Groen! vraagt verbod op kermisattracties met paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:34

Miss_Malfoy schreef:
@JoyCiej007: Daar zou inderdaad een uitzondering voor moeten komen. Mijn vroegere manege doet dit ook, is gewoon een uitstapje voor de pony's. Zoveel mogelijk over gras wandelen, tussendoor krijgen ze voer, snoepjes, water word regelmatig aangeboden, en er is een geimproviseerde box of iets waar ze even vast kunnen staan. Ook gaat er minstens een grotere pony meer voor kinderen die wat te zwaar zijn voor de shetten.
Vond het vroeger niet altijd even super gaan maar tegenwoordig word er steeds beter op gelet. :)

Daarom; het kán wel op een paardwaardige en diervriendelijke manier, maar dan moet er ook iets meer moeite voor gedaan worden en iets meer in geinvesteerd worden. Als er nou een algemene, evt. Europese richtlijn komt voor dit soort dingen, vind ik er niets mis mee. Ik bedoel; tuurlijk gaat het dierenwelzijn ver boven het plezier van de mens, daar zijn we het met z'n allen wel over eens.
Maar wat is er mis mee als de dieren goed verzorgd worden en er goede regels opgesteld worden? 't is dan juist voor zowel dier als mens leuk. Als je al die stralende kindergezichtjes ziet dat ze uberhaupt een pony mogen aaien en er even een rondje op mogen, dat is toch geweldig?

Ze lopen hier dan wel gewoon over de stenen, maar dat is ook geen enkel probleem. Sommigen hebben ijzers, anderen hebben gewoon goede, sterke en harde hoeven. Vind het verschil tussen een eindje rechtdoor lopen en omkeren met een begeleider aan de hand toch wel heel groot met die ponydraaimolens; naar mijn weten zijn die er in Nederland ook (bijna) niet meer, dat was echt iets uit de jaren '70. Belgie loopt dan wel heel erg achter wat dat betreft (sorry voor de Belgen)....

Die draaimolens zouden zonder meer in heel Europa verboden moeten worden.

Iris82

Re: Groen! vraagt verbod op kermisattracties met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:51

Die draaimolens mogen van mij ook verboden worden.
Had ze nog nooit gezien tot ik toevallig een keer over een Belgische kermis liep. Pony's strak vast gezet met de bijzet en maar kleine rondjes lopen achter elkaar aan.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:31

uhm die pony's ok ok, maar wat is een hamsterkraam????????? hamsterhengelen? bowlen?

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:03

Mee eens ! :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:05

Hier in Nederland zie je het helaas ook nog veel te vaak....een erg triest gezicht altijd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:55

mltex schreef:
uhm die pony's ok ok, maar wat is een hamsterkraam????????? hamsterhengelen? bowlen?

Meestal is dat in de zin van 'hamsterraces', doen ze ook wel met cavia's, heb het hier in 't dorp ook wel eens gezien met de jaarlijkse braderie tijdens 't dorpsfeest.

Tegen betaling mag je een hamster/cavia uitkiezen, dat doen meerdere mensen tegelijk, en dan laat je ze los in een bak met 3 gangetjes en 'doolhoven'; de hamster/cavia die als eerste bij 't eindpunt is, heeft gewonnen en dan krijgt de 'gokker' dus een prijs.

eierhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:56

In Haarlem staan de wandelpony's ook elk jaar. Ik weet dat ze buiten de kermisuren op een lekker grasland staan te grazen, dat ze mooie zadeltjes hebben en dat er ongetwijfeld goed voor ze gezorgd wordt, maar ze zien er jaar in jaar uit plukkerig en afgestompt uit. Feit dat de eigenaar meerdere jaren met de pony's doet zegt al wel dat er goed voor gezorgd wordt, maar lijkt me evengoed erg geestdodend voor de dieren.
En dan die veel te grote/ zware kinderen die je er af en toe op ziet...

Goed dat er stappen genomen worden, van die "draaipaarden" zijn echt afschuwelijk! Van mij mag het ofwel afgeschaft, ofwel flink aan banden en zeer strenge regels gebonden zijn! Want eerlijk is eerlijk, het is wel HEEL erg leuk als je 3/ 4 jaar bent en je mag ponyrijden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:47

eierhoofd schreef:
In Haarlem staan de wandelpony's ook elk jaar. Ik weet dat ze buiten de kermisuren op een lekker grasland staan te grazen, dat ze mooie zadeltjes hebben en dat er ongetwijfeld goed voor ze gezorgd wordt, maar ze zien er jaar in jaar uit plukkerig en afgestompt uit. Feit dat de eigenaar meerdere jaren met de pony's doet zegt al wel dat er goed voor gezorgd wordt, maar lijkt me evengoed erg geestdodend voor de dieren.
En dan die veel te grote/ zware kinderen die je er af en toe op ziet...

Goed dat er stappen genomen worden, van die "draaipaarden" zijn echt afschuwelijk! Van mij mag het ofwel afgeschaft, ofwel flink aan banden en zeer strenge regels gebonden zijn! Want eerlijk is eerlijk, het is wel HEEL erg leuk als je 3/ 4 jaar bent en je mag ponyrijden!

Inderdaad.... en waar kun je tegenwoordig nog terecht als je kind eens lekker op een pony wil hobbelen zonder direct 'dure' paardrijlessen te nemen? Ik vind het best kunnen, maar zoals al eerder gesteld; er moeten gewoon goede regels komen, dan is het ook niet nodig om het te verbieden.
Ik heb onze shetmerrie ook wel eens meegenomen naar de plaatselijke peuterspeelzaal waar mijn moeder 1 ochtend in de week werkt; het is een echte kinderpony en genoot zichtbaar van alle aandacht. En de kindjes? Die vonden het helemaal fantastisch, en hebben het er nog steeds over. Als aandenken kregen ze allemaal een foto mee naar huis waar ze op de pony zaten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:47

Wat is inhoudelijk, voor het páárd, het verschil tussen kermis, circus, manege, dressuurwedstrijden?

Is er een probleem met werken voor het brood, voor vermaak, of moet het welzijnsbelang door de werkomstandigheden gewoorborgd zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:55

Bij ons in deventer op de kermis staan ze ook vaak.

Ik begrijp dat die kinderen het vreselijk leuk vinden een rondje te maken op zo een pony.
Maar toch moet het maar verboden worden.
Vind inderdaad niet dat een pony een attractie moet zijn.
Vind het daarnaast ook nog eens gevaarlijk! het is en blijft een vlucht dier! er zou maar wat gebeuren waardoor de pony schrikt, kind komt te vallen en dan.......??????? :n

Nee, WEG ERMEE!

Laat ze maar een extra draaimolen neerzetten met paarden figuurtjes zodat ze daar op kunnen hobbelen! ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:02

tahnee1987 schreef:
Ik begrijp dat die kinderen het vreselijk leuk vinden een rondje te maken op zo een pony.
Vind het daarnaast ook nog eens gevaarlijk! het is en blijft een vlucht dier! er zou maar wat gebeuren waardoor de pony schrikt, kind komt te vallen en dan.......??????? :n

Is dat voor een ponypark, attractiepark met ponyritjes of een manege anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:10

Huertecilla schreef:
tahnee1987 schreef:

Is dat voor een ponypark, attractiepark met ponyritjes of een manege anders?

Ja,

Een kermis staat vol met attracties, Vind niet dat je een levend wezen kunt gebruiken als attractie.
Een ponypark ( de naam zegt het al ) is bestemd om pony te rijden en is daar de hoofdzaak het paard! en word het niet gebruikt als attractie waar de beestjes tussen de mensen massa en kermisbellen en troep moeten shokken met kinderen op hun rug.

Hoop toch wel dat jij zelf het verschil ziet tussen een manege of een kermis ritje op een pony rug??????denk dat ik dat niet uit hoef te leggen aan jou!
Op een manege zijn ze bezig met het welzijn van een paard! De harmonie tussen ruiter en paard! is niet te vergelijken met een "kermisrit".

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:14

In mijn stad lopen ze ook nog steeds, heb al 2 jaar iedere keer ze er staan brief naar de stad geschreven, waarop ik eentje terugkrijg dat ze het gaan bekijken en dan wat later krijg ik er nog een, dat het voorstel is afgewezen. _-:(
In Antwerpen hebben ze nu plastieken paardjes en die kindjes vinden het even leuk..
Ik vind het echt vreselijk om te zien ! Als je wil paardrijden, ga je naar een manege, niet naar de kermis..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:17

Het hele probleem zijn die echte ponydraaimolens zoals je ze in Belgie inderdaad wel eens op de kermis tegenkomt. Waar de pony's dus vastgebonden zijn en de hele tijd hetzelfde rondje moeten lopen midden in de herrie.

Over andere attracties en vrijetijdsbestedingen met dieren kan van mij gediscussieerd worden, maar die ponydraaimolens waar het in dit artikel over gaat zijn echt niet diervriendelijk te noemen. :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:23

tahnee1987 schreef:
Hoop toch wel dat jij zelf het verschil ziet tussen een manege of een kermis ritje op een pony rug??????denk dat ik dat niet uit hoef te leggen aan jou!
Op een manege zijn ze bezig met het welzijn van een paard! De harmonie tussen ruiter en paard! is niet te vergelijken met een "kermisrit".

Nee, dat verschil zie ik niet.

Op een manege is men ook bezig met geld verdienen met het paard als bedrijfsmiddel.

Zorg dat de werkomstandigheden goed zijn bij AL die activiteiten.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:26

ik vind er inderdaad een groot verschil tussen zitten of de paardjes het voor de kost, dag in dag uit, moetten doen
en paardjes op kleine rondjes die helemaal vergroeide voetjes hebben dat is natuurlijk ook niet meer normaal en moet zeker verboden worden.

of zoals bij ons op de braderie en ook mijn pony is wel eens mee,, 1 a 2 x per jaar 15 tot 30 minuten lange stukke recht uit stappen aan de hand met KLEINE kinderen,
grote mogen bij ons der ook helaas niet op jammer, maar staat er ook bij.

de pony's zijn meestal erg blij dat ze even mee mogen lekker om hun heen kijken, merken we ook maar aan 1tje dat ie het maar iets zat begint te worden is het klaar gaan ze terug het land in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:53

Huertecilla schreef:
tahnee1987 schreef:

Nee, dat verschil zie ik niet.

Op een manege is men ook bezig met geld verdienen met het paard als bedrijfsmiddel.

Zorg dat de werkomstandigheden goed zijn bij AL die activiteiten.

Oke dus jij ziet dus geen verschil als jij tegen je kind zegt: Kom we gaan naar de manege of kom we gaan naar de kermis???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:03

@ Tahnee; hee, jou ken ik nog wel ;)

Ben het niet volledig met HC eens, maar 'snap' haar punt wel. Ook nu zijn er nog veel manege's waar er vooral 'rondgehobbeld' wordt, waar het tuig veel te wensen over laat en dat soort dingen.

Ik zie zelf het probleem van de 'normale' stukjes lopen met pony's op een kermis niet zo, als ze verder goed verzorgd worden. Paarden worden vaak ook aan lawaai en toeters en bellen blootgesteld op wedstrijd, dus als ze daar aan gewend zijn lijkt mij dat niet erg eigenlijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:06

JoyCiej007 schreef:

Ben het niet volledig met HC eens, maar 'snap' haar punt wel. Ook nu zijn er nog veel manege's waar er vooral 'rondgehobbeld' wordt, waar het tuig veel te wensen over laat en dat soort dingen.

Ik zie zelf het probleem van de 'normale' stukjes lopen met pony's op een kermis niet zo, als ze verder goed verzorgd worden. Paarden worden vaak ook aan lawaai en toeters en bellen blootgesteld op wedstrijd, dus als ze daar aan gewend zijn lijkt mij dat niet erg eigenlijk.

Heej die joyce!
We hebben toch bij mekaar in de klas gezeten?
Havo/vwo?
Of toch niet...? :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:11

JoyCiej007 schreef:

Vele maneges hebben dat niet meer omdat zij verplicht zijn een veiligheidscertificaat te hebben en dan aan de normen en waarden moeten voldoen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:12

tahnee1987 schreef:
Oke dus jij ziet dus geen verschil als jij tegen je kind zegt: Kom we gaan naar de manege of kom we gaan naar de kermis???

Nee, ik zie geen verschil.
Dat doe ik niet en we laten ook geen vreemden op onze paarden rijden ter vermaak of uitbating.

Voor paard/pony maakt het eerder ´pósitief voor de kermis uitvallend wat uit of het in een overdekte zandbak met een bit in de mondhoek getrokken rondjes loop voor ´harmonie´ of zonder bit rondjes op de muziek van de harmonie.

Regel gewoon de arbeidsvoorwaarden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:04

Heeft iemand die pony's gezien als ze niet aan het werk zijn? Heeft er iemand van jullie daadwerkelijk een hele werkdag die pony's gevolgd? Je ziet zo een klein deel van hun leven en toch beslissen wij allemaal tegelijk dat het zielig is.

Maarja, laten we alles maar verbieden, dan kunnen de buren ons weer op de vingers tikken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 16:32

Gini schreef:
Heeft iemand die pony's gezien als ze niet aan het werk zijn? Heeft er iemand van jullie daadwerkelijk een hele werkdag die pony's gevolgd? Je ziet zo een klein deel van hun leven en toch beslissen wij allemaal tegelijk dat het zielig is.

Hier in het dorp is soms ook zo´n draaimolen.
Ze draaien minder werkuren dan een arbeider, leven na werktijd niet in hun eigen plee en wel sámen.

Het is zonder meer goed om voor de werk- en leefomstandigheden richtlijnen op te stellen. Die gelden dan uiteraard voor ponies en paarden. Allemaal, overal, van kermis tot manege en dressuurwedstrijden, etc.

Zou +:)+ *\o/* zijn.

danflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:01

als ik mijn paard een uur lang alleen maar voltes laat rijden wordt hij ook stapel gek dus het rondjes lopen voor die shetjes is dier en geest onwaardig.

yv

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:51

een verbod in op attracties met levende dieren

dit stond in de tekst,niet erg goed verwoord vind ik :+
ik vind dat het niet verboden moet worden maar dat er meer regels moeten zijn.
en ook dat de gemeente zorgt voor een rustige standplaats voor die beestjes,want het is zielig voor de paardjes dat ze soms moeten overnachten in de trailer maar waar kunnen ze soms zetten,ik vind dat daar de gemeente moet intreden om iets te zoeken voor die mensen