Sectorraad Paarden: 'weg met prikkeldraad!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:15

[***] schreef:
Ik ben meer voor een algemeen verbod op prikkeldraad. Niet alleen bij paarden maar gewoon als omheining voor alle dieren. Dan hoeft de KNHS daar geen voortrekkersrol in te spelen.

Klopt.
Maar de advertentie gaat over evenementen terreinen.
En daar heeft KNHS wel wat mee te maken.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:23

Als wedstrijdorganiserende vereniging willen wij ook het liefst helemaal geen prikkeldraad in de buurt van ons wedstrijdterrein, maar de boeren die hun land ter beschikking stellen zullen in het meest gunstige geval van ons verwachten dat we het aanpassen, dat gaan ze echt niet zelf doen. Dit betekent dat OF de inschrijfgelden fors omhoog gaan EN/OF de contributie omhoog moet EN/OF de sponsoren moeten massaal over de brug komen. En als je aan de portomonnee van de ruiters komt zijn ze vaak niet thuis!! Als je het oppervlak van een eventing wedstrijdterrein ziet, dan ben je echt een hele hoop geld kwijt. Gelukkig hebben wij ons terrein prikkeldraadvrij, maar velen hier in de regio die gebruik maken van 'koeienweides' zullen hier echt niet blij mee zijn. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen en controles!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:30

tahnee1987 schreef:
[***] schreef:
Ik ben meer voor een algemeen verbod op prikkeldraad. Niet alleen bij paarden maar gewoon als omheining voor alle dieren. Dan hoeft de KNHS daar geen voortrekkersrol in te spelen.

Klopt.
Maar de advertentie gaat over evenementen terreinen.
En daar heeft KNHS wel wat mee te maken.

KNHS is het schoolvoorbeeld van hoe het moet; NOT! Hun hele losrijterrein zit in de prikkeldraad!

En idd irriteer ik me er ook aan dat mensen nu weer te weinig weidegang erbij gaan halen, want daar gaat het in niet om bij dit artikel. :Z

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:35

wij hebben koeien en paarden en dus nog een aantal weiden
met prikkeldraad. We hadden eerst veel schrikdraad maar in de weilanden verder van huis werd steeds de stroompaddestoel gestolen en dat geef je dan best op als je meerdere keren zo'n ding van een paar honderd euro moet kopen. Hout om zoveel hectares is voor ons veel te duur. Hebben nu 25 jaar paarden en twee keer een paard moeten laten behandelen voor een draadwond, daarna zijn die probleemloos voor de sport ingezet.
Natuurlijk zal er wel eens iets heel vervelends met een paard gebeuren, maar dat gebeurt ook om zoveel andere redenen.
Voorlopig laten wij het nog zitten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:55

rowo schreef:
En idd irriteer ik me er ook aan dat mensen nu weer te weinig weidegang erbij gaan halen, want daar gaat het in niet om bij dit artikel. :Z

Nee inderdaad, het gaat alleen om een paardvriendelijkheidsimago :)*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:58

Huertecilla schreef:
rowo schreef:

Nee, het gaat over de omheiningen van een evenemententerrein wat vaak voorzien is van prikkeldraad wat gevaarlijk is voor de paarden. :)* :)*

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:10

Huertecilla schreef:
rowo schreef:

Het gaat hier om omheiningen bij wedstrijden, niet of een paard veel buiten hoort of niet. Dat hoort ie ook, maar dat is niet waar dit artikel over gaat.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:18

En weer de sectorraad in het nieuws met een bijna non-issue. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima dat het gebruik van prikkeldraad ter discussie wordt gesteld. Maar ik zit nog steeds te wachten op wat grotere acties van de sectorraad. Want laten we eerlijk zijn de gehele kwestie welzijn paard behelst echt wel meer dan het prikkeldraad op concoursterreinen. Het vermoeden komt nu toch bij me op dat ze zich op dit soort 'kleine zaken' storten om zich niet met grotere, ingewikkeldere en moeilijkere problemen te hoeven bezighouden.

butengeweun

Re: Sectorraad Paarden: 'weg met prikkeldraad!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:52

wat gaan ze dan doen tegen een 2e omheining. Ons eerste hek is van normaal schrikdraad met glad ijzerdraad en de 2e omheining is van prikkeldraad en 2 meter hoog om mensen weg te houden en voor een uitbraak door het eerste hek.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:15

Het enige dat de sectorraad in de welzijnsnota heeft opgenomen over paarden en buiten is het stukje over prikkeldraad. Dat is wel heel marginaal als het gaat om paardenwelzijn.

Over weidegang en/of paddockgang of iets dergelijk staat helemaal NIETS in de welzijnsnota. Dat is niet verwonderlijk aangezien de aangesloten leden voor een belangrijk deel niet aan zo'n voorwaarde zouden kunnen voldoen. Dus verzinnen ze iets over prikkeldraad. Klinkt zeker sympathiek. Zal ook zeker een paar paarden met nare wonden schelen, maar het haalt de aandacht mooi weg van het echte probleem: paardenwelzijn en het feit dat daar door de sectorraad niet zo gek veel aan wordt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:25

Idd, het kán áltijd beter, maar laten we iig ook blij zijn met het feit dát er iig aandacht voor is. Dat is al een hele stap voorwaarts tov een paar jaar geleden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:49

Prikkeldraad op concoursterreinen zie je overal en ook om veel weides, als ze dan toch maatregelen willen nemen en prikkeldraad uit willen bannen ( overal) dan moeten ze het prijstechnisch aantrekkelijk maken voor mensen die dit willen vervangen, maar ook glad draad, lint en hout kunnen paarden die er door vliegen de meest vreselijke verwondingen toebrengen en daar staan de meeste mensen niet bij stil, er is wel beoband maar dat is erg duur en moet vakkundig geplaatst worden dus het prikkeldraad vervangen door een iets minder gevaarlijk alternatief heeft in mijn ogen geen zin, dan ook meteen goed doen en het meest veilige plaatsen, desnoods met een subsidie.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:26

Ik vind prikkeldraad (en schapengaas, ook zo link) veel linker dan schrikdraad en degelijk hekwerk. Maar een paard kan zich altijd nog wel ergens aan kunnen verwonden. Een 100% veilige omgeving is uitgesloten. Maar je kan de risico's en de ernst van de verwondingen wel beperken. Imo hoort prikkeldraad (en schapengaas) niet in de paardenweiland thuis. Ook niet daar waar wedstrijden worden verreden.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:31

Leonora schreef:
wij hebben koeien en paarden en dus nog een aantal weiden
met prikkeldraad. We hadden eerst veel schrikdraad maar in de weilanden verder van huis werd steeds de stroompaddestoel gestolen en dat geef je dan best op als je meerdere keren zo'n ding van een paar honderd euro moet kopen. Hout om zoveel hectares is voor ons veel te duur. Hebben nu 25 jaar paarden en twee keer een paard moeten laten behandelen voor een draadwond, daarna zijn die probleemloos voor de sport ingezet.
Natuurlijk zal er wel eens iets heel vervelends met een paard gebeuren, maar dat gebeurt ook om zoveel andere redenen.
Voorlopig laten wij het nog zitten!

een paard kan zich natuurlijk overal aan verwonden, maar met prikkeldraad is het risico toch groter. mijn paard is een aantal jaren terug eens geschrokken van een trekker o.i.d in het weiland, en probeerde over de draden te springen. helaas stond er achter het gewone schrikdraad een hek met prikkeldraad.. en dat heb ik geweten! als er alleen schrikdraad had gehangen, was er niks aan het handje geweest. aan veiligheid voor je paard hangt natuurlijk een prijskaartje

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:18

En wat is belangrijker de gezondheid van je paard of de veiligheid van de omgeving. Verhindert een dun stroomlintje dat een paard een drukke straat oprent.?

Nicollee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 15:25

Ik denk dat het verstandig is!
Je kunt beter als vereniging of wie dan ook wat geld uitgeven aan wat draad van een paar 100 euro, dan dat je een claim aan je broek hebt van wel een paar 1000 euro.
en draad kun je ieder jaar nog hergebruiken bij evenementen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:39

Anya schreef:
Het enige dat de sectorraad in de welzijnsnota heeft opgenomen over paarden en buiten is het stukje over prikkeldraad. Dat is wel heel marginaal als het gaat om paardenwelzijn.

Over weidegang en/of paddockgang of iets dergelijk staat helemaal NIETS in de welzijnsnota. Dat is niet verwonderlijk aangezien de aangesloten leden voor een belangrijk deel niet aan zo'n voorwaarde zouden kunnen voldoen. Dus verzinnen ze iets over prikkeldraad. Klinkt zeker sympathiek. Zal ook zeker een paar paarden met nare wonden schelen, maar het haalt de aandacht mooi weg van het echte probleem: paardenwelzijn en het feit dat daar door de sectorraad niet zo gek veel aan wordt gedaan.

..en dat is al.

Rond wedstijdterrein geen prikkeldraad vanwege de veiligheid voor het paard eisen zegt trouwens veel over het vertrouwen in de het dressuurniveau van de deelnemers _O-

Hoe dan ook vréémde welzijnsprioriteit welke alleen logisch is vanuit het imago-motief.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:47

Huertecilla schreef:
Rond wedstijdterrein geen prikkeldraad vanwege de veiligheid voor het paard eisen zegt trouwens veel over het vertrouwen in de het dressuurniveau van de deelnemers _O-

Wat een bullshit... zoals ik al beschreef op de vorige blz van het voorval wat ik met eigen gezien heb op een concours. Dat had niks met rijvaardigheid te maken. Puur met een geschrokken paard, totaal in paniek wat totaal verblind en overal doorheen ging; draad, sloot, mensen, paarden etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:54

rowo schreef:
Huertecilla schreef:

Wat een bullshit... zoals ik al beschreef op de vorige blz van het voorval wat ik met eigen gezien heb op een concours. Dat had niks met rijvaardigheid te maken. Puur met een geschrokken paard, totaal in paniek wat totaal verblind en overal doorheen ging; draad, sloot, mensen, paarden etc.

Dus? Soldaten met een bazooka om de mensen in de openbare ruimte te beschermen tegen uitbraak van ongeleide projectielen van 500+ kilo?

De onzin is dat het een flutvoorstel is over een non probleem.

Overigens is een paard in paniek wat escaleert wél een vaardigheidsprobleem.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:56

tja dan is buitenrijden ook niet meer mogelijk.... langs al die weides die afgezet zijn met prikkeldraad.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:05

Elinee schreef:
een paard kan zich natuurlijk overal aan verwonden, maar met prikkeldraad is het risico toch groter. mijn paard is een aantal jaren terug eens geschrokken van een trekker o.i.d in het weiland, en probeerde over de draden te springen. helaas stond er achter het gewone schrikdraad een hek met prikkeldraad.. en dat heb ik geweten! als er alleen schrikdraad had gehangen, was er niks aan het handje geweest. aan veiligheid voor je paard hangt natuurlijk een prijskaartje

En zo ken ik paarden zie zich zeer ernstig verwond hebben aan een schrikdraadje/lint...

1 ervan staat hier, mooie weide afgezet met een nog mooier herashekwerk... meneer vond het wel leuk om mee te rennen met de koeien van de buren, zag schijnaar te laat dat de weide niet langer was, spring over het mooie herashekwerk om vervolgens in het schriklint te landen..... resultaat een zeer mooie wond...

ander paard van een kennis heeft het niet overleefd, net boven de hoef de pezen door, hechten is geprobeerd maar een jaar later bleek het niet goed gegaan te zijn....

Nadeel van prikkeldraad en gladdraad is dat wanneer het knapt het zich oprolt... en ergens omheen kan krullen... prikkeldraad verhaakt zich dan gemakkelijk in een vel...

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:48

ze hebben bij ons in de gemeente het plan wit schriklint te gaan verbieden, het past niet in het landschap......drie witte linten wordt verboden, 1 groen lint mag wel, ........hmm, daar blijven mijn paarden niet achterstaan, en t is duur! ze gaan vanuit het weiland uit, als er geen paarden zouden staan zou er ook geen lelijk wit lint zijn.......dus een mooi onaangetast landschap, ze willen vast terug naar het prikkeldraad! idioten! ze gaan er binnenkort over praten in de gemeente raad geloof ik,,,,,ik woon in een gemeente waar ook de paardenpoepzak verplicht is 8)7

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:25

WilmaW schreef:
ikke20 schreef:
gaan ze dan ook het glad draad verbieden? zie je ook regelmatig hangen en ook dat heeft erg nare gevolgen

En welke dan?
Wij hebben al meer dan 2 jaar glad draad en nog nooit problemen gehad met een paard dat door de draad gaat, geen verwondingen dus.
Met het lint heb ik andere ervaringen maar ook niets schrikbarends.

heb een paard in het glad draad zien terechtkomen.
been was compleet doorgesneden enigste wat je zag was het bot en paard stond ook op zn kogelmet hoef omhoog.
alles doorgesneden beest is ook meteen afgemaakt.

het veiligste vind k nog altijd lint. dat hele brede en de wat dunnere niet dat koort dat is ook gevaarlijk
heb er al meerdere in het lint terecht gehad en nooit een wondje of iets

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:41

Ikke20, dan heb je tot nu toe heel veel mazzel gehad met het lint en je paarden want op het moment dat het lint knapt en zich om een been wikkelt en als het paard dan verder rent snijd het net zo goed alles door, bij ons op rijvereniging hebben al twee mensen hun paard verloren door een "goede" afrastering.
Dit is dan wel over een langere periode maar toch, elk paard wat op deze manier aan zijn einde komt is er een teveel.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:09

Prikkeldraad is voor elk dier gevaarlijk. Een koe krijgt er net zulke verwondingen van als een paard, en de pijn is vast ook dezelfde. Dat prikkeldraad verboden moet worden, ben ik het helemaal mee eens. Maar niet alleen voor paarden.

Overigens, als een paard door een omheining met glad draad stuitert gebeurt er niet veel. Ja, een paar uurtjes reparatiewerk maar de paarden hebben geen krasje. Ik ben van mening dat als ze door de draad gaan, dat het wel kapot moet kunnen gaan. Glad draad schiet los of knapt en dus verliezen ze het snel. Ontopic: PRIKKELDRAAD VERBIEDEN voor alle dieren.