'De dressuursport moet veel spectaculairder worden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:33

Raggel schreef:
Ja vind je het gek in Hongkong (lees: einde van de wereld ongeveer) 8)7 Het is ook totaal geen paarden/dressuur land :n
Wie gaat daar nu naartoe?

Ik vind het goed dat het makkelijker te volgen moet worden voor buitenstaanders. Ik kijk ook graag kunstschaatsen, heb er de ballen verstand van, maar vind het gewoon mooi om te zien. Vraag me af of er ook zo mensen naar dressuur kijken?

Maar wat ze in gedachte hebben bij die laatste alinea over dat het spectaculairder moet :?

Raggel, wat denk je dan van Engeland, paardensportland bij uitstek? Weet jij hoe vol (lees: leeg) de tribunes waren bij het EK in Windsor? Alleen de kur op muziek zorgde weer voor volle tribunes, maar dan heb je al een behoorlijk uitgedund veld waar alleen de besten nog overblijven.

Iedereen kan wel heel hard roepen dat het juist minder spectaculair moet, maar dan sluit je wel je ogen voor de realiteit en die is dat als de sport op dit niveau (Olympisch) wil blijven dat er dan dringend iets moet gebeuren om de sport aantrekkelijker te maken voor het grote publiek. En dan zie ik goed genoeg op landelijke evenementen wat er het meeste aantrekt: voor een show van de Future Guys staat iedereen zich te verdringen aan de kant, voor een klassieke dressuurdemo op hoog niveau loopt de helft van het publiek weg om een patatje te halen.
En dat kan je leuk vinden of niet, feit blijft dat er alleen grote evenementen georganiseerd kunnen worden als de sponsoring rond komt, en de sponsoring krijg je pas als er publiek komt, dus kom je er niet onderuit de sport aantrekkelijker en dus spectaculairder en spannender te maken.

Stemkastjes zijn helemaal geen slecht idee, dan voel je je als publiek ook betrokken.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:45

Elisa2 schreef:
Het is al bijna showdressage en ik vind het geen goede ontwikkeling.Het blijven immers paarden waar mee gewerkt word en harmonie en tact,ritme en balans horen voorop te blijven staan.Niet hoe ver het paard zijn voorbenen eruit kan gooien..

Als het voor leken lastig te begrijpen is,dan kan er beter een goede uitleg en onderbouwing van de beoordeling bijkomen.

Nou het punt van harmonie en tact hebben ze over het algemeen allemaal al aan zich voorbij laten gaan!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:58

Evanescence8 schreef:
Ik denk dat als dressuur "Showdressage" gaat worden, dat het dan richting de Spaanse Rijschool gaat groeien, en dat de echte dressuur (waar het gaat om een goede combinatie, goede controle, goed gereden en verzorgde paarden) langzaam gaat uitsterven.

Pas je op wat je zegt!! De Spaanse rijschool heeft wel degelijk 'echte dressuur', zeer goede combinaties, controle en goed gereden en verzorgde paarden! Daar kan menig dressuurruiter (in spe) nog een voorbeeld aan nemen! De rust en pracht straalt van hun optredens af, zo zie ik er maar weinig in de moderne wedstrijdsport! Er gaat een jarenlange training aan vooraf voordat reiter en paard kunnen laten zien wat ze laten zien!! Wat een rot vergelijking maak jij!!

Ik vind ook dat de dressuur niet meer spektakel moet worden dan het al is, maar begrijpelijker misschien wel. Wij paarden mensen weten wel wat de bedoeling is maar menig leek heeft geen idee waar hij naar zit te kijken of of een paard nou 9 10 of 11 wissels op de pas maakt zou hij niet weten...
Laatst bijgewerkt door regine op 31-10-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:58

Dressuur is, zou moeten zijn, een kunst; al is dat de laatste jaren al moeilijk meer terug te vinden, maar dat is de essentie!
Tja, niet iedereen houdt van kunst, dat is jammer. Dressuur is voor de leek en Jan met de Pet nou eenmaal saai omdat ze er niets van begrijpen, transparanter maken heeft geen zin; het is een blijft dressuur, al zou men begrijpen wat precies de bedoeling is en waar de punten voor gegeven worden; "it's like watching the grass grow" zei ooit een paardenleek tegen mij in Engeland ( hij speelde zelf Cricket! :Z ).

Voor veel mensen is een een bijv. schilderkunst of literatuur etc. ook saai, een ander kan er uren naar kijken of in lezen. Net zo min als je die persoon kan uitleggen waarom dat schilderij/ boek nou zo fantastisch is kan je een leek vertellen wat er nou mooi is aan de dressuur, laat staan het verschil laten zien tussen 2 combinaties.
Als mensen spectakel willen moeten ze naar de renbaan, daar gebeurt wat en de 1e die de finish haalt wint, met springen hetzelfde en er gaat ook nog wel eens wat mis!

In plaats van "showdressage" kan men beter eens gaan proberen om de dressuur op een hoger plan te krijgen in de vorm van de kunst die het eens was en nog zou moeten zijn. En juist dat is maar voor een kleine, bijna selecte, groep weggelegd en begrijpelijk. Jammer, "so be it" , het gaat om de kunst, niet om de sport, het gaat om het samenspel tussen ruiter en paard en het welbevinden van dat paard, niet om de gevulde tribunes. Jammer genoeg zijn die wel nodig om geld in het laatje te brengen, maar de gemiddelde mens en dressuurleek zal er toch nooit iets van gaan begrijpen.
Het gros van de ruiters begrijpt niet hoe je een paard op de juiste manier opleidt en rijdt, instructeurs en trainers hebben te vaak geen idee, jury's nemen rare beslissingen en hun meningen liggen soms ver uit elkaar en dan moet het voor de leek ( ook sommige mensen met paarden reken ik daaronder!) begrijpelijk/ transparant worden; laat me niet lachen! Je kan nog beter proberen om een olifant wiskunde te leren.

horseyfries

Re: 'De dressuursport moet veel spectaculairder worden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:02

Zeg jij als jij je huis niet langer kan betalen ook "ach, so be it"?
Want daar komt het wel op neer, een groot concours heeft een "huis" (terrein, hal) nodig en de hele accomodatie kost bijzonder veel geld. Dat moet ergens vandaan komen.
En dat kun je alleen als er publiek komt en dat publiek komt niet voor dertig slaapverwekkend saaie proeven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:21

Ik denk dat je vergelijking ergens zeer zwaar mank gaat! Maar de dressuur in essentie is toch al uitgestorven, voor wat de massa betreft, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
De kleine selecte groep is er gelukkig nog wel, die dressuur als kunst waardeert. Die vind je niet op grote concoursen of met Oranje pruiken op de Olympische spelen.
Echte kenners zijn schaars, dat blijkt steeds maar weer en dat geldt voor alle kunst.

Voor de dressuursport is het wellicht een poging waard, maar die is zeer waarschijnlijk vruchteloos. Echte dressuur op zeer hoog niveau ( zoasl beoefend wordt in de grote klassieke rijscholen) is in de wedstrijdring al non-existent. De sport waarbij het paard tot een ruiter tot vaak over zijn grenzen wordt gedreven wel, maar goed daar begrijp ik helemaal niks van en ik wil het ook nooit gaan begrijpen.

Een goed gereden paard leren waarderen kost jaren en jaren, zowel om te rijden als het te herkennen, en dan zijn er nog velen die het zelfs dan nooit zal lukken.
Kunst valt voor een leek niet transparant te maken, sport wel, dat is het grote verschil;
Waar de Sport begint, eindigt de Kunst; "so be it". 8-)

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:25

Een balletdanser is een sporter, maar ook een kunstenaar.
Dus in hoeverre eindigt de kunst wanneer de sport begint?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:29

ElCid schreef:
Ik denk dat je vergelijking ergens zeer zwaar mank gaat! Maar de dressuur in essentie is toch al uitgestorven, voor wat de massa betreft, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit.
De kleine selecte groep is er gelukkig nog wel, die dressuur als kunst waardeert. Die vind je niet op grote concoursen of met Oranje pruiken op de Olympische spelen.
Echte kenners zijn schaars, dat blijkt steeds maar weer en dat geldt voor alle kunst.

Voor de dressuursport is het wellicht een poging waard, maar die is zeer waarschijnlijk vruchteloos. Echte dressuur op zeer hoog niveau ( zoasl beoefend wordt in de grote klassieke rijscholen) is in de wedstrijdring al non-existent. De sport waarbij het paard tot een ruiter tot vaak over zijn grenzen wordt gedreven wel, maar goed daar begrijp ik helemaal niks van en ik wil het ook nooit gaan begrijpen.

Een goed gereden paard leren waarderen kost jaren en jaren, zowel om te rijden als het te herkennen, en dan zijn er nog velen die het zelfs dan nooit zal lukken.
Kunst valt voor een leek niet transparant te maken, sport wel, dat is het grote verschil;
Waar de Sport begint, eindigt de Kunst; "so be it". 8-)

Dat jij de Olympische dressuursport niet als kunst ziet maar het op shows rondhuppelen van Lippizaners wel, geeft al aan dat je helemaal niet geeft om de wedstrijdsport. Dan begrijp ik eerlijk gezegd ook niet goed wat je over dit onderwerp wilt zeggen, want het hele onderwerp gaat over het aantrekkelijker maken van wedstrijdsport, en niet over shows van de Cadre Noir of Spaanse rijschool. Dus als je niet rekening wilt houden met de voorwaarden die nodig zijn voor de wedstrijdsport, hoe kun je dan menen een doordachte opinie te kunnen vormen over hoe die wedstrijdsport verbeterd moet worden?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:40

Al jarenlang wordt de dressuur beoefend zonder een grote publiekstrekker te zijn. De dressuur heeft in tussentijd al enorm grote helden gekend: onder andere Anky van Grunsven met Bonfire, Nicole Uphoff met Rembrandt, Isabell Werth met Gigolo en tegenwoordig Edward Gal met Totilas en Adelinde Cornelissen met Parzival. Stuk voor stuk combinaties die 'top'dressuur beoefenen of beoefend hebben.
Kan me goed voorstellen dat mensen dressuur 'saai' vinden om naar te kijken. Elke combinatie rijdt dezelfde onderdelen in de proef, met uiteraard verschillen in de manier van bewegen bij het paard en in de manier van het uitvoeren van oefeningen. Maar iedere ruiter die met zijn of haar paard dressuur beoefend, streeft naar harmonie, lichtvoetigheid en goed gereden oefeningen om het zo maar even kort samen te vatten. Voor de kenner is dressuur namelijk wel leuk om naar te kijken; het zien hoe een ruiter rijtechnische problemen oplost, hoe hij zijn paard zo optimaal mogelijk wil voorstellen en wat daar het resultaat van is.
Voor 'niet kenners' is dat niet te zien. Een goed gereden appuyement is voor hun bijvoorbeeld 'pootje over' en passage is voor hun een 'kunstje' om te zien. Om de 'niet kenners' dus bij de dressuursport te betrekken, is enorm moeilijk. Ook al worden de cijfers direct na iedere oefening bekendgemaakt, ze zullen niet begrijpen waaróm een combinatie dat cijfer voor een bepaalde oefening krijgt.
Publiek dus bij de dressuursport betrokken krijgen is een enorm moeilijk probleem. Publiek ziet inderdaad namelijk het liefst spektakel: rensport en springen is gemakkelijk te volgen en is daarom dus ook een veel grote publiekstrekker. De sfeer is er beter.
Wat ik niet begrijp is waarom de sfeer bij dressuurwedstrijden overigens zo 'zuur' is. Niemand gunt een ander het licht in de ogen. Niemand die openstaat voor commentaar of niemand die een ander een complimentje geeft, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Maar goed, het komt er dus op neer dat het publiek spektakel wil zien en iets wat makkelijk te begrijpen is. Dat is dressuur nou eenmaal niet, of men moet het roer omgooien. Met een feestpak op paard gaan zitten, vreemde capriolen uithalen etc. Maar dan is het geen dressuur meer.
Ik denk dat het onhaalbaar is om publiek meer betrokken te krijgen bij de dressuur.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 15:11

Wat een onzin! Als ik die paarden zie lopen bij het wk etc. dan lopen de rillingen al over mn rug zo mooi is het. Hoe ver moet je gaan? :(:)

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:53

Ja, maar jongens (en meiden).

iedereen weet toch dat het hierbij niet gaat om dressuur, "showdressage" of zoiets maar gewoon
ordinair om het GELD!!!!

Ze willen geld, geld & meer geld!

Let maar op, kan jij een zaal 3 dagen vol krijgen met een paar ezels die op hun kop rondjes draaien, of een paard dat achterster voren kan galoperen is dat vandaag al de nieuwste dressuur, (bij wijze van spereken) en waarom, omdat dat geld op leverd!

Sorry maar zo kijk ik er tegen aan....

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:55

al ben ik natuurlijk wel bang dat "onze dressuur" door dit soort waan iedeen wel in gevaar komt!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:56

Mijn ouders hebben geen verstand van paarden, maar die vinden toch altijd dat zo'n paard danst.
Dus ik denk niet dat het nog veel spectaculairder moet hoor, en ik bedoel plak hier het stuk bij over de stress bij dressuur en hogeschool, dan wordt het straks nog erger.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:59

Het moet juist geen show worden!
Dressuur is kunst en het is classy. Een show zoals die op tv op sbs6 te zien zijn kunnen dan wel leuk en grappig zijn voor een groot publiek, maar ze zijn niet classy.
Daarbij zijn shows slechts kortdurende hypes, dressuur is er voor altijd.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:11

Ik vind het echt grappig worden, jullie vinden dat het geen show moet worden maar noemen wel de Spaanse Rijschool als voorbeeld, een typische show die al jarenlang publiek trekt.
Denk toch niet altijd dat alle verandering altijd gelijk slecht moet zijn, er kunnen heel positieve dingen uitkomen! Hét voorbeeld is de Kür, toen Joep Bartels daarmee aankwam in het begin waren er ook een aantal liefhebbers van de "klassieke dressuur" die dat belachelijk vonden en er absoluut niet aan wilden. Nu is diezelfde kür op muziek de enige dressuurwedstrijd die altijd voor volle tribunes zorgt.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:29

Bomba schreef:
Al jarenlang wordt de dressuur beoefend zonder een grote publiekstrekker te zijn. De dressuur heeft in tussentijd al enorm grote helden gekend: onder andere Anky van Grunsven met Bonfire, Nicole Uphoff met Rembrandt, Isabell Werth met Gigolo en tegenwoordig Edward Gal met Totilas en Adelinde Cornelissen met Parzival. Stuk voor stuk combinaties die 'top'dressuur beoefenen of beoefend hebben.
Kan me goed voorstellen dat mensen dressuur 'saai' vinden om naar te kijken. Elke combinatie rijdt dezelfde onderdelen in de proef, met uiteraard verschillen in de manier van bewegen bij het paard en in de manier van het uitvoeren van oefeningen. Maar iedere ruiter die met zijn of haar paard dressuur beoefend, streeft naar harmonie, lichtvoetigheid en goed gereden oefeningen om het zo maar even kort samen te vatten. Voor de kenner is dressuur namelijk wel leuk om naar te kijken; het zien hoe een ruiter rijtechnische problemen oplost, hoe hij zijn paard zo optimaal mogelijk wil voorstellen en wat daar het resultaat van is.
Voor 'niet kenners' is dat niet te zien. Een goed gereden appuyement is voor hun bijvoorbeeld 'pootje over' en passage is voor hun een 'kunstje' om te zien. Om de 'niet kenners' dus bij de dressuursport te betrekken, is enorm moeilijk. Ook al worden de cijfers direct na iedere oefening bekendgemaakt, ze zullen niet begrijpen waaróm een combinatie dat cijfer voor een bepaalde oefening krijgt.
Publiek dus bij de dressuursport betrokken krijgen is een enorm moeilijk probleem. Publiek ziet inderdaad namelijk het liefst spektakel: rensport en springen is gemakkelijk te volgen en is daarom dus ook een veel grote publiekstrekker. De sfeer is er beter.

Maar goed, het komt er dus op neer dat het publiek spektakel wil zien en iets wat makkelijk te begrijpen is. Dat is dressuur nou eenmaal niet, of men moet het roer omgooien. Met een feestpak op paard gaan zitten, vreemde capriolen uithalen etc. Maar dan is het geen dressuur meer.
Ik denk dat het onhaalbaar is om publiek meer betrokken te krijgen bij de dressuur.

Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.. Ik betwijfel ook of het voor leken wel zo interessant kan worden..

Citaat:
Wat ik niet begrijp is waarom de sfeer bij dressuurwedstrijden overigens zo 'zuur' is. Niemand gunt een ander het licht in de ogen. Niemand die openstaat voor commentaar of niemand die een ander een complimentje geeft, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Dat vind ik wel echt onzin. Ik heb er echt nooit last van dat mensen zuur zijn of anderen niets gunnen :n Juist in de topsport (ook bij de dressuur) zijn mensen loyaal en willen ze anderen best helpen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:13

Jaa laten we de paarden nog meer stress geven! :D

Misschien moeten ze vrijheidsdressuur erin gooien, of gewoon teugelloos!

Of laten we de paarden rare bokkesprongen aanleren, dat het SPECTACULAIRDER word!

Asjeblieft zeg, ik vind het prima zo. Springen vind ik nou ook niet echt superleuk, na 2 combinaties ken je het parcours en is het niet meer leuk.

Misschien meer SGW/Eventing?

charlie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:00

Bij ons in België zijn de dressuurproeven veranderd, allé, zeker op L en M niveau.

Ze zijn makkelijker geworden, de paarden moeten bij het binnenkomen niet meer halthouden en groeten!!!!!
Hoe dwaas is dat!

De proeven worden moeilijker, terwijl er steeds meer paarden gefokt worden die makkelijk te rijden zijn...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:09

Inderdaad: de dressuur moet veranderen, maar spectaculiarder? Ik denk eerder minder een jurysport en paardvriendelijker.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:19

charlie1989 schreef:
Bij ons in België zijn de dressuurproeven veranderd, allé, zeker op L en M niveau.

Ze zijn makkelijker geworden, de paarden moeten bij het binnenkomen niet meer halthouden en groeten!!!!!
Hoe dwaas is dat!

De proeven worden moeilijker, terwijl er steeds meer paarden gefokt worden die makkelijk te rijden zijn...

Dat is bij ons ook! Dat vond ik eigenlijk best raar, dat je niet meer moest groeten bij het binnenkomen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:50

Op de OS of WK alle deelnemers de verplichte zelfde proef zien doorknutselen vind ik erg langdradig. Met springen is het maar twee minuten dat een mindere god in de baan is, dan komt de volgende alweer. Bij dressuur duurt dat zo 10 minuten.... Tijd zat voor een bak patat maar je mag de tribune niet af omdat die dressuurknollen nergens door afgeleid mogen worden. :Z Dan moet je toch echt een liefhebber zijn om daar geld aan uit te willen geven en tijd ervoor willen maken. Bij de Kür ligt dat natuurlijk heel anders. Dus ik stem voor meer deelnemers in de kür en minder in de verplichte grand-prix en de special. Bijvoorbeeld door als selectiecriterium voor kampioenschappen aantoonbaar het laatste jaar boven de 70% gescoord ofzo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 22:58

Haha jij gaat voor het échte spektakel! Ik stel dan voor dat alle juryleden een aantal attributen krijgen waarmee ze het paard kunnen proberen te doen schrikken. Wie dan nog volledige controle houdt heeft gewonnen!
Is altijd weer spannend dan wat ze nu weer bij zich hebben en bij wie ze wat gaan gebruiken....

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:41

Heh, weer zo'n domme artikel. Goed dressuur is KWALITEIT en niet "show". Ze willen dit gewoon doen zodat mensen die niks van dressuur weten er ook van kunnen genieten. Opzich is daar niks mis mee, maar het gaat wel mooi ten kosten van de sport.

Als mensen een show willen moeten ze naar het circus.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:42

Circus? Nee, dat mag afgeschaft worden! Maar das een ander onderwerp :P

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 01:05

amillia schreef:
Inderdaad: de dressuur moet veranderen, maar spectaculiarder? Ik denk eerder minder een jurysport en paardvriendelijker.

Klinkt aardig, maar hoe wou je dat doen dan? Wie de hoogste piaffe heeft of de meeste wissels om de pas kan springen :D ?

Voor het overige: in Nederland en Duitsland komen de tribunes nog wel vol, maar om de dressuur te behouden voor bijvoorbeeld de OS is het wel noodzakelijk dat de sport een breder draagvlak krijgt/behoudt.