Kunststof beenbeschermers veroorzaken peesblessures

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:47

Ik heb eskadron neopreen gevoerde peesbeschermers, maar zijn die ook zo slecht?
en die 3 in 1 beschermers van neopreen, wat doen die dan en zijn die ook slecht?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:03

Lijkt wel of je paard tegenwoordig overal een peesblessure van kan krijgen....

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:29

Peesblessures ontstaan voor het overgrote gedeelte door interne spanningen in de pezen en ligamenten van het been en zelden door aantikken.
Warmte verhoogt het risico aanmerkelijk!
Kortom, beschermen doe je met peesbeschermers nauwelijks, maar bij gebruik is het risico juist flink verhoogd.
Als je normaal aan het rijden bent moet je ze gewoon niet gebruiken, laat staan in de wei.
Dat je ze bij springen of cross gebruikt kan ik me voorstellen, maar bij dressuur of een huis tuin en keuken buitenritje, aflaten die dingen.
Peesblessures door inwendige oorzaken kun je met de beste beenbescherming toch niet voorkomen.
Waarom dan extra risico lopen door modegrillen en bakerpraatjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:25

xxx88 schreef:
veel topruiters rijden toch ook met kunstof beenbeschermers (wat niet wil zeggen dat alles wat zij doen goed is)
maar voor hen is het hun broodwinning en zijn het paarden die heel veel geld waard zijn, dan gaan ze er toch alles aan doen om ze gezond te houden
als het echt bewezen zou zijn dat kunststof beschermers slecht zijn voor de benen en dat je hierdoor veel kans krijgt op peesblessures dan zou geen enkele topruiter ze nog gebruiken (hun paarden zijn veel meer waard dan een paar ledere beenbeschermers ;) )
ik vind het ook wel een beetje kort door de bocht van die mens om de blessure van O'Brien hierbij te betrekken.
het is helemaal niet bewezen dat het door de kunstof beenbeschermers kwam.

er zijn ook genoeg top ruiters die met bandage's rijden en ja daar is zo ong. wel van bewezen dat ze niets toevoegen en alleen maar bloed heet worden...
En verder over het argument "topruiters doen niets wat slecht voor hun paarden is" dat is absoluut niet waar er zijn genoeg topruiters die doping gebruiken op hun paarden en ja van doping is bewezen dat het slecht is. En rollkur training? ja dat is ook ong. bewezen dat het slecht is..

Maargoed dat zijn allebei andere discussies

verwdrgr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:37

Anoniem schreef:
xxx88 schreef:

En verder over het argument "topruiters doen niets wat slecht voor hun paarden is" dat is absoluut niet waar er zijn genoeg topruiters die doping gebruiken op hun paarden en ja van doping is bewezen dat het slecht is. En rollkur training? ja dat is ook ong. bewezen dat het slecht is..

Maargoed dat zijn allebei andere discussies

Ben het niet met je eens: Hoeveel medicijnen voor paarden staan op de dopinglijst ? Zeker weten dat je een paard beter verzorgd / soigneerd met medicijnen van de doping lijst. Aspirine is ook doping, neem je zelf toch ook als je niet lekker bent ? Er zijn 2 soorten doping prestatie bevorderend = fout, geen discussie mogelijk en doping nr 2 om je paard te verzorgen / medicijnen.

Volgens mij is het beste voor de pezen koelen, koelen, koelen.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:27

Jemig, hier schrik ik best wel van. Misschien dan toch alleen peesbescherming gebruiken wanneer je springt (is voor mij hooguit 2 keer per week) en voor de rest gewoon niet? Mijn paard staat helaas wel op ijzers...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:41

idje schreef:
Peesblessures ontstaan voor het overgrote gedeelte door interne spanningen in de pezen en ligamenten van het been en zelden door aantikken.
Kortom, beschermen doe je met peesbeschermers nauwelijks, maar bij gebruik is het risico juist flink verhoogd.
Als je normaal aan het rijden bent moet je ze gewoon niet gebruiken, laat staan in de wei.
Dat je ze bij springen of cross gebruikt kan ik me voorstellen, maar bij dressuur of een huis tuin en keuken buitenritje, aflaten die dingen.
Peesblessures door inwendige oorzaken kun je met de beste beenbescherming toch niet voorkomen.

Dank je voor je duidelijke aanvulling!

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:19

scoxxx schreef:
idje schreef:

Dank je voor je duidelijke aanvulling!

Ja, dus toch maar aflaten die kunststof beschermers...