan niet meer kan bewegen.
Als je Orbaldo II en Erik T in real live hebt gezien dan zou je zien dat een paard met buffel formaat zeker goed van de grond komt.

Overigens zou Goldstern ook nog wel een optie zijn, hij is de lichtste hengst in het bestand van de Groninger hengsten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:58

Ilegra..ik heb een donkerbruin vermoeden dat stoffel heel wat van die combi's gezien heeft. En ook heel veel Gelderse paarden. meer dan wij iig.

En het gaat niet alleen om de massa. Het gaat ook over het type van het paard. En de kwaliteit ervan.

Erik-T is wel de laatste die ik zou gebruiken...al gaven ze me geld toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:21

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zelfde Erik T 12 jaar. (Foto's zijn van Edsko)
Smaken verschillen......... ik vind het een erg mooie hengst en deze staat ook nog op ons verlanglijstje :P

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:28

Iemand zei mij ooit "je kunt een eigenaar beter zeggen dat je met zijn vrouw naar bed bent geweest, dan dat je zegt dat hij een slecht paard heeft". Het volgende zal mij dan ook niet in dank worden afgenomen, maar ik heb de laatste 20 jaar geen groninger X gelders gezien, die beter was dan de moeder, en dat geld ook voor de hier getoonde foto's.

En wat betreft Erik T deze hengst is zo geweldig dat meneer takens er een heel stamboek omheen heeft gebouwt

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:36

Stoffel, doe eens wat plaatjes van jouw fantastische paarden? Ik word toch een partijtje nieuwsgierig naar die schitterende dieren die jij op stal hebt staan! :) Zeker omdat je zo goed weet wat iedere paardenhouder een goed paard vindt en zo dapper + steekhoudend beargumenterend *uchedeuch* inhakt op de mensen die hier wel hun paard durven te laten zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:45

stoffel schreef:
Iemand zei mij ooit "je kunt een eigenaar beter zeggen dat je met zijn vrouw naar bed bent geweest, dan dat je zegt dat hij een slecht paard heeft".

Ik zou zeggen probeer het eens in de praktijk...voor het eerste mag je hier je ballen in een boterhamzakje mee naar huis nemen en over het 2e worden de schouders gewoon opgehaald.
Je laat je hobby nu wel heel erg belangrijk klinken, of heb je verder geen leven?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:56

Ik vind Erik T zo op de foto's van Ilegra zeer aansprekend :j Helemaal niet zo vreselijk zwaar en met een mooi model. Ik vraag me alleen af hoe hij beweegt.

Zelf heb ik ook wat het idee dat als ik een (zware) Groninger hengst op mijn merrie zou zetten, dat ik dan achteruit ga fokken in plaats van vooruit. Dat zou zonde zijn. Wij willen wel graag een Gelders paard fokken, met front en beweging, maar ook een Gelderse moet een bepaalde luxe hebben. Dat is niet alleen omdat wij dat zelf mooi vinden, maar ook omdat de markt daarom vraagt. En wees eerlijk, je kunt niet altijd alles houden.

Daarom hebben wij onze Elegant - merrie nu dragend van Negro en we zijn razend benieuwd wat eruit komt. Het zal in ieder geval een paard zijn wat géén Koss-bloed voert, dat is een ding wat zeker is. Voor de rest moet je het altijd wat afwachten, maar we hopen de beweging verankert te hebben en meer front te krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:30

Ik denk dat Stoffel anoniem wenst te blijven en daarom zijn of haar paarden hier niet toont.

Bovendien...jullie gaan dan toch niet toegeven dat die paarden van Stoffel dan mogelijk beter zijn...het doet er dus helemaal niet toe hoe de paarden van stoffel eruit zien.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:08

Eerlijk gezegd zal het me aan mn anus oxideren wat Stoffel van Odin vindt.
Odin is een paard met een heel fijn karakter die heel goed kan bewegen. Voor mij is dat ruim voldoende.
Dat Stoffel anoniem wenst te blijven is zijn of haar zaak. Moet zeggen dat ik daarom al een hoop minder waarde hecht aan zijn /haar mening.
Voor hetzelfde is het een gefrustreerde manegeruiter met een papierloos shetje in de achtertuin ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:19

NatasjavE schreef:
Bovendien...jullie gaan dan toch niet toegeven dat die paarden van Stoffel dan mogelijk beter zijn...

Ik geloof direct dat die beter zijn, alleen dat doet me dus helemaal niets :D
Lisa staat nu naast de paarden van Edward Gal en kan daar absoluut niet bij de schaduw staan maar ik ben gewoon blij met wat ik heb en mijn paarden voldoen prima voor het doel dat ik voor ogen heb.
Dat is het mooie met voor jezelf bezig zijn en niet voor anderen ;)
Als je altijd alleen maar kijkt naar wat een ander hebt heb je in mijn beleving nogal een triest bestaan...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:25

Op mij komt stoffel over als iemand met verstand van zaken of hij nu een shetje of de Gelderse kampioen op stal heeft. Doet niet terzaken.
Een goed Gelders Paard kan je kopen...die kan je hier dan tonen op bokt. Betekend nog steeds niet dat je verstand van fokken hebt.

Fijn dat je blij met je paard bent. Zo hoort het ook.
Ik ben ook blij met mijn paard. Vind haar prachtig. Maar kom dagelijks mensen tegen die haar niets vinden. Die bijt ik de kop niet af, die laat ik gewoon.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:21

@Natasja: zeggen die mensen dat dan gewoon tegen je? :oo Ik zie ook wel eens paard waarvan ik denk: "wat moet je ermee?" Maar dat hou ik mooi voor me hoor :Y)