DafneH, wat versta jij onder een uitgebalanceerde maaltijd, is dat flink wat hooi, of gaat het dan om biks en muesli. Bovendien, de paarden kunnen er heel 'vrolijk' uitzien, maar dat houdt niet in dat ze geen stress ondervinden van de huisvesting.
Citaat:
Wat het paard ook doet dressuur, springen of voltige, ik vind 23 uur per dag op stal ook niet echt fijn voor een dier wat gemaakt is om de hele dag te bewegen en ik denk dat die factor zeker mee helpt aan het verhogen van de stress. Ik denk dat een dressuurpaard wat maar 10 uur per dag op stal staat een stuk relaxter is dan een dressuurpaard wat 23 uur per dag op stal staat!! Dat wordt notabene bij de springpaarden wél aangegeven in het stuk, dat de huisvesting bij de oorzaken van stress gerekend kan worden! Lijkt mij voor alle paarden gelden!
Ze zeggen ook niet dat het alleen voor dressuurpaarden geldt, maar voor alle paarden en ook dat de huisvesting bijdraagt aan de stress, evenals karakter etc. Maar de omstandigheden zijn verder gelijk en dus kun je wel met een gedegen conclusie komen.
Citaat:
De wetenschappers zijn tevens van mening dat ook andere factoren bij kunnen dragen aan het ontwikkelen van stereotypisch gedrag, zoals beperkte toevoer van hooi, een paard op dieet, sociale onthouding (een paard dat veelal alleen moet staan), gebrek aan beweging en genetische beperkingen.
De hoeveelheid tijd dat een paard op stal moet staan kan ook van invloed zijn.
Citaat:
Daarnaast geven ze aan dat de voltige paarden al een kalmer en relaxter karakter hebben dan de meer nerveuzere dressuurpaarden dus dat type paard accepteert dan ook eerder dat ze opgesloten worden.
Nee ik vind het helaas niet een sluitend onderzoek wat jammer is want het zou wel zeer intressant kunnen zijn.
Een sluitend onderzoek heb je nooit, er zijn altijd wel omstandigheden die anders kunnen, maar ze hebben hier een vrij goede onderzoeksomgeving gecreëerd. Het enige verschil is namelijk het soort training, verder zijn alle condities gelijk, dus kun je met een vrij betrouwbaar resultaat komen.
Er wordt toch ook niet gezegd dat het alleen maar door de dressuur komt dat de paarden gestressed zijn, springen levert evengoed stress op, maar de dressuur levert meer stress op. We weten niet hoeveel stress het op stal staan oplevert, maar we weten dus wel dat dressuur die stress meer verergert dan een andere discipline.
@anya, ze schrijven het niet aan 1 factor toe, de factor huisvesting speelt wel degelijk mee, MAAR met gelijke huisvesting, zijn de dressuurpaarden meer gestressed. Het zou pas een slecht onderzoek zijn als ze de dressuurpaarden de hele dag buiten zouden zetten en de voltigepaarden de hele dag binnen en dan concluderen dat voltige stressvoller is.
Zoals ik eerder al zei, het zou mooi zijn als ze dus ook onderzoek gaan doen naar het stressgehalte wanneer de paarden minimaal 10 uur buiten staan (in een kudde en alleen) en wat er gebeurt wanneer de 23/7 buiten staan (wederom zowel in de kudde als alleen). Dat zou het onderzoek completer maken en dan zou je natuurlijk veel nauwkeurigere conclusies kunnen trekken.