Jazz wederom meest succesvolle dressuurvader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:17

Nakomelingen van Jazz zijn echt moeilijke knollen! :x
Maar als je ze eenmaal aan het lopen hebt, lopen ze de sterren van de hemel +:)+

Nummus

Re: Jazz wederom meest succesvolle dressuurvader

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:58

Het heeft niet zoveel met de schuld krijgen te maken als dat vervelende karakters niet voor iedere ruiter zijn weggelegd. Hoe meer er van dat rotkarakter uit komen, hoe lastiger het is om er veel fans van te vinden, zeg maar. :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:07

Nemurin schreef:
Het heeft niet zoveel met de schuld krijgen te maken als dat vervelende karakters niet voor iedere ruiter zijn weggelegd. Hoe meer er van dat rotkarakter uit komen, hoe lastiger het is om er veel fans van te vinden, zeg maar. :)

Dit ben ik niet met je eens.
Een rotkarakter is een waarde-oordeel in mijn ogen. En daarmee geef je het paard al de schuld.

Ik zie het zo: ieder paard is een individu met zijn eigen karakter.
En dat karakter kan soms meer temperament hebben, of meer gevoelig zijn, of nerveus.
En dat is niet voor iedere ruiter weggelegd om daarmee om te kunnen gaan.
Maar daarmee is het nog geen rotkarakter!
Daarmee moet je alleen andere vaardigheden als ruiter in huis hebben.
Wat je vaak ziet is dat een ruiter er dan niet mee om kan gaan en dat het paard dan de schuld krijgt.
Terwijl het eigenlijk de "schuld" is van het feit dat dat type paard niet met die ruiter combineert.
Dus het is ook niet de schuld van de ruiter (alhoewel in sommige gevallen bij extreem gedrag van een ruiter ik me wel achter het oor ga krabben)...maar het is gewoon de combinatie die niet geschikt is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:12

Zo bedoelde ik het ook meer hoor Polly. Je kunt ook zeggen dat de ruiter een "rotkarakter" heeft.

Er zijn veel paarden waar bv. de meeste mensen niets mee op hebben maar bepaalde rustigere mensen dan weer wel. Ikzelf ben niet zo'n toonbeeld van rust (al gaat het tegenwoordig beter) dus dan is een Jazz bv. niets voor mij. ;)

Maar ik denk dat men het een "rotkarakter" noemt omdat het door de meeste mensen zo beschouwd kan worden. Sommige paarden kan gewoon niet iedereen op rijden, denk ik, en dan moet je toch de goede combinatie hebben.

Zo beter? ;)
Zo niet, dan heb ik weer te chaotisch getypt en komt het er op neer dat ik het eigenlijk gewoon wel met je eens ben.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:15

Ik snap het. We bedoelen hetzelfde... :D

Het is idd ook goed om van jezelf te weten welk soort paarden voor jou niet geschikt zijn....

Ik kan bijv. niet zo goed tegen die hele flegmatieke....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:22

Een rotkarakter is een paard wat tegendraads is, ongeacht wie erop zit. Dat is idd niet te vergelijken met een onjuiste combinatie, waarbij de ruiter niet de capaciteiten heeft die voor het paard nodig zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:28

horseyfries schreef:
Een rotkarakter is een paard wat tegendraads is, ongeacht wie erop zit. Dat is idd niet te vergelijken met een onjuiste combinatie, waarbij de ruiter niet de capaciteiten heeft die voor het paard nodig zijn.

En dat vind ik niet bij de Jazzen....
Daar is in de meeste gevallen sprake van onjuiste combinaties....en geen rotkarakters

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:38

Mee eens.

1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:05

Tja, en zo heb ik gelukkig een karakter wat prima bij mijn Jazzje past!!! Maar mijn Jazz heeft trouwens ook nog een moeder (Wellington x Voltaire) en die maakt ook deel uit van een karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:18

Nemurin schreef:

Ik heb het ook niet over een "rotkarakter".
Dat heb je mij niet horen zeggen.
Zeg alleen dat het over het algemeen moeilijke paarden zijn, en als je dat kan rijden dat je er dan toppers aan hebt.
Meer zeg ik niet hoor ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:24

IK heb een gribaldi merrie gehad en daar was echt super fijn mee te werken, was leer gierig en liep als een trein.
alleen als ze hengstig was kon ik niks met haar..
maar met rijden en in de omgang een super paard. ik heb ook eens een grib zadelmak gemaakt en die vond ik ook heel fijn om mee te werken..

Mijn huidige paardje is de zoon van de Gribaldi merrie... Pappa is don ruto (donnerhal)
dus ik heb nu een combi van Donnerhal en Gribaldi. (top paardje voor mij)

Ik denk dat het ook veel te maken heb met de ruiter.. de 1 kan het karakter van een gribaldi beter aan, en de ander kan zich weer beter vinden in een Jazz..

het is de combi van afkomst paard, karakter als individu en ruiter wat de perfecte combi vormt ;)

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:49

Het is wel jammer,dat sommige paarden die ik nu gezien heb met een Jazz achtergrond(dat zijn er veel) gewoon niet tot hun recht komen bij de eigenaar!!!

Ik vind het jammer,dat er zo veel met hem gefokt wordt terwijl niet iedereen er mee om kan gaan wat zich weer uit in een onhandelbaar paard(wat onhandelbaar gemaakt is)en dalijk in de salami zit........

ik vind dat niet iedereen met zomaar elke hengst mag fokken!! mensen kijken tegenwoordig alleen maar loopt het leuk,zie het er leuk uit ja ok doe maar dan.......

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:57

ben ik gedeeltelijk met je eens..

niet elke Jazz is moeilijk zoals je hier heb kunnen lezen..
wel vind ik dat mensen zich meer moeten verdiepen in de achtergrond van de hengst die ze willen hebben voor hun merrie..

dat gebeurd naar mijn idee wel te weinig, helaas

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:59

Don_Zhivago schreef:
ben ik gedeeltelijk met je eens..

niet elke Jazz is moeilijk zoals je hier heb kunnen lezen..
wel vind ik dat mensen zich meer moeten verdiepen in de achtergrond van de hengst die ze willen hebben voor hun merrie..

dat gebeurd naar mijn idee wel te weinig, helaas

Ja dat bedoel ik idd...Maar je hoort mij ook niet zeggen dat elke Jazz moeilijk is.
nu hebben wij een san remo ook op stal...die is ook niet makkelijk,maar je moet weten hoe je er mee omgaat.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:03

ik vind het ook een erg mooie hengst maar ik zou er denk ik niet mee fokken er komen niet altijd makkelijke paarden van.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 00:06

polly2 schreef:
Ik snap het. We bedoelen hetzelfde... :D

Het is idd ook goed om van jezelf te weten welk soort paarden voor jou niet geschikt zijn....

Ik kan bijv. niet zo goed tegen die hele flegmatieke....

Sorry - de hersens zijn wat slapjes na een hele week tentamen leren. (En ik moet morgen ook nog, ander tentamen haha)
Wat is flegmatiek nou weer?

Ik weet dat ik zelf lastig ben met "hete" paarden, al heb ik mezelf vandaag het tegendeel bewezen in de les. Dus dat wordt blijkbaar ook steeds minder.
Net als dat ik dacht dat ik niet meer de zachte hand had van vroeger, en mezelf vorige maand toch weer het tegendeel bewees met weer een ander paard.
Etc.

Maar ik moet beslist een paard hebben dat eerlijk is. Als jij het goed doet, moet het paard ook gewoon doen wat je vraagt, daar is het tenslotte voor opgeleid en opgevoed. Ze mogen me best testen, maar als ik dan laat zien wie de baas is moet het ook gewoon afgelopen zijn. Paarden die daarin doordrammen en niet eerlijk zijn verlies ik dan niet per se mijn geduld mee, maar ze hebben mijn knuffelneigingen nou ook niet bepaald voor zich gewonnen... :+

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 02:49

Iemand die ik ken had ook een jazzje, ontzettend mooi beest, en kan de sterren van de hemel lopen.. met de nadruk op kán.. was geen land te bezeilen met het beestje, het ene moment liep hij netjes, het andere was hij gewoon levensgevaarlijk. Ik geloof dat ze hem uiteindelijk heeft doorverkocht.
Ik weet niet zo heel veel over Jazz, maar volgens mij moet je er echt een klik mee hebben, anders wordt het niks..

overigens een prachtige hengst :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:48

Tja, vurige paarden moet je wel mee om kunnen gaan? :+ En hoe drukker hoe minder ruiters dat kunnen, denk ik.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:02

Die Jazz die ik heb gereden voor iemand kon ook levensgevaarlijk zijn..

het heeft me 6-7 maanden gekost voordat ik zn respect had verdiend.. ik probeerde het netjes en rustig om te lossen omdat iedereen dat zei..

dat werkte niet.. ik heb hem echt alle hoeken van de bak laten zien en toen had ik blijkbaar zijn respect gewonnen..
eindelijk na 7 maanden kon ik normaal met hem aan het werk..
hij ging voor me door het vuur..

af en toe nog wel aan het etterbakken en recht over eind, maar een heel stuk minder dan in het begin

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:07

Hm Don, als je er 6-7 maanden over doet en hem echt helemaal in elkaar moet slaan (figuurlijk dan, of niet?) vind ik het niet echt een eerlijk paardje meer. :+
Wat een gedoe zeg!

Maar ja dat zegt niet gelijk dat alle Jazz nakomelingen zo zijn, al zie ik op dit topic bijna alleen maar negatieve verhalen.
Zijn er nog mensen die minder etterbakkige Jazzjes kennen? Want dat moet ook haast wel kunnen. :)

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:03

Don_Zhivago schreef:
Die Jazz die ik heb gereden voor iemand kon ook levensgevaarlijk zijn..

het heeft me 6-7 maanden gekost voordat ik zn respect had verdiend.. ik probeerde het netjes en rustig om te lossen omdat iedereen dat zei..

dat werkte niet.. ik heb hem echt alle hoeken van de bak laten zien en toen had ik blijkbaar zijn respect gewonnen..
eindelijk na 7 maanden kon ik normaal met hem aan het werk..
hij ging voor me door het vuur..

af en toe nog wel aan het etterbakken en recht over eind, maar een heel stuk minder dan in het begin

Das inderdaad een heel herkenbaar verhaal.
Alleen heb ik geen Jazz merrie maar een Contango :+
Het is een echte dame en het heeft bij mij ook behoorlijk lang geduurd voordat ze respect voor me had, en ik er redelijk mee door de bak kon rijden...

Als ze hengstig is, heeft ze nog steeds dit soort streken, maar als die beestjes eenmaal lopen, lopen ze ook echt :)

Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:04

Nemurin schreef:
Hm Don, als je er 6-7 maanden over doet en hem echt helemaal in elkaar moet slaan (figuurlijk dan, of niet?) vind ik het niet echt een eerlijk paardje meer. :+
Wat een gedoe zeg!

Maar ja dat zegt niet gelijk dat alle Jazz nakomelingen zo zijn, al zie ik op dit topic bijna alleen maar negatieve verhalen.
Zijn er nog mensen die minder etterbakkige Jazzjes kennen? Want dat moet ook haast wel kunnen. :)

Bij ons op stal staat meerdere Jazz-merries.
Op stal kan ze af en toe wat sikkeneurig zijn, maar wat een beest is dat zeg!
Loopt bijna altijd de sterren van de hemel, en zet zich tijdens wedstrijden voor 300% in!!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:53

Nemurin schreef:
Wat een gedoe zeg!

nee hoor was niet figuurlijk, ik heb hem echt flink op zn lazar gegeven.. had geen keuze, hij ging steeds omhoog en liet zich bijna vallen.. dus of hij had pijn of ik..
nadat ik hem flink heb aangepakt had ik zijn respect..
en toen was het echt een heerlijk paardje..

niet dat dat de manier is om het respect van een Jazz te winnen, in tegendeel dit werk vaak averechts.. maar ik had geen keuze, ik had al zo veel geprobeerd..

Daarna is het echt mn vriend geworden, en ook nu is het een braaf paard...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:20

Oh dat is wel fijn Don dat je er nu zo'n goede vriend aan hebt, maar je hebt wel een vuurdoop van dat beest moeten doorstaan zeg! Laten vallen, getver...

Zou ik dus volstrekt onbetrouwbaar vinden, maar ja zelfs een betrouwbaar paard moet je in feite ook nog als een dier en dus onverwacht blijven beschouwen...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:24

Ik doe hem nu niet meer, ik heb hem een tijdje gereden omdat de eigenaar een trap had gehad van hem (hij was zo lief :P)
ik heb hem in totaal bijna 2 jaar gereden..

dat steigeren was heel erg eng, je voelde hem wel wiebelen. Ik ben normaal helemaal niet van de harde aanpak, maar na een half jaar moest het wel...

een vuurdoop was het zeker, maar ik heb er wel echt van leren rijden :D