'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:17

Het zal alijd wel iets zijn, is het niet dit is het wle het nijl virus is dat het niet is het wel wat anders, het is eigenlijk altijd wel wat, als je je er te druk om gaat maken maak je jezelf gek. De beste remedie om geen ziektes te krijgen is geen paarden hebben...maar of ik daar zelf gelukkiger van wordt :n

gewoon goed alert blijven en bij twijfel je dierenarts raadplegen...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:18

Hmm.. ik vind het toch wel spannend. Ik was vorige week op een stal hier vijf kilometer vandaan waar ook een paard stond met atypische myopathie.. Die gaat het waarschijnlijk wel redden. Maar mijn pony staat ook dag en nacht buiten, juist omdat het zo gezond is voor het paard.
Wat moeten we nou?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:22

Citaat:
Het zal alijd wel iets zijn, is het niet dit is het wle het nijl virus is dat het niet is het wel wat anders, het is eigenlijk altijd wel wat, als je je er te druk om gaat maken maak je jezelf gek.

Op zich ben ik het je eens, maar van westnijl virus is voorzover ik weet geen geval bekend in NL. En van AM wel al verschillende. Wat mij de angst is, is dat de ziekte zo snel dood veroorzaakt!

TinkerTom

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:01

het was ook een voorbeeld, er is altijd wel iets,maar het is idd eng dat het zo n snelle dood heeft

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:07

Mijn moeder had al zoiets gezegd dat het in het noorden was(ik woon ook in het noorden) en ze zei misschien staat er op Bokt wat meer er over. Mijn shetlanders staan sinds een tijdje 24 uur in de paddock. Onze land is gezaaid en het gras groeit niet snel. Voor de rest krijgen ze veel ruwvoer. Dus als ik het goed begrijp is er voor mij niks aan de hand? Ben toch wel blij dat ze een paddock hebben...Anders moesten ze veel op stal staan en met een pony die dan snel zijn knie op slot heeft is dat ook niet alles. Tuurlijk alles beter dan vergiftiging. Maar gelukkig kan ik ze gewoon in de paddock houden.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:13

saskiab schreef:
Had het niet te maken met een bepaalde kiem die in te zaaien graszaad voorkomt?

Volgens mij had onbewerkt grasland minder risico om deze schimmel bij zich te dragen.

Of zeg ik nu iets heel stoms??

Iemand die hier iets van af weet?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:15

Mensen die het een stomme reactie vinden, mogen dan wel zeggen "Ik VIND het een stomme reactie", trouwens. :) Feedback!

In ieder geval, was er niet iemand die er in dat andere topic van gisteren over atypische myopathie begon? Heeft die al een "triomf" dansje gemaakt omdat ze gelijk had? ;) Heel slim hoor.

En inderdaad, paarden liever binnenzetten en dat ze dan een beetje chagrijnig worden dan dat ze op de wei die ziekte oplopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:21

Ik heb nu geen mogenlijkheid mijn paarden binnen te zetten s'avonds. Ze staan op een enorm weiland met nog voldoende gras, je wilt niet weten hoe ze er nu uitzien dus bijvoeren is nog lang niet nodig.

Risico?

Ik hoop dat ze snel kunnen achterhalen waar het vandaan komt zodat iedereen maatregelen kan nemen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:31

Nemurin schreef:
In ieder geval, was er niet iemand die er in dat andere topic van gisteren over atypische myopathie begon? Heeft die al een "triomf" dansje gemaakt omdat ze gelijk had? ;) Heel slim hoor.

ik weet even niet hoe ik deze post moet opvatten?
het was niet slim ofzo, gewoon 1 plus 1.
dit is al een paar jaar aan de gang in deze tijd van het jaar.
dus de mensen die er die jaren ook mee te maken hadden of alles volgden, zoals o.a. ik hadden al snel door dat het waarschijnlijk AM betrof, niks raars aan, en al helemaal niet iets om triomfantelijk over te doen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:59

Weet iemand hoe die schimmel er uit ziet (foto?) of is het niet met het blote oog te zien?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:02

He bah, weet ook iemand hoe het er uit ziet? lijkt me vreselijk als je paard zoiets overkomt. :n

edit: Embe was me net voor ;)

danflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:03

Als het echt een bedreigende situatie gaat worden zullen de maneges en paardenstallen vast wel op de hoogte gesteld worden, dus ben nog niet in paniet maar wel oplettend.

yv

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:06

Citaat:
Weet iemand hoe die schimmel er uit ziet (foto?) of is het niet met het blote oog te zien?

Als je terug lees (ook in andere topic) dat is juist het hele probleem. Daarom zijn er de onderzoeken ;)

Citaat:
Als het echt een bedreigende situatie gaat worden zullen de maneges en paardenstallen vast wel op de hoogte gesteld worden, dus ben nog niet in paniet maar wel oplettend.

In de omgeving van Kolham(en de desbetreffende da) heeft de da in ieder geval ons en een andere stal geinformeerd en advies gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:11

Nemurin schreef:
Mensen die het een stomme reactie vinden, mogen dan wel zeggen "Ik VIND het een stomme reactie", trouwens. :) Feedback!

En inderdaad, paarden liever binnenzetten en dat ze dan een beetje chagrijnig worden dan dat ze op de wei die ziekte oplopen.

In het desbetreffende krantenartikel dat in het Nieuwsblad van het Noorden stond, stond vermeld dat het om atypische myopatie ging. Waarom je een triomfdansje zou maken om zoiets rottigs vat ik niet?

Hier staan de paarden gelukkig in de bak en paddock. Liever de paarden dan in de wei of op stal. Als de vorst erover is geweest dan is het toch weer klaar. Dat beter dan je paarden verliezen aan een ellendige dood, omdat je op de wei 24/7 op dit moment gezonder vindt. Dan maar een paar weken de paddock op hoor, geen man overboord toch?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:14

De schimmel is voor zover ik weet niet te zien en dat is nu net het probleem. Ik weet dat vorig jaar in Belgie ook al problemen waren rond die vermoedelijke schimmel en de atyp. myopathie. Kijk net even waar Kolham ligt en zit hier ontzettend dicht in de buurt, pony blijft dus nog een tijdje in belgie ;). Ik denk dat het iig goed is dat er goed opgepast wordt, paarden in het oog worden gehouden en dat mensen gewaarschuwd worden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:38

Jullie moeten me niet zo serieus nemen, ik vond het gewoon een mooi toeval, voor zover zoiets vervelends mooi kan zijn. Maar ja, ik had moeten weten dat sarcasme slecht draagt over het internet, mijn excuses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:56

Ik ben pro sarcasme, maar die van jou begrijp ik even niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:18

Mijn pony staat ook 24/7 buiten, geen mogelijkheid om hem binnen te zetten.
Staan veel bomen (ook eiken) rond en in het weiland, ze krijgen nog niet echt veel bijgevoerd... moet ik me nu ernstig zorgen maken?
Ik kom er zelf maar 2x per week, dus zou het zomaar kunnen dat mijn pony vergiftigd wordt en doodgaat!?

Hoe herken je symptomen?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:23

Paddestoelen en schimmels vinden vocht en warmte prima ....de natuur veranderd.....veel bladeren,veel paddestoelen !!!
Ook merk ik het aan de mest in de zandbak hoe snel er schimmel op komt.....fruit.....brood enz.
Vochtige kuil/hooi extreem snel schimmel .....
Ruim zoveel mogelijk mest op waar je paard staat , laat géén brood, wortels, appels enz. verschimmelen......houdt het gras kort en denk om je hooi en stro dat er géén schimmel in zit......
Neem géén risico's als je veel paddestoelen in de wei hebt of "zwarte plekken" in de wei, want AM is echt verschrikkelijk ,dodend of voor het leven beschadigend......
Een lichaam die langzaam afsterft doordat de spieren minder opnemen en minder afgeven, een afschuwelijke dood met heel veel pijn !!!
Zichzelf vergiftigend, binnen 3 dagen kan het bekeken zijn , sterke paarden die nooit wat mankeren worden magere scharminkels, verliezen alle vechtlust...
En zoals ik al zo vaak schreef...een weiland is niet hetzelfde als "in de natuur" !!!
Je weet duidelijk niet waar het om gaat als je dit onzin vind, want het is wel degelijk ieder jaar weer een probleem als het warm en vochtig is !!!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:24

Mindim schreef:
Ik ben pro sarcasme, maar die van jou begrijp ik even niet.

Dat is je goed recht. Ik heb de hele dag gestudeerd en ik begrijp het soms zelf even niet meer, dus ik zou het je ook niet meer uit kunnen leggen op dit moment. Het kwam er in ieder geval behoorlijk lomp uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:29

Misschien een vreemde opmerking maar ik las hier de reactie van iemand wiens paard het had overleefd, zijn er meer eigenaren van paarden die het overleefd hebben en zijn deze paarden naderhand nog onderzocht op eventuele antistoffen tegen deze bacterie ( kan het ook zijn) of schimmel? Wellicht kunnen ze daar een oplossing of vaccin uithalen.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:31

mijn pony's staan ook gewoon 24/7 in de wei, danwel met schuiltal, maar ik heb dus geen mogelijkheid tot paddock, en om ze nou maar 24/7 op stal te zetten :\

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:39

bij ons hebben 2 van de 6 veulens het overleefd, maar beide zijn ze verkocht.

ze zijn een tijd na de ziekte nog wel onderzocht maar alles was weer goed. heb de vee arts ook niet over een hartruis gehoord.

joytje-05 die op deze pagina gereageerd heeft heeft een van de 2 overlevenden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:40

Ik kende het niet en ben gaan zoeken wat het is. Doe zelf een 'laboratorium' opleiding, dus vind dit ook wel erg intressant.

Even om te laten zien dat het niet alleen in het noorden voor komt:
http://www.rvludovicus.nl/atypische_myopathie.htm

Is uit 2006, vanuit Aarle-rixtel (vlakbij Helmond en dus Eindhoven), in Noord-Brabant dus. :)
En dus ook in Limburg, Milsbeek. Someren is de dierenkliniek.

Dus ook zeker in het zuiden komt het voor. :j

Verder staat er in dat stukje ook beschreven wat het is en nu zijn ze niet nog niets wijzer dan toen. Men weet nog steeds niet of het een schimmel, plant, bladeren, bacterie, paddenstoelen of wat dan ook, is. Ze vermoeden een schimmel, maar dit is niet zeker. Ze weten zelfs niet eens wat de toxine is die de paarden vergiftigd en voor de spierafbraak zorgt. Dus een plaatje van dé schimmel is er niet, die bestaat nog niet. Ze weten immers nog niet eens wat de oorzaak is en of het wel een schimmel is.

Ik vind het in ieder geval een enge ziekte en zeker na het bovenstaande stukje uit het ED krijg ik helemaal de kriebels. Mijn paard staat daar namelijk erg dicht in de buurt. Ook al is dat 3 jaar geleden... Mijn diertje staat de hele dag op de wei, 's nachts op stal. Maar ze staat wel gelijk aan de bosrand, met eikenbomen. Plaatsen waar dus makkelijk paddenstoelen/schimmels/gisten groeien.

Hmm rare en enge ziekte..
Zeker dat ze na meer dan 60, bijna 70 jaar nog niet weten wat het precies is, waar het door veroorzaakt wordt en wat er tegen gedaan kan worden......

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:48

ik snap ook niet waarom ze het nou zo op die schimmels in het gras gooien.
en dat het in de buurt is zegt niks, wij waren 3 jaar terug de enigen in het noorden voor zover mij bekend dus.

het is gewoon zo raar en eng dat de spieren megasnel afgebroken worden.
en dat is dus ook symptoom nr 1, ze lijken zo ineens spierbevangen.

wij kwamen toen s avonds pas bij onze veulens, en ik liep even op alle 6 af, alleen 1 merrietje die normaal het brutaalst was stond er heel raar bij en er leek haast geen leven in te zitten.

zei gelijk dit is niet goed, gelijk de vee arts erbij en die gooide het op zware koliek.
pony dus op stal maar de volgende dag was het niks beter en 3 andere veulens begonnen ook ineens raar te doen. diezelfde dag is de eerste al overleden en in de 2 week erop gingen er dus nog 3.
het merrietje dat het eerst ziek was is er gek genoeg helemaal bovenop gekomen en is zelfs een flink stuk groter geworden dan beide ouders.