Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:22

weetje,,, het is makkelijk als ze paardenhouders in de regio een brief sturen over de lezing.. wij wonen in de buurt en hebben er totaal niks van gehoort terwijl we wel bij de dap zuidwesthoek zitten...

Eejj

Re: Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:18

Ik ga vanavond ook maar eens googlen , zit er ook overna te denken om te laten enten :)

Caletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:55

Op 9 november 19.30 uur is er een informatie avond bij de Radstake in Varsseveld. Georganiseerd door Dierenartsenpraktijk Oost Gelderland en Dierenartspraktijk Doetinchem-Zeddam. Over West-Nijl en Wormen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:58

Ik heb toevallig afgelopen week contact gehad met twee DA-en over de enting. (mijn vaste op afstand en de plaatselijke)
Een DA raadde aan om te enten, maar dan in januari.
De mugjes die het virus nu verspreiden (zelfde als blauwtong) worden nu minder actief door koude weer... Er is twijfel bij een van de DA-en over de werkzaamheid. De een heeft het over werkzame stof van 10 maanden. Als je dan nú ent, dan betekent dat het spul is "uitgewerkt" in september/oktober. Juist de periode dat de mugjes heel actief zijn.

De basis is enten en dan herhalen op 4-6 weken en jaarlijks moet er nieuwe entstof worden ingespoten. Entstof is wel prijzig ja.. maar een heel ziek paard ook...
De bijwerkingen na het inspuiten kunnen hetzelfde zijn als bij influenza en tetanus spuit.

Aangeraden werd mij ook om deze enting niet gelijk te laten lopen met de influenza en tetanus enting. Beiden DA-en gaven aan dat ze nog geen ervaring hadden met gelijktijdig inenten en dit liever ook nog niet willen riskeren. Ik kan me indenken dat entstoffen met elkaar vermengen en misschien de één de ander bijt :? Of de reactie van je paard des te heftiger is. :?

Ik denk er serieus over na om in januari dus te gaan enten :)

Overigens kom ik misschien as dinsdag wel naar de lezing.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:50

Brr mag er al niet aan denken. Mss dat ik ook maar ent, maar wil me dan eerst even goed gaan inlichten erover. Als het nodig blijkt doe ik het gewoon.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 07:04

Om te reageren op het verhaal van Nicole85: Een enting zijn eigenlijk verzwakte virusdeeltjes die in een soort oplosmiddel zitten. Door de virusdeeltjes wordt het immuunsysteem van het paard aangezet tot het maken van een soort geheugencellen. Als het paard dan opnieuw in aanraking komt met het virus dan herkent het lichaam dat meteen als virus en zal dus veel sneller reageren en dus minder/helemaal niet ziek worden.

Nu kost dit het lichaam natuurlijk wel wat moeite. De virusdeeltjes zijn verzwakt en zullen het paard normaal dus niet ziek maken. Een paard met een zwak immuunsysteem of een paard dat al een andere ziekte heeft zou wel ziek kunnen worden, dus enten is altijd een risico. Als je dan meerdere verschillende entingen tegelijk gaat geven is die kans dat het paard ziek wordt nog groter.
Entingen die altijd samen gegeven worden, soms zelfs in 1 prik zijn daarop aangepast, dus dat kan geen kwaad.

Daarnaast heb je ook nog het oplosmiddel waarin de virusdeeltjes zitten. Sommige paarden zijn daar allergisch voor. De meeste paarden in Nederland worden regelmatig geënt voor influenza/tetanus, dus eigenaren weten of hun paard allergisch is voor die prik. Volgens mij is deze enting op basis van hetzelfde oplosmiddel. Dus als je paard normaal nooit last heeft van zijn inenting dan zal hij in dit geval ook geen last krijgen van de entstof.

Daarnaast wilde ik nog even toevoegen dat het belangrijk is voor degenen die naar de lezing in Bergen op Zoom willen komen dat ze zich even opgeven via info@dapzuidwesthoek.nl. Gewoon even mailen dat je komt en met hoeveel personen. Het kost verder niets, maar dan weten ze waar ze op kunnen rekenen.

ThUnDeRtIeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 07:59

ik had het inderdaad ook gehoord toen begin oktober mijn paarden werden geent van mijn dierenarts ik schrok der toch wel beetje van eigenlijk maar zei zei dat ik het beste in februari ofzo kon gaan enten omdat die muggen inderdaad niet meer zo actief waren en nu de entingen toch ook ngo 60 euro waren maar ik ga dit zeer zeker doen om het zekere van het onzekere nemen want ik wil echt niet dat mijn paarden het krijgen
& jammer dat die lezing helemaal daar is anders was ik der misschien nog wel heen gegaan!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:39

Heel fijn dat er een lezing word gegeven, ik ga er ook heen,
ik ben wel benieuwd of het louter informatie voor de paardenhouder is of dat het een actie is van de farmaceutische industrie,
wormen middelen worden zo nl ook aan de man gebracht, vaak zit daar een farmaceutisch bedrijf achter en dan heeft alles een commerciële bijsmaak,
ik hoop dat dit hier niet het geval is.
Als ik al zou beslissen om te enten wil ik wel weten waar ik mee bezig ben
de aankondiging stond hier gewoon in de krant en er stond niets bij over aanmelden,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:40

elmo1 schreef:
ik ben wel benieuwd of het louter informatie voor de paardenhouder is of dat het een actie is van de farmaceutische industrie,
wormen middelen worden zo nl ook aan de man gebracht, vaak zit daar een farmaceutisch bedrijf achter en dan heeft alles een commerciële bijsmaak..
Precies en daarom zou ik willen weten wat het standpunt van de overheid is en waarom je niets kunt vinden over recente bekende gevallen van WNV in Europa, zodat je idd kunt zien dat het dichterbij komt en reëel de bedreiging dus is.

Let wel WNV is niet alleen iets wat paarden bedreigt, voor de mens is het net zo gevaarlijk.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:01

elmo1 schreef:
Heel fijn dat er een lezing word gegeven, ik ga er ook heen,
wormen middelen worden zo nl ook aan de man gebracht, vaak zit daar een farmaceutisch bedrijf achter en dan heeft alles een commerciële bijsmaak,
ik hoop dat dit hier niet het geval is.
Als ik al zou beslissen om te enten wil ik wel weten waar ik mee bezig ben
de aankondiging stond hier gewoon in de krant en er stond niets bij over aanmelden,

Wij zitten ook in die regio meer richting Roosendaal maar toch, niets bekend en geen oproep bij de ph. Mocht je er naartoe gaan, zou je dan een kort verslagje willen gooien? Ik kan er helaas zelf niet naartoe maar ben wel benieuwd hoe en wat.
(En dan zal ik van de week bij Visdonk eens vragen hoe zij ertegenover staan, dan hoor je dat ook meteen)

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:05

Het is wel belangrijk om dit in de gaten te houden, dus even een stipje.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:27

ik heb er hier in het oosten (Hengelo) ook nog niks over gehoord. ik ga dit ook even in de gaten houden, vooral omdat mijn paard al ziek is en een slechte weerstand heeft. eigenlijk zouden dierenartsen toch naar heel hun klanten bestand een mail of brief de deur uit moeten doen.....

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:53

ik ga van de week ook mij da bellen, in januari enten klinkt wel logisch.
maar wil het zeker gaan doen.

is er ook al iemand die al hiertegen geënt heeft?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:13

Mij lijkt het vooralsnog een storm in een glas water, zou het RIVM dan niet allang gewaarschuwd hebben?
Mensen worden er ook ziek van nl. en ik denk dat we nu dan met z'n allen beter een prik tegen WNV kunnen gaan halen dan tegen de mexicaanse griep.
Er zijn diverse uitbraken geweest in het verleden in Frankrijk nog in 2000, in de Camarque, ook in Oost- Europa mn Roemenie komt het voor, dus ik vind het vreemd dat er nu opeens zoveel aandacht voor is, ik vermoed dat de fabrikant er dus achter zit, ben heel benieuwd,

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:27

DubbelDun schreef:
Wat ik in het verhaal mis is 'waarom' alleen artsen in N-B zich opmaken voor massale enting.
Is er al iets gekonstateerd zo dichtbij waar wij nog niets van gehoord hebben. Maw is het al dichterbij als menigeen denkt. En zo ja wat maakt die 200 kilometer met Friesland/Groningen dan uit gezien de paardenverplaatsingen binnen NL ???

goed lezen een artikel, er staat dat het van italie naar frankrijk is gegaan, het gaat dus van het zuiden naar het oosten. het zal brabant dus eerder treffen groningen of friesland, het heeft ook niets met de paarden verplaatsing te maken, omdat het niet van paard op paard word overgebracht maar van besmette mug op paard

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 21:59

Ik blijf het bijzonder vinden. Het virus zou overgebracht worden door dezelfde knutten die blauwtong veroorzaken bij de koeien. Is het niemand opgevallen dat er dit jaar helemaal geen blauwtong in Nederland is uitgebroken?? Alle gevallen bleken loos alarm na bloedproeven.
Afgelopen dinsdag is er in Aalten een voorlichtingsavond geweest van DAP de Slinge, ik ben er niet heen geweest.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:47

elmo1 schreef:
Mij lijkt het vooralsnog een storm in een glas water, zou het RIVM dan niet allang gewaarschuwd hebben?
Mensen worden er ook ziek van nl. en ik denk dat we nu dan met z'n allen beter een prik tegen WNV kunnen gaan halen dan tegen de mexicaanse griep.
Er zijn diverse uitbraken geweest in het verleden in Frankrijk nog in 2000, in de Camarque, ook in Oost- Europa mn Roemenie komt het voor, dus ik vind het vreemd dat er nu opeens zoveel aandacht voor is, ik vermoed dat de fabrikant er dus achter zit, ben heel benieuwd,

Ik weet het wel zeker ;)

Mensen kunnen idd net zo goed ziek worden, dus waarom zouden paarden dan nu ineens massaal moeten worden ingeënt? Doen wij voor ons zelf toch ook niet?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:13

suffie schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden. Het virus zou overgebracht worden door dezelfde knutten die blauwtong veroorzaken bij de koeien. Is het niemand opgevallen dat er dit jaar helemaal geen blauwtong in Nederland is uitgebroken?? Alle gevallen bleken loos alarm na bloedproeven.
Afgelopen dinsdag is er in Aalten een voorlichtingsavond geweest van DAP de Slinge, ik ben er niet heen geweest.

Maar is dat niet ook omdat de boeren nu enten tegen blauwtong?

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:23

Hier was er vanavond een lezing over West Nijlvirus, Influenza en Rinopneumonie.
Dit was georganiseerd door de Dierenartsenpraktijk. De sprekers op deze avond waren afkomstig van Fort Dodge, een farmaceutisch bedrijf.

Ik vond het een interessante avond. Duidelijke uitleg, veel feiten en zeker niet alleen gericht op het verkopen van zoveel mogelijk vaccins.
Tijdens de lezing kwam er o.a. een overzicht voorbij van de ontwikkeling van het West Nijlvirus in Amerika over de afgelopen jaren. Erg duidelijk en ook schrikbarend veel humane gevallen.
Jammer dat ik dat overzicht nu niet terug kan vinden op het net.
Laatste gevallen die hier in Europa bekend zijn, zijn in Zwitserland en Oostenrijk. (De precieze datums moet ik jullie even schuldig blijven, maar zijn wel vermeld. :o )

Verder 2 filmpjes: Eén van een paard met de milde vorm van het virus, één van een paard wat het zo ernstig had, dat het niet meer op de benen kon staan.
Misschien ook wel te vinden op You Tube.
De filmpjes lieten heel duidelijk de symptomen zien.

Wanneer vaccineren? Het advies van de sprekers was in januari/februari. Dit omdat het virus van juli tot oktober het meest actief is.
Het eerste jaar bestaat het vaccineren uit twee entingen. De tweede ca. 5 weken na de eerste. Deze enting moet daarna jaarlijks herhaalt worden.
De enting kon tegelijk gespoten worden met Influenza, wel mits het paard op moment van enten gezond was.

mercurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:34

misschien ga ik ook wel,als ik het niet vergeet.weet niet of ik mijn pony er voorlaat inenten,het zal nog niet gelijk in zeeland zijn

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 01:36

De incubatie periode voor het virus ligt tussen de 3 en 15 dagen en het overlevingspercentage van paarden met de symptomen van het West Nijl Virus ligt rond de 40 procent.

Tekening van de cyclus:
Afbeelding

Paarden vaccinatie: http://www.aaep.org/pdfs/AAEP_WNV_Guidelines_2005.pdf
"...Vaccination is the primary method of reducing the risk of infection from West Nile virus to the
horse but clinical disease is not fully prevented. Vaccination with one of the commercially
available licensed vaccines is recommended for all horses residing in those areas of North
America where the disease occurs. Of the licensed vaccines currently available, one is
monovalent or multivalent inactivated and the other is a live canarypox vector vaccine. These
available vaccines have been tested with a challenge model and have been proven to be effective
as an aid in the prevention of viremia in experimentally infected vaccinated horses compared to
nonvaccinated control horses for as long as 12 months after primary vaccination with two doses
of vaccine. Following the label instructions, primary vaccination of previously non-vaccinated
horses involves administration of 2 doses of vaccine 3 to 6 weeks apart. In endemic areas,
boosters are required or warranted according to local conditions conducive to disease risk.
Vaccinate semi-annually or more frequently (every 4 months), depending on risk.
Annual
revaccination is best completed in the spring, prior to the onset of peak insect vector season.

While neither of the licensed vaccines is labeled for administration to pregnant mares at this
time, it is recommended that mares be ideally vaccinated before breeding when possible.

However, practitioners have vaccinated thousands of pregnant mares due to the risk associated
with pregnant mares getting the disease from infected mosquitoes. It has been accepted practice
by many veterinarians to administer vaccines to pregnant mares on the assumption that the risk of
adverse consequences of WNV infection outweighs any reported adverse effects of use of
vaccines in pregnant mares. Booster vaccination of pregnant mares 4 to 6 weeks before foaling
provides augmented passive colostral protection to their foals, lasting for 3-4 months.

Primary vaccination of foals from vaccinated mares should be started at 3-4 months of age in
order to avoid interference from colostral antibodies. Foals from non-vaccinated mares may be
vaccinated earlier than three months of age as they may not have colostral interference issues;
however, data on which to base more specific recommendations for foals from non-vaccinated
mares is not sufficient at this time. Foals should be revaccinated at 1 year of age (in the Spring of
the year following their birth) to ensure adequate protection. Because of the high mortality associated with West Nile virus, it is recommended that foals born in areas where there is a high
risk of exposure to West Nile virus should receive an initial series of three (3) doses of vaccine
against West Nile beginning at 3 months of age and at 4- to 6- week intervals. The third dose
may go at an interval of 8-10 weeks if desired, followed by a fourth dose at 1 year of age. ..."

West Nile Virus Vaccination Schedule
Foals/Weanlings
First dose: 3 to 4 months.
Second dose: 1 month later (plus 3rd dose at 6 months in endemic areas).

Yearlings
Annual booster, prior to expected risk. Vaccinate semi-annually or more frequently (every 4 months),
depending on risk.

Performance Horses
Annual booster, prior to expected risk. Vaccinate semi-annually or more frequently (every 4 months),
depending on risk.

Pleasure Horses
depending on risk.

Broodmares
Annual, 4 to 6 weeks prepartum (see full text in guidelines).

Comments
Annual booster is after primary series. In endemic areas, booster as required or warranted due to local conditions conducive to disease risk. Vaccinate semiannually or more frequently (every 4 months),
depending on risk.

Informatie:
http://www.afsca.be/sp/sa-fievre-nil/fievre-nil_nl.asp

Blijkbaar is er in Belgie, meldings plicht bij diagnose.

IVM de uitbraak in Italie en de EU goedkeuring van de vaccin:
http://www.paardensport.nu/medisch/vacc ... -3248.html

Wat meer informatie:
humane: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=1180

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:18

Als iemand die lap Engels zou willen vertalen aub? ;)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:30

als je een beetje googled kom je er ook Breghje :wave:

Farmaceutische industrie dus, zat er dik in, als je een beetje een zakelijk instinct hebt hoef je niet lang na te denken wat de reden voor het organiseren van de lezingen is, paarden houders zijn niet verontrust, we worden verontrust GEMAAKT!
Vervolgens gaan we massaal weer vaccineren tel maar uit je winst,
ik denk dat het verstandig is je te laten informeren, ik ga ook vanavond, maar laten we wel zo realistisch zijn dat het nog altijd vanuit de overheid aangekaart zal worden als het echt een bedreiging vormt, Q-koorts heeft in ons land al 6 of 7 doden gekost in dit jaar alleen en 2100 zieken, dat leeft onder de mensen, dit nog helemaal niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:31

Patricia schreef:
Hier was er vanavond een lezing over West Nijlvirus, Influenza en Rinopneumonie.
Dit was georganiseerd door de Dierenartsenpraktijk. De sprekers op deze avond waren afkomstig van Fort Dodge, een farmaceutisch bedrijf.

Hetzelfde bedrijf wat ook Equest ontwormingsmiddel maakt! Tis dus weer allemaal om het geld te doen :n

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 08:50

Precies Elmo, op de site van het ministerie is over West Nijl nog helemaal niets te vinden.
Maar: Google maar eens op hoe het virus zich in Amerika verspreid heeft. Dan schrik je toch wel even. Dat is in een paar jaar heel Amerika door getrokken. Dan is het natuurlijk van Oostenrijk/Zwitserland naar hier ook nog maar een kippe-eindje.
Als je dan bedenkt dat het vergelijkbaar is met Blauwtong en kijkt hoeveel slachtoffers dat gekost heeft...
Tel daarbij op dat het ook voor mensen erg gevaarlijk is, en daar heb je een dilemma. Wat is wijsheid?

Of wij dus gaan vaccineren gaan we nog overleggen. In principe hebben we nog tijd tot februari om erachter te komen wat we willen.

singasong: Natuurlijk is het een farmaceutisch bedrijf te doen om het verkopen van zoveel mogelijk vaccinaties, maar ik moet erbij zeggen dat de informatie die we gekregen hebben écht netjes, uitgebreid en duidelijk was. Niet volgegooid met reclameslogans enz.
Ook geen sprake van echte bangmakerij. Tuurlijk is het niet leuk om een paard in het ergste stadium te zien hangen, maar de verschillende fimpjes gaven wel een goed beeld over hoe de symptomen eruit zien. Daar wordt je niet dommer van. :)