Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:30

Anya schreef:
Oliver schreef:
Ben benieuwd naar de uitkomsten van zo'n onderzoek als ze de paarden ook een paar uur per dag weidegang bieden. Of dat de stress 'compenseert'.

dat was precies wat ik dacht.. is deze stress te wijten aan het werk van een uurtje.. of aan het feit dat ze 23 uur op stal staan.
Slecht onderzoek omdat ze twee mogelijke stressfacoren mengen en het dan aan één stressfactor toeschrijven.

Niets meer aan toe te voegen!
Als mijn paard ( coele kikker eerste klas voor een 3,5 jarige! ) ook 23/7 op stal zou staan.. zou hij toch ook wel enige ondeugden laten zien.. nu, staat hij ± 4 tot 7 uur buiten op 1 dag en krijgt genoeg te eten en hij is zo relaxt als het maar kan. En zo hoort het.

Anya

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:31

Mis nog steeds de conrolegroep slokkie. Slecht onderzoek dus. Ik zou er niet mee wegkomen als ik zoiets zou indienen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:31

regine schreef:
Wat het paard ook doet dressuur, springen of voltige, ik vind 23 uur per dag op stal ook niet echt fijn voor een dier wat gemaakt is om de hele dag te bewegen en ik denk dat die factor zeker mee helpt aan het verhogen van de stress. Ik denk dat een dressuurpaard wat maar 10 uur per dag op stal staat een stuk relaxter is dan een dressuurpaard wat 23 uur per dag op stal staat!! Dat wordt notabene bij de springpaarden wél aangegeven in het stuk, dat de huisvesting bij de oorzaken van stress gerekend kan worden! Lijkt mij voor alle paarden gelden!
Daarnaast geven ze aan dat de voltige paarden al een kalmer en relaxter karakter hebben dan de meer nerveuzere dressuurpaarden dus dat type paard accepteert dan ook eerder dat ze opgesloten worden.
Nee ik vind het helaas niet een sluitend onderzoek wat jammer is want het zou wel zeer intressant kunnen zijn.

Helemaal mee eens! Op basis waarvan wordt de indeling in groepen gemaakt? Neem aan dat het sensibele karakter dat vaak gewenst is bij dressuurpaarden ook de nodige stalondeugden mee brengt bij onvoldoende weidegang. Ook de afstamming speelt daarbij een rol.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:32

DafneH, wat versta jij onder een uitgebalanceerde maaltijd, is dat flink wat hooi, of gaat het dan om biks en muesli. Bovendien, de paarden kunnen er heel 'vrolijk' uitzien, maar dat houdt niet in dat ze geen stress ondervinden van de huisvesting.

Citaat:
Wat het paard ook doet dressuur, springen of voltige, ik vind 23 uur per dag op stal ook niet echt fijn voor een dier wat gemaakt is om de hele dag te bewegen en ik denk dat die factor zeker mee helpt aan het verhogen van de stress. Ik denk dat een dressuurpaard wat maar 10 uur per dag op stal staat een stuk relaxter is dan een dressuurpaard wat 23 uur per dag op stal staat!! Dat wordt notabene bij de springpaarden wél aangegeven in het stuk, dat de huisvesting bij de oorzaken van stress gerekend kan worden! Lijkt mij voor alle paarden gelden!

Ze zeggen ook niet dat het alleen voor dressuurpaarden geldt, maar voor alle paarden en ook dat de huisvesting bijdraagt aan de stress, evenals karakter etc. Maar de omstandigheden zijn verder gelijk en dus kun je wel met een gedegen conclusie komen.
Citaat:
De wetenschappers zijn tevens van mening dat ook andere factoren bij kunnen dragen aan het ontwikkelen van stereotypisch gedrag, zoals beperkte toevoer van hooi, een paard op dieet, sociale onthouding (een paard dat veelal alleen moet staan), gebrek aan beweging en genetische beperkingen.
De hoeveelheid tijd dat een paard op stal moet staan kan ook van invloed zijn.

Citaat:
Daarnaast geven ze aan dat de voltige paarden al een kalmer en relaxter karakter hebben dan de meer nerveuzere dressuurpaarden dus dat type paard accepteert dan ook eerder dat ze opgesloten worden.
Nee ik vind het helaas niet een sluitend onderzoek wat jammer is want het zou wel zeer intressant kunnen zijn.

Een sluitend onderzoek heb je nooit, er zijn altijd wel omstandigheden die anders kunnen, maar ze hebben hier een vrij goede onderzoeksomgeving gecreëerd. Het enige verschil is namelijk het soort training, verder zijn alle condities gelijk, dus kun je met een vrij betrouwbaar resultaat komen.
Er wordt toch ook niet gezegd dat het alleen maar door de dressuur komt dat de paarden gestressed zijn, springen levert evengoed stress op, maar de dressuur levert meer stress op. We weten niet hoeveel stress het op stal staan oplevert, maar we weten dus wel dat dressuur die stress meer verergert dan een andere discipline.

@anya, ze schrijven het niet aan 1 factor toe, de factor huisvesting speelt wel degelijk mee, MAAR met gelijke huisvesting, zijn de dressuurpaarden meer gestressed. Het zou pas een slecht onderzoek zijn als ze de dressuurpaarden de hele dag buiten zouden zetten en de voltigepaarden de hele dag binnen en dan concluderen dat voltige stressvoller is.

Zoals ik eerder al zei, het zou mooi zijn als ze dus ook onderzoek gaan doen naar het stressgehalte wanneer de paarden minimaal 10 uur buiten staan (in een kudde en alleen) en wat er gebeurt wanneer de 23/7 buiten staan (wederom zowel in de kudde als alleen). Dat zou het onderzoek completer maken en dan zou je natuurlijk veel nauwkeurigere conclusies kunnen trekken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:34

Anya schreef:
Oliver schreef:
Ben benieuwd naar de uitkomsten van zo'n onderzoek als ze de paarden ook een paar uur per dag weidegang bieden. Of dat de stress 'compenseert'.

dat was precies wat ik dacht.. is deze stress te wijten aan het werk van een uurtje.. of aan het feit dat ze 23 uur op stal staan.
Slecht onderzoek omdat ze twee mogelijke stressfacoren mengen en het dan aan één stressfactor toeschrijven.

Aangezien ieder paard dezelfde huisvesting ondergaat kun je die ene stressfactor buiten beschouwing laten. Alle paarden worden op dezelfde manier gehuisvest en toch laten de dressuurpaarden de meeste stress zien. Maar ik denk dat het vooral met karakter te maken heeft, voor de dressuur gebruikt men vaak de wat hetere/nerveuzere paarden. Springpaarden moeten dapper zijn, en cool blijven, da's toch een ander karakter net als bij het voltigepaard. Dus ik denk dat het werk niet het verschil maakt, maar het temperament en het incasseringsvermogen van het individuele dier.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:34

Citaat:
De voltige paarden lieten weinig tot geen ongewenst gedrag zien. Het enige uitzonderlijke gedrag dat tot uiting kwam was het spelen met de tong.
Voltigepaarden worden vaak gekozen wegens hun rustige temperament, en doen hun werk op een cirkel, terwijl zij commando's krijgen van iemand die in het midden van de cirkel staat.

Wat ik in de restultaten van het onderzoek vreemd vind, is dat ze bij spring- en dressuurpaarden het gedrag koppelen aan de bewegingen en houding onder het zadel, terwijl bij volitgepaarden het gedrag wordt gekoppeld aan hun rustige karakter.
Vreemd.....

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:35

Ik ben niet een van de mensen die altijd meteen roept dat een onderzoek onzin is, maar ik vind deze toch wel een van de minder goed uitgevoerde..

Ten eerste, stress onderzoeken bij paarden die 23 uur per dag op stal staan? Lijkt me geen strak plan...
Had wel gekund, maar neem dan ook paarden mee (van alle onderzochte disciplines) die halve dagen of helemaal nooit op stal staan.

Ten tweede, waarschijnlijk zijn voor alle springpaarden, dressuurpaarden, voltigepaarden etc. per discipline dezelfde trainingsmethoden gebruikt.
Dus wie zegt dat het aan de discipline dressuur ligt? Misschien ligt het wel gewoon aan de methoden waarmee getraind wordt op die stal.

Bovendien, ik zie wel erg vaak staan 'de wetenschappers denken', wat er ook niet erg voor zorgt dat ik hier vertrouwen in leg.

En als laatste, zoals ze zelf al zeggen: voor verschillende disciplines worden verschillende soorten paarden geselecteerd.
Bij de voltige gebruiken ze vooral erg rustige, niet stressende paarden, misschien waren de dressuurpaarden op die stal juist wel meer stressig van karakter.
In dat geval ligt het niet aan de trainingsmethoden (want dan zou het moeten gelden voor elk willekeurig paard dat je voor een discipline inzet),
maar aan de aard van de paarden die geselecteerd worden voor die methode.

Ik geloof best dat verschillende disciplines een verschillende mate in stress veroorzaken, maar dit onderzoek is wat mij betreft veel te beperkt gedaan.
Namelijk alleen onder paarden die 23 uur per dag op stal staan én waarbij precies de methoden van die stal toegepast worden.
En dan ook nog bij niet genoeg verschillende 'soorten' paarden qua karakter. Dat maakt het nog wel het meest onbetrouwbaar.

Dat is even wat ik er uit haal zonder alle reacties nog te hebben gelezen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:35

En in hoeverre is er samenhang tussen het karakter waar de dressuurpaarden op selecteerd worden (dus waardoor ze geschikt zijn voor de hogere dressuur) en hun geneigdheid tot stress...
Met andere woorden zoals altijd bij correlationele studies:wat was er eerst de neiging tot stress waardoor ze goed zijn in de dressuur of de dressuur waardoor ze neiging tot stress krijgen..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:37

Citaat:
Springpaarden moeten dapper zijn, en cool blijven, da's toch een ander karakter net als bij het voltigepaard.

Springpaarden moeten dapper zijn, maar zeker niet cool blijven, soms heb je er zo een tussen zitten, maar het gemiddelde springpaard is minstens zo heet (zo niet heter dan een dressurpaard)

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:38

Ben het eens met het stuk - denk zelf ook dat dressuurpaarden meer stress (en over het algemeen een moelijke 'leven') hebben dan spring- en eventingpaarden.

23 uur in een stal kan overingens ECHT NIET! Paard moet (vind ik) minstens 3 uur uit stal ALS hij/zij al niet overag of zelfs 's nachts buiten kan staan met andere paarden/dieren.
Dan is het meer dan logish dat je paard zoveel stress heeft, hoe die ook wordt getraind.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:40

Anya schreef:
Oliver schreef:

helemaal mee eens... dit was ook mijn gedachte.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:41

100% met TE5 eens.
Dit lijkt nergens op.

Geen controlegroep.
Geen groot onderzoeksveld en verschillende grootte van groepen.
Geen gelijke startpositie want men test paarden die reeds geselecteerd zijn met het oog op een sport (nl "makke" karakters voor voltige, hetere voor dressuur, coole voor springen etc).
Trouwens, hoe zit het met western en betuigde paarden?
Ook zijn de paarden vervolgens niet in een andere methode getest om te kijken of dit de stress verminderde (vb dressuurpaard opeens voor voltige gebruiken).

Het was pas echt interessant geweest, als je een paard in een stressloze situatie had geplaatst (vb in de kudde) en daar dan mee aan de bak was gegaan.
En dat er gewoon een groep ruinen met bv een basisopleiding was geselecteerd en dan via lootje trek was bepaald wie er als voltige paard aan de slag mocht en welke er geschoold mocht worden tot eventingpaard.
DAAR wil ik de resultaten wel eens van zien.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:42

DafneH schreef:
Onze springpaarden staan ook wel altijd op stal, niks mis mee, stallen worden de hele dag door schoon gehouden, krijgen 3 keer per dag een uitgebalanceerde maaltijd en worden elke dag bereden. Paarden zijn kerngezond en hardstikke vrolijk :)

Maar als een paard zich buiten kan uitleven, ben je dan niet van mening dat ze meer ''paard kunnen zijn''.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:44

patos schreef:
Helemaal mee eens! Op basis waarvan wordt de indeling in groepen gemaakt? Neem aan dat het sensibele karakter dat vaak gewenst is bij dressuurpaarden ook de nodige stalondeugden mee brengt bij onvoldoende weidegang. Ook de afstamming speelt daarbij een rol.

Klopt en de manier van trainen door welke ruiters...
Zover ik weet worden (iig de goede) springpaarden voornamelijk dressuurmatig getraind ipv gesprongen...

Kan mij niet voorstellen dat topruiters met dit onderzoek mee hebben gedaan, omdat dit schadelijke gevolgen kon gaan geven (natuurlijk ;) )

Het op stal staan = imo wel logisch, omdat paarden op het land ook weer aan stress konden worden bloodgelegd door bijv rangorde, blessures etc etc. Alleen waarom dit 23 uur moest zijn :? Uurtje stapmolen zou ook al wonderen kunnen doen en zou voor het onderzoek geen verschil moeten maken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:44

@foxy, natuurlijk zou het mooi zijn als ze dat ook op die manier gaan uitvoeren, maar je kunt niet altijd meteen beginnen met een grootschalig onderzoek, maar dit onderzoek zou wel een aanleiding kunnen zijn om een grootschalig onderzoek op te starten. En dat is toch alleen maar goed?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:47

foxy80 schreef:
Het was pas echt interessant geweest, als je een paard in een stressloze situatie had geplaatst (vb in de kudde) en daar dan mee aan de bak was gegaan.
En dat er gewoon een groep ruinen met bv een basisopleiding was geselecteerd en dan via lootje trek was bepaald wie er als voltige paard aan de slag mocht en welke er geschoold mocht worden tot eventingpaard.
DAAR wil ik de resultaten wel eens van zien.

Idd, daar ben ik ook heel benieuwd naar :j
Maar zelfs dan nog, je hebt dressuur en je hebt dressuur, als je snapt wat ik bedoel..
Er zijn honderden manieren van trainen dus zelfs dan is het erg lastig om te onderzoeken.
Je zou op zijn minst toch wel een paar wezenlijk verschillende manieren in zo'n onderzoek moeten plaatsen om te kijken of het daar ook mee samenhangt,
of dat het te maken heeft met wat er uiteindelijk gevraagd wordt (nl. in de houding lopen).

Maar zo'n onderzoek zou ik idd graag zien..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:47

Caira schreef:
*print dit stuk uit en hangt het boven haar bed*

Ik dus ook!! Gelukkig dat het nu een keer bewezen wordt!!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:49

jammeer dat er niet getest werd met western en mennen zou ook daar wel benieud naar zijn!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:49

Citaat:
Zover ik weet worden (iig de goede) springpaarden voornamelijk dressuurmatig getraind ipv gesprongen...

Ze worden wel dressuurmatig gereden, maar niet op de manier waarop dat met dressuurpaarden gebeurt, dressuur blijft een basis, maar springpaarden hoeven geen pirouettes, travers e.d. te kunnen.

Er zijn trouwens wel coole springpaarden, maar die komen meestal niet zover in de sport omdat ze pit missen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:51

Om stress te meten naar aanleiding van training en het werk van het paard moet je de andere stressfactoren wegnemen. Nu wordt er gekeken naar de typen paarden die reageren op het opgesloten staan in de stal. Het heeft mijns inziens niks met het werk wat ze in dat uur dat de arme zielen de benen mogen strekken te maken.
Zorg voor een stressloze omgeving en meet dan hoeveel stress het paard krijgt van het werk wat ze moeten doen.
Dat zou ik nou een onderzoek vinden, dit raakt kant nog wal.
Laatst bijgewerkt door regine op 30-10-09 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:51

Toch blijft het lastig zo'n onderzoek!
Het kost geld en eigenlijk zijn er altijd "dingen" waarbij je je vraagtekens kan zetten - bijv afstamming en heet of coole paarden en de manier van trainen aangezien dat door mensen gebeurd die ook hun eigen manier hebben.

Echter ook met de manier waarop wat niet 100% is, zijn er wel resultaten zichtbaar waar we wel over na moeten denken!

hyppolyte: vaak worden de onderzoeken daardoor echt niet uitgebreid - want ze zijn al gedaan ;)
Net als dit onderzoek, waar volgens mij nog steeds niks aan is gedaan! Zou graag tegengas willen krijgen van mensen die anders weten :j
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:55

Je kan ook als conclusie stellen dat de Fransen op een voor het paard stressvolle manier dressuurrijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:55

hyppolyte schreef:
Citaat:

Ze worden wel dressuurmatig gereden, maar niet op de manier waarop dat met dressuurpaarden gebeurt, dressuur blijft een basis, maar springpaarden hoeven geen pirouettes, travers e.d. te kunnen.

klopt, maar een goede dressuurruiter zorgt toch ook voor veel onstspanning en gaat toch ook niet elke dag de moeilijkste oefeningen doen?
Paard wat goed in zijn vel zit, presteerd immers beter! Als de basis er goed in zit, gaan de "kunstjes" het beste. Goede dressuurpaarden ga je imo niet steeds de oefeningen laten herhalen, want dan maak je ze gek - afwisseling is ook juist belangrijk bij die paarden. Is mijn mening en ervaring :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:57

The_Stig schreef:
Je kan ook als conclusie stellen dat de Fransen op een voor het paard stressvolle manier dressuurrijden.

Kan idd :D :=

Maar het lijkt mij dan nog altijd wel belangrijk om over je eigen trainingsmethode na te denken :o

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:58

superwoman schreef:
klopt, maar een goede dressuurruiter zorgt toch ook voor veel onstspanning en gaat toch ook niet elke dag de moeilijkste oefeningen doen?
Paard wat goed in zijn vel zit, presteerd immers beter! Als de basis er goed in zit, gaan de "kunstjes" het beste. Goede dressuurpaarden ga je imo niet steeds de oefeningen laten herhalen, want dan maak je ze gek - afwisseling is ook juist belangrijk bij die paarden. Is mijn mening en ervaring :o

En da's nou juist het probleem.. Je weet niet hoe die paarden getraind zijn :)